2017-04-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Tungt för chauffören att läsa att han uppfattats köra fort som en galning. Jag hoppas det inte stämmer, för då känns detta än mer svårsmält. Men han hade kanske bråttom fram sista biten, så otroligt onödigt i så fall.

Bussens storlek och ju mindre väg du kör på så uppfattas normal hastighet som för fort, jag åker själv buss på jävligt smala och krokiga vägar ibland och då känns normalfarten som om chauffören kör som en dåre, men samma hastighet på en normal modern väg så känns det som man kör för sakta, 85 på en smal krokig väg upplevs som dårkörning.

Folk dog för att de inte använde bälte, jag ser det varenda gång jag åker buss, ingen använder bälte trots att vi kör på sträckor som tillhör Norra Europas farligare vägsträckor trots 1+2 vägar, det som gör sträckorna farliga beror på vilt, på många sträckor finns det inte viltstängsel för att snåla bönder vägrar betala trafikverket för att dom ska sätta upp dem. Det händer olyckor hela tiden på dessa vägsträckor, händer det dessutom en seriekrock så stannar all trafik upp minst fem timmar utan att folk tar sig någonstans eftersom det inte finns alternativvägar i området, då kan varken uttryckningsfordon eller polis ta sig någonstans om det skulle hända något annat längre bort.

Så bälte är nödvändigt för att överleva en bussvältning. Det är dessutom lag på att alla ska ha på sig bälte på buss, utom stadsbuss, men detta var ingen stadsbuss så lagen gäller.

Det är chaufförens ansvar att alla ska ha bälte på sig under körning.
Citera
2017-04-04, 10:57
Medlem
Köra helt å helvete med en buss på raksträcka känns för mig som ansvarslöst körning.

Varje dag ser jag bussar som kör så himla dåligt och fort ska det också gå.

Var en tjej som hade vaknat till då hon tyckte det skakade så myket inne i bussen. Alltså före kraschen. Bussföraren borde ha sänkt ned hastigheten direkt. Så man kör lixom.

Det var singelolycka på en raksträcka. Brutalkrasch. Jag har kört i många år och krascha i en raksträcka känns helt obegripligt för mig iaf.

Stackars barn och familjen! Synd om bussföraren också naturligtvis.. ingen är perfekt och ibland så har man faktist skit dagar där allt bara går åt helvetet.
Citera
2017-04-04, 10:58
Medlem
Angående plogpinnarna som flera har använt som argument för att bussen i princip stått still och bara tippat ner i diket.... Jag har själv kört ner i ett dike i hög hastighet och gled i sidled över ett antal plogpinnar innan jag stannade. Också i norra Sverige och samma årstid som nu. Inte en enda plogpinne gick sönder eller lossnade från marken. Och det var med en låg personbil, en buss går ju givetvis högre.

Att plogpinnarna står kvar betyder inte att bussen ej färdats över dem..
Citera
2017-04-04, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Bussförare borde ha skyhög lön med detta stora ansvar.

Ja, då ska de också plugga trafiksäkerhetsvetenskap i fem år på universitetet också tycker jag. Visst, kan vara jobbigt att köra buss ibland kan tänkas, men så avancerat är det knappast. Och ansvar för liv? Ja,det har en förskollärare också...
Citera
2017-04-04, 11:38
Medlem
Vi får se vad utredningen kommer fram till. Jag har ingen större erfarenhet av de nordliga tjälskadade vägarna, men antar att på en asfaltbelagd väg behöver underliggande defekter inte alltid vara direkt synliga. Beror väl även på hur ljuset faller på vägen.
Att det är små marginaler på en smal väg är ingen ursäkt, det är en uppenbar begränsning som föraren ska anpassa hastigheten till.

Under de senaste 50 åren har dödsolyckorna i trafiken sjunkit mycket kraftigt. Det beror inte på att folk har blivit bättre på att köra bil utan på förbättrade trafikregler, oerhört mycket bättre utformning av vägsystemet och inte minst mycket bättre fordon.
Hela samhället är utformat för att gardera mot den mänskliga faktorn, vi kunde haft trappor och balkonger utan räcken om folk aldrig gjort fel.

Förarens ev. oaktsamhet bör bedömas efter om det är medvetet grovt eller inte. Klart att den som befinner sig på vägen har ansvar för att följa trafikregler och anpassa efter omständigheter. Men det hade inte skadat om företagen i större utsträckning hade fått dela ansvaret för vem de sätter bakom ratten. Företagsboter är löjligt låga i Sverige, för lite större företag närmast symboliska summor.
Citera
2017-04-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag körde faktiskt av vägen med en buss för inte allt för länge sen. På en raksträcka kom jag för nära vägkanten och skar ner med höger hjul. Detta hände mot slutet av mitt arbetspass. Jag var nog ganska ofokuserad. Jag hade maximal tur. Området till höger om vägen var nästan helt plant ned en massa snö. Bussen la sig helt plant typ 5 meter från vägen. Inga passagerare i bussen och det blev minimala skador på fordonet.
Den här tragiska olyckan behöver inte ha någonting med varken vägens eller fordonets skick att göra som det spekuleras i.
Många vägar här uppe i norra Sverige är tämligen smala. Även om man har bussens vänstra hjul precis vid vägens mittsträck så har man ändå inte långt ut till den högra vägkanten eftersom bussen är ett stort fordon.

Jag har lärt mig att på dom dåliga vägar vi kör på är grundregeln, titta långt fram, håll till i mitten.
Det kan vara längsgående sprickor som är bildade av vatten. Dom kan äta sig genom vägen. Och vägkanten blir försvagad, speciellt under snösmältningen.

Nu under våren på en vanlig 80-väg med med få möten kör jag som en pansarkryssare i mitten. Det kan motverka risker med vilt och punktering på höger framhjul. Dessutom risken med gående och cyklister. Dessutom är risken att man står i diket minimal.

Är farten låg och dikena väldigt tvärdjupa är vältrisken ganska hög. Därför tycker jag inte man ska bromsa för hårt i kurvorna om väglaget är lite isigt.

Men på vinterväg utan synliga vägmarkeringar går inte att hålla till i mitten för blir det ett möte är det kört. Då håller man plogkanten. Skulle man skära ut i den studsar man tillbaka.
Citera
2017-04-04, 11:45
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Oj va svårt du har...

En väg kan ALDRIG vara skäl till att en buss vinglar och välter! Du är SKYLDIG att anpassa farten efter underlaget!

Vägen är en sk europaväg och då har den mått därefter.

Sedan spelar det INGEN roll hur dålig vägen är, försök fatta någon gång.

Att man sedan kan tycka att vägen är i kass skick är enn HELT ANNAN SAK. Det har inget med flrarens ansvar att göra.

Fetstil...vad hade blivit slängt ut i vägen nu då? Hade vägen ändrats? I så fall skall körningen/farten också ändras förstår du.

Liknelsen med havet var för svår för dig. Kör du med gps i full fart och litar på den hehe... Att du aldrig varit på sjön märks. Där lär man sig allt om eget ansvar.

Skyller du på samhället ofta också hehe...

Vid första anblick är det natuligtvis så att föraren av ett fordon ska framföra det på ett trafiksäkert vis och anpassa farten efter rådande förhållanden. Detta är natuligtvis individuellt efter körförmåga, fordon, yttre förhållanden osv.

Menar du att man då kan framföra sitt fordon i 51 km/h på motorväg och i övrigt 15-20 km/h eftersom man inte behärskar högre hastigheter och man avser tillse att i varje tänkbart tillfälle under alla omständigheter undvika olycka oavsett orsak?

Jag tror att du lär få en del böter av polisen för störande av trafikrytmen och vid upprepade tillfällen indraget körkort.

Ja, man ska framföra sitt fordon så det inte orsakar olyckor - och ja, är det skyltat 100 km/h så förutsätter jag att vägen framöver är i sådant skicka att jag under normala omständigheter kan hålla den hastigheten.

Är vägen i för dåligt skick för uppgiven hastighet så får man sänka högsta tillåtna hastighet eller reparera vägen. Är det ett olycksdrabbade avsnitt så är det väl lämpligt att hastigheten sänks och varningar utgår - "olycksdrabbat avsnitt"?
Citera
2017-04-04, 11:48
Medlem
möjligheten finns att esp-systemet kanske slog till på höger framhjul helt plötsligt dvs esp trodde att höger framhjul slirade till och då ingrep -fast ingriper det när det inte behövs= katastrof, har själv råkat ut för detta på en vw som hade fel på abs-kablaget som plötsligt tvärnitade på ena framhjulet och kunde inte ens starta bilen efter jag hade stannat
Citera
2017-04-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Vi får se vad utredningen kommer fram till. Jag har ingen större erfarenhet av de nordliga tjälskadade vägarna, men antar att på en asfaltbelagd väg behöver underliggande defekter inte alltid vara direkt synliga. Beror väl även på hur ljuset faller på vägen.
Att det är små marginaler på en smal väg är ingen ursäkt, det är en uppenbar begränsning som föraren ska anpassa hastigheten till.

Under de senaste 50 åren har dödsolyckorna i trafiken sjunkit mycket kraftigt. Det beror inte på att folk har blivit bättre på att köra bil utan på förbättrade trafikregler, oerhört mycket bättre utformning av vägsystemet och inte minst mycket bättre fordon.
Hela samhället är utformat för att gardera mot den mänskliga faktorn, vi kunde haft trappor och balkonger utan räcken om folk aldrig gjort fel.

Förarens ev. oaktsamhet bör bedömas efter om det är medvetet grovt eller inte. Klart att den som befinner sig på vägen har ansvar för att följa trafikregler och anpassa efter omständigheter. Men det hade inte skadat om företagen i större utsträckning hade fått dela ansvaret för vem de sätter bakom ratten. Företagsboter är löjligt låga i Sverige, för lite större företag närmast symboliska summor.

Jag håller med. När ett flygplan kraschar så lägger man inte allt ansvar på piloten, man bör göra på samma sätt vid allvarliga bussolyckor.
Citera
2017-04-04, 11:51
Medlem
Det är förarens ansvar att kolla att allt är ok.
besiktat .skattat .försäkrat .göra säkerhetskontroll osv.
ingen annan har detta ansvaret.
Citera
2017-04-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Ja, då ska de också plugga trafiksäkerhetsvetenskap i fem år på universitetet också tycker jag. Visst, kan vara jobbigt att köra buss ibland kan tänkas, men så avancerat är det knappast. Och ansvar för liv? Ja,det har en förskollärare också...

Lön ska kopplas till egen risk, inte bara ansvar.
Att köra om en långtradare i 100 med snö i vänsterfilen är verkligen att ha stort ansvar för många människoliv. Och sitt eget. Det kan bara jämföras med piloten och lokförarens ansvar. Folk vill komma i tid och trafiken är tät.

En förskollärare har stort ansvar men inte samma risk.
Citera
2017-04-04, 11:52
Medlem
Oljeapans avatar
Bussen har haft problem med hjullagret hö fram och om jag har fattat bilderna rätt så ser hjulet ut att ha vikt sig och det finns spår i asfalten på hö sida i körfältet.Jag skulle säga att bussbolaget nog ska skaffa sig en bra advokat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in