2017-04-01, 22:44
Medlem
FetLeffes avatar
jo

Områden där det finns en stor koncentration av personer av en viss etnicitet eller social klass kallades för getto.

Jag och många med mig drar samma paralleller till dagens integrations problem.

Men det var knappast det som var topic i detta fallet...
Senast redigerad av FetLeffe 2017-04-01 kl. 22:53.
Citera
2017-04-01, 22:45
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetLeffe
A.Hitler hade liknande ideér, se hur det gick för tyska folket.
Vilka idéer syftar du på? Weirmarrepubliken hade mycket strängare vapenlagatiftning än Tredje riket under Adolf Hitler och NSDAP's ledning. Lika så har Sverige av idag och så vitt jag vet samtliga EU-länder strängare vapenlagstiftning.

Nationalsocialsterna kom till makten 1933. Några ytterligare restriktioner tillkom inte gällande vapeninnehav. Tvärt om skrev man år 1938 om lagen för att förenkla vapeninnehav. Minimumåldern för vapeninnehav sänkes från 20 till 18 år, vapenlicensens giltighetstid förlängdes från ett till tre år och regler gällande antal vapen och mängd ammunition en person fick äga slopades. Gevär fick efter 1938 inhandlas utan licens, medan pistoler fortfarande krävde licens. Den som skaffade sig tillstånd att bära vapen utanför hemmet och av polisen godkända skyttebanor fick däremot köpa och bära även pistol utan speciellt tillstånd, och detsamma gällde jaktlicens.

Vissa personer nekades vapenlicenser. Personer under 18, utvecklingsstörda, zigenare och lösdrivare samt personer som genomgick villkorlig frigivning fick inte ta vapenlicens. De som dömts för grövre brott eller jakt- eller fiskebrott som lett till mer än två veckors fängelse kunde inte heller få ny licens förrän tre år passerat. Gällande Tysklands judiska befolkning förbjöd lagen dem att tillverka och sälja vapen och ammunition, men de hade rätt att köpa och bära vapen. Nationalsocalisternas vapenlagar finns väl dokumenterade och finns att läsa i orginal.

Attentat som skulle kunna tänkas motivera hårdare vapenlagar rikade mot judar förekom. Ett exempel är när juden David Frankfurter mördade Wilhelm Gustloff, NSDAPs ledare i Schweiz, i dennes hem år 1936. Vapenlagen kom att ändras för att frånta judar möjligheten att beväpna sig, men först efter att ambassadörsekreteraren Ernst von Rath mördats av juden Herschel Grynszpan och de efterförljande kravallerna som har getts beteckningen Kristallnatten.

Det skulle dröja till år 1945 innan den tyska befolkningen återigen påfördes strikta vapenlagar. De allierade konfiskerade då den ockuperade civilbefolkningens vapen. I den sovjetockuperade delen av Tyskland kunde man som civilperson avrättas på plats för vapeninnehav.

- "Vapenlagar i Tredjeriket"

För att besvara din fråga TS, ett tidigare inlägg skrev "skjut-gräv-tig", jag tror tyvärr det är det enda alternativet för självförsvar i dagens Sverige. Att göra en egen ljuddämpare är inte heller så svårt.
Senast redigerad av patriot8 2017-04-01 kl. 22:55.
Citera
2017-04-01, 22:54
Medlem
FetLeffes avatar
Kul för dig, svart bälte i google...

Får återkomma i källfrågan angående detta men det blir knappast i detta nu.
Citera
2017-04-01, 23:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Spelar ingen roll vad lagar eller någon säger, om någon skulle bryta sig in och hota min fru eller mig så skulle jag göra allt i min makt att få tag i och döda den personen. Det är i min rätt anser jag.
Nja,kanske inte din rätt, men helt klart din skyldighet mot din familj, skulle utan konsekvenstänkande göra samma sak!
Citera
2017-04-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hej,

Jag och frun har börjat gå i skytteklubb. Anledningen är att vi är livrädda för den muslimska invandringen och terrorismen och vill kunna ha möjlighet att försvara oss.

Genom att gå och skjuta och klara vissa prov så kan man få vapenlicens och möjlighet att ha ett vapen hemma i lägenheten.

Det jag undrar är egentligen: Om nu en potentiell rånare med vapen bryter sig in i vårt hem när vi har vapenlicens, vi känner oss hotade till livet och då tar fram vårt vapen och skjuter personen till döds, kan vi då bli åtalade för mord eller räknas det som självförsvar?

Sticker invandrarna snoken inne i er lägenhet då är det lagligt att tömma bägge magasinen , så är det .
Citera
2017-04-01, 23:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, man får försvara sig i hemmet även om det innebär att den man försvarar sig mot dör. Men som i alla fall där du försvarar dig till den graden hamnar du i en bevissituation eftersom samhället inte kan acceptera att man bara ljuger och påstår att man blivit anfallen. Är ju annars lätt att bjuda in någon man hatar och sedan mörda. Exakt samma problem om du jobbar i bilverkstad och blir överfallen och då slår ihjäl någon med skiftnyckel - hur bevisar du att du blev överfallen?
Jobbar man i verkstad och slår ihjäl någon med skiftnyckel, så är det fel redan där..
Dragskaft, bräckjärn, spärrskaft, eller mejsel är mer troligt! 😁
Citera
2017-04-01, 23:10
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Vilka idéer syftar du på? Weirmarrepubliken hade mycket strängare vapenlagatiftning än Tredje riket under Adolf Hitler och NSDAP's ledning. Lika så har Sverige av idag och så vitt jag vet samtliga EU-länder strängare vapenlagstiftning.

Nationalsocialsterna kom till makten 1933. Några ytterligare restriktioner tillkom inte gällande vapeninnehav. Tvärt om skrev man år 1938 om lagen för att förenkla vapeninnehav. Minimumåldern för vapeninnehav sänkes från 20 till 18 år, vapenlicensens giltighetstid förlängdes från ett till tre år och regler gällande antal vapen och mängd ammunition en person fick äga slopades. Gevär fick efter 1938 inhandlas utan licens, medan pistoler fortfarande krävde licens. Den som skaffade sig tillstånd att bära vapen utanför hemmet och av polisen godkända skyttebanor fick däremot köpa och bära även pistol utan speciellt tillstånd, och detsamma gällde jaktlicens.

Vissa personer nekades vapenlicenser. Personer under 18, utvecklingsstörda, zigenare och lösdrivare samt personer som genomgick villkorlig frigivning fick inte ta vapenlicens. De som dömts för grövre brott eller jakt- eller fiskebrott som lett till mer än två veckors fängelse kunde inte heller få ny licens förrän tre år passerat. Gällande Tysklands judiska befolkning förbjöd lagen dem att tillverka och sälja vapen och ammunition, men de hade rätt att köpa och bära vapen. Nationalsocalisternas vapenlagar finns väl dokumenterade och finns att läsa i orginal.

Attentat som skulle kunna tänkas motivera hårdare vapenlagar rikade mot judar förekom. Ett exempel är när juden David Frankfurter mördade Wilhelm Gustloff, NSDAPs ledare i Schweiz, i dennes hem år 1936. Vapenlagen kom att ändras för att frånta judar möjligheten att beväpna sig, men först efter att ambassadörsekreteraren Ernst von Rath mördats av juden Herschel Grynszpan och de efterförljande kravallerna som har getts beteckningen Kristallnatten.

Det skulle dröja till år 1945 innan den tyska befolkningen återigen påfördes strikta vapenlagar. De allierade konfiskerade då den ockuperade civilbefolkningens vapen. I den sovjetockuperade delen av Tyskland kunde man som civilperson avrättas på plats för vapeninnehav.

- "Vapenlagar i Tredjeriket"

För att besvara din fråga TS, ett tidigare inlägg skrev "skjut-gräv-tig", jag tror tyvärr det är det enda alternativet för självförsvar i dagens Sverige. Att göra en egen ljuddämpare är inte heller så svårt.
Köpte en armborstpistol i Graz på 80-talet helt utan frågor i en vapenbutik..
Citera
2017-04-02, 00:00
Medlem
Lasermopsens avatar
Minns ni Rödeby-skjutningen? Där gick ju pappan som sköt helt fri, det var väl för han var lite från sinna sinnes fulla bruk just då eller nått?

Jag har inga skjutvapen och jag skulle inte få licens för ett heller, men det struntar jag i, är inte intresserad. Men polisen var här för ett par veckor sedan o noterade att att jag hade en stor brandyxa stående precis innanför dörren!
Citera
2017-04-02, 01:26
Medlem
Nödvärn med skjutvapen är utomordentligt sällsynt i Sverige men det finns ett par äldre rättsfall där personer har gått fria med hänvisning till nödvärn efter att ha skjutit angripare. Det har dock handlat om väldigt trängda lägen där den angripne inte haft någon chans att fly.

I Sverige finns ingen "stand your ground"-regel, om man kan undvika ett angrepp genom att fly från platsen så har man en skyldighet att göra det. Men om det verkligen inte finns något annat sätt att freda sig från allvarlig skada eller döden än genom att skjuta någon så får man göra det.
Citera
2017-04-02, 02:51
Medlem
Pungsvings avatar
Lyssna inte på de negativa kommentarerna. Skjut för att döda om skumma personer bryter sig in i ert hem. Eller så dör ni. Välj själv.
Citera
2017-04-02, 03:16
Medlem
Skit i lagen. Låt säga att det är fängelsestraff. om mördaren kommer in i ditt hur för att mörda er men du mördar honom istället så är det ändå du som tjönar på det eftersom du överlevde. Inte sant? så skjut om du riskerar att bli mördad. värt fängelsestraffet och låt folket veta att du är oskyldig om du nu är detp
Citera
2017-04-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Om jag rannsakar mig själv så tror jag faktiskt att du är inne på rätt linje....

Statistiskt sett så är det ju en mikroskopisk chans att man skulle råka ut för ett våldsamt hemfridsbrott... & skulle det mot förmodan ske så får man väl ringa Polisen....& under tiden man väntar på att de skall dyka upp så kan man ropa: "Stick härifrån, Polisen är på väg & kommer om 45 minuter" ...sedan kan man ju utrusta sig med Polisen berömda armband....eller varför inte någon av de synnerligen effektiva & avskräckande försvarssprayer som finns att köpa (only in sweden )..... så slipper man skjuta ihjäl en annan människa !!!

Jag skall omedelbart åka till tippen med våra brandsläckare & brandvarnare då det aldrig brunnit i vårt hus.... statistiken visar ju trots allt att vi inte har något att oroa oss för

# Alla liv är lika mycket värda

Gör vad du vill. Säger bara att risken är betydligt högre att du skadar dig själv eller nån närstående om du ska feppla med det hemma. Dessutom är ju risken betydligt högre att bli föremål för våld och hot när du är ute. Har du tänkt vara beväpnad när du åker till ICA? När du går på krogen?

Förstår för övrigt inte vad du babblar om med brandvarnare och att slippa döda någon, det är dina egna värderingar antar jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in