Citat:
Bussens storlek och ju mindre väg du kör på så uppfattas normal hastighet som för fort, jag åker själv buss på jävligt smala och krokiga vägar ibland och då känns normalfarten som om chauffören kör som en dåre, men samma hastighet på en normal modern väg så känns det som man kör för sakta, 85 på en smal krokig väg upplevs som dårkörning.
Folk dog för att de inte använde bälte, jag ser det varenda gång jag åker buss, ingen använder bälte trots att vi kör på sträckor som tillhör Norra Europas farligare vägsträckor trots 1+2 vägar, det som gör sträckorna farliga beror på vilt, på många sträckor finns det inte viltstängsel för att snåla bönder vägrar betala trafikverket för att dom ska sätta upp dem. Det händer olyckor hela tiden på dessa vägsträckor, händer det dessutom en seriekrock så stannar all trafik upp minst fem timmar utan att folk tar sig någonstans eftersom det inte finns alternativvägar i området, då kan varken uttryckningsfordon eller polis ta sig någonstans om det skulle hända något annat längre bort.
Så bälte är nödvändigt för att överleva en bussvältning. Det är dessutom lag på att alla ska ha på sig bälte på buss, utom stadsbuss, men detta var ingen stadsbuss så lagen gäller.
Det är chaufförens ansvar att alla ska ha bälte på sig under körning.