2017-04-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Oj va svårt du har...

En väg kan ALDRIG vara skäl till att en buss vinglar och välter! Du är SKYLDIG att anpassa farten efter underlaget!

Vägen är en sk europaväg och då har den mått därefter.

Sedan spelar det INGEN roll hur dålig vägen är, försök fatta någon gång.

Att man sedan kan tycka att vägen är i kass skick är enn HELT ANNAN SAK. Det har inget med flrarens ansvar att göra.

Fetstil...vad hade blivit slängt ut i vägen nu då? Hade vägen ändrats? I så fall skall körningen/farten också ändras förstår du.

Liknelsen med havet var för svår för dig. Kör du med gps i full fart och litar på den hehe... Att du aldrig varit på sjön märks. Där lär man sig allt om eget ansvar.

Skyller du på samhället ofta också hehe...

Trafikverket har till ansvar att inte skylta vägen med högre hastighet än att man kan hantera vägens skick. Om man inte skyltar om hastigheten så måste man varna för dålig väg med trekantig skylt, eller tillfällig hastighetssänkning. Trafikverket har definitivt en del av ansvaret om tjälskotten har med olyckan att göra.

Sedan kan ju dåliga stötdämpare vara en bidragande orsak. Dödsfallen beror sannolikt delvis också på att inte alla hade bälten på sig. Oljud från höger framlager lär knappast ha med saken att göra då bussen fortfarande rullade när den bogserades bort (ett skuret hjullager rullar inte, definitivt så hade man inte bärgat bussen som man gjorde även om det skulle vara kraftigt skadat).
Citera
2017-04-04, 09:42
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Oj va svårt du har...

En väg kan ALDRIG vara skäl till att en buss vinglar och välter! Du är SKYLDIG att anpassa farten efter underlaget!

Vägen är en sk europaväg och då har den mått därefter.

Sedan spelar det INGEN roll hur dålig vägen är, försök fatta någon gång.

Att man sedan kan tycka att vägen är i kass skick är enn HELT ANNAN SAK. Det har inget med flrarens ansvar att göra.

Fetstil...vad hade blivit slängt ut i vägen nu då? Hade vägen ändrats? I så fall skall körningen/farten också ändras förstår du.

Liknelsen med havet var för svår för dig. Kör du med gps i full fart och litar på den hehe... Att du aldrig varit på sjön märks. Där lär man sig allt om eget ansvar.

Skyller du på samhället ofta också hehe...

Snälla rara. I en perfekt värld så har chauffören full koll alltid, och kör perfekt anpassat.
Men vi lever i en verklighet, där vi är människor. Just idag kommer hundratusentals fatta massor av felbeslut bakom ratten utan att något hemskt sker.

Olyckor händer. Otur finns. Även för en oerhört rutinerad förare som aldrig orsakat en olycka under hans 40 år på vägarna.

Så snälla, lyft blicken något. Givetvis kan man skylla alla olyckor på den enskilda människan, men det är varken försvarbart eller mänskligt.
Citera
2017-04-04, 09:43
Medlem
Couriouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machinaryinsect
Håller inte med alls. Håller med LordBrettSinclair. Varför är det sjukt att köpa siffran tre döda och inte vilja luska ut namn och bilder? Jag har ingen önskan att luska fram bilder och namn. Jag köper siffran tre döda, för den är antagligen korrekt.

"Förslagsvis genom att använda asterisk för att dölja namnen för att framtida Googlesökningar inte ska leda hit." Det är bara trams med asterisker. Folk vet om det här forumet.

Tids nog kommer namnen publiceras för allmänheten. Ofta här på fb kommer rätt namn fram, men ibland blir det fel. Det där om att namn och ansikten fungerar folkbildande och får folk att använda bilbälten. Tror du på det själv? Det är önskedrömmar. Jag tror traktan efter namn och bilder är just att gotta sig och stilla sin egoistiska nyfikenhet.

Edit: skriver om oskyldiga offer för olyckor här. Det behöver inte gälla brottsmisstänkta eller vissa brottsoffer.

Det är så det funkar på flashbacks forum, det spekuleras, namn publiceras (med*) och länkar till sociala medier. Sen kan man tycka vad man vill om det, men detta är en välkänt fenomen så om man av någon anledning inte gillar det eller inte vill ta del av sådan information ska man INTE besöka dessa trådar.
Citera
2017-04-04, 09:58
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Nu har ju iofs både polis och boende vittnat om att vägen ÄR särskilt olycksdrabbad pga tjälskotten, liten bredd och dåligt underhåll/skyltat.

Att en dödsolycka sker behöver inte betyda att det är chaufförens fel. Finns något som kallas otur, och den räcker mer än väl när marginalerna är toksmå.

Visst för hundrade gången...vägen må vara kass. Men förarens ansvar för fartens anpassning går inte att avtala bort. Det finns inte, går inte.

Bussen stod inte still och kastades i sidled.

Smal väg, granathål, lervälling, kullersten, europaväg, riksväg, skogsstig...spelar INGEN ROLL.

Sen kan du gny över att vägen är sämst i universum med rätta, men det har inget med ansvar att göra.

Ser du skillnaden?

Omkringliggande omständigheter kan påverka situationen...men aldrig aldrig ansvaret för fordonets fart och framförande.
Citera
2017-04-04, 09:58
Medlem
Bussen har inte vält uppe på vägen och haft låg fart.

Såg ordentliga bilder igår kväll och den låga hastigheten måste väl ändå bero på en inbromsning?'Man ser ju att bussen varit halvvägs ned i diket när den vält och rimligen betyder det väl att någon försökt få ned hastigheten i situationen? Att bussen kört i låg fart och tippat rätt uppe på körfältet finns dock inte på kartan som jag ser det, då hade den inte legat på det sneda sättet halvvägs ner i diket.

Tror chauffören bromsat och styrt uppåt halvägs nere i diket, då har den vält.
Senast redigerad av Potifar2 2017-04-04 kl. 10:01.
Citera
2017-04-04, 10:03
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Snälla rara. I en perfekt värld så har chauffören full koll alltid, och kör perfekt anpassat.
Men vi lever i en verklighet, där vi är människor. Just idag kommer hundratusentals fatta massor av felbeslut bakom ratten utan att något hemskt sker.

Olyckor händer. Otur finns. Även för en oerhört rutinerad förare som aldrig orsakat en olycka under hans 40 år på vägarna.

Så snälla, lyft blicken något. Givetvis kan man skylla alla olyckor på den enskilda människan, men det är varken försvarbart eller mänskligt.

Nu lägger du mjuka värderingar i en diskussion om lagligt ansvar. Väldigt lågt och inte värdigt acesec.

Jag diskuterar det juridiska ansvaret.

Tror du jag vill se chauffören uthängd? Då har du fel flr jag lider med honom så otroligt mycket.

Men du om någon vet att detta är flashback och just nu diskuterar vi ansvar.

Jag tror inte föraren kommer lagföras och jag vill inte det heller.
Citera
2017-04-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandid
Lätt att skylla på förare och rutten bransch. Faktum kvarstår dock att trenden idag är att man inte vill betala för något. Får en förening offert på körning så tar man det billigaste. Punkt. Man får då vad man betalar för. Börjar man ställa lite högre krav och väljer bort oseriösa alternativ kommer dessa att antingen tvingas öka sin egen kvalitet eller lägga ner sin verksamhet. Så länge vi alla stödjer lågbudgetalternativen kommer dessa fortsätta leverera skit. Gäller inte bara bussbransch utan funkar lika bra på textilindustri som matproduktion.

Tyvärr så är Offentlig verksamhet enligt lagen om offentlig upphandling mer eller mindre skyldig att ta det lägsta anbudet om det uppfyller alla kriterier som specats. Eftersom Bergsvkara buss alltid är billigast så vinner de och får köra våra barn och ungdomar.
Lunds universitet vill dock helst undvika att skriva kontrakt med Bergskvara buss men vet inte riktigt hur de skall göra då Bergskvara hade mycket lägre pris än övriga som bjöd.

Sydsvenskan 17 mars: "Lunds universitet, Malmö högskola och Campus Helsingborg sökte anbud för fyra års busstjänster. Bergkvarabuss var billigast och vann mångmiljonkontraktet. Men undertecknandet dröjer.
Vi läser med oro om bussbolaget. Vi funderar internt över läget, säger Jeanette Jakobsson, upphandlingschef på Lunds universitet."

Fler offentliga upphandlare borde fundera lite kritiskt och inte bara köpa det billigaste rätt av.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-17/lunds-universitet-vill-inte-underteckna-bussentreprenad-som-bergkvarabuss-vann
Senast redigerad av Vastmanlanning 2017-04-04 kl. 10:04. Anledning: felstavning
Citera
2017-04-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns inte massor med vägar som har sämre status än den sträckan, men fortfarande är skyltade med 100km/h dock. De flesta större vägar med mötande trafik har numera fått sin hastighet sänkt till 80km/h och det har inte med vägens beskaffenhet att göra, utan beror på konsekvensen av en frontalkrock. Det som avgör är hur mycket trafik som går på vägen.

Jag har kört på 110-väg som varit riktigt dålig (innan den reparerades) och där bilen studsade fram över puckelpisten. Där fanns det åtminstone varning för gupp, om än ingen sänkt hastighet. På den sträckan skulle mycket väl en buss kunna få så kraftiga krängningar att den skulle kunna välta.

Notera förresten att det inte är ovanligt att bussar välter pga vind enbart. För några veckor sedan blåste flera bussar av vägen i Skåne.

Nu är jag ingen busschaufför, men jag kan mycket väl tänka mig att krängningarna efter tjälskott skulle kunnat orsaka olyckan, särskilt om chauffören bromsar in och gyroeffekten därmed avtar. Nu var tjälskotten några hundra meter bort, så dåliga stötdämpare skulle kunna vara en bidragande orsak också. Notera dock att det inte var dämparna som hade tvåor på besiktningen.
Det (av mig) fetade: Då körde du ju för fort. Vilket bevisar att du inte kan köra bil. . . .
Citera
2017-04-04, 10:15
Medlem
Citat:
Nu lägger du mjuka värderingar i en diskussion om lagligt ansvar. Väldigt lågt och inte värdigt acesec.

Jag diskuterar det juridiska ansvaret.

Tror du jag vill se chauffören uthängd? Då har du fel flr jag lider med honom så otroligt mycket.

Men du om någon vet att detta är flashback och just nu diskuterar vi ansvar.

Jag tror inte föraren kommer lagföras och jag vill inte det heller.

På TV4 Nyheterna igår kväll 22:00 så sade bussbolagets marknadschef, upprepade gånger, att det är busschauffören som är ansvarig för att framföra bussen på ett säkert sätt. På en direkt fråga om bussen var trafiksäker svarade marknadschefen att "ja det var den för annars hade inte vår chaufför kört den". Frågan är ju vad som är definitionen av en trafiksäker buss, det finns naturligtvis en gråzon här.

Känns konstigt att man lägger ansvaret på chauffören, det borde väl vara bolagets ansvar att tillhandahålla en trafiksäker buss till chauffören, chaufförerna är väl inte tekniska experter och de hinner väl inte heller göra en teknisk undersökning av bussen innnan avfärd.
Citera
2017-04-04, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Trafikverket har till ansvar att inte skylta vägen med högre hastighet än att man kan hantera vägens skick. Om man inte skyltar om hastigheten så måste man varna för dålig väg med trekantig skylt, eller tillfällig hastighetssänkning. Trafikverket har definitivt en del av ansvaret om tjälskotten har med olyckan att göra.

Sedan kan ju dåliga stötdämpare vara en bidragande orsak. Dödsfallen beror sannolikt delvis också på att inte alla hade bälten på sig. Oljud från höger framlager lär knappast ha med saken att göra då bussen fortfarande rullade när den bogserades bort (ett skuret hjullager rullar inte, definitivt så hade man inte bärgat bussen som man gjorde även om det skulle vara kraftigt skadat).
Det fetade: Det där är helt fel. Det är upp till föraren att anpassa farten efter vägens beskaffenhet.
Har du körkort ?

VTK:
Citat:
Hastighet

60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380).
Citera
2017-04-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
På TV4 Nyheterna igår kväll 22:00 så sade bussbolagets marknadschef, upprepade gånger, att det är busschauffören som är ansvarig för att framföra bussen på ett säkert sätt. På en direkt fråga om bussen var trafiksäker svarade marknadschefen att "ja det var den för annars hade inte vår chaufför kört den". Frågan är ju vad som är definitionen av en trafiksäker buss, det finns naturligtvis en gråzon här.

Känns konstigt att man lägger ansvaret på chauffören, det borde väl vara bolagets ansvar att tillhandahålla en trafiksäker buss till chauffören, chaufförerna är väl inte tekniska experter och de hinner väl inte heller göra en teknisk undersökning av bussen innnan avfärd.

Styrfel och bromsproblem borde väl klassas som allvarliga fel iaf. Så allvarliga att bussen tas ur bruk.
Citera
2017-04-04, 10:22
Medlem
Citat:

Det där höll väl inte ihop, logiskt?

Först säger du att människor gör misstag så att olyckor uppkommer. Sedan att man inte kan skylla olyckorna på människor.

Men det är OK. Jag vet fler som drabbas av otur när de tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in