2017-03-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja, men då så. Då vet jag det tills nästa gång. Så man ska kolla på SIXRX när man daytradar warranter?

Du sa att du hade ungefär 400k att investera. Varför köper du inte bara 1 terminskontrakt och leker rundor med det? Det är ungefär 150000kr som du har som nominellt värde och det ger en bra hävstång där 1 punkt är 100kr. Då slipper du att gnälla över banker som skinnar dig och det är inte komplicerat att räkna ut vilken hävstång du kommer få d.v.s 100x.
Citera
2017-03-29, 20:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Du sa att du hade ungefär 400k att investera. Varför köper du inte bara 1 terminskontrakt och leker rundor med det? Det är ungefär 150000kr som du har som nominellt värde och det ger en bra hävstång där 1 punkt är 100kr. Då slipper du att gnälla över banker som skinnar dig och det är inte komplicerat att räkna ut vilken hävstång du kommer få d.v.s 100x.

Jag har 200k att investera. Jag kan inte så mycket om terminskontrakt. Är det lika enkelt att trada som med certs? Hur är det med urholkningseffekt och såna saker?
Senast redigerad av JustZlatan 2017-03-29 kl. 20:27.
Citera
2017-03-29, 22:00
Medlem
Frisims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamHaest
Hur kommer du fram till fördelningen 70-80 Globalt och 20-30 Sverige?

Ifrågasätter dig inte, men är nyfiken

Ifrågasätt för all del, jag läste det på Claes Hembergs blogg. En av många som förespråkar ett långsiktigt sparande i billiga indexfonder.

Varför ju dessa siffror kan jag inte svara på, men det handlar ju om att sprida ut risken en smula.
Citera
2017-03-29, 22:23
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Jag har 200k att investera. Jag kan inte så mycket om terminskontrakt. Är det lika enkelt att trada som med certs? Hur är det med urholkningseffekt och såna saker?
Enklare, effetivare, likvidare, billigare. Har du en relativt stor summa att handla med är terminen i särklass den smidigaste produkten att handla med om du vill få exponering mot omx.
Citera
2017-03-29, 22:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Enklare, effetivare, likvidare, billigare. Har du en relativt stor summa att handla med är terminen i särklass den smidigaste produkten att handla med om du vill få exponering mot omx.

Det låter bra. 100x hävstång låter ju ganska riskfyllt annars.

Är det här en sån termin?
https://www.avanza.se/terminer/om-terminen.html/721424/omxs307d
Senast redigerad av JustZlatan 2017-03-29 kl. 22:56.
Citera
2017-03-30, 04:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
om du bara ska köpa något och sedan inte behöva bry dig något speciellt så tycker jag att du ska köpa investmentbolag eller fonder. vilka som passar just ditt sparande får du kika på själv.

om inte du orkar bry dig låt proffsen göra det åt dig.
Håller med, vill man investera 100 K så är investmentbolag ett bra alternativ om man inte vill engagera sig. Själv hade jag nog valt 50% fonder inriktade mot olika tillväxtmarknader och 50% olika investmentbolag. Hade dock avvaktat med investmentbolagen, tycker värderingarna på börsen är för höga, och dessutom brukar substansrabatten växa vid börsoro och nedgång.
Citera
2017-03-30, 07:37
Medlem
sadustenellers avatar
För er som är daytraders, har ni något mål när ni ska göra profit?
Dvs köper ni in er på senaste kurs och försöker sälja för en kurs precis över det?
Hur kan man liksom veta när det är ett bra tillfälle att gå in i marknaden?
Citera
2017-03-30, 09:08
Medlem
Citat:
Det låter bra. 100x hävstång låter ju ganska riskfyllt annars.

Är det här en sån termin?
https://www.avanza.se/terminer/om-terminen.html/721424/omxs307d

Det är en sådan termin. Väldigt enkel att förstå, billig att hantera, liten spread. Det enda är att man hanterar 100x spotpriset med en liten insats.
Citera
2017-03-30, 09:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Det är en sådan termin. Väldigt enkel att förstå, billig att hantera, liten spread. Det enda är att man hanterar 100x spotpriset med en liten insats.

Så om jag köper 10 st för 15670 kr i nuvarande kurs, då blir det gånger 100?

Finns det korta terminer?
Citera
2017-03-30, 09:38
Medlem
Citat:
Så om jag köper 10 st för 15670 kr i nuvarande kurs, då blir det gånger 100?

Finns det korta terminer?

Du kommer inte att få köpa 10 st med 200k i banken. Du kommer kunna köpa 1 högst och då är det nästan lite för mycket för min smak. 1 kontrakt kontrollerar 100x spotpriset d.v.s 156700 kr men du behöver bara lägga fram en bråkdel av denna exponering d.v.s 1567 kr (om jag inte har fel). Du måste ha koll på det nominella värdet så att du inte spränger ditt konto.

1 punkt i OMX blir således 100kr. Du kan sälja/köpa terminer precis som du säljer och köper aktier men du måste ha pengar för hela nominella värdet eller så måste du låna av banken. Om du vill gå kort så trycker du således bara på säljknappen när du inte har några terminer på ditt konto.
Citera
2017-03-30, 09:43
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Du kommer inte att få köpa 10 st med 200k i banken. Du kommer kunna köpa 1 högst och då är det nästan lite för mycket för min smak. 1 kontrakt kontrollerar 100x spotpriset d.v.s 156700 kr men du behöver bara lägga fram en bråkdel av denna exponering d.v.s 1567 kr (om jag inte har fel). Du måste ha koll på det nominella värdet så att du inte spränger ditt konto.

1 punkt i OMX blir således 100kr. Du kan sälja/köpa terminer precis som du säljer och köper aktier men du måste ha pengar för hela nominella värdet eller så måste du låna av banken. Om du vill gå kort så trycker du således bara på säljknappen när du inte har några terminer på ditt konto.

Okej, då förstår jag mer. Finns det billigare omx-terminer? Jag hittade bara den på Avanza.

En sak till, är det urholkningseffekt på terminer?

Men varför visas terminen 15 minuter efter?

Så fort jag har gått ur mina positioner på certen och minisarna så ska jag testa terminen, och med en tight stop loss så att jag inte spränger kontot.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-03-30 kl. 09:57.
Citera
2017-03-30, 10:01
Medlem
Citat:
Okej, då förstår jag mer. Finns det billigare omx-terminer? Jag hittade bara den på Avanza.

En sak till, är det urholkningseffekt på terminer?

Så fort jag har gått ur mina positioner på certen och minisarna så ska jag testa terminen, och med en tight stop loss så att jag inte spränger kontot.

Nej det finns inte någon mindre eller ens någon annan termin på OMX. OMX-terminen är relativt liten om man jämför med andra terminer som finns ute i världen. T.ex. är den mest handlade S&P 500, E-mini S&P, 50x vad S&P 500 står i vilket gör det till ett kontrakt som är ungefär 10-12 ggr större än OMX-terminen.

Det finns ingen urholkningseffekt men man måste tänka på när man rullar sitt kontrakt, alltså går från den aktiva månaden till nästa aktiva månad, att man antingen får hantera något som heter "contango" eller "backwardation". Contango är när det aktiva kontraktet handlas för mindre än nästkommande och backwardation är när det aktiva handlas för mer än det nästkommande.
Senast redigerad av gObbo 2017-03-30 kl. 10:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in