2017-04-04, 08:45
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det spelar ingen roll om vägavsnittet just de här 100 meterna är okey. Vägen är direkt skyldig ändå.
Har du suttit och sicksackat mellan gropar och ojämnheter den sista halvtimmen och äntligen får en raksträcka som är hyfsat okey så kommer man att slappna av en gnutta. Det är mänskligt och en förutsättning för att kunna köra vidare.

Därav den till synes låga hastigheten vid olyckan också trots raksträcka.

Vägen är dessutom alldeles för smal med noll och intet marginaler. Är du en decimeter fel och har otur kan det gå såhär. Det har MÄNGDER med chaufförer av diverse fordon fått uppleva på just den här vägen.
Det är ingen slump att detta sker just här.

Känns som om du skyddar någon. Vilken är din agenda.

Det kan nämligen aldrig vara vägens fel att bussen välter. Inte heller tjälskott och potthål har relevans. Det som gäller är att anpassa farten efter vägens beskaffning.

Hur kan du missa allt detta grundläggande?

Är det vattnets fel om du brakar upp på ett grund med båt?
Citera
2017-04-04, 09:00
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah

Tror snarare att 14 åringen inte riktigt har koll på hur fort det går om hon sitter uppe på övervåningen om vägen är dålig.

Du menar alltså att om hon vaknade av att det krängde väldigt mycket så "har hon inte koll"?!

Tycker du facit talar för det du säger?

Bussen kan inte hoppa i sidled ner i diket. Det MÅSTE till en fartfaktor också, annars hade nog chauffören stannat bussen före vältandet.
Senast redigerad av Njursaltare 2017-04-04 kl. 09:02.
Citera
2017-04-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Känns som om du skyddar någon. Vilken är din agenda.

Det kan nämligen aldrig vara vägens fel att bussen välter. Inte heller tjälskott och potthål har relevans. Det som gäller är att anpassa farten efter vägens beskaffning.

Hur kan du missa allt detta grundläggande?

Är det vattnets fel om du brakar upp på ett grund med båt?

Det är väl klart som fan en väg kan vara en orsak. En dåligt underhållen väg är livsfarlig och försöks byggas bort mer och mer. Men i Norrland så är det inte lika viktigt.

Din liknelse är dålig. Det vore snarare som att slänga ut grund i en farled och sedan undra varför i helvete ett stoet fartyg körde på grund när "dom bara behövde anpassa sig".
Citera
2017-04-04, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamstorm
Bussen ska under färd i hög fart (minst 90 km/h) plötsligt ha girat kraftigt till höger för att sedan börja kränga fram och tillbaka (om det beror dålig vägbana, sömn, oaktsamhet från chauffören eller tekniska problem återstår att se). Busschauffören försöker att återfå kontroll över bussen men misslyckas och panikbromsar. I väldigt låg fart glider bussen sedan ner en bit i diket. Chauffören försöker då styra upp bussen på vägen igen, men lutningen gör istället så att bussen välter. Det är dem uppgifterna jag har fått från en person som jobbar på Bergkvarabuss huvudkontor i Kalmar.

Det här är för övrigt en av få dubbeldäckare i Bergkvarakuss flotta som inte är utrustad med vingelvarnare.

Mycket spekulationer på kontoret.

Sista stycket stämmer, men konstigt att du skriver en av få dubbeldäckare.

Vill inte avslöja mer om bussarna eller annat. Men du är ute och cyklar!!!
Citera
2017-04-04, 09:05
Medlem
Lätt att skylla på förare och rutten bransch. Faktum kvarstår dock att trenden idag är att man inte vill betala för något. Får en förening offert på körning så tar man det billigaste. Punkt. Man får då vad man betalar för. Börjar man ställa lite högre krav och väljer bort oseriösa alternativ kommer dessa att antingen tvingas öka sin egen kvalitet eller lägga ner sin verksamhet. Så länge vi alla stödjer lågbudgetalternativen kommer dessa fortsätta leverera skit. Gäller inte bara bussbransch utan funkar lika bra på textilindustri som matproduktion.
Citera
2017-04-04, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De flesta gör misstag. Jag har själv åkt av vägen utan att jag vet hur det gick till. Den gången var det inte trötthet i alla fall. Enligt en bekant inom vården är det inte ovanligt med microblackouter utan att man nickat till dessutom.

Idag höll jag på att bli påkörd av samma taxi tre gånger,han skulle ändå försöka vara yrkeschaufför. Han hade fullt upp med att leta efter vart han skulle...
Javisst men nu pratar du om nåt annat. Jag är väl medveten om det du skriver, jag jobbar också inom vården.

MEN: Kan man inte hålla sig på vägen med ett fullbreddsfordon mellan Orsa och Sveg är ska man nog inte ha körkort. (Vilket postaren påstod i det inlägg jag citerade).

Det finns massor av vägar i landet som är betydligt sämre än den sträckan.
Citera
2017-04-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
*klipp*

De flesta människor, du och jag undantagna, överskattar sin intelligens och sin körförmåga.

*klipp*
Ja. Så ligger det ju naturligtvis till.
Citera
2017-04-04, 09:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Mycket spekulationer om vägens skick här.
varför i helsike provkör inte polisen en motsvarande buss på samma sträcka.
man kan börja med en låg fart för att sedan öka upp till den fart som färdskrivaren visade vid olyckstillfället.
Då ser man praktiskt hur en dubbeldäckare beter sig.
Jag menar nu står man och mäter potthål hit och dit och kliar sig i skallen och undrar vad fan som hände.

Det kommer man kanske att göra? Haveriutredningen har knappt börjat och du kräver resultat två dar efter olyckan. Det man gör i första skedet är att dokumentera. Sedan kommer man i lugn och ro, utan att bry sig om hets-ADHD:are som dig, genomföra utredningen.
Citera
2017-04-04, 09:24
Medlem
Ej läst tråden men höll på att bli påkörd bakifrån av en stor vit Bergkvara-buss i Göteborg i förra veckan. Kan ev varit vid en resa fredag lunch. Stod vid rödljus och svängde ner på E6 när jag fick grönt ljus. Ute på E6 filen kommer plötsligt en buss i hög fart ut genom tingstadstunneln söderut. Kör mot rött och lägger sig 50 cm bakom min bil. Troligen har chauffören inte noterat rödljuset utan vill "skrämmas" lite mot någon han tror knött sig ut i hans fil? När filerna efter 100m blir fler kör han om i hög fart. OM det var samme chaufför som dagen efter orsakade olyckan, så var det nog bara en tidsfråga innan något skulle hänt med dennes offensiva körsätt.
Citera
2017-04-04, 09:24
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är väl klart som fan en väg kan vara en orsak. En dåligt underhållen väg är livsfarlig och försöks byggas bort mer och mer. Men i Norrland så är det inte lika viktigt.

Din liknelse är dålig. Det vore snarare som att slänga ut grund i en farled och sedan undra varför i helvete ett stoet fartyg körde på grund när "dom bara behövde anpassa sig".

Oj va svårt du har...

En väg kan ALDRIG vara skäl till att en buss vinglar och välter! Du är SKYLDIG att anpassa farten efter underlaget!

Vägen är en sk europaväg och då har den mått därefter.

Sedan spelar det INGEN roll hur dålig vägen är, försök fatta någon gång.

Att man sedan kan tycka att vägen är i kass skick är enn HELT ANNAN SAK. Det har inget med flrarens ansvar att göra.

Fetstil...vad hade blivit slängt ut i vägen nu då? Hade vägen ändrats? I så fall skall körningen/farten också ändras förstår du.

Liknelsen med havet var för svår för dig. Kör du med gps i full fart och litar på den hehe... Att du aldrig varit på sjön märks. Där lär man sig allt om eget ansvar.

Skyller du på samhället ofta också hehe...
Citera
2017-04-04, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Det finns massor av vägar i landet som är betydligt sämre än den sträckan.

Det finns inte massor med vägar som har sämre status än den sträckan, men fortfarande är skyltade med 100km/h dock. De flesta större vägar med mötande trafik har numera fått sin hastighet sänkt till 80km/h och det har inte med vägens beskaffenhet att göra, utan beror på konsekvensen av en frontalkrock. Det som avgör är hur mycket trafik som går på vägen.

Jag har kört på 110-väg som varit riktigt dålig (innan den reparerades) och där bilen studsade fram över puckelpisten. Där fanns det åtminstone varning för gupp, om än ingen sänkt hastighet. På den sträckan skulle mycket väl en buss kunna få så kraftiga krängningar att den skulle kunna välta.

Notera förresten att det inte är ovanligt att bussar välter pga vind enbart. För några veckor sedan blåste flera bussar av vägen i Skåne.

Nu är jag ingen busschaufför, men jag kan mycket väl tänka mig att krängningarna efter tjälskott skulle kunnat orsaka olyckan, särskilt om chauffören bromsar in och gyroeffekten därmed avtar. Nu var tjälskotten några hundra meter bort, så dåliga stötdämpare skulle kunna vara en bidragande orsak också. Notera dock att det inte var dämparna som hade tvåor på besiktningen.
Citera
2017-04-04, 09:33
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Du bör byta nick. Vilket svammel...

Oavsett vägens kondition så är det inte ok att välta ett fordon ner i diket. Det räcker att du kör ner en vägskylt för att dömas för vårdslöshet! Det är lite värre med dödsolyckor.

Se fetstil: varför ligger det då inte en skidbuss eller tradare i diket varje vecka?!

"Gnutta avslappnad ouppmärksamhet" är den mest tragiska förminskningen av en tragedi jag sett på länge. Å den tror du skall fria från allt hehe...

Skäms

Nu har ju iofs både polis och boende vittnat om att vägen ÄR särskilt olycksdrabbad pga tjälskotten, liten bredd och dåligt underhåll/skyltat.

Att en dödsolycka sker behöver inte betyda att det är chaufförens fel. Finns något som kallas otur, och den räcker mer än väl när marginalerna är toksmå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in