Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Hej,
Jag och frun har börjat gå i skytteklubb. Anledningen är att vi är livrädda för den muslimska invandringen och terrorismen och vill kunna ha möjlighet att försvara oss.
Genom att gå och skjuta och klara vissa prov så kan man få vapenlicens och möjlighet att ha ett vapen hemma i lägenheten.
Det jag undrar är egentligen: Om nu en potentiell rånare med vapen bryter sig in i vårt hem när vi har vapenlicens, vi känner oss hotade till livet och då tar fram vårt vapen och skjuter personen til döds, kan vi då bli åtalade för mord eller räknas det som självförsvar?
Det absolut sista jag skulle vilja göra som vapenägare är att behöva skjuta någon som bryter sig in i vårt hem.... inte pga av vänsterfloskler som att: "alla liv är lika mycket värda" utan pga konsekvenserna.
Sverige är en Nannystate... där Staten är viktigare än medborgaren....där det är en acceptabel förlust om du &/eller din familj skadas/dör pga någon som väljer att göra er ont....det är viktigare att undersåtarna fortsätter att inbilla sig att Staten kan ta hand om & skydda dem i alla lägen....än att var & en av oss har rättigheten & de medel (skjutvapen) som behövs för skydd.
Därför kommer med all sannolikhet domstolsväsendet göra allt i sin makt för att statuera exempel med dig (inte gärningsmannen) för att på så vis klart & tydligt visa resten av undersåtarna att sådant beteende inte tolereras....DU kommer att förlora dina licenser & ALDRIG mer få några igen. + beroende på omständigheterna förmodligen behöva tillbringa tid bakom galler + höga advokatkostnader osv osv.
Så, vad gör man som vapenägare i ett trängt läge?
Tja....det är ju upp till den enskilde....men jag skulle göra vad som krävs för att skydda min familj & om det innebär att välja mellan att sitta med armarna i kors & låta gärningsmannen besluta utgången... eller om det inte finns någon annan utväg...ta konsekvenserna...så vet jag vad jag hade valt.
Med det sagt.... så verkar hoplofoberna tro att man alltid MÅSTE skjuta ihjäl "the bad guy".... vilket ju inte stämmer. I USA så sker det dagligdags incidenter där de med CCW tillstånd avvärjer hotet enbart genom att presentera vapnet & visa att de menar allvar.... UTAN att avlossa ett enda skott.