2017-04-28, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det finns billiga skor från Kina till salu i Kongo. Ingen behöver mörda någon för att få skor. Det skulle dessutom sticka ut om en fattiglapp plötsligt gick runt med Zaidas eller Marks fina märkesskor.

Alltså dessa länder är alltså skitfattiga, skor är status, det gör att du orkar gå lite längre varje dag. För dessa fattiga är allting dyrt, när man bara har 1-2 dollar om dagen att röra sig med. Men västerlänningar brukar inte ha dyra täta skor där, de tål inte fukten där. De flesta har sandaler med rätt tjock sula, och inga strumpor.

Alltså det har hänt att ghettonegrer i tex USA har mördat bara för ett par skor, Fast det då ju börjat som ett rån. Här i Sverige var det ju ett skorån rätt så nyligen.

Citat:
Ursprungligen postat av bfilm
Beror ju givetvis på vad du har för ammunition.

Det finns nog bara en typ där, skulle jag tro. Möjligen finns det varianter som är lite lättare så att man kan bära med sig mera. Ammunitionen är tung.

Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Tror inte att dom sköts med nån ak47a det är inte så lätt att skjuta enstaka skott med autömatvapen för jag antar att om nån är redo att skjuta så har du automatläge på om du går på patrull , i och med att alla verkade inte vara beredda på att nånting skulle hända,

De allra flesta automatvapen har ju enkelskottsfunktion - innan skott avlossas så behöver du ju spänna slutstycksfjädern, dvs utföra en sk mantelrörelse. Defekta automatvapen kan dock vara lömska att de fastnar i automatläge och den slutar inte att skjuta förräns magasinet är tomt.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror fortfarande filmen är förfalskad. Jag tror att även de vita kan vara skådespelare, där filmen försöker få det att se ut som om de mördas.

Du får nog utveckla ditt resonemang lite mera - tex att CIA och Hollywood har en filmstudio i Kongo Men antagligen är du som inte putsat din foliehatt idag annars hade du ju kunnat berätta precis var den ligger och vilka som är skådisar, resp fotograf, eller hur ?
Jag antar att FN nog kan bedöma det bättre om filmmaterialet är äkta eller inte. Hur stämmer skotthålen på kroppen med filmen ? Hur stämmer kläderna överens enligt de vittnen de träffat tidigare på dagen ?
Vi vet inte vilken information Kongo har, vi måste ju ha klart för oss att det kan finnas många anledningar till att de håller på informationen för att tex ringa in misstänkta.

Kan hända att mera information släpps först när begravningen har varit.

Vad gäller videons utseende så liknar den väl till viss del andra avrättningsfilmer ifrån Kongo. Det kan ju finnas mycket mer info i filmen - tex ett statement ifrån rebellerna och Kongos regim vill väl inte ge dem credd (indirekt alltså, ungefär som att Breivik skulle få ett eget TV-program, typ)

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det behöver som sagts tidigare inte vara centralt i Kinshasa som detta beslut tagits. Tvärtom kanske man skall se teaterföreställningarna i Kinshasa som krishantering, efter att lokala ledare gjort bort sig.

Jo, vi vet inte, kanske morden bara var en "fjäder i hatten" för den som var ledare i denna mördargrupp. De bildar ju lokala rövarband som skaffar sig ett CV utav att vara råa och hänsynslösa, och säljer avkastningen på sitt våldskapital till vilken annan milis som bjuder bäst. Då passar det bra med en filmsnutt att visa upp för lokala gangsterledare, så får man nya uppdrag. Det är ju mest unga banditer som jobbar så, det är inte så enkelt att avgöra åldern på negrer bara utav bilderna.

Som sagt så kan filmen mycket väl ha hämtats in av säkerhetstjänsterna genom avlyssning av Internettet. Kongo ska huvudsakligen ha franska 2G/3G-leverantörer, och deras servrar har säkert lika bra programvara som i Frankrike, och då är det nog en smal sak att leta rätt på videosnuttar. Det kan ju vara mycket möjligt att videon var MMS-kodad ifrån början och att det därför finns något hack i den. MMS överföringsprotokollet är ju inte immunt emot störningar. Det kan ju också ha hänt att när FBI/Kongo inhämtade filmen att man råkade ut för några sk paketförluster och att det därför är hack i filmen. Men oftast brukar det bero på att en skrivoperation på minneskortet blivit fördröjd av någon anledning.

Jag tycker dock att man vid det här laget borde kunnat beslagta tfnen eftersom det sk IMEI-numret plus andra unika tfndata automatiskt brukar skickas så snart tfnen startas och kopplar upp sig emot GSM-nätet, och i förlängningen till Apples användarid-databas. Jag menar att dessa gossar som nu varit ute på rövarstråt är inte så värst införstådda med hur pass avancerade möjligheter det finns att leta rätt på tfner.

Mycket riktigt finns det andra sajter som driver med mordet, inte bara här på Flashback, utan även utomlands, hennes vänsterfeminism har tydligen uppmärksammats:
https://twitter.com/Gavin_McInnes/status/857610663107100673
Ett par kommentarer där:
Citat:
"For some time now, beheadings have been limited to men.
Equality for women finally obtained!"
"Her work resulted in the death of a white person. Of course she would call it a success."
"I have a feeling if these liberals try to spread their ideology in warm and welcoming Muslim countries, heads will roll."

Citat:
Ursprungligen postat av dasjewhunter
Märk mina ord. Detta rör sig med 100 % sannolikhet om hämnd på FN.

Jag tror inte att FN ställer till med en massa sattyg och massakrer på civila i Kongo, Däremot så tror jag att dessa rykten förekommer flitigt ibland alla banditgrupper i Kongo, det är ett sk Blame Game som pågår inom Kongo, tex ledningen kan påstå nä, det var inte vi, det var FN-trupper som ställde till den och den massakern osv,, Det vet vi ju faktiskt inte om denna ryktesspridning sker inom Kongo. Med den anarkin som råder i Kongo, och gjort sedan hedenhös och som även Belgien fick känna på, så kan ju vad som helst hända. Banditgrupperna skiftar antagligen lojalitet lika ofta som vår PK-Media skriver "socioekonomiska faktorer" och "oskyldiga pojkstreck"

Men i och med att FN ger sig in i ett getingbo och svinstia på samma gång så är det ju inte konstigt att FN både får skit på sig, blir beskyllda och blir stungna. Jag skulle gissa att Kongo blir snart som Rwanda men i större skala, denna typ av vansinnigt stamvåld är typiskt för Afrika och tack och lov så ebbar ju varje sådan konflikt ut, efterhand som ammunitionen och kanonmaten tar slut. Ingen av grupperna kan upprätthålla en disciplin och en logistik att hushålla med sina krigande förmågor.
Senast redigerad av DrSvenne 2017-04-28 kl. 05:30.
Citera
2017-04-28, 05:25
Medlem
Citat:
Du måste vara tappad bakom en hästvagn om du utgår ifrån en afrikansk rättsläkares utlåtande.

Tänker man lite rationellt och med djupare eftertanke så såg det nog rätt dystert ut för fröken Zaida när hon var i deras våld. Kongo är ökänt för sina brutala och omfattande våldtäkter och just faktumet att Zaida inte tillhörde den negroida rasen gör henne till ett väldigt attraktivt sexuellt byte. Ser man också till faktumet att kidnapparna bara var intresserade av blod (Hämnd) och inget ekonomiskt så är sannolikheten hög att man inte besparade henne något lidande innan döden.

Kollade runt på lite bilder och det finns några ifrån massgravarna som hittats där, alltså redan efter typ 2-4 månader (osäker på detta eftersom texten inte är koncis på den punkten) så är det bara skelettet kvar efter den tiden.

Det fanns alltså inga mjukdelar kvar alls. Så om hur mycket av Z & S kroppar som fanns kvar det verkar ju inte vara hoppingivande alls för de anhöriga, tex för Sharps föräldrar. Antagligen så var ansiktet så förstört att det inte gick att känna igen.

Alltså om de legat i samma typ av jordar som de övriga kropparna. Annars om de låg i väldigt torr jord, typ fin sand och att det är mycket torrt så kan kroppen bli relativt välbevarad i flera år.
Det ska visst finnas gott om sådana kroppar i södra Sahara, dessa subsahariska flyktingar som försöker ta sig igenom Sahara dör av törst, på avstånd ser det ut som en utspridd soptipp, med en mängd färgklickar i sanden. Men dessa färgklickar är kläder, och inne varje klädbylte ligger en ihoptorkad mumifierad kropp. Ganska groteskt faktiskt.

Men de vet ju inte alls vad de ger sig in på när de ger sig iväg, sen är det försent att vända tillbaka.

Så om hur välbevarad Zaidas kropp var det tar jag inte för särskilt troligt, Men en sak är ju lite märklig att rättsläkaren kunde se tatueringen och därmed identifiera kroppen direkt. Huden svartnar efter ett tag på nästan alla lik som får ligga ett tag, men vissa tatueringar lär synas med tex UV-lampa eller typ IR-kamera, alternativt en kamera som kan fotografera i olika våglängder.

Vi ska ju inte ta något för omöjligt här om nu kropparna var i gott skick, antingen kan de ha förvarats i en frys eller kylrum, innan banditerna dumpade dem i graven. Eller att de hölls fångna i typ > 2 veckor och att gravarna upptäcktes straxt efter att liken dumpats där.
Det spreds ju något rykte starxt efter försvinnandet om att Sharp och Zaida skildes åt direkt vid kidnappningen, Sharp fördes till någon banditledares lokal där han förhördes separat.

Om kropparna var så färska så kan det ju tänkas att det finns gott om DNA-spår osv.
Hursomhelst så har dasjewhunter rätt i att Kongo har ju ett helt unikt rekord i skräckhistorier om hur de behandlar kvinnor, dvs helt vedervärdigt och under all kritik och helt utanför alla mänskliga moralramar. Eftersom detta beteende är så grovt så kan man ju inte kalla dem ens "sk människor" längre - Vad tycker ni här ?
Citera
2017-04-28, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja, håll till godo ! Ursäkta raljerandet, det är ju lite svårt att låta bli

Det ska ha gällt Ugandas diktator Idi Amin, han slängde ibland sina fiender till krokodilerna.
Krokodiler är annars bra husdjur för maffiosos eftersom när de käkar upp människor, inte ens skelett benen klarar sig i krokodilens mage, möjligen att Polisen kan leta efter typ tandlagningar i sådana terrarier. Vad jag vet har det dock aldrig gjorts
En del av drogkartellerna i Syd- och Mellan-Amerika tros ha använt sig av krokodiler för att undanröja kroppar.

Ja jag tror att den första artikeln om graven påstår att det varit + 24 C vilket ju antagligen var fel men i och för sig är det samma som minimitemperaturen under de förhållandena (nattemperaturen)
Men varje dag är det +30-36 C i vanliga fall,

Den aktuella perioden var det +31 - 37 C enligt:
http://www.accuweather.com/sv/cd/kinshasa/113487/month/113487?monyr=3/01/2017, Nu letade jag ju på Kinshasa, men tex Goma har det lite svalare i regel. Kommande vecka så ska det bli regn enligt prognosen. Kanske att en liten regnperiod är på intågande nu, och det blir i så fall lugnare med krigandet

Har du själv varit i några U-länder ? Alltså folk där kan gå 30 km om dagen gladeligen utan vidare och därmed slits skorna ut fort. Större delen av befolkningen går ju mycket. Många går ju barfota men det blir i regel svårt att göra mitt på dagen eftersom markytan blir så het att den bränns, skor blir därmed alltid en ständig bristvara.

Att de tagit Z & S skor kan ju också vara den tanken att försvåra flykt, vissa områden i Afrika har rätt gott om taggiga buskar som tappar sina taggar, och de får man ju i fötterna. Det kan vara svårt för en västerlänning med mjuka fötter att gå barfota där. Dessa taggar är också ansvariga för att det ibland inte är lönt att tex ha däck på cyklarna.

När kropparna hittades så påstods det att det var tolken (namn: Betu Tshintela, kongoles, icke-kaukasier) som hittades samtidigt. Det är alltså ytterligare tre kongeleser som saknas och vart de tagit vägen vet vi ju nu inte.
Att deras skor togs förklara att de skulle kunna fly är tänkbart. Då visste redan vad som väntade dem åtminstone i den andra halvan i filmen. Jag ser ingen tolk i filmen. Ser du? För mig verkar det som att Mark talar med dem som dödade honom utan tolk.
Senast redigerad av nantale 2017-04-28 kl. 06:44.
Citera
2017-04-28, 06:54
Medlem
wwrs avatar
Jag gör ju en annan tolkning än flertalet postare i tråden gör. Jag tror videon är förfalskad. Jag gissar att även de vita I filmen är skådespelare och att ingen dödas under inspelningen.

I filmen suddar man mannens ansikte även efter det att man slutar pixla filmen. Jag (och någon mer postare) tycker inte kvinnans näsa liknar Zs näsa som den ser ut vid bildsökning.

Min tolkning av detta är att man inte hittat skådespelare som är tillräckligt lika.

Men ni som tror på videon, hur tolkar ni detta? Jag har sett att någon tror att Zs näsa knäckts pga våld. Men då borde den vara svullen och andra tecken på våld runt näsan synas.

Jag kan inte se någon annan orsak att sudda mannens ansikte än att han inte är den person som man hävdar.

Jag har blivit ombedd att utveckla resonemanget. Jag tror helt enkelt regimen spelat in en film för att skylla på rebeller.

Jag har mötts av argumentet att det fanns få vita (som kunde vara skådespelare) i området och att CIA borde vara inblandat. Men det är inte nödvändigt, menar jag. Min gissning är att regimen kan ha spelat inte detta någonstans i Kongo, med hjälp av två vita som skådespelare.
Senast redigerad av wwr 2017-04-28 kl. 07:47.
Citera
2017-04-28, 07:18
Medlem
Citat:
Jag hoppas att du inser hur verklighetsfrånvänd och naiv du låter när du försöker inbilla dig och andra att ett ungt kvinnligt kidnappningsoffer inte blev gravt våldtaget av primitiva gerillasoldater. Verkligheten är ingen Disneyfilm och fröken Zaida stiftade knappast bekantskap med några afrikanska robin hoods och hans glada rövare.

Det är som om du skulle bli åtalad för våldtäkt bara för att du tillhör en viss grupp som är över-representerad i våldtäktsmål och sen blir du dömd utan att det framkommit något annat än statistik till 8 års fängelse.

Möjligheten finns att hon blivit våldtagen men det betyder inte att hon har blivit våldtagen. Precis som alla övriga kvinnor på jorden. Sannolikheten är större i ett krigsområde det kan jag hålla med om.
Citera
2017-04-28, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunsuper
Det är som om du skulle bli åtalad för våldtäkt bara för att du tillhör en viss grupp som är över-representerad i våldtäktsmål och sen blir du dömd utan att det framkommit något annat än statistik till 8 års fängelse.

Möjligheten finns att hon blivit våldtagen men det betyder inte att hon har blivit våldtagen. Precis som alla övriga kvinnor på jorden. Sannolikheten är större i ett krigsområde det kan jag hålla med om.

I Kongo blir det inga 8 års fängelse för dubbelmord, livstid blir det och alltså riktig livstid. Ungdomar under 18 år som mördar kan tydligen annars komma undan med typ 10-15 år på kåken.

Dessa fängelser är nog något helt annat än ett svenskt fängelse och en fånge där skulle nog kunna längta till tex Guantanamo eller Abu Ghraid som en ren semester. Kongos fängelser är nog bland de allra värsta fängelser som finns överhuvudtaget.

Livstid hade det blivit ändå för våldtäkt + dubbelmord + griftefrid, liksom livstid för dubbelmord enbart.
Men även Kongo känner nog att det är ett fullständigt avskyvärt brott,och förmodligen får fången "lite vägledning och hjälp till självmord"

Det kan också hända att de återinför dödsstraffet igen, men sist det avrättades folk där det brukade bli jävligt stökigt med för många åskådare, upplopp, tårgas mm.
Citera
2017-04-28, 08:23
Medlem
Babydolls avatar
De tog förstås skorna för att försvåra för fångarna att fly. Med vassa stenar, ris, kvistar och grus på marken springer man inte fort så länge. Brukar vara en inte helt ovanlig taktik när gerillagrupper tar gisslan.

Det är troligen avsaknaden av skor som gör att mannen går stelt och ryckigt i början av videon. Varje steg gör ont. Däremot visste han nog inte om lösensumma eller avrättning väntade, men hoppades förstås på att bli fri med hjälp av FN.
Citera
2017-04-28, 09:15
Medlem
Tro inte på amerikanska filmer, blir man träffad av en kula så blir man utslagen 9 fall av 10, det är bara om en kula snuddar kroppen som man fortsätter.Det finns dock personer som har tagit flere skott i sig men då har dom varit påverkade eller så uppspelt i striden(adrenalin/morfin)
Citera
2017-04-28, 09:37
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag gör ju en annan tolkning än flertalet postare i tråden gör. Jag tror videon är förfalskad. Jag gissar att även de vita I filmen är skådespelare och att ingen dödas under inspelningen.

I filmen suddar man mannens ansikte även efter det att man slutar pixla filmen. Jag (och någon mer postare) tycker inte kvinnans näsa liknar Zs näsa som den ser ut vid bildsökning.

Min tolkning av detta är att man inte hittat skådespelare som är tillräckligt lika.

Men ni som tror på videon, hur tolkar ni detta? Jag har sett att någon tror att Zs näsa knäckts pga våld. Men då borde den vara svullen och andra tecken på våld runt näsan synas.

Jag kan inte se någon annan orsak att sudda mannens ansikte än att han inte är den person som man hävdar.

Jag har blivit ombedd att utveckla resonemanget. Jag tror helt enkelt regimen spelat in en film för att skylla på rebeller.

Jag har mötts av argumentet att det fanns få vita (som kunde vara skådespelare) i området och att CIA borde vara inblandat. Men det är inte nödvändigt, menar jag. Min gissning är att regimen kan ha spelat inte detta någonstans i Kongo, med hjälp av två vita som skådespelare.

Hur skulle någon från Kongo få tag i svenska jeans som bara säljs i norden? Z hade ett par sådana.
Citera
2017-04-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Hur skulle någon från Kongo få tag i svenska jeans som bara säljs i norden? Z hade ett par sådana.

Vad för jeans hade hon (jag kan ej avgöra)?
Citera
2017-04-28, 10:35
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
De tog förstås skorna för att försvåra för fångarna att fly. Med vassa stenar, ris, kvistar och grus på marken springer man inte fort så länge. Brukar vara en inte helt ovanlig taktik när gerillagrupper tar gisslan.

Det är troligen avsaknaden av skor som gör att mannen går stelt och ryckigt i början av videon. Varje steg gör ont. Däremot visste han nog inte om lösensumma eller avrättning väntade, men hoppades förstås på att bli fri med hjälp av FN.

Jag noterade tidigare i tråden att avsaknaden av skor är en signifikativ information.

Om man får tro en del källor så menas det att framför allt Sharp men även Zaida var erfarna vad det gäller arbetet i DRC.
Alla som har arbetat i regionen vet väldigt väl att man aldrig går barfota p.g.a den mycket stora risken att erhålla parasiter från marken.
Det finns flera typer av parasiter som angriper människor so går barfota.

Tråden kan spekulera om hon (båda?) blivit våldtagna eller ej eller om de var på väg att inspektera en massgrav eller ej?

Men helt klart är att Sharp och Zaida var fullt medvetna om att de var i en dålig situation under hela videoklippet.
Erfarna "Afrikaresenärer" hade aldrig tagit en promenad utan skor, inte frivilligt. Min uppfattning är att de var under ett tvång och de var fullt medvetna om det.

Sedan kan man spekulera om orsaken till att skorna hade tagits, vad som hade hänt med Sharp och Zaida innan videoklippet?
Men det råder ingen tvekan om att de var under tvång!

Man kan därför med en stor säkerhet utesluta att de lurades att tro att de skulle förevisas en massgrav.
Citera
2017-04-28, 11:35
Medlem
1: Filmsekvensen visar ett helt händelseförlopp utan klipp, filmaren tar under filmandet av sitt mobilskalskydd (som även täcker kameran med genomskinligt plast) därav förbättringen av bildkaveliten. I slutet fryser bilden till och börjar sakta röra sig igen innan filmen tar slut.
Filmen visar hur de går därefter sätter sig ner och hur de till slut skjuts.

2: Zaida har inga skador på ansikted eller sår. Det som vissa tolkat som sår är kameraartefakt av den låga bildkvalitén och de skuggor som bildas på hennes ansikte till följd av solens position samt att hon kisar med ögonen när hon tittar upp till höger och kommunicerar med de stående förövarna. (Notera solens position med hjälp av skuggorna på marken etc). När de går mot platsen rör sig båda med normal gångstil utan synliga skador eller tecken på tidigare handgemäng.

3: Enligt vad som sades under presskonferensen verkar kommunikationen under videon i huvudsak kretsat kring att förövarna påstår sig vilja visa en massgrav och amerikanen undrar varför de är så nervösa/spända/aggressiva och varför de är beväpnade. De går alltså i tron att dessa individer vill hjälpa dem hitta massgraven.

4: Vad gäller skorna finns det flera tänkbara scenarion. Kan vara så att rebellerna tagit dessa för att förhindra flykt (ett sätt att göra detta utan att väcka misstanke är att ex ”kräva betalning” för att visa ”massgraven” osv).

För att illustrera andra alternativ: Ett annat alternativ är att de lämnat skorna med sin andra utrustning i syfte att skapa utrymme för ”prov av uppsåt” dvs genom att lämna skorna innan man går in i bushen och sedan påtala behovet av att hämta skorna kan man i ett tidigare skede av förflyttningen få en fingervisning om något lurt är på gång baserat på hur ledsagaren reagerar. I filmen ser vi hur Sharp talar och pekar med tummen tillbaka i färdriktningen vilket kan vara en del av en sådan konversation. Detta är ett långsökt alternativ i syfte att visa på bredden av alternativ.
Notera att Varken Zaida eller Sharp var några naiva nybörjare och båda har rört sig i väldigt farliga områden under flera års tid.

5: Förövarna har planerat detta innan och valt ut platsen där avrättningen skall ske. Filmaren filmar i syfte av att dokumentera bevis av händelsen och alla förövare är väl införstådda i att de två skall avrättas. När de leds in i skogen sätter sig först en av de rödmärkta förövarna ner i syfte att ”normalisera handlingen”. När sedan de två sätter sig ner nära honom börjar förövarna att flytta sig från skottlinjen och även den sittande förövaren ställer sig upp och går iväg. Kort därefter börjar skottlossningen och allt dokumenteras mycket noga och målmedvetet på filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in