Citat:
Ursprungligen postat av
Grandesporros
Hej!
Jag handlar ofta futures, råvaror och annat på IG. Men jag har börjat kolla på optioner. Surfat endel på IGs sida för att förstå just deras plattform.
Om vi tar t.ex en köp guldoption 1305 som förfaller juni 17
Vid orderfönstret kan man sälja för 0,0 eller köpa för 1,0 .
Till min fråga . om man köper optionen är premien 1 punkt? Jag riskerar alltså maximalt 1 punkt för att jag får möjligheten att köpa guldet vid >1305 ? om guldet fortsätter att falla riskerar jag något mer?
Är helt grön på optioner...
Det konstiga är att säkerhetskravet är jättestort även om man köper t.ex ett kontrakt guld 1305 som kostar 1 punkt i premie om jag förstått det rätt.
Är optionerna på IG vanliga optioner/terminer eller binära? Dessa är olika. Om du ska handla optioner så handla börsnoterade.
Om du köper en köpoption så kan du köpa en underliggande för ett visst pris och för detta får du betala en premie till säljaren. Om du köper optioner så är max det du kan förlora det du köper optionen för. Om du säljer så tar du andra sidan av den affären och kan bara tjäna en viss summa och förlora "oändligt" mycket. Det är egentligen inte oändligt men väldigt förenklat så är det oändligt.
Jag vet inte vad IG har för säkerhetskrav men börsen och din mäklare sätter säkerhetskrav för "vanliga" optioner. 2 standardavvikelser är väl ett rimligt säkerhetskrav som brukar krävas.