2017-03-31, 10:28
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Klart man kan konspirera om man vill, det brukar dock sällan leda till något gott eller att personen som konspirerar blir tagen på särskilt stort allvar.

Nu snackar du bara skit igen. Det kostar lika mycket för flygvapnet att hålla uppe Gripen som det gör för norrbaggarna med F-16.

Vi behöver inte vänta, vi ser det i alla övningar som den deltagit i hittills, att den vinner upphandling efter upphandling och att kontrakten blir billigare och billigare.

Nej problemet är inte vad de har, problemet är att de är snåla. Jämför flygbudgeten för Österike med ex Danmark så ser du.

Inget fel på min logik. Gripen E borde har tagits fram när Gripen C gjorde entré, då hade den legat rätt i tiden. Nu står vi med ett dyrt uppgraderat 4e generationens plan när alla andra gått vidare.

Nu är det inte dollarkursen som är problemet, utan att nya Gripen kostar väldigt mycket mot vad man får. Kursen gör den dyrare, men den var redan dyr från början.

Fast nu pratade tyskarna om att man vill ta fram en ersättare till Tornadon redan ett år innan Trump vart vald. Sedan är det inte en chans att det blir något av det i min mening.

Tyskarna klarar inte av det projektet ensamt. Ledningen i brittiska flygvapnet är inte intresserade av att jobba med tyskarna igen utan har flyttat fokus till andra länder. Italien har F-35an och även Spanien lär har den inom några år.

Det bästa tyskarna kan göra i min mening är att starta ett samarbete med fransmännen. Det är dock väldigt mycket kulturella skillnader som måste överkommas. Men det är dock logiskt, tyskarna behöver kompetens och borde inte ha några problem att låta Frankrike ta den ledande rollen så länge de industriella fördelarna är tillräckligt stora. Frankrike å sin sida får nog ekonomiska problem att utveckla ett nytt plan helt på egen hand ännu en gång. Rafale funkar ännu, men även den lär omsättas.

Kanske kan det planerade gemensamma projektet för en ny stridsvagn bana väg för något.

Tror nog att de flesta västerländska piloter skulle föredra F-35an om de ska upp i strid med ryska plan.
OK...vilken planet är du på.

POGO et al har ju varit kritiska i överkant. Kanske lite enögda t.o.m. Men till skillnad från LockMart och DoD så har de fått rätt i princip i allt de kritiserat över den tid som projektet fortlöpt. Till skillnad från LM och DoD.
http://www.pogo.org/straus/issues/weapons/2017/f35-continues-to-stumble.html#conclusion

Så jag kan lugnt konstatera att i frånvaro av korrekt information så håller jag mig till de källor som faktiskt hållit sig till fakta och inte falsarier under typ de senaste 10 åren. Till skillnad mot önsketänkandet av fanboys och LM/DoD så bygger dessa herrar och damers slutsatser på empirisk och känd information. Och...de kan läsa vad Michael Gilmore har skrivit under sin tid som chef för DOT&E.

Om herr @koppen89 et al vill tro på tomtar och troll, så fine. Inga problem. Men de existerar inte. Så F35 har en del att bevisa innan jag själv tror ett smack på vad de säger.

Track record i projektet talar för sig själv. Kallas dedukiv slutsats. Det du pysslar med är induktiv slutsats, alltså gissningar.

Om det kommer ut ett "bevis" över längre tid att allt funkar som det ska. Då ska jag gärna ändra uppfattning...men några sådana tecken finns inte.
Citera
2017-03-31, 11:32
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Alla stridsflyg är dyra, Gripen E är dock det billigaste " västliga" fplsysystemet som går att köpa och drifta de moderna system som finns.

Som jag skrev, jag välkomnar att du fortsätter spamma. Du kommer dock inte ändra på fakta, nya Gripen är ett väldigt dyrt plan sett till vad man får och den kommer bli otroligt svår att exportera till västvärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
OK...vilken planet är du på.

POGO et al har ju varit kritiska i överkant. Kanske lite enögda t.o.m. Men till skillnad från LockMart och DoD så har de fått rätt i princip i allt de kritiserat över den tid som projektet fortlöpt. Till skillnad från LM och DoD.
http://www.pogo.org/straus/issues/weapons/2017/f35-continues-to-stumble.html#conclusion

Så jag kan lugnt konstatera att i frånvaro av korrekt information så håller jag mig till de källor som faktiskt hållit sig till fakta och inte falsarier under typ de senaste 10 åren. Till skillnad mot önsketänkandet av fanboys och LM/DoD så bygger dessa herrar och damers slutsatser på empirisk och känd information. Och...de kan läsa vad Michael Gilmore har skrivit under sin tid som chef för DOT&E.

Om herr @koppen89 et al vill tro på tomtar och troll, så fine. Inga problem. Men de existerar inte. Så F35 har en del att bevisa innan jag själv tror ett smack på vad de säger.

Track record i projektet talar för sig själv. Kallas dedukiv slutsats. Det du pysslar med är induktiv slutsats, alltså gissningar.

Om det kommer ut ett "bevis" över längre tid att allt funkar som det ska. Då ska jag gärna ändra uppfattning...men några sådana tecken finns inte.

Jag har tydliggjort är det är okej att vara konspiratorisk, det leder dock sällan till något bra.
Citera
2017-03-31, 13:03
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Som jag skrev, jag välkomnar att du fortsätter spamma. Du kommer dock inte ändra på fakta, nya Gripen är ett väldigt dyrt plan sett till vad man får och den kommer bli otroligt svår att exportera till västvärlden.

Jag har tydliggjort är det är okej att vara konspiratorisk, det leder dock sällan till något bra.
Konspiratorisk!? Nämn EN sak som gått rätt i projekt F35?

Får du tro på F35!? Självklart. Men kom då med argument som du kan backa upp. Inte med en massa invektiv. Eftersom att vi inte vet, samt att i princip ALLT som kommit från LM är överdrifter och lögn, så finns det inte så mycket trovärdighet kvar...typ.

Utdrag ur artikeln som bygger på DOT&Es senaste rapport...
"Equally crippling, until the ground radar simulator equipment is in place, the F-35 program will be unable to properly develop, validate, and update the F-35’s mission-critical onboard software files, called Mission Data Loads (MDLs). MDLs are huge files specifying all target and threat locations together with their individual electronic and/or infrared signatures and all relevant mapping data. Without accurate, up-to-date MDLs, the F-35 cannot find targets or evade and counter threats—nor can it carry out the networking and sensor fusion functions that are said to be its primary strengths. The F-35 cannot go to war without its MDLs.

The MDLs also need to be updated continuously with information concerning such things as threats, targets, and signals that is gathered on every F-35 mission. F-35 pilots can only be sure the MDLs they need to survive work properly after they have been tested over ranges equipped with the necessary ground radar simulator equipment.

New and complete MDLs must be created for each theater or conflict zone by a central reprogramming lab using massive data inputs from the relevant combat command. F-35s operating out of England would have different files from F-35s based in Japan, for example. Only one such reprogramming lab exists today and, due to JPO mismanagement, it is has only recently been scheduled to receive necessary upgrades to produce a validated MDL. It takes the lab 15 months to produce a complete MDL. If F-35s are suddenly needed in a new, unanticipated theater of operation, those F-35s will not be able to fly combat missions for at least 15 months.

Because the full range of necessary ground radar simulator equipment for the reprogramming lab is not yet in place, DOT&E stated that the earliest the reprogramming lab will be able to produce validated MDLs just for IOT&E will be June 2018. That is nearly a year after the planned IOT&E start in August 2017—and two years after the Marines declared the F-35B initially operationally capable. DOT&E further stated that F-35 MDLs suitable for combat “will not be tested and optimized to ensure the F-35 will be capable of detecting, locating, and identifying modern fielded threats until 2020.”"
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2017-03-31 kl. 13:09.
Citera
2017-03-31, 13:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
"Equally crippling, until the ground radar simulator equipment is in place, the F-35 program will be unable to properly develop, validate, and update the F-35’s mission-critical onboard software files, called Mission Data Loads (MDLs). MDLs are huge files specifying all target and threat locations together with their individual electronic and/or infrared signatures and all relevant mapping data. Without accurate, up-to-date MDLs, the F-35 cannot find targets or evade and counter threats—nor can it carry out the networking and sensor fusion functions that are said to be its primary strengths. The F-35 cannot go to war without its MDLs.

Jag undrar hur stor signaturbiblioteken egentligen är jämfört med t.ex. Gripen C. När man höll på med utvecklingen av Gripen A så låg kartdatabasen på maximalt 500 Mbyte, men idag har man väl helt andra storlekar på lagringen. Gripen A var i varje fall först med komprimerade kartor.
Citera
2017-03-31, 13:34
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Konspiratorisk!? Nämn EN sak som gått rätt i projekt F35?

Får du tro på F35!? Självklart. Men kom då med argument som du kan backa upp. Inte med en massa invektiv. Eftersom att vi inte vet, samt att i princip ALLT som kommit från LM är överdrifter och lögn, så finns det inte så mycket trovärdighet kvar...typ.

The MDLs also need to be updated continuously with information concerning such things as threats, targets, and signals that is gathered on every F-35 mission. F-35 pilots can only be sure the MDLs they need to survive work properly after they have been tested over ranges equipped with the necessary ground radar simulator equipment.

New and complete MDLs must be created for each theater or conflict zone by a central reprogramming lab using massive data inputs from the relevant combat command. F-35s operating out of England would have different files from F-35s based in Japan, for example. Only one such reprogramming lab exists today and, due to JPO mismanagement, it is has only recently been scheduled to receive necessary upgrades to produce a validated MDL. It takes the lab 15 months to produce a complete MDL. If F-35s are suddenly needed in a new, unanticipated theater of operation, those F-35s will not be able to fly combat missions for at least 15 months.

Because the full range of necessary ground radar simulator equipment for the reprogramming lab is not yet in place, DOT&E stated that the earliest the reprogramming lab will be able to produce validated MDLs just for IOT&E will be June 2018. That is nearly a year after the planned IOT&E start in August 2017—and two years after the Marines declared the F-35B initially operationally capable. DOT&E further stated that F-35 MDLs suitable for combat “will not be tested and optimized to ensure the F-35 will be capable of detecting, locating, and identifying modern fielded threats until 2020.”"

Välkomnar att även du fortsätter spamma. Dina inlägg är trots allt på en helt annan nivå rent underhållsmässigt.
Citera
2017-03-31, 13:37
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Välkomnar att även du fortsätter spamma. Dina inlägg är trots allt på en helt annan nivå rent underhållsmässigt.
Vad är du...12!? När det inte finns svar finns invektiv. Är du kommunist!?. de svarar nämligen så när de inte har något vettigt att säga.

Hälsa tomten när du går runt i tomtefabriken...

Här är en annan goding.
"Another time-consuming process involves adding new aircraft to each ALIS standard operating unit. Every time an F-35 is moved from one base to another where ALIS is already up, it must be inducted into that system. It takes 24 hours. Thus, when an F-35 deploys to a new base, an entire day is lost as the data is processed. And only one plane at a time can upload. If an entire squadron, typically 12 aircraft, needed to be inducted, the entire process would take nearly two weeks, forcing a commander to slowly roll out his F-35 aircraft into combat."
Citera
2017-03-31, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag undrar hur stor signaturbiblioteken egentligen är jämfört med t.ex. Gripen C. När man höll på med utvecklingen av Gripen A så låg kartdatabasen på maximalt 500 Mbyte, men idag har man väl helt andra storlekar på lagringen. Gripen A var i varje fall först med komprimerade kartor.
Utan att ha läst in mig på ämnet gissar jag att man inte bara har en topografisk kartdatabas med hinder utan även har information om alla kända radarutrustningar samt simuleringar av hur terrängen och åkermark/skog/... påverkar radarutbredning mot/från planet. Så det låter mer som det skulle kunna vara data i multi-terabyte-klassen.

Annars kan jag omöjligt se varför de behöver så många månaders arbete för att sammanställa databasen, och varför det skulle vara jobbigt för dem att skala upp denna arbetsprocess.
Citera
2017-03-31, 14:01
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Utan att ha läst in mig på ämnet gissar jag att man inte bara har en topografisk kartdatabas med hinder utan även har information om alla kända radarutrustningar samt simuleringar av hur terrängen och åkermark/skog/... påverkar radarutbredning mot/från planet. Så det låter mer som det skulle kunna vara data i multi-terabyte-klassen.

Annars kan jag omöjligt se varför de behöver så många månaders arbete för att sammanställa databasen, och varför det skulle vara jobbigt för dem att skala upp denna arbetsprocess.
@koppen89, här är en annan lite teaser...

"The availability rates of both the Mission Capable and Fully Mission Capable F-35s went down in the last year. The Mission Capable rate for the fleet was 62 percent in FY 2016, down from 65 percent in FY 2015[DG3]*. The Fully Mission Capable rate was only 29 percent, compared to 46 percent the year before. The Gilmore report cites failures of major combat systems like the Distributed Aperture System, Electronic Warfare System, Electro-Optical Targeting System, and the radar as the highest drivers of the drop in capability rates. Significantly, the systems said to give the F-35 its unique combat capabilities are the very systems that keep the F-35 on the ground—demonstrating no capability whatsoever.
On average, the Air Force’s F-35s could only fly two sorties a week in 2016 according to the recently released annual operational cost chart. (By comparison, the F-16 averaged nearly three sorties per week and the A-10 fleet averaged nearly four.) And it requires a great deal of maintenance to achieve even that. While there have been public statements in official releases saying how easy it is for maintenance personnel to work on the jets, the DOT&E report paints a different picture."

@koppen89, det jag visar är inga teser eller gissningar jag driver. Det den enda hyfsat oberoende källan till nykter data som finns. Nämligen det som Gilmore rapporterar. DOT&E är till för att just såna som du inte ska kunna förpesta vår gemensamma luft med en massa "spam" som du så fint kallade det som jag skrev.
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2017-03-31 kl. 14:05.
Citera
2017-03-31, 14:16
Medlem
Coldfire68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Alla stridsflyg är dyra, Gripen E är dock det billigaste " västliga" fplsysystemet som går att köpa och drifta de moderna system som finns.
Det där var ett vågat uttalande, det är lite svårt att i nuläget sia om vilken kostnad en eventuell framtida F16V order skulle landa på, men F16 är helt klart en stark kandidat till titeln "billigaste moderna västliga fplsystemet", förutsatt att F16V (som man i de flesta definitioner borde kunna kalla modern) blir beställd.
Citat:
Du kommer dock inte ändra på fakta, nya Gripen är ett väldigt dyrt plan sett till vad man får och den kommer bli otroligt svår att exportera till västvärlden.
Gripen har redan visat sig vara ett åtminstånde intressant alternativ i de flesta upphandlingar den har varit med i. Det största problemet för Gripen med försäljning till västvärlden har i stor utsträckning handlat om att många västerländska länder har en egen flygindustri som har i någon utsträckning varit uppbunden i Eurofighter/F35 projekten, i övrigt har Gripen (även tidigare modeller inräknat) sålt helt okej för att vara ett svenskt flygplan, med allt vad det innebär ur ett politiskt perspektiv (ibland fördel, ibland nackdel).

Politiken avgör ju en hel del i de flesta fall och det var till exempel i stor utsträckning av politiska anledningar som gjorde att Gripen förlorade i Norge, och det var till stor del av politiska anledningar som Gripen vann i Brasilien. Så länge priset och prestandan är okej (vilket de verkar vara) så borde man nog kunna kränga den till iaf något mer västerländskt land med lite tur.
Citera
2017-03-31, 14:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast

En topografisk kartdatabas är tämligen statisk (dvs bergen flyttar inte på sig). Gripen använde i början svenska kyrkor som kalibreringspunkter (så att man optiskt kan kalibrera kartan man flyger efter) men nu är det nog mer sofistikerat. (att man använde kyrkor berodde på att de är lätta att särskilja från andra byggnader och syns i regel bra från luften samt finns utplacerade med en tämligen regelbundhet i landsbygden)

Att sammanställa databaser över målområden är en helt annan femma. Den topografiska kartan är ju statisk och enkel att ordna. Men alla signalkällor i form av radar, värme etc är dynamisk information som måste uppdateras. Sen är det också frågan om vilken information som är relevant och om man samlar på sig för mycket irrelevant data som bara kräver en massa kapacitet för att processa.
Citera
2017-03-31, 14:48
Medlem
Två sortier i veckan på grund av tekniska problem låter inte så roligt om man tänker på antalet sortier stridsflyg skickades på under tidigare krig. Det behövs rätt många plan totalt sett om varje plan bara tar sig upp i luften två gånger/vecka.
Citera
2017-03-31, 14:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldfire68
Det där var ett vågat uttalande, det är lite svårt att i nuläget sia om vilken kostnad en eventuell framtida F16V order skulle landa på, men F16 är helt klart en stark kandidat till titeln "billigaste moderna västliga fplsystemet", förutsatt att F16V (som man i de flesta definitioner borde kunna kalla modern) blir beställd.Gripen har redan visat sig vara ett åtminstånde intressant alternativ i de flesta upphandlingar den har varit med i. Det största problemet för Gripen med försäljning till västvärlden har i stor utsträckning handlat om att många västerländska länder har en egen flygindustri som har i någon utsträckning varit uppbunden i Eurofighter/F35 projekten, i övrigt har Gripen (även tidigare modeller inräknat) sålt helt okej för att vara ett svenskt flygplan, med allt vad det innebär ur ett politiskt perspektiv (ibland fördel, ibland nackdel).

Politiken avgör ju en hel del i de flesta fall och det var till exempel i stor utsträckning av politiska anledningar som gjorde att Gripen förlorade i Norge, och det var till stor del av politiska anledningar som Gripen vann i Brasilien. Så länge priset och prestandan är okej (vilket de verkar vara) så borde man nog kunna kränga den till iaf något mer västerländskt land med lite tur.
Problemet är att F16 är äldre och redan nått slutet av sin utvecklingscykel.
Visst går det peta in en ny radar och andra funktioner men grunden är lik förbannat ett äldre koncept.
Så nej, F16 matchar inte Gripen E.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in