2017-04-01, 19:08
Medlem
Valsus avatar
Jag tror att man tar ett väldigt farligt steg i fel riktning, när man låter enskilda individer beväpna sig.
Citera
2017-04-01, 19:10
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
I dagens läge är det "Skjut - gräv - tig" som gäller - om man skall försvara sig som vapenägare.

Ha ha
Citera
2017-04-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Jag tror att man tar ett väldigt farligt steg i fel riktning, när man låter enskilda individer beväpna sig.

Tror det är ett måste ibland. Eller känner du dig trygg hemma med strykjärnet om två beväpnade personer bryter sig in i ditt hem. Du vet att även om du har möjlighet att ringa polisen så tar det minst 5 minuter innan de är på plats, 5 minuter som de har möjlighet att döda dig på och allt du har till ditt försvar är strykjärnet?
Citera
2017-04-01, 19:12
Bannlyst
Förstår er till fullo. Att muslimer går in beväpnade och rånar folk i deras lägenheter händer ju hela tiden. Terrordåd i hemmet är ju också bara en tidsfråga innan man utsätts för.

I min värld är det lika självklart att skaffa vapen för detta ändamål som att vidta försiktighetsåtgärder så att inte blixten slår ned i en när man går ut.
Senast redigerad av jordnotter 2017-04-01 kl. 19:54.
Citera
2017-04-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Problemet är ju att det är djävligt snävt med vad som godkänns som nödvärn, se det här fallet där två personer som stoppade en pundare från ett bilinbrott, pundaren slog ner ene mannen med en busshammare, och den andre försvarade sig med en mopedhjälm och slog pundaren tre gånger i huvudet.
De två första slagen var helt inom nödvärnsrätten - men det sista slaget anser domstolen inte vara inom nödvärnsexcess - varpå domen blir fem års fängelse och 1,5 miljoner (!) kronor i skadestånd.

http://www.dagensjuridik.se/2017/03/...ar-inte-fallet
Ingen blev nedslagen med busshammaren. Däremot kanske slagen med eftersom det fanns blod på den. Biltjuven blev däremot nedslagen med en hjälm med sådan kraft att hjälmen gick sönder. Och den ene av de två säger att han helt förskräckt fick gå emellan och sparka mot sin kompis för att få stopp på våldet.

Går det visa att en den som bryter sig in verkligen vill skada så går det att klara sig från att dömmas om man försvarar sig genom att slå ner dem med baseball-trä, eller div andra lämpliga vapen. Så troligen även med pistol. Domstolar tillåter en hel del extra när det rör sig om någon som bryter sig in och överfaller den som bor där. Men problemet är bevisbördan, dvs var man verkligen hotad till livet. Utan webkam som spelade in förloppet är det väldigt svårt att visa att man inte sköt någon man själv bjudit in bara för att, utan att det var någon som trängde sig in och aktivt försökte skada/döda den boende.
Citera
2017-04-01, 19:13
Medlem
Spelar ingen roll vad lagar eller någon säger, om någon skulle bryta sig in och hota min fru eller mig så skulle jag göra allt i min makt att få tag i och döda den personen. Det är i min rätt anser jag.
Citera
2017-04-01, 19:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag har också vapen och skit samma vad lagen säger. Om någon hotade min familj skulle jag skjuta skarpt och förmodligen träffa rätt också. Det är det första man behöver tänka på. Det andra är hur svensk lag nu kommer döma en. För det senare har vi en stor rätt till självförsvar men ändå skjuter man kommer man säkert åka dit på minst dråp. Men det är liksom värt det för att skydda sin familj.
Citera
2017-04-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Spelar ingen roll vad lagar eller någon säger, om någon skulle bryta sig in och hota min fru eller mig så skulle jag göra allt i min makt att få tag i och döda den personen. Det är i min rätt anser jag.
Om man inte ens får försvara sitt eget eller sin frus liv, vad då får man försvara? inget alltså?
Citera
2017-04-01, 19:22
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Ingen blev nedslagen med busshammaren.

Orly?

Citat:
39-åringen och hans kompis ingrep mot mannen med stöd av den så kallade envarsrätten men tjuven gick till motatack med en "busshammare".

Synnerligen grov misshandel
39-åringens kompis slogs till marken och 39-åringen själv använde en mopedhjälm som han försvarade sig med. Han slog hjälmen mot tjuvens huvud flera gånger vilket ledde till att han åtalades vid Södertörns tingsrätt för synnerligen grov misshandel.

----------------------------

"X har emellertid upplevt att han själv var utsatt för livsfara genom angreppet från MÄ med en busshammare som tillhygge. Att i den situationen, också medveten om att hans kamrat slagits till marken, balansera sig kan inte ha varit lätt för X".
http://www.dagensjuridik.se/2017/03/...ar-inte-fallet
Citera
2017-04-01, 19:25
Medlem
Nu är jag inte en verklighetsförnekare, utan jag förstår er oro. Men risken att få inbrott medan ni är i hemmet är rätt låg. Risken att två paranoida människor med tillgång till vapen skjuter varandra av en olyckshändelse är däremot rätt hög.

Skaffa en inbrottssäker dörr i stället, det är säkrare för er båda och kostar förmodligen mindre.
Citera
2017-04-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Nu är jag inte en verklighetsförnekare, utan jag förstår er oro. Men risken att få inbrott medan ni är i hemmet är rätt låg. Risken att två paranoida människor med tillgång till vapen skjuter varandra av en olyckshändelse är däremot rätt hög.

Skaffa en inbrottssäker dörr i stället, det är säkrare för er båda och kostar förmodligen mindre.

Många bor i hyreslägenhet och kan inte installera vilka dörrar de vill.
Citera
2017-04-01, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Många bor i hyreslägenhet och kan inte installera vilka dörrar de vill.
Jo Det går om man får tillåtelse från hyresvärden. Att ha pistol i hemmet kanske blir mer eftertraktade från kriminella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in