2017-03-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Hur fan FN-medarbetare vara så oskyddade känns oseröst att de flängt runt pp nån jävla moppetaxi. Borde inte de ha någon sorts beväpnad eskort och ett milltärt fordon?

Läste på gällande just detta, enligt vissa källor så menar de att det är kontraproduktivt att åka med stora militärfordon och rejäl beväpnad eskort.

[quote]They traveled by motorcycle, the only way to navigate the area. Going with United Nations peacekeepers would not have been a good idea because they are not always trusted by gunmen.

Citat:
“They were doing what we’ve all done,” said Jason Stearns, a former member of the Group of Experts who now runs the Congo Research Group at New York University. “Getting a couple of motorcycle guys, getting an interpreter. And they trekked out to rebel territory, which Michael has done so many times, hundreds of times probably.”/QUOTE]
Källa:https://www.nytimes.com/2017/03/28/world/africa/missing-un-experts-congo.html?rref=collection%252Fsectioncollection%2 52Fafrica&_r=1
Citera
2017-03-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Skulle man stoppat folkmordet i Rwanda hade det krävts en omfattande militär insatts, och då hade folk som Zaida skriket sig blåa om övervåld på stackars afrikaner...

Stamtänket som finns i den världsdelen kan vi varken förstå, eller förhindra. Afrika är Afrika...

Nonsens, FN blundade för folkmordet i Rwanda och tanken är inte att individer likt Zaida skulle bekämpa folkmorden utan att de informerar. Samma sak som de gjorde i Kongo, deras sista uppdrag var att utreda ett massmord.
Citera
2017-03-29, 13:59
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Här är videon de utredde

https://www.liveleak.com/view?i=4b4_1487835684

Warning - Item Massacre in RD Congo

Varning hemska bilder

Vad var det som skulle synas i klippet?
Citera
2017-03-29, 14:04
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Vad var det som skulle synas i klippet?
De pangar en massa civila utan "anledning"

Det är faktiskt olagligt
Citera
2017-03-29, 14:05
Medlem
VassleProteins avatar
Jag vet inte vad jag tycker egentligen. Hemsk död, att bli våldtagen av ett pack påtända kongoleser bara för att bli halshuggen efteråt. Men samtidigt, hur jävla korkad får man vara? Hade hon inte läst på ett jävla dugg om landet hon skulle till? För om hon hade, skulle hon vetat om att det krävs en jävla armé om man som vit ska komma därifrån helskinnad. OCH så skulle hon förstått att det går inte lösa konflikter mellan olika folkgrupper i Afrika genom att åka dit, säga "aja baja" sen lämna. Afrika är en svart-vit-situation, antingen koloniserar vi hela kontinenten igen och tyglar befolkningen eller så skiter vi fullständigt i dom.
Citera
2017-03-29, 14:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sverige har haft svenska biståndsarbetare i Kongo långt innan 1960-talet. På den tiden var det missionärer och det kallades för Hednamissionen. Man hade insamlingar till missionärsveksamhet i Sverige.

Även svenska missionärer har blivit dödade i Afrika. Kan inte säga med säkerhet dock om detta skett i just Kongo men jag tror det.

Alla dessa pengar och verksamheter under många många årtionden har tyvärr inte gjort någon större skillnad. Om ens någon alls?

Grejen är också att den utveckling de har haft kanske inte alls har så mycket med bistånd att göra. I vissa länder verkar det mer handla om olja, diamanter och metaller.
Citera
2017-03-29, 14:09
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Åtminstone gällande landet Kongo så har det varit totalt meningslöst under alla dessa år. Jag har för mig att det redan under 1800-talet fanns missioner som var verksamma där.

Eftersom fröken Catalán var en intelligent person, fast mycket naiv, så tror jag nog att hon insåg på ett tidigt stadium att hon var ett av offren och att det skulle sluta mycket illa för dem. Åtminstone för henne och Sharp.

Ja, det är fullkomligt meningslöst att försöka skapa ordning i Kongo. Apropå Kongo och västerlänningars upplevelser där på 1800-talet så finns det intressant läsning här: http://www.heretical.com/cannibal/congo1.html

För övrigt förstår jag icke hur man är funtad om man tar torterar och tar livet av människor som åker till ens land för att hjälpa till. Jag kan bara hoppas att denna fruktansvärda händelse blir ihågkommen och kan få avskräckande effekt på personer som i likhet med Catalan vill åka ner och hjälpa dessa vilda babianer.
Citera
2017-03-29, 14:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Well, we were following our own rules."

Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
https://www.liveleak.com/view?i=ef7_1487558825

Congo Soldiers Explain Why They Rape
"Raping is magic, I ain't gotta explain shit. It just work

För er som undrar varför de våldtar och varför det är farligt i Kongo

Som en man sa: "Well, we were following our own rules."

Att våldta är alltså en av deras egna regler som de följer. Låter på dem som om det skulle vara en "patriotic act".
Citera
2017-03-29, 14:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Tur att du är "fucking" intelligent.
Det är människor som Zaida som kämpar för mänskliga rättigheter, kvinnor och barns rättigheter. Hade tillräckligt många som Zaida existerar hade vi inte haft ett folkmord i Rwanda så sent som 1994 medan hela världen endast tittade på.
Problemet i Rwanad var inte för lite folk som Zaida, det var för lite civiliserat folk med vapen som kunde hållit ordning på vildarna.
Det hade blivit folkmord om så landet varit fullständigt översållat av naiva do-gooders.
Citera
2017-03-29, 14:17
Medlem
Jag har personligen väldigt svårt, ja rent ut sagt mycket svårt för den typen av kvinnor som hon representerade. Men den tragiska utgången är ändå något man inta ska glädjas åt.

En del här beskriver henne som dum, nåja dum på det viset var hon ju inte. När det gäller att läsa sig till akademiska studier.

Men något man inte kan läsa sig till är vanligt sunt bondförnuft.
Som sagt dum var hon ju inte, snarare en blandning av godtrogen, naiv, blåögd, lättledd, aningslös..
allt i en övertro om sig själv och sin person. Som slutade i något som man knappast ens kan fantisera om. Hennes sista timmar i livet är inget man önskar sin värsta fiende.

Det mest sorgliga är att inget gott kommer ur detta, ingen som tar lärdom av det. Utan man kommer att fortsätta med att höja FN till skyarna, och fortsätta med den typen av ogenomtänkta projekt i en del av Världen där man halshugger människor lika lätt som vi dödar en fluga.
Citera
2017-03-29, 14:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett helt obegripligt handlingssätt.

Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Ja, det är fullkomligt meningslöst att försöka skapa ordning i Kongo. Apropå Kongo och västerlänningars upplevelser där på 1800-talet så finns det intressant läsning här: http://www.heretical.com/cannibal/congo1.html

För övrigt förstår jag icke hur man är funtad om man tar torterar och tar livet av människor som åker till ens land för att hjälpa till. Jag kan bara hoppas att denna fruktansvärda händelse blir ihågkommen och kan få avskräckande effekt på personer som i likhet med Catalan vill åka ner och hjälpa dessa vilda babianer.

Jag kan inte heller förstå detta men så har det alltid varit i detta land och kommer så att förbli.

Under ett kortare perspektiv kan denna vidriga och brutala händelse få en avskräckande effekt men inte under ett längre perspektiv. Det kommer alltid att finnas folk runt om i världen som är villiga att åka dit och försöka hjälpa till. Så har det alltid varit. Hjälpa folk som många gånger själva inte vill ha den här hjälpen.
Citera
2017-03-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VassleProtein
Jag vet inte vad jag tycker egentligen. Hemsk död, att bli våldtagen av ett pack påtända kongoleser bara för att bli halshuggen efteråt. Men samtidigt, hur jävla korkad får man vara? Hade hon inte läst på ett jävla dugg om landet hon skulle till? För om hon hade, skulle hon vetat om att det krävs en jävla armé om man som vit ska komma därifrån helskinnad. OCH så skulle hon förstått att det går inte lösa konflikter mellan olika folkgrupper i Afrika genom att åka dit, säga "aja baja" sen lämna. Afrika är en svart-vit-situation, antingen koloniserar vi hela kontinenten igen och tyglar befolkningen eller så skiter vi fullständigt i dom.
Det var väl inte första gången hon var i Kongo! Hon räknade upp olika länder hon varit i bla Kongo, på ett seminarium för ett år sen. https://www.youtube.com/watch?v=g4UP-szWQPc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in