2017-03-29, 20:37
Medlem
Holdingbreaths avatar
Hennes död var tänkt att vara en förnedrings av hennes fiender - de västerländsk nationer som vill införa sin politiska vilja på Kongo.

Zaida Catalan ville införa sin feministiska syn på Kongo. Men ett vitt neocolonialism baserad på hennes ideologi inte kommer att fungera i Mellanöstern, Centralasien och Afrika. Det fungerar inte i Rinkeby eller Rosengård heller.

För de guerrilla eller milis som halshöggs henne kan hon ha varit en vit Medusa.

Har européerna vilja att införa regeringen på Afrika? Tanken att hennes död var meningslöst är inte PK.
Citera
2017-03-29, 20:37
Medlem
Om någon är intresserad av att läsa rapporten.

https://minfil.org/02W6y1bdb1/s_2016_1102.pdf
Citera
2017-03-29, 20:41
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det låter onekligen som att någon underskattat riskerna. Är det FN eller personerna själva som gjort en underskattning?

Jag tror inte att FN har underskattat riskerna. Med hänvisning till viktig och intressant information som andra debattörer har kommit med så tror jag att Zaida och kollegor tog en rövare?
I tråden så har initierade debattörer meddelat att gruppen hade en deadline att passa samtidigt som flera "misstänkta massgravar" fortfarande inte hade undersökts.
Om jag minns debattören rätt så hade 10 av 17 misstänkta massgravar undersökts?

Då jag är helt övertygad om att FN i området hade väl implementerade säkerhetsregler/procedurer så är jag så ofin att jag tror att Zaida och hennes kollegor på eget bevåg bröt mot reglerna för att kunna beta av ytterligare misstänkta massgravar?

Enbart genom att resa med mopedtaxi i området visar ju på att något var fel. Att offentlig kritik har kommit från regeringen vad det gäller den oannonserade mopedresan utan väpnad eskort, det är ytterligare en indikation.

Men som sagt var, det är enbart min högst personliga analys som är baserad på det lilla som har framkommit i tråden.
Citera
2017-03-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
Läste i rapporten som Zaida hade lämnat in till FN. Herregud vad dom ska lägga sig i andras affärer. Jag menar soldater som vaktar åt ett kinesiskt gruvföretag? Wtf

Håller med dig helt, vad fan har svenskar för anledning att lägga sig i andra länders inrikes affärer!
Citera
2017-03-29, 20:50
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Haha, den var bra.
Så kolonisatörer ska plundra länder likt det som skedde i Kongo, när det sedan inte passar längre ska man lämna landet i en stor katastrofliknande situation och väl då passar det att inte "blanda sig bland länder och folks angelägenheter".

det är vid det här laget uppenbart att kolonisering som upphörde för 60-100 år sedan inte är anledningen till att länder som kongo är helt efterblivna. liberia, som inte var koloniserat, är också efterblivet. likaså haiti. att jämföra med forna kolonier som hongkong, singapore och macau, områden som blomstrar. eller länder som var sönderbombade efter andra världskriget som japan och tyskland.

koloniserings- och "den vite mannen"-argumentet har helt enkelt passerat bäst-före datum.
Citera
2017-03-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror inte att FN har underskattat riskerna. Med hänvisning till viktig och intressant information som andra debattörer har kommit med så tror jag att Zaida och kollegor tog en rövare?
I tråden så har initierade debattörer meddelat att gruppen hade en deadline att passa samtidigt som flera "misstänkta massgravar" fortfarande inte hade undersökts.
Om jag minns debattören rätt så hade 10 av 17 misstänkta massgravar undersökts?

Då jag är helt övertygad om att FN i området hade väl implementerade säkerhetsregler/procedurer så är jag så ofin att jag tror att Zaida och hennes kollegor på eget bevåg bröt mot reglerna för att kunna beta av ytterligare misstänkta massgravar?

Enbart genom att resa med mopedtaxi i området visar ju på att något var fel. Att offentlig kritik har kommit från regeringen vad det gäller den oannonserade mopedresan utan väpnad eskort, det är ytterligare en indikation.

Men som sagt var, det är enbart min högst personliga analys som är baserad på det lilla som har framkommit i tråden.

Jag är benägen att hålla med och tro det samma.
Citera
2017-03-29, 21:03
Medlem
Våldtagen också?
Citera
2017-03-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det är bra om svensk polis kan samverka med kongolesiska myndigheter i jakten på de skyldiga.

Problemet är att Kongo inte har mycket till myndigheter, centralmakten är mycket svag där. Sedan kan det inte uteslutas att rent av kongolesiska regeringen varit indirekt involverad i avrättningarna - vilket i svenska öron låter galet, men Kongo är Kongo. Finns en orsak till FN-sanktionerna....så att myndigheterna har kompetens och är ivriga att hjälpa till kan tyvärr vara tveksamt...
Citera
2017-03-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleHero
Våldtagen också?
Det är en så kallad trådsanning.
Citera
2017-03-29, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kanske just för att de inte har förtroende för Kongo poliskår. Det är inte uteslutet att Kongos polis/militär ligger bakom mordet på ZC.

Men svensk polis kan väl mer eller mindre bara åka ner och hälsa på sina kongolesiska kollegor?

Låter som ett visst hopp om uppklarande av fallet väckts just för att svensk polis åker ner och fikar och kanske får se lite av hur utredningens gång fortlöper.
Citera
2017-03-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Håller med dig helt, vad fan har svenskar för anledning att lägga sig i andra länders inrikes affärer!

Nu var det ju inte Sverige som var där, utan FN...
Citera
2017-03-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Nu var det ju inte Sverige som var där, utan FN...

FN är iofs mest en pengaslukande glufs-glufs vid sidan av att vara ett maktorgan för de länder som verkligen kan använda sig organisationens inflytande.

Sverige har dock löjligt lite inflytande inom organisationen oavsett om man för tillfället mutat till sig en position i säkerhetsrådet.

Man kan säga att vi har betalat dyrt för att få en av våra invånare att in i en dödsfälla, kanske var Zaida inte så värst omtyckt eller är detta bara en del i den naiva bilden av Sverige som humanitär stormakt och ideologiskt högt stående?
Svenska FN-förbundet tex är ju lite högtravande, var Zaida med där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in