Citat:
Ursprungligen postat av
Neurotypisk
Har haft kronisk hyposomni i över tio års tid, främst i insomningsbesvär men också nattliga uppvaknanden. Har gjort det mesta som går att göra gällande sömnhygien, avverkat de flesta antihistaminer/fentiazinderivat utan något vidare resultat. Fick några 10mg zolpidem att utvärdera. De fungerade fruktansvärt bra, vilket genast väckte misstankar som FASS senare bekräftade. Jag har en stor respekt för läkemedel och ser ingen långtidslösning i narkotiska preparat.
Jag kan tolerera en sämre sömnkvalitet de flesta nätter men överväger om jag ska begära att få ut zolpidem för nätter det verkligen krisar, vilket brukar variera mellan någon gång i veckan till flera. Jag upplevde att jag vaknade mindre ofta när jag somnade så lugnt, samt att om jag kan garantera en god natts sömn väger det upp flera nätters störd sömn. Det jag undrar är hur det är med toleranshöjning och tillvänjningseffekt vid längre perioder förutsatt att det används sporadiskt?
Har du provat zopliklon?
När jag tog zolpidem höjdes min tolerans rätt fort och effekten avtog relativt tidigt. Har insomningsproblem, ca 2-3ggr i veckan vanligtvis.
Men böt till zopliklon tar nog 2x 7,5mg i veckan, max 3. har kunnat tagit över ett år utan att toleransen höjts eller känt behov efter fler tabletter.
Tycker känslan är bättre på zopliklon för sömn, zolpidem blir iallafall jag mer "bäng" av vilket kan vara kul men mitt syfte har alltid varit bra sömn