2017-04-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Vi får se vad utredningen kommer fram till. Jag har ingen större erfarenhet av de nordliga tjälskadade vägarna, men antar att på en asfaltbelagd väg behöver underliggande defekter inte alltid vara direkt synliga. Beror väl även på hur ljuset faller på vägen.
Att det är små marginaler på en smal väg är ingen ursäkt, det är en uppenbar begränsning som föraren ska anpassa hastigheten till.

Under de senaste 50 åren har dödsolyckorna i trafiken sjunkit mycket kraftigt. Det beror inte på att folk har blivit bättre på att köra bil utan på förbättrade trafikregler, oerhört mycket bättre utformning av vägsystemet och inte minst mycket bättre fordon.
Hela samhället är utformat för att gardera mot den mänskliga faktorn, vi kunde haft trappor och balkonger utan räcken om folk aldrig gjort fel.

Förarens ev. oaktsamhet bör bedömas efter om det är medvetet grovt eller inte. Klart att den som befinner sig på vägen har ansvar för att följa trafikregler och anpassa efter omständigheter. Men det hade inte skadat om företagen i större utsträckning hade fått dela ansvaret för vem de sätter bakom ratten. Företagsboter är löjligt låga i Sverige, för lite större företag närmast symboliska summor.

Du glömde den viktigaste orsaken till minskade dödsolyckor - kraftigt förbättrad sjukvård.

Det är samma som varför morden inte ökat, många som tidigare skulle ha dött överlever idag tack vare sjukvården.
Citera
2017-04-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Bussen haft problem med hjullagret hö fram och om jag har fattat bilderna rätt så ser hjulet ut att ha vikt sig och det finns spår i asfalten på hö sida i körfältet.Jag skulle säga att bussbolaget nog ska skaffa sig en bra advokat.

När bussen bärgas så rullar den själv på alla hjul och dras med dragstång, dvs det är ingen skada på varken hjul eller hjullager.
Citera
2017-04-04, 11:57
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
När bussen bärgas så rullar den själv på alla hjul och dras med dragstång, dvs det är ingen skada på varken hjul eller hjullager.
Jag bara kollade på bilden och där såg det ut som att högerhjulet var vikt. Vi får avvakta utredningen men något har ju orsakat spåren i asfalten.
Citera
2017-04-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Visst för hundrade gången...vägen må vara kass. Men förarens ansvar för fartens anpassning går inte att avtala bort. Det finns inte, går inte.

Bussen stod inte still och kastades i sidled.

Smal väg, granathål, lervälling, kullersten, europaväg, riksväg, skogsstig...spelar INGEN ROLL.

Sen kan du gny över att vägen är sämst i universum med rätta, men det har inget med ansvar att göra.

Ser du skillnaden?

Omkringliggande omständigheter kan påverka situationen...men aldrig aldrig ansvaret för fordonets fart och framförande.
Japp helt rätt är marginalerna små så är det ännu större anledning att sänka farten.
Citera
2017-04-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VWazz
Jävla äckliga buggchaufför orsakar 3 unga människors död!!!!!! För jävla hemskt! Han är väl misstänkt för brott hoppas jag, vållande???

Synnerligen ointelligent inlägg som jag inte ens orkar bemöta.

Jag har jobbat som busschaufför i mer än 20 år. En sak är säker.Somnar man vid ratten gör man allt för att skylla på något annat eftersom det jämnställs med rattfylla och man får vara utan körkort och därmed jobb ganska länge.. Vad som egentligen hände vet nog bara chauffören men jag ser det som ganska orealistiskt att ett tjälskott i sig skulle orsaka en avåkning såvida man inte försöker väja. Jag har kört bussar motsvarande olycksbussen och kan garantera att ett tjälskott knappast märks när man kör över.
Jag känner med chauffören och med de drabbade men tyvärr är jag beredd att satsa en slant på att att det var John Blund som ställde tillkatastroen....
Citera
2017-04-04, 12:00
Medlem
Jag kör buss, har även kört buss den aktuella sträckan två gånger i veckan förra vintern och i år.

Köper inte argumentet om att vägen skulle varit dålig, en buss går betydligt finare i guppen än en personbil.

Jag brukar ligga hundra upp förutom i vissa kurvor där jag släpper lite på gasen, jag skulle lägga min gissning på att föraren helt enkelt råkat vinglat till med bussen och råkat få ner hjulen lite i diket kommit upp och fått ett kast.

Jag kör en exakt likadan buss.

Shit hapends helt enkelt.

Angående hans körtid tror jag den är laglig, men det många missförstår är att 4,5 timme sedan rast är ju inget krav att köra, man får faktiskt ta rast när man vill men man får aldrig köra länge tid än 4,5h.

Och angående last så är bussen lätt lastad, den rymmer mellan 80-90 pers beroende på om dem haft bord mellan vissa rader eller inte.
Citera
2017-04-04, 12:03
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Du menar alltså att om hon vaknade av att det krängde väldigt mycket så "har hon inte koll"?!

Tycker du facit talar för det du säger?

Bussen kan inte hoppa i sidled ner i diket. Det MÅSTE till en fartfaktor också, annars hade nog chauffören stannat bussen före vältandet.

Att en 14åring har koll på vilka typer av krängningar en buss har klockan 7 på morgonen när hon nyss vaknat talar för att det är tidningsblask bara. Hon kan mycket väl ha vaknat och uppfattat att det var "lite skumpigt" av tex tjälskott. Vi vet inte heller vart hon exakt satt i bussen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaliber007
Köra helt å helvete med en buss på raksträcka känns för mig som ansvarslöst körning.

Varje dag ser jag bussar som kör så himla dåligt och fort ska det också gå.

Var en tjej som hade vaknat till då hon tyckte det skakade så myket inne i bussen. Alltså före kraschen. Bussföraren borde ha sänkt ned hastigheten direkt. Så man kör lixom.

Det var singelolycka på en raksträcka. Brutalkrasch. Jag har kört i många år och krascha i en raksträcka känns helt obegripligt för mig iaf.

Stackars barn och familjen! Synd om bussföraren också naturligtvis.. ingen är perfekt och ibland så har man faktist skit dagar där allt bara går åt helvetet.

Fast så gick det ju inte riktigt till, bussen har i ytterst låg hastighet troligen vält ner i diket.
Har du kört större fordon än personbil? Om inte bör du nog inte uttala dig om saker du ej har koll på.

Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Det är förarens ansvar att kolla att allt är ok.
besiktat .skattat .försäkrat .göra säkerhetskontroll osv.
ingen annan har detta ansvaret.

Jag har svårt att tro att någon förare någonsin kollar om skatt är betald på ett fordon de tar ut.
Att fordonet är försäkrat är ännu omöjligare att kolla upp

Säkerhetskontroll i all ära, men nu vare snack om hjullager, dvs omöjligt att märka när bussen står stilla på depån.
Citera
2017-04-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vid första anblick är det natuligtvis så att föraren av ett fordon ska framföra det på ett trafiksäkert vis och anpassa farten efter rådande förhållanden. Detta är natuligtvis individuellt efter körförmåga, fordon, yttre förhållanden osv.

Menar du att man då kan framföra sitt fordon i 51 km/h på motorväg och i övrigt 15-20 km/h eftersom man inte behärskar högre hastigheter och man avser tillse att i varje tänkbart tillfälle under alla omständigheter undvika olycka oavsett orsak?

Jag tror att du lär få en del böter av polisen för störande av trafikrytmen och vid upprepade tillfällen indraget körkort.

Ja, man ska framföra sitt fordon så det inte orsakar olyckor - och ja, är det skyltat 100 km/h så förutsätter jag att vägen framöver är i sådant skicka att jag under normala omständigheter kan hålla den hastigheten.

Är vägen i för dåligt skick för uppgiven hastighet så får man sänka högsta tillåtna hastighet eller reparera vägen. Är det ett olycksdrabbade avsnitt så är det väl lämpligt att hastigheten sänks och varningar utgår - "olycksdrabbat avsnitt"?
Det (av mig) fetade: Naturligtbis är det inte så som du beskriver det. Kan man inte köra fortare än 51 km/h på motorväg, ska man naturligtvis inte ha körkort.

De scenarior som snarare kommer upp är ett exempel från mitt tidigare liv som yrkesförare av tunga fordon. I en tradare sitter man ganska högt vilket gör att man har en bra sikt i vägens omgivning.

Ibland upptäcker man vilt vid sidan av vägen.

Om man då saktar ner på en 90-väg, med självbevarelsedrift och VTK 60§ i åtanke, kan man ge sig fan på att det kommer en personbil med ett s.k. klantarsle bakom ratten och kör om eftersom föraren inte sett ett skit av faran.

Det så kallade klantarslet kan ibland till och med tuta och leva jävlar pga. den uppkomna situationen.

Under mina (sexon) år som yrkesförare, hände det, dessbättre, inte att klantarslena körde in i någon älgskock, av ren tur.

Deras, felaktiga, uppfattning om sig själva som utmärkta bilförare (eftersom de kan köra 140 km/h trots att det är skyltat 90) var även den intakt.

I tråden figurerar en del klantarslen av den typ jag beskriver i mitt inlägg. Huruvida du hamnar i den kategorin, objektivt sett, beror på om du har fattningsförmåga nog att ta till dig det jag förmedlar.
Senast redigerad av NurseRatched 2017-04-04 kl. 12:06. Anledning: Infogade radmatning och fetning för bättre översikt och läsbarhet.
Citera
2017-04-04, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Jag bara kollade på bilden och där såg det ut som att högerhjulet var vikt. Vi får avvakta utredningen men något har ju orsakat spåren i asfalten.
du har helt rätt höger framhjul är vikt under bussen.
när den bärgas lyfts fronten upp och hjulet har antagligen fallit ner igen.
Detta ser allvarligt ut.
kan vara ett skuret hjul lager med brott på upphängningen som följd.
Hela hjul upphängningen kollapsar inte vid en dikes körning det är kraftiga doningar här.
Citera
2017-04-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
du har helt rätt höger framhjul är vikt under bussen.
när den bärgas lyfts fronten upp och hjulet har antagligen fallit ner igen.
Detta ser allvarligt ut.
kan vara ett skuret hjul lager med brott på upphängningen som följd.
Hela hjul upphängningen kollapsar inte vid en dikes körning det är kraftiga doningar här.
Lyfts fronten upp?

Konstigt att de använde en bogserstång när de drog bort bussen i så fall. Men bärgaren bytte säkert lagret på plats, innan hen drog iväg med skrotet. De är händiga de där bärgarna.
Citera
2017-04-04, 12:09
Medlem
styrlunds avatar
Om höger hjullager fram låst sig går väl väl bakpartiet till höger.
Dessa är baktunga till att börja, det blir ju inte böttre nör det sitter en skidlåda bak.
Om föraren könt till problemen med hjullagret har han största ansvaret.
Bussbolaget kommer lägga allt ansvar på föraren.
Citera
2017-04-04, 12:15
Medlem
_killahs avatar
Men det alla glömmer är att bussen verkar ha fallit medans den varit uppe på vägbanan nästan. Då bussens placering visar att framhjulen iaf mest troligt inte ens var utanför kanten. Möjligtvis kan bussens högra bak varit utanför.

Men sett till hur den ligger på alla bilder verkar den vält uppe på banan. Eventuellt vält med höger bakparti och det sedan dragit med sig frampartiet. Men den kan knappast ha kanat något då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in