2017-03-29, 22:07
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det fetade: det har stått i en eller ett par utländska tidningar (kommer tyvärr inte ihåg vilka) att Sharp hade utvecklat ett arbetssätt som gick ut på att alltid färdas obeväpnad, utan eskort.

Hans tanke var tydligen att det skulle visa att han inte utgjorde något hot.

Såvitt jag förstår lyckades det där rätt bra och han fick sina överordnades välsignelse.

Problemet verkar ha varit att han huvudsakligen använde det arbetssättet när han jobbade med medling och förhandlingar. Att utreda massakrer på civila mitt i ett krigsområde är ju en helt annan sak. Minst en part kommer att bli utpekad som skyldig och den parten kommer förstås att vilja omintetgöra undersökningen på ett eller annat sätt.

Med tanke på hur tragiskt det nu har gått vill jag inte klandra någon. Men vi får verkligen hoppas att FN lär sig något av detta.

Det ska bli intressant att följa utredningen som förhoppningsvis finner orsaken till att de begav sig ut på denna galenskap. Man kan tycka att Zaida borde ha insett riskerna, vad fick henne att ändå göra detta?

Däremot tror jag inte att vi någonsin kommer få någon fälld för morden eller ens mer fakta vad som verkligen hände.
Citera
2017-03-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Exakt min tanke också.

De kan ha misstänkt att hon var en häxa eller trollkarl.
Och precis som du säger, så vill de vara säkra på att hon inte kommer efter dom och hämnas , därför halshugger de häxan eller trollkarlen.

Man kan tänka sig att männen snabbt röjts ur vägen då dom möjligen instinktivt kunnat sätta en kvinnas liv före sitt eget. Rimmar kanske illa med genustänket iofs men helt klart en möjlighet.

Mordet av Zaida kanske snarare ett lustfyllt agerande?

Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Har vi lediga utredare att skicka? Hör hela tiden vilken brist dom har på utredare. Eller skickar dom insatsstyrkan? den är inte så använd som den borde!

Gissar att det snarast handlar om ett par representanter för svensk polis. Knappast några utredare som kommer åka mopedtaxi Kongo runt för att på allvar försöka lösa mordet utan snarare för att få förståelse för hur utredningen sköts. Det finns troligen en politisk vilja som stödjer detta.

Allt talar emot att Sverige har resurserna att "låna" ut manskap med tanke på hur illa ställt det redan är här hemma där resurserna verkligen behövs och kan användas.
De redan hårt prövade svenska skattebetalarna hoppas nog att svensk polis låter kongolesiska kollegorna visa hur duktiga dom är. Det vore rent meningslöst och slösaktigt att agera annorlunda.
Citera
2017-03-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
När det gäller FN, SIDA m.fl. som sysslar med biståndsarbete, så finns det en stor stab med tjänstemän som lever ett glidigt lyxliv. Att pengar rullar iväg utan att man har kunnat redovisa några resultat har inte sällan att göra med att tjänstemännen ägnar dagarna i ända att ligga i hotellets swimmingpool, sitta i hotellets lyxrestaurang m.m., utan att ens någonsin sätta sin fot utanför de luftkonditionerade utrymmena. Emellanåt tar de sedan emot personer som lovar att starta det ena och andra om de får bidrag, varefter de utan några som helst kontroller erhåller pengar för att aldrig synas till igen.

Javisst så är det, även folk inom SIDA lever ju ett galant liv på flera sätt. Om vi jämför med svenska förhållanden så är det ett lyxliv, men större delen av Västs högre tjänstemän i många andra länder lever faktiskt så. Tex åk till Italien och se de vackra villorna runt Roms utkanter, ja i en del fall så är det italienska statstjänstemän som bor där. Fastän de inte är så där jättehögt rankade.

Fast detta är också dubbelt tyvärr, I sådana här länder måste man flasha med en glidarstil för att bli trodd, inbjuden och accepterad. Ifall en Södermalmsvänsterfeminist åker dit med igelkottsfrisyr, näsring och trasiga jeans åker dit och jobbar så blir denne inte trodd vara en seriös person och därmed nonchalerad.
Om denne förstås inte är typ ett snille och kan tex fyra eller fler språk flytande osv.

Sverige som land är socialt och ekonomiskt och politiskt i periferin internationellt sett, ett slags unikt undantag
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kanske just för att de inte har förtroende för Kongo poliskår. Det är inte uteslutet att Kongos polis/militär ligger bakom mordet på ZC.

Äh, det torde man nog kunna utesluta, de borde väl då ha skjutit alla tre till döds istället för att syssla med halshuggning. Och sedan gömt kropparna bättre isåfall, eventuellt bränt upp kropparna.

Jag skulle nog kunna tro att även en lågt rankad polis i Kongo har kunskap om hur man undersöker en brottsplats, letar spår osv.

Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Hemsk historia.

Tycker det är naivt att ge sig ut för att undersöka en massaker i ett kaosland där ett människoliv inte är värt i princip någonting. Hur tänkte dom egentligen? FN har ju inte ett särskilt bra rykte ens i Kongo.
Att som vit FN anställd ge sig ut i laglöst land för att samla bevis för att brott har begåtts är, jag vet inte vad, finner inte ord för detta. Någon form av konsekvens tänk borde dom och FN ha haft. Hade väl varit bättre om FN skickade en svart man som kan kulturen och språket för att utreda.

Jo fast här blir det ett problem med att utländska medier inte fäster så stor trovärdighet på en svart man/kvinna som talar knackig engelska. Och att de lätt tror att den vederbörande ljuger och överdriver. De litar mera på en vit människa som pratar framför kameran. Kalla det rasism om ni vill men så ser den utländska mediascenen ut nästan överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Enbart genom att resa med mopedtaxi i området visar ju på att något var fel. Att offentlig kritik har kommit från regeringen vad det gäller den oannonserade mopedresan utan väpnad eskort, det är ytterligare en indikation.

Det brukar ju vara det normala att åka omkring så på det viset där, om man inte är ett högvilt. Hade de varit speciellt ute efter Zaida & Sharp kunde de ha mördat dem i hennes hem istället.
Antar att det var lite av en tillfällighet.

Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är vid det här laget uppenbart att kolonisering som upphörde för 60-100 år sedan inte är anledningen till att länder som kongo är helt efterblivna. liberia, som inte var koloniserat, är också efterblivet. likaså haiti. att jämföra med forna kolonier som hongkong, singapore och macau, områden som blomstrar. eller länder som var sönderbombade efter andra världskriget som japan och tyskland.

koloniserings- och "den vite mannen"-argumentet har helt enkelt passerat bäst-före datum.

Kolonierna var i början och i första hand ett handelsinstrument att idka handel med fjärran länder. Man anlade stora plantager köpte kolonialvaror, och sålde framförallt stål till infödingarna. Fast stålet använde negrerna till macheter och spjut att hugga och stympa ihjäl sina grannar med. Först långt senare kom politiska överväganden in. Om 200 år kommer man fortfarande att klaga på kolonialismen och den "vita skulden". Den "vita skulden" passar bra i vänsterintellektuellas ide'byggen, ett ide'bygge som vittrar sönder allt mer.
Citera
2017-03-29, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nosemonkey
Förstår inte de som gottar sig åt detta och vältrar sig i en medmänniskas lidande? Jag avskyr MP men inte personerna som är miljöpartister, man måste väl kunna skilja på åsikt och person!? Många "tuffa" tangentbordskrigare här som gör sig lustiga och hånar Zaidas tragiska död.

Låt mig säga så här: Den här tjejen hade mer mod än 99,9% som kommenterar här. Vem här skulle våga sig in i ett av världens farligaste länder för att hjälpa kvinnor och barn till en bättre framtid??? Ja, det var dumt och troligen naivt att resa utan tungt beväpnad eskort. Men ingen ska ta ifrån henne hennes mod och tro på det hon gjorde! Må hennes minne leva vidare, en sann hjältinna var hon.

Jag kommer att rösta SD nästa val, men det är tragiskt att dela röst med så många ärthjärnor som saknar empati!

Vila i frid Zaida.

När man ser det sinnessjuka hatet, och precis samma bestialiska sadistmentalitet som kongoleserna som mördade Zaida, här hos de svenskar som spyr ut sitt vidriga hat i den här tråden och i skämttråden om henne, då hoppas man verkligen att anonymiteten på internet en vacker dag ska komma till sitt slut. Jag hoppas verkligen det - man ska få sitt konto på internet att använda och ens fulla namn ska visas på alla inlägg man gör, här som på youtube.

OnT: Hon utredde alltså en regeringsmassaker. Det talar för att regeringen ligger bakom. Det som inte talar för att regeringen ligger bakom är att kropparna var slarvigt gömda. Men det ju dock vara så att dem (regeringen) försökte få det att se ut som en ett rövarband hade varit framme, vem vet.
Citera
2017-03-29, 22:24
Medlem
Holdingbreaths avatar
Många har spekulerat om Zaida Catalán var utsatt för gruppvåldtäkt innan hon och Michael Sharp mördas. Hittills finns det ingen rättsläkarens rapport att stödja det. Sharp, den amerikanska som dödades var Cataláns chef. Skulle han bära ansvaret för hennes död? Han var en hängiven Mennonite. För honom denna självuppoffring har ett sammanhang. Han använde FN för att predika sin kristna tro.

Kom Catalán att dela chefens religiösa tror? Tankar om miljöpartiet skulle antagligen inte bidragit mycket tröst.
Citera
2017-03-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det ska bli intressant att följa utredningen som förhoppningsvis finner orsaken till att de begav sig ut på denna galenskap. Man kan tycka att Zaida borde ha insett riskerna, vad fick henne att ändå göra detta?

Däremot tror jag inte att vi någonsin kommer få någon fälld för morden eller ens mer fakta vad som verkligen hände.
Hon ville från "trygga" Sverige och prata olika språk och möta nya kulturer! Det var en njutning för henne! Hon ville känna att världen var större än lilla Sverige! Hon fick göra det hon brann för in i det sista! Hon rekommenderade eller faktiskt uppmanade även andra att göra detta!
Citera
2017-03-29, 22:33
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det fetade: det har stått i en eller ett par utländska tidningar (kommer tyvärr inte ihåg vilka) att Sharp hade utvecklat ett arbetssätt som gick ut på att alltid färdas obeväpnad, utan eskort.

Såvitt jag förstår lyckades det där rätt bra och han fick sina överordnades välsignelse.

Problemet verkar ha varit att han huvudsakligen använde det arbetssättet när han jobbade med medling och förhandlingar. Att utreda massakrer på civila mitt i ett krigsområde är ju en helt annan sak. Minst en part kommer att bli utpekad som skyldig och den parten kommer förstås att vilja omintetgöra undersökningen på ett eller annat sätt.

Med tanke på hur tragiskt det nu har gått vill jag inte klandra någon. Men vi får verkligen hoppas att FN lär sig något av detta.
På tv4 nyheterna sade de att det rörde sig om en expertgrupp vilket inte är att jämställa med FN-anställda som omgärdas av helt andra säkerhetsföreskrifter. Den här gruppen (Rolf Porseryds ord) såg sig mer som undersökande journalister och gruppen hade därtill (enligt flera källor på FN-högkvarteret) aktivt avsagt sig beväpnade vakter.
Citera
2017-03-29, 22:34
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Många har spekulerat om Zaida Catalán var utsatt för gruppvåldtäkt innan hon och Michael Sharp mördas. Hittills finns det ingen rättsläkarens rapport att stödja det. Sharp, den amerikanska som dödades var Cataláns chef. Skulle han bära ansvaret för hennes död? Han var en hängiven Mennonite. För honom denna självuppoffring har ett sammanhang. Han använde FN för att predika sin kristna tro.

Kom Catalán att dela chefens religiösa tror? Tankar om miljöpartiet skulle antagligen inte bidragit mycket tröst.
"Rättsläkarens rapport" har inte släppts. Om de har undersökts av en "rättsläkare" så är det en kongolesisk men jag tvivlar både på att man hunnit med en ordentligt undersökning och kongolesiska läkares kompetens.
Citera
2017-03-29, 22:36
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Men om jag har förstått rätt så brukade han den här "informella" stilen då han arbetade för någon kyrklig organisation?
Nu så handlar det trots allt om ett uppdrag för FN och då gäller ju FN's instruktioner.
FN har så många tillkortakommanden inkluderat korruption i allt för många operationer, men när det kommer till säkerhet så har FN sina experter som reser runt och gör riskanalyser, m.m.
Citera
2017-03-29, 22:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Frågan är hur han lyckades få med sig Zaida på denna utflykt.
Tyckte jag läste att dom hade jobbat ihop tidigare. Får intrycket av att båda var sådana som tror människor om gott.
Citera
2017-03-29, 22:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Ja, jag har också svårt, väldigt svårt, att förstå hur dom kunde ge sig ut på det viset, i ett sådant område.

Liksom du tror jag aldrig vi kommer att få något övertygande svar på frågan om vem som är skyldig. Redan nu pekar regeringen ut barnsoldater som tror på magi, medan regeringsmotståndare hövdar att dådet utförts av en grupp rwandiska elitsoldater (Tutsier) som hyrts in av Kongos armé...
Citera
2017-03-29, 22:45
Medlem
FN är en föråldrad organisation och klarar inte av att sina uppgifter,dessutom ställer den till med en massa onödiga problem i världen.Det är dags att avskaffa denna börda som slukar miljarder utan nåt vettigt arbete. Inget land har respekt för FN och ändå samlas en massa korrumperade där och diskuterar "världsproblemen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in