2017-05-05, 10:37
Medlem
Lazyboness avatar
Jag har noterat vid ett par tillfällen att hela orderdjupet försvinner och i stället beter det sig precis som under öppningscallen. När jag sett det hända har aktien stigit kraftigt precis innan. Varför tas det fram ett nytt jämviktspris på det sättet?
Citera
2017-05-05, 11:29
Medlem
Colossos avatar
Hej

Jag är ganska ny på aktier (har kört med fonder), blev medlem på Börsdata igår också. Det jag undrar är, vilka tal är det man ska kolla på innan man går in i en aktie? Jag la upp Skanska här tex: http://imgur.com/a/N2RO4 Vilka tal är viktigast?

Mvh
Citera
2017-05-05, 12:27
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prille1
Tja! En sak jag inte förstår. Iförrgår rasade Copperstone aktien och igår rasade den mer. Idag vara den uppe på 20 %. Varför har jag fortfarande -250 kr i avkastning på 20%?

Om jag avaktar med att sälja tills den gått ner igen och den går upp imorgon en gång till, kommer jag vara närmare 0 i avkastning då?

Kolla bild
https://ibb.co/jHr9BQ
Aktien behöver stiga 39,7% från torsdagens stängningskurs till ditt inköpsvärde. Procenträkning kan vara svårt.
Citera
2017-05-05, 12:29
Medlem
prille1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Aktien behöver stiga 39,7% från torsdagens stängningskurs till ditt inköpsvärde. Procenträkning kan vara svårt.

Så om den stiger med 15 % idag och 20 på måndag så ska det vara tillbaka vid nollan??
Citera
2017-05-05, 12:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prille1
Så om den stiger med 15 % idag och 20 på måndag så ska det vara tillbaka vid nollan??
Om 15% idag så 21,7% på måndag.
Citera
2017-05-05, 13:07
Medlem
prille1s avatar
Tack då mycket ! Tror jag börjar förstå hur det fungerar!
Citera
2017-05-06, 23:15
Medlem
Köpte fonder för 50k i December, tror jag har vanligt fond/investeringskonto hos avanza altsså ingen isk.

Nu i dagarna gjorde jag deklarationen men glömde ta med det här med fonder, för jag har aldrig haft det. Deklarerade som vanligt min inkomst och inget annat.

Borde jag gjort anorlunda? När och hur ska jag deklararea fonderna eller sker det automatiskt att avanza drar den skatten.
Citera
2017-05-07, 07:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gioes
Köpte fonder för 50k i December, tror jag har vanligt fond/investeringskonto hos avanza altsså ingen isk.

Nu i dagarna gjorde jag deklarationen men glömde ta med det här med fonder, för jag har aldrig haft det. Deklarerade som vanligt min inkomst och inget annat.

Borde jag gjort anorlunda? När och hur ska jag deklararea fonderna eller sker det automatiskt att avanza drar den skatten.
Det är först när du säljer fondandelar som det blir aktuellt för deklarationen men det kommer förtryckt i den. Likaså kommer schablonskatten förtryckt.
Citera
2017-05-07, 15:24
Medlem
Grandesporross avatar
Hej!

Jag handlar ofta futures, råvaror och annat på IG. Men jag har börjat kolla på optioner. Surfat endel på IGs sida för att förstå just deras plattform.

Om vi tar t.ex en köp guldoption 1305 som förfaller juni 17
Vid orderfönstret kan man sälja för 0,0 eller köpa för 1,0 .

Till min fråga . om man köper optionen är premien 1 punkt? Jag riskerar alltså maximalt 1 punkt för att jag får möjligheten att köpa guldet vid >1305 ? om guldet fortsätter att falla riskerar jag något mer?

Är helt grön på optioner...
Det konstiga är att säkerhetskravet är jättestort även om man köper t.ex ett kontrakt guld 1305 som kostar 1 punkt i premie om jag förstått det rätt.
Senast redigerad av Grandesporros 2017-05-07 kl. 15:27.
Citera
2017-05-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Hej!

Jag handlar ofta futures, råvaror och annat på IG. Men jag har börjat kolla på optioner. Surfat endel på IGs sida för att förstå just deras plattform.

Om vi tar t.ex en köp guldoption 1305 som förfaller juni 17
Vid orderfönstret kan man sälja för 0,0 eller köpa för 1,0 .

Till min fråga . om man köper optionen är premien 1 punkt? Jag riskerar alltså maximalt 1 punkt för att jag får möjligheten att köpa guldet vid >1305 ? om guldet fortsätter att falla riskerar jag något mer?

Är helt grön på optioner...
Det konstiga är att säkerhetskravet är jättestort även om man köper t.ex ett kontrakt guld 1305 som kostar 1 punkt i premie om jag förstått det rätt.

Är optionerna på IG vanliga optioner/terminer eller binära? Dessa är olika. Om du ska handla optioner så handla börsnoterade.

Om du köper en köpoption så kan du köpa en underliggande för ett visst pris och för detta får du betala en premie till säljaren. Om du köper optioner så är max det du kan förlora det du köper optionen för. Om du säljer så tar du andra sidan av den affären och kan bara tjäna en viss summa och förlora "oändligt" mycket. Det är egentligen inte oändligt men väldigt förenklat så är det oändligt.

Jag vet inte vad IG har för säkerhetskrav men börsen och din mäklare sätter säkerhetskrav för "vanliga" optioner. 2 standardavvikelser är väl ett rimligt säkerhetskrav som brukar krävas.
Citera
2017-05-08, 09:53
Medlem
Grandesporross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Är optionerna på IG vanliga optioner/terminer eller binära? Dessa är olika. Om du ska handla optioner så handla börsnoterade.

Om du köper en köpoption så kan du köpa en underliggande för ett visst pris och för detta får du betala en premie till säljaren. Om du köper optioner så är max det du kan förlora det du köper optionen för. Om du säljer så tar du andra sidan av den affären och kan bara tjäna en viss summa och förlora "oändligt" mycket. Det är egentligen inte oändligt men väldigt förenklat så är det oändligt.

Jag vet inte vad IG har för säkerhetskrav men börsen och din mäklare sätter säkerhetskrav för "vanliga" optioner. 2 standardavvikelser är väl ett rimligt säkerhetskrav som brukar krävas.

Det är vanliga optioner. OM jag förstått det rätt är säkerhetskravet premien ? Om jag nu får strikeprice på en option säljer jag den för att lösa den innan förfallodatum? OM jag förstått IG optionerna rätt får jag inte underliggande utan du säljer optionen med vinst.

Tycker dessa derivat är ganska komplicerade att förstå. Antar att jag kan prova en på demokontot för att testa mig fram iofs
Citera
2017-05-08, 11:20
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Det är vanliga optioner. OM jag förstått det rätt är säkerhetskravet premien ? Om jag nu får strikeprice på en option säljer jag den för att lösa den innan förfallodatum? OM jag förstått IG optionerna rätt får jag inte underliggande utan du säljer optionen med vinst.

Tycker dessa derivat är ganska komplicerade att förstå. Antar att jag kan prova en på demokontot för att testa mig fram iofs

Det är väl inte vanliga standardiserade optioner utan någon form av options-CFD? Framgår tydligare på den engelska sidan
https://www.ig.com/uk/options-contract-product-details

Med vanliga standardiserade optioner behövs inget säkerhetskrav när du köper optioner (eftersom kontraktet som minst kan bli värdelöst) men däremot när du ställer ut dem, precis som när man blankar aktier eftersom det i teorin inte finns något tak. Premien är priset på optionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in