2017-04-01, 21:10
Medlem
FetLeffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Man ska bli halft handikappad om man ska klara sig från repisalier.
Och man förundras över lagen.
Den 68 åriga manen i varberga som skött ihjäl två inkräktare. Fick 4,5år för dråp

Men den manen som skött en inkräktare i benet fick 6år för mordförsök.

Tycker dem ska göra det lite klarare om vad man får göra i tackt med världen blir våldsammare.
Kommer det en inkräktare i mitt hem och förstör tar jag kniven och skrämmer iväg honom.
Ens hem är ju sin borg.
Var de i bohaget?
Du får skydda ditt liv i nödvärn!

Sköt inte gubben de två bröderna genom dörren?
Citera
2017-04-01, 21:17
Medlem
Man förstår att man inte bor i ett fritt land när man inte har rätten att försvara sig i sitt eget hem. En inkräktare bör självklart neutraliseras så snabbt den ses i huset. Inkräktaren valde att gå in i en annan människas hus. Ägaren kan omöjligen veta om inkräktaren kommer att skada denna och/eller familj.
Dör inkräktaren vid neutraliseringen ska självklart ägaren ej straffas alls.
Helt sinnessjukt hur vi straffar självförsvar och skyddar brottslingar.
Citera
2017-04-01, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Hade troligen blivit helt frikänd om han låtit den andre löpa. Bevisningen var god att han var hotad i sitt hem. Bara att han tog ett skott för mycket.
Dessa åklagare och domare alltid efterkloka. Det tror jag inte det hade nog blivit skadestånd.
Citera
2017-04-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hej,

Jag och frun har börjat gå i skytteklubb. Anledningen är att vi är livrädda för den muslimska invandringen och terrorismen och vill kunna ha möjlighet att försvara oss.

Genom att gå och skjuta och klara vissa prov så kan man få vapenlicens och möjlighet att ha ett vapen hemma i lägenheten.

Det jag undrar är egentligen: Om nu en potentiell rånare med vapen bryter sig in i vårt hem när vi har vapenlicens, vi känner oss hotade till livet och då tar fram vårt vapen och skjuter personen till döds, kan vi då bli åtalade för mord eller räknas det som självförsvar?
Tag inga risker gräv ned liket i skogen och berätta inte för någon.
Citera
2017-04-01, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetLeffe
Var de i bohaget?
Du får skydda ditt liv i nödvärn!

Sköt inte gubben de två bröderna genom dörren?
Nej han sköt genom ett fönster.

Men det är alldrig klart när det är nödvärn du ska ha många sår på kroppen då.
Citera
2017-04-01, 21:30
Medlem
Citat:
Man ska bli halft handikappad om man ska klara sig från repisalier.
Och man förundras över lagen.
Den 68 åriga manen i varberga som skött ihjäl två inkräktare. Fick 4,5år för dråp

Men den manen som skött en inkräktare i benet fick 6år för mordförsök.

Tycker dem ska göra det lite klarare om vad man får göra i tackt med världen blir våldsammare.
Kommer det en inkräktare i mitt hem och förstör tar jag kniven och skrämmer iväg honom.
Ens hem är ju sin borg.

Menar du 68-åringen i Vallåkra som fick 2 år i hovrätten för dråp?

Till TS:
Man kan komma undan lagligt med att skjuta inkräktare i sitt hem, men då ska du i princip gjort allt du kan för att undvika det. I vallåkra fallet så sköt en äldre man två kända kriminella med besöksförbud genom en stängd dörr (genom fönstret i dörren). De var alltså inte den äldre mannens hem. Han blev även av mig sin rätt att ha vapen, vilket innebär att han inte kan skydda sig i framtiden.
Citera
2017-04-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hej,

Jag och frun har börjat gå i skytteklubb. Anledningen är att vi är livrädda för den muslimska invandringen och terrorismen och vill kunna ha möjlighet att försvara oss.

Genom att gå och skjuta och klara vissa prov så kan man få vapenlicens och möjlighet att ha ett vapen hemma i lägenheten.

Det jag undrar är egentligen: Om nu en potentiell rånare med vapen bryter sig in i vårt hem när vi har vapenlicens, vi känner oss hotade till livet och då tar fram vårt vapen och skjuter personen till döds, kan vi då bli åtalade för mord eller räknas det som självförsvar?

Det är rätt inställning.

Nu bor jag i Kanada, men jag har ett pumphagel i en garderob bredvid sängen (vi måste inte ha dem i vapenskåp här).
Däremot får vi ej ha vapen laddade, så har ett par patroner (shells) uppe på en hylla. Tar ett par sekunder ett vara "redo".

Tror vi har ungefär samma utgångsläge som Sverige. Man får bara skjuta någon om det är fara för sitt eget liv, dvs om någon kommer med kniv , kofot etc.

Du kan däremot inte skjuta snubben som bär ut TVn i ryggen😆

Skulle personligen inte tveka att skjuta en inkräktare om jag uppfattade det minsta hotet mot min fru eller mina barn.
Straff får man väl ta i värsta fall, men det skall mycket till.

Även bra att ha vapen vi samhällskollaps, även tillfällig som efter Katrina etc. Att kunna skydda sig mot plundring mm.

En billig försäkring att ha ett vapen, även inlåst i vapenskåp, även bara en trött gammal hagelbrakare...😆
Citera
2017-04-01, 21:43
Medlem
FetLeffes avatar
Citat:
Nej han sköt genom ett fönster.

Men det är alldrig klart när det är nödvärn du ska ha många sår på kroppen då.

Har jag avkomma skyddar jag dem med mitt liv.

D.v.s. bryt dig in och du lämnar inte min bostad oskadad, givetvis inte med överdrivet våld beroende på hur stressad jag blir.

Nödvärn, tillfällig sinnesförvirring, eller det som krävs, känner jag att hotet är stort mot det inre är det nödvärn.

Hotar någon eller något det innersta, det säkra, tar jag till alla medel som krävs då skiter jag om alla vapen och bilar tv:apparater mobiler paddor o.s.v. blir beslagtagna.

Vad lagen säger tar jag senare då hotet är avvärjt, om jag då har överreagerat får någon annan bedöma.
Citera
2017-04-01, 21:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarbingerOfTruth
Man förstår att man inte bor i ett fritt land när man inte har rätten att försvara sig i sitt eget hem. En inkräktare bör självklart neutraliseras så snabbt den ses i huset. Inkräktaren valde att gå in i en annan människas hus. Ägaren kan omöjligen veta om inkräktaren kommer att skada denna och/eller familj.
Dör inkräktaren vid neutraliseringen ska självklart ägaren ej straffas alls.
Helt sinnessjukt hur vi straffar självförsvar och skyddar brottslingar.
Du har helt rätt naturligtvis. Det sjuka är att politikerna först importerar in brottslingar till landet i mångkulturens namn, och sedan bestraffas svenskarna när vi skyddar oss mot dessa förbrytare.

Tack politikerna.
Citera
2017-04-01, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Menar du 68-åringen i Vallåkra som fick 2 år i hovrätten för dråp?

Till TS:
Man kan komma undan lagligt med att skjuta inkräktare i sitt hem, men då ska du i princip gjort allt du kan för att undvika det. I vallåkra fallet så sköt en äldre man två kända kriminella med besöksförbud genom en stängd dörr (genom fönstret i dörren). De var alltså inte den äldre mannens hem. Han blev även av mig sin rätt att ha vapen, vilket innebär att han inte kan skydda sig i framtiden.
Ja vällårkra så var det.

Någon som känner till något fall med dödlig utgång där nödvärn har friat brottsofferet?
Senast redigerad av jeerkerr 2017-04-01 kl. 22:11.
Citera
2017-04-01, 22:17
Medlem
Tror det var Leif GW Person som sa att det bästa är att skjuta ett varningsskott först och ifall inkräktaren/inkräktarna inte skrämts iväg av det så skjuter man dem i benet. Själva varningskottet visar att dem inte gett en något annat val och en benskada överlever dem antagligen men lär vara oskadliggjorda tills polis och ambulans kommer. Fast frågan är väl om vanligt folk har så mycket is i magen i stundens hetta. De flesta blir nog totalt panikslagna och bara skjuter.
Vilket jag personligen inte tycker är fel, har någon brutit sig in i ditt hem så kan du ju inte veta hur farliga eller hur långt de är beredda att gå. Det smartaste är ju att anta att man är i livsfara och agera därefter. De har ju antagligen inte brutit sig in för att baka kakor till dig. Synd bara att domstolarna inte ser det så.
Citera
2017-04-01, 22:20
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Nu är jag inte en verklighetsförnekare, utan jag förstår er oro. Men risken att få inbrott medan ni är i hemmet är rätt låg. Risken att två paranoida människor med tillgång till vapen skjuter varandra av en olyckshändelse är däremot rätt hög.

Skaffa en inbrottssäker dörr i stället, det är säkrare för er båda och kostar förmodligen mindre.

Om jag rannsakar mig själv så tror jag faktiskt att du är inne på rätt linje....

Statistiskt sett så är det ju en mikroskopisk chans att man skulle råka ut för ett våldsamt hemfridsbrott... & skulle det mot förmodan ske så får man väl ringa Polisen....& under tiden man väntar på att de skall dyka upp så kan man ropa: "Stick härifrån, Polisen är på väg & kommer om 45 minuter" ...sedan kan man ju utrusta sig med Polisen berömda armband....eller varför inte någon av de synnerligen effektiva & avskräckande försvarssprayer som finns att köpa (only in sweden )..... så slipper man skjuta ihjäl en annan människa !!!

Jag skall omedelbart åka till tippen med våra brandsläckare & brandvarnare då det aldrig brunnit i vårt hus.... statistiken visar ju trots allt att vi inte har något att oroa oss för

# Alla liv är lika mycket värda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in