Citat:
Ursprungligen postat av
jeanclaudevandamme
Jag måste bli klar med det här. Men det är så himla mycket. Det är enormt. Finns mycket material att tillgå på nätet. Vi behöver göra något åt Sverige också.
Shit, Sverige-JA!
Vi var den mest sekulariserade staten, den främsta förespråkaren för rationellt vetenskapligt tänkande som en gemensam plattform. Detta hade vi jobbat fram med hårt arbete under hundra år. På en väldigt kort tid förändrade islam detta. Jag gråter blod.
Citat:
Ja. Precis. Tro behövs inte.
Andlighet existerar ändå.
Ja. Är det inte så att det är VI som är andlighet genom att enbart vara medvetna?
Citat:
Nej. matematiken existerar oberoende av oss. 1+1 är alltid 2, även om alla människor är döda.
Mycket riktigt. Men jag tror inte att du kan sätta likhetstecken mellan rationalitet och matematik, för då hade rationalitet hetat matematik.
Citat:
Matematik och rationella lagar är eviga och sanna.
Nja.
Om du blev placerad på jorden som ett nollställt medvetande så skulle det vara en rationell slutsats att solen kretsar kring jorden. Matematik har visat att så inte är fallet, genom kunskap om omloppsbanor i solsystemet och gravitation.
Citat:
Matematiken är inte uppfunnen den är upptäckt.
Well said.
Citat:
Energiprincipen är inte något som enbart existerar i våra medvetanden, den är transcendel, evig, universell, absolut, perfekt. I sig själv.
Japp. dU=Q-(+)W
Vårt medvetande är en del av den ekvationen, eller flera. Vad vi vet är att den inte är Q. Däremot innefattas den av dU, och manifesteras som W. Eftersom summan av människans förehavanden som vi tillskriver medvetandet, kan beskrivas som utfört arbete. Eller hur?
Citat:
Energiprincipen är perfekt matematik.
Jag vill påstå att den är formeln för allt, och att den går att härleda till temperatur som ett observationsvärde av värmeflöde, där 0.0000000567*T^4 är en oberoende(den enda oberoende) observationen av energiflöde.
Citat:
Energi är matematiska förhållanden mellan fysiska fenomen. De fysiska fenomenen är manifestationer av matematik.
Mja.
Energi beskriver ett tillstånd i en given form. T.ex. en sfär i vacuum belyst med en strålkälla. Matematik definierar förhållandet mellan kraft, arbete och värme(+-elektricitet?), och allt innefattas av begreppet energi.
Citat:
Lika bra att inte kalla det Gud längre, då det inte har något med en personlig Abrahamistisk skapare att göra. Gud är för mig rationalitet självt. De rationella lagarna. Principle of sufficient reason. Matematik. Logos. Medvetande är vad vi vet kopplat till människan, men även undermedvetande(även kollektivt undermedvetande), instinkter, reflexer, processer och liknande existerar hos levande. Allt är rationellt.
Då så. Det köper jag. Gud är du.
Citat:
Världen är 100% rationell, eftersom inget annat är logiskt möjligt.
Mot en bakgrund av att rationalitet och logik är begrepp som är till 100% definierat av mänskligt medvetande, och mänskligt medvetande är erkänt irrationellt, så faller väl detta?
Citat:
Bara ett rationellt(mänsklig definition) universum är rationellt möjligt.
Min fetning. Detta innebär väl endast att ett rationellt universum är möjligt om människan har definierat och observerat ett rationellt universum. Alltså, universum existerar endast för att vi säger att det gör det?
Citat:
Det finns alltså mer eller mindre rationella människor. Ett spektrum. Men även de som är tillsynes irrationella är rationella i förhållande till sina förutsättningar.
Visst har du rätt. Dock:
I en given situation med en uppsättning förutsättningar, så kan random människa anses agera irrationellt, generellt.
Om vi vill ha en förklaring: tja... kärlek?
Citat:
Man kan även skapa moral byggd på rationalitet, vilket egentligen borde vara ganska förståeligt.
Detta är absolut rationalism. Sanningen.
Moral såsom rationalitet är helt och hållet baserat på den irrationella människans observationer och beteende: därigenom definieras dessa begrepp. Absolut rationalism blir därför absolut irrationalism och vi är sanningen. Eller?