Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Hej,
Jag och frun har börjat gå i skytteklubb. Anledningen är att vi är livrädda för den muslimska invandringen och terrorismen och vill kunna ha möjlighet att försvara oss.
Genom att gå och skjuta och klara vissa prov så kan man få vapenlicens och möjlighet att ha ett vapen hemma i lägenheten.
Det jag undrar är egentligen: Om nu en potentiell rånare med vapen bryter sig in i vårt hem när vi har vapenlicens, vi känner oss hotade till livet och då tar fram vårt vapen och skjuter personen till döds, kan vi då bli åtalade för mord eller räknas det som självförsvar?
Det är rätt inställning.
Nu bor jag i Kanada, men jag har ett pumphagel i en garderob bredvid sängen (vi måste inte ha dem i vapenskåp här).
Däremot får vi ej ha vapen laddade, så har ett par patroner (shells) uppe på en hylla. Tar ett par sekunder ett vara "redo".
Tror vi har ungefär samma utgångsläge som Sverige. Man får bara skjuta någon om det är fara för sitt eget liv, dvs om någon kommer med kniv , kofot etc.
Du kan däremot inte skjuta snubben som bär ut TVn i ryggen😆
Skulle personligen inte tveka att skjuta en inkräktare om jag uppfattade det minsta hotet mot min fru eller mina barn.
Straff får man väl ta i värsta fall, men det skall mycket till.
Även bra att ha vapen vi samhällskollaps, även tillfällig som efter Katrina etc. Att kunna skydda sig mot plundring mm.
En billig försäkring att ha ett vapen, även inlåst i vapenskåp, även bara en trött gammal hagelbrakare...😆