Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Ja, jag har också svårt, väldigt svårt, att förstå hur dom kunde ge sig ut på det viset, i ett sådant område.
Liksom du tror jag aldrig vi kommer att få något övertygande svar på frågan om vem som är skyldig. Redan nu pekar regeringen ut barnsoldater som tror på magi, medan regeringsmotståndare hövdar att dådet utförts av en grupp rwandiska elitsoldater (Tutsier) som hyrts in av Kongos armé...
Det kanske inte är så konstigt och svaret står nog att finna i Michael Sharp.
Han jobbade tidigare som du skrev i ett annat inlägg för en religiös organisation, Mennonite Central Committee (MCC) och hade redan innan han rekryterades till FN:s expertgrupp tre års erfarenhet i Kongo. Utöver det var han djupt religiös och hade en tilltro till icke-våld.
Den här artikeln (länkar sist i inlägget) är intressant. För om jag tolkar denrätt så var det just regionen han mördades som han arbetade för MCC OCH i sitt arbete för MCC
kom han i kontakt och slöt avtal med lokal milis i området.
Det kan således vara så att han bedömde att de skulle kunna resa säkert i området dels då han redan hade upparbetade kontakter med väpnade grupper, dels då de undersökte övergrepp som ska ha begåtts mot civila med kopplingar till sagda milis.
Det i sin tur stärker misstankarna att mördarna mycket väl kan ha kopplingar till regimen. Kanske bedömde Sharp att regimen inte skulle våga agera mot FN:s utsända.
Citat:
Sharp was working with those militias. First entering the region as a mission worker for Mennonite Central Committee, Sharp helped negotiate the release of child soldiers during a three-year term with MCC. After that term, he joined the United Nations team and worked with the generals of the militias.
"He saw that as a peaceful means," Miller Sharp said. "It was his success with MCC that attracted the U.N. to him. ... He began to build relationships and met with several militia generals, and built a trust with them over the years."
http://www.thekansan.com/news/20170314/un-worker-with-hesston-ties-kidnapped-in-congo