2017-03-25, 06:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Varför ska personer som har en inkomst på t.ex 100.000 kr i månaden och ett kapital på miljoner bo i en byggsubventionerad lägenhet? Låt dom hyra dom nyproducerade isåfall om dom inte vill köpa. Sedan en person som har 20.000 i lön eller 35.000 kanske vi inte ska göra någon skillnad på. Jag syftar på dom allra rikaste.

Känner en herre som bor i BR som är avbetald sedan länge och han ska ge bort den till son och använda sina 25 års kötid för att flytta in till stan. Det vore ju bättre om den HR gick till en annans son som inte har en förälder som kan hjälpa till. Pappan får väl belåna sin egen och hjälpa sonen med insatsen.

Varför ska dom inte få det? Jag tycker du låter avundsjuk och jag har inget emot någon med 100 000 kr lön får en bruksvärdeshyresrätt och inte heller socialdemokratin. Ser inte vad ens lön har för relevans för att få hyra. Alla är lika värda med sin kölapp.

Ska jag tvingas flytta från min bruksvärdeshyresrätt eller betala mer än dubblerad hyra helt plötsligt ifall jag skulle starta ett företag och bli vd eller utbilda mig och tjäna 100 000 kr/mån?

1. Det främjar integration och blandade områden vilket är mycket bra för samhällets stabilitet. Personligen vill jag inte ha någon integration med invandrare däremot som jag vill skicka ut ur landet utan mellan svenskar och en viss andel väst och sydeuropeiska invandrare.

2. Du stigmatiserar hyresgäster och vissa hus genom att öronmärka det för fattigare och därmed skapar riktig slum. Det har socialdemokratin i alla tider försökt motverka.

3. Det är bättre att bygga fler sabo kombohus, få ner byggkostnader, subventionera och bygga många fler hus och utvisa massa invandrare så slipper du känna att det är ett zero sum game och för högt tryck på hyresrätterna i stan som du vill åt hellre.

4. Kostnaden är så pass låg att subventionera hyreshus, 5-6 miljarder per år för 20 000 hyresrätter.

5. Det ska inte va någon större prisskillnad kostnadsmässigt per månad med hyresrätter eller bostadsrätt och begränsande avkastning på hyresrätter, 3-6%. Hyresgästen bor redan i lägre standard och har flera andra nackdelar och mindre frihet.

Nyliberala är giriga klasshatare utan empati, en del andra lider av avundsjuka. Slemhog använder förnuftet, sanningen och historiens lärdomar.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-25 kl. 06:35.
Citera
2017-03-25, 06:49
Medlem
slemhogs avatar
Jag har undersökt marknaderna i alla andra europeiska länder med marknadshyror, byggstandard i det äldre beståndet i Europa är usel, jag vill inte bo eller att någon annan ska göra det i lägenheter med 1-glas fönster eller obefintlig ljudisolering som i England, barcelona eller i någon villaägares spindelbefästna bottenvåning i Norge. I England har dom 1-glas fönster som ger kallras, svinkallt, oerhört dålig komfort och ljusisolering in. I Barcelona är knappt några lägenheter ljudisolerade alls, man hör allt grannen gör inne i sin lägenhet. Likadant var det när jag bodde på hotell i frankrike i gamla hus, rena skämtet.

När socialdemokraterna tog över med folkhemstanken och efter världskriget tog slut på tidigt 50-talet med Vällingby och Farsta som mönstermodell började det byggas riktigt rejäla lägenheter som duger än idag. Så vill inte nyliberalarna ha det att alla har det drägligt, är man lågpresterande ska man bo i billig lägenhet med pappväggar till grannen och 1-glas fönster och kroniskt drag och kyla inomhus.
Citera
2017-03-25, 07:07
Medlem
Priserna rusar något alldeles otroligt nu. En 1a-2a på bästa Östermalm i Stockholm för 150 sek kvadratmetern och det blir fler och fler. Tror trenden är att större 1 or eller mindre 2 or kommer kosta 200 000 kvm om 4 år. Små lägenheter för par är otroligt attraktiva i innerstaden. Däremot börjar lägenheterna i förorterna bli alldeles för dyra vem vill bo där i allt stök med bilbränder och våld.Fortfarande kan man köpa billigt i Småland, Värmland, Dalsland men även där stiger priserna på fina villor. 2,5 timmar med tåg mellan ex Stockholm - Karlstad kommer höja fina villor enormt i framtiden och om även snabbtåg mellan Stockh och Oslo införs kommer den sträckan bli en guldsträcka.
Citera
2017-03-25, 09:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Priserna rusar något alldeles otroligt nu. En 1a-2a på bästa Östermalm i Stockholm för 150 sek kvadratmetern och det blir fler och fler. Tror trenden är att större 1 or eller mindre 2 or kommer kosta 200 000 kvm om 4 år. Små lägenheter för par är otroligt attraktiva i innerstaden. Däremot börjar lägenheterna i förorterna bli alldeles för dyra vem vill bo där i allt stök med bilbränder och våld.Fortfarande kan man köpa billigt i Småland, Värmland, Dalsland men även där stiger priserna på fina villor. 2,5 timmar med tåg mellan ex Stockholm - Karlstad kommer höja fina villor enormt i framtiden och om även snabbtåg mellan Stockh och Oslo införs kommer den sträckan bli en guldsträcka.

Ja det är det jag har sagt tidigare. Flyktingproblematiken i förorterna skapar en flykt därifrån till bättre områden och det spär på priserna. Man flyttar förstås inte från Rinkeby till östermalm men man flyttar till ett lite bättre område än där man bor och tränger undan dem som i sin tur flyttar till lite bättre områden.
Citera
2017-03-25, 09:52
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varför ska dom inte få det? Jag tycker du låter avundsjuk och jag har inget emot någon med 100 000 kr lön får en bruksvärdeshyresrätt och inte heller socialdemokratin. Ser inte vad ens lön har för relevans för att få hyra. Alla är lika värda med sin kölapp.

Ska jag tvingas flytta från min bruksvärdeshyresrätt eller betala mer än dubblerad hyra helt plötsligt ifall jag skulle starta ett företag och bli vd eller utbilda mig och tjäna 100 000 kr/mån?

1. Det främjar integration och blandade områden vilket är mycket bra för samhällets stabilitet. Personligen vill jag inte ha någon integration med invandrare däremot som jag vill skicka ut ur landet utan mellan svenskar och en viss andel väst och sydeuropeiska invandrare.

2. Du stigmatiserar hyresgäster och vissa hus genom att öronmärka det för fattigare och därmed skapar riktig slum. Det har socialdemokratin i alla tider försökt motverka.

3. Det är bättre att bygga fler sabo kombohus, få ner byggkostnader, subventionera och bygga många fler hus och utvisa massa invandrare så slipper du känna att det är ett zero sum game och för högt tryck på hyresrätterna i stan som du vill åt hellre.

4. Kostnaden är så pass låg att subventionera hyreshus, 5-6 miljarder per år för 20 000 hyresrätter.

5. Det ska inte va någon större prisskillnad kostnadsmässigt per månad med hyresrätter eller bostadsrätt och begränsande avkastning på hyresrätter, 3-6%. Hyresgästen bor redan i lägre standard och har flera andra nackdelar och mindre frihet.

Nyliberala är giriga klasshatare utan empati, en del andra lider av avundsjuka. Slemhog använder förnuftet, sanningen och historiens lärdomar.
Om en rik får bo i en billig hyresrätt så får den fattige ingen bostad alls eftersom han inte kan köpa.

1. Jag håller med dig där. Utvisa massvis med invandrare. Börja med alla sjuka och arbetslösa som inte tillför något. Sedan får vi se vad som finns kvar efter det om vi behöver gå längre eller inte.

2. Det har du rätt i tyvärr. Om en gata är till för låginkomsttagare tror jag inte är så farligt. Dom flesta områden är blandade med HR och BR så på gatan brevid kan det bli annorlunda.

3. Jag är helt med dig där. Bygg i massor och billigt. Subventionera om det behövs, men helst inte.

4. Toppen.
Citera
2017-03-25, 13:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det är det jag har sagt tidigare. Flyktingproblematiken i förorterna skapar en flykt därifrån till bättre områden och det spär på priserna. Man flyttar förstås inte från Rinkeby till östermalm men man flyttar till ett lite bättre område än där man bor och tränger undan dem som i sin tur flyttar till lite bättre områden.

Du har helt fel att priserna ökat i white flight områden.

Priserna har procentuellt inte ökat ett dugg sen år 2005 i innerstan jämfört med förorter och kranskommuner. Då kostade en 1a i förorten 450-600 000 kr och en 1a i stan 1.1-1.2 miljoner. Idag kostar förorts 1an 1.8-2.1 miljoner och 3.6-4 milj i stan. Den procentuella priskillnaden har minskat något trots betydligt mycket mer babbar i förorterna!
Senast redigerad av slemhog 2017-03-25 kl. 13:40.
Citera
2017-03-25, 13:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du har helt fel att priserna ökat i white flight områden.

Priserna har procentuellt inte ökat ett dugg sen år 2005 i innerstan jämfört med förorter och kranskommuner. Då kostade en 1a i förorten 450-600 000 kr och en 1a i stan 1.1-1.2 miljoner. Idag kostar förorts 1an 1.8-2.1 miljoner och 3.6-4 milj i stan. Den procentuella priskillnaden har minskat något trots betydligt mycket mer babbar i förorterna!

Jag tror du talar om dig själv, blek, smalfet, 65 kg, cyklar med cykelhjälm, politiskt korrekt inför dina arbetskollegor och polare för att gaina lite falsk social status och smygröstar sen på SD. Köper lägenhet i mindre berikade områden och är mer rasist än mig som klarar iaf av att handla mat på blattebutiker, klippa mig i blattegallerior ifall öppettiden är mycket längre och har bott i flera hus med en del babbar i, vilket ifs inte är något jag föredrar men är inte villig att betala hutlösa summor för att slippa det helt, gillar inte ens soho människor och den falska prentiösa strebermentaliteten man ser växt fram i områden som liljeholmskajen och innerstan nu. Senaste 2 lägenheterna har jag bott helt svenskt däremot nästan i mina bruksvärdeshyresrätter.

Var har jag sagt att innerstadslägenheter skulle ha ökat mer procentuellt än förortslägenheter sedan 2005. Du saknar läsförståelse slemmet.
Citera
2017-03-25, 13:54
Medlem
Christopher.s avatar
Problemet är urbaniseringen samt invandringen. Svenskar flyttar från förorter in till bättre områden, utbudet är begränsat och därmed sker en prisstegring på grund av det låga ränteläget. Det är inte bara Stockholm som har en kraftig värdestegring, samtliga städer har det. Nyproduktionskostnaderna stegrar dessutom på grund av markernas värde stegras för varje år, likväl avgifter samt byggarnas löner.

"Produktionskostnaden per kvadratmeter lägenhetsarea för flerbostadshus upplåtna med bostadsrätt är betydligt högre (48 890 kr)"

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/byggnadskostnader/priser-for-nyproducerade-bostader/pong/statistiknyhet/namnlos/

Med detta skrivet så är stockholmspriser på 100.000 kvadraten försvarbart, jag tror vi kommer få se en kraftigare uppgång i riket i övrigt, universitetsstäder och städer som växer.
Citera
2017-03-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det är alla polacker som driver upp dom svenska byggjobbarnas löner.

Finns nog inget större bygge utan byggnadsarbetare från Polen och deras höga löner är ju synnerligen lönedrivande.
Polackerna är anställda i Polska företag. Och där gäller deras lagstiftning.

Det är inget byggnads bryr sig om när de dikterar löneökningarna, till svenska företag som är offer för vänsterns strejk och blockadpolitik.
Citera
2017-03-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När jag tittar på priser så ser det inte ut som invandrartäta områden har uppenbart lägre priser än andra områden på likartat avstånd från innerstaden.

Det är klart billigare i förorter längre från centrum än t ex i Kista.
Citera
2017-03-25, 17:21
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
När jag tittar på priser så ser det inte ut som invandrartäta områden har uppenbart lägre priser än andra områden på likartat avstånd från innerstaden.

Det är klart billigare i förorter längre från centrum än t ex i Kista.

Kapat konto? Första gången jag hör alpha prata normalt och sanningsenligt. One big step for a man, one small leap for mankind.
Citera
2017-03-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
"Produktionskostnaden per kvadratmeter lägenhetsarea för flerbostadshus upplåtna med bostadsrätt är betydligt högre (48 890 kr)"

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/byggnadskostnader/priser-for-nyproducerade-bostader/pong/statistiknyhet/namnlos/

Med detta skrivet så är stockholmspriser på 100.000 kvadraten försvarbart, jag tror vi kommer få se en kraftigare uppgång i riket i övrigt, universitetsstäder och städer som växer.

1. SCB:s statistik och tolkningar av statistiken är inte helt korrekt. Hyresrätter brukar upplåtas med tomträtt vilken är en form av arrende med hyra där hyresbolaget inte äger marken som byggnaden står på. Detta innebär i juridikens värld att byggnaden inte är fast egendom liksom att hyresbolaget är utlämnat till politikernas beslut om markhyror.

2. Det är nu ekonomiskt lönsamt att bygga i Stockholmstrakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in