Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Det finns massor av vägar i landet som är betydligt sämre än den sträckan.
Det finns inte massor med vägar som har sämre status än den sträckan, men fortfarande är skyltade med 100km/h dock. De flesta större vägar med mötande trafik har numera fått sin hastighet sänkt till 80km/h och det har inte med vägens beskaffenhet att göra, utan beror på konsekvensen av en frontalkrock. Det som avgör är hur mycket trafik som går på vägen.
Jag har kört på 110-väg som varit riktigt dålig (innan den reparerades) och där bilen studsade fram över puckelpisten. Där fanns det åtminstone varning för gupp, om än ingen sänkt hastighet. På den sträckan skulle mycket väl en buss kunna få så kraftiga krängningar att den skulle kunna välta.
Notera förresten att det inte är ovanligt att bussar välter pga vind enbart. För några veckor sedan blåste flera bussar av vägen i Skåne.
Nu är jag ingen busschaufför, men jag kan mycket väl tänka mig att krängningarna efter tjälskott skulle kunnat orsaka olyckan, särskilt om chauffören bromsar in och gyroeffekten därmed avtar. Nu var tjälskotten några hundra meter bort, så dåliga stötdämpare skulle kunna vara en bidragande orsak också. Notera dock att det inte var dämparna som hade tvåor på besiktningen.