2017-03-24, 18:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hela grundproblemet är fortfarande hyresregleringen: Med politiskt framtvingad brist på billiga hyresrätter så blir det kö och hyreskontraktet är mycket mer värt än vad det borde vara. Det blir dessutom mycket större besvär för hyresgästen om kan förlorar kontraktet än vad det borde vara. Då behövs något typ av besittningsskydd för hyresrätter.

Med marknadshyror försvinner hela problemet direkt. Hyresgäster kan välja fritt mellan lägre hyra, eller bättre läge, och det blir inget problem alls att få tag på en hyresrätt som passar den egna situationen. Då försvinner mycket av behovet av besittningsskydd för hyresgäster. Det skulle räcka gott med tre månaders uppsägning för bägge parter. Vill hyresvärden göra en större renovering skulle ingen få panik ifall de tvingas flytta till ett liknande boende i ett annat hus.

Det där kan du ju inte tro på själv. För att hyresgäster ska kunna "välja fritt" mellan bostäder krävs att det är fler lediga lägenheter än bostadssökande, och det lär inte hända någonsin i våra större städer med omnejd.
Det enda marknadshyror skulle leda till är att fastighetsbolagen kan ta ut vilka hyror de vill, och det leder bara till fattigare hyresgäster och rikare fastighetsägare.
Citera
2017-03-24, 18:54
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Den lilla allmännytta vi har kvar bör verkligen reserveras för människor som inte kan köpa sin bostad.

Varför ska jag som KAN köpa en bostad just nu pga av att jag sparar 50% av mina löner och har fast jobb, tvingas tokbelåna mig med minst 2 milj för en 1a? Hyresrättmarknaden ska vara som den alltid varit förut och så länge jag levt med drägliga hyror som alla kan bo i om dom vill.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-24 kl. 19:01.
Citera
2017-03-24, 18:58
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.svd.se/bostadspolitiken-kan-hamna-i-en-atervandsgrand

"Bostadsforskare: Var ska de fattiga bo?
Vad vill staten med allmännyttan? Om man menar allvar med att minska klyftorna behövs en inkluderande bostadspolitik. Utan förändringar står den svenska bostadspolitiken inför en återvändsgränd, skriver bostadsforskaren Martin Grander."

De fattiga kan självfallet bo hemma hos den store fåntratten i tråden och hans
närmaste lärjungar. Eller hur ?

Det är ju det dom vill, att man ska bo i en friggebod (attefallshus) på deras villatomt för 12000 kr/mån så lågavlönande blir kroniskt fattiga medans nyliberalerna kan spara ihop stora summor pengar och investera i fler fastigheter sen och hyra ut till ockerpris.
Citera
2017-03-24, 19:04
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
http://www.dn.se/kultur-noje/vinstmaximerat-byggande-triggar-social-katastrof/

Snåljåparna kan inte läsa det här. Fåntratten hör väl dit.

"Det är tydligt att det finns en grupp människor byggbolagen bygger för och
en annan stor grupp som de inte vill bygga för."

Social housing, någon ? Eller skall alla fattiga flytta hem till den store fåntratten ?

Det finns ingen som vill varken betala, bygga för eller bo med utomeuropeiska kaosmänniskor och maffiafigurer.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-24 kl. 19:23.
Citera
2017-03-24, 19:59
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varför ska jag som KAN köpa en bostad just nu pga av att jag sparar 50% av mina löner och har fast jobb, tvingas tokbelåna mig med minst 2 milj för en 1a? Hyresrättmarknaden ska vara som den alltid varit förut och så länge jag levt med drägliga hyror som alla kan bo i om dom vill.
Varför ska personer som har en inkomst på t.ex 100.000 kr i månaden och ett kapital på miljoner bo i en byggsubventionerad lägenhet? Låt dom hyra dom nyproducerade isåfall om dom inte vill köpa. Sedan en person som har 20.000 i lön eller 35.000 kanske vi inte ska göra någon skillnad på. Jag syftar på dom allra rikaste.

Känner en herre som bor i BR som är avbetald sedan länge och han ska ge bort den till son och använda sina 25 års kötid för att flytta in till stan. Det vore ju bättre om den HR gick till en annans son som inte har en förälder som kan hjälpa till. Pappan får väl belåna sin egen och hjälpa sonen med insatsen.
Citera
2017-03-24, 22:19
Medlem
Citat:
Varför ska personer som har en inkomst på t.ex 100.000 kr i månaden och ett kapital på miljoner bo i en byggsubventionerad lägenhet? Låt dom hyra dom nyproducerade isåfall om dom inte vill köpa. Sedan en person som har 20.000 i lön eller 35.000 kanske vi inte ska göra någon skillnad på. Jag syftar på dom allra rikaste.

Känner en herre som bor i BR som är avbetald sedan länge och han ska ge bort den till son och använda sina 25 års kötid för att flytta in till stan. Det vore ju bättre om den HR gick till en annans son som inte har en förälder som kan hjälpa till. Pappan får väl belåna sin egen och hjälpa sonen med insatsen.

Varför ska han behöva belåna sig? Problemet är brist på allmännyttan. Man har ju flera gånger valt att göra om HR till BR i kortsiktog anda för att finansiera jobbskatteavdrag utan att tänka på att, men shit kanske vi bör bygga lite mer hyres.

Det är ju rent ideologiskt. Det här är inte ett problem som uppstått ur intet. Tyvärr har våra lama politiker likt flera här trott att "marknaden löser det" och pressat ner låneräntor gjort hyresbeståndet "marknadsmässigt" genom att göra de till BR och hoppats på det bästa.

Ibland tror jag en blandning av marknadsekonomi och riktade sociala insatser faktiskt hade gagnat alla. NU har det ju dröjt 20 år innan man vaknat och faktiskt börjat producera igen.
Citera
2017-03-24, 22:44
Medlem
Citat:
http://www.dn.se/kultur-noje/vinstmaximerat-byggande-triggar-social-katastrof/

"Det är tydligt att det finns en grupp människor byggbolagen bygger för och
en annan stor grupp som de inte vill bygga för."

Social housing, någon
?

1. Man ska nog ta vad DN skriver i bostadsfrågan med en nypa salt. För de som inte vet eller kommer ihåg saken så byggde Bonnier miljonprogramshus under miljonprogrammet. Bonniers byggde ungefär samma lådor som resten av de då relativt sociala byggbolagen - dock vanligen med ganska extrem touch - gräll vidrig färgsättning var ganska vanligt förekommande på Bonnierbyggen liksom att Bonnier vanligen engagerade sig i förfaserna av så kallade saneringar typ norrmalmsregleringen.
1.1. Så Bonniers artiklar är vanligen färgade av deras ganska djupa men subjektiva kunskaper på området. Därmed inte sagt att många journalister på DN inte ibland gör informativa artiklar.

2. De större byggbolagen är ganska begränsade idag - politikerna äger dem till närmare 100% och tills de så att säga fått igång ett bygge är de tvungna att lyda. Detta innebär i praktiken att de vill bygga fyrkantiga lådor och vinst maximera dessa - en rent naturlig funktion av att politikerna tagit ifrån deras självständighet och självbestämmande liksom att byggbolagen ytterst sällan tillåts kontrollera större och längre engagemang eftersom de då skulle kunna smita eller rent av göra sig till herrar över politikerna. Med dagens system fodras någon form av avtalsbindning för att få till social housing. Någon måste betala mellanskillnaden - antingen statskassan genom subventioner eller allmännyttan genom beställningsfunktion. Dagens system innebär också att byggbolagen sällan kommer att bygga hyresrätter liksom att dagens system innebär att byggnader med vackra fasader i princip enbart förekommer i lite större engagemang där byggbolaget kommer att sälja bostäder under säg 5 år i 20 olika byggnader och där byggnad 1, 2, 3, ... osv kommer att påverka priset på byggnad 17, 18, 19, ... osv. Då brukar byggnaderna plötsligt bli några grader snyggare såvida inte området redan är "fult". I övriga fall kan man bara tillbe beställningsfunktionen ungefär som http://www.arkitekturupproret.se/

Citat:
https://www.svd.se/bostadspolitiken-kan-hamna-i-en-atervandsgrand

"Bostadsforskare: Var ska de fattiga bo?
Vad vill staten med allmännyttan? Om man menar allvar med att minska klyftorna behövs en inkluderande bostadspolitik. Utan förändringar står den svenska bostadspolitiken inför en återvändsgränd, skriver bostadsforskaren Martin Grander."

1. Dumheten i det där påståendet är att forskaren inte är påläst och att politikerna så gärna vill reglera saken. Förr i tiden löste sig sådana saker naturligt genom byggnadsfriheten. Det funkade utmärkt och de enda invändningarna var sanitära förhållanden, byggnation på olämplig mark, brandrisk och liknande. De problemen är idag helt lösta genom BBR:en och bygglovsplikten varför man skulle kunna återinföra byggnadsfriheten - vilken så att säga först delvis avskaffades av egentligen medicinska, brandtekniska och ekonomiska skäl och sedan i princip helt avskaffades med markstöld som motiv.

2. Martin Grander verkar av artikeln att döma vara helt inkompetent. En bostadsforskare borde nog studera bostadspolitiken mer noggrant...
Citera
2017-03-24, 23:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag har påtalat denna orättvisa ett flertal gånger, men slemmet och hans gelikar lyssnar inte på det örat.

Hyresreglering gynnar främst rika, inte fattiga längst bak i kön.

Låt de rika betala vad det kostar!
Citera
2017-03-24, 23:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Mycket bra debattartikel av kunnigt folk...

https://www.svd.se/fel-om-bokrisen--politiker-har-styrt-for-mycket

Vi behöver mindre bostadspolitik, inte mer som vänstern vill.
Citera
2017-03-24, 23:15
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har påtalat denna orättvisa ett flertal gånger, men slemmet och hans gelikar lyssnar inte på det örat.

Att dom fattiga ska betala ännu mer är inte lösningen som du vill. Lösningen är att rika inte ska ha tillgång till de tidigare byggsubventionerade hyresrätterna. Dom får ta nyproducerade eller köpa. Inför maxinkomst för billiga hyresrätter.
Citera
2017-03-24, 23:43
Medlem
Citat:
Mycket bra debattartikel av kunnigt folk...

https://www.svd.se/fel-om-bokrisen--politiker-har-styrt-for-mycket

Vi behöver mindre bostadspolitik, inte mer som vänstern vill.

1. Det är fel att använda begreppet "död hand" i byggsammanhang. Begreppet har använts i inom ramarna för sanerings, byggnadsförbud&expropriationsförberedande åtgärder inom ramarna för planmonopolet. Sverige har dömts för sådant umpi-x gånger i flera internationella domstolar samt även staten och kommunen i Svenska domstolar. Systemet skapar inte en död hand utan snarare en funktion där handen är skitig varför det blir få hyresrätter byggda.

2. Det där om miljonprogrammets renoveringsbehov har de läst på flashback om. Men de flesta kommuner tänker inte renovera sina miljonprogram utan riva dem och bygga nyttigare.

3. Planprocessen - där borde herrarna forskare nog läsa på lite bättre. Rent generellt kan riksintressen ställa sig i vägen för planmonopolet ja. Liksom andra funktioner. I övrigt så planmonopolets kulturplaner enbart saneringsförberedande - hittills har ingen kommun någonsin antagit en "bevarandeplan" för att bevara något utan enbart för minska värdet på fastigheterna som saneringsförberedelse- med markägarnas fåraktiga stöd eller för att smita från skadestånd alternativt för att försöka aktivera utgångna markreservationer. Kulturen är alltså i princip aldrig ett reellt hinder för nybyggen förutom just avseende riksintressen - frågan reduceras då till en avvägning mellan intresset för bygget och det som riksintresset skall försvara.

4. Överenoveringar. Uppenbarligen kan allmännyttan besluta att inte renovera sina fastigheter inom ramarna för vad som är lagligt. Så länge lagstiftarens & domstolarnas krav uppfylls så kan allmännyttan subventionera sådana bostäder på det viset. Att påtvinga ickevilliga fastighetsägare sådan reglering skulle inte vara kompatibelt med gällande internationella avtal.

5. Ombildningar. Känns fortfarande som något som utelämnats i artikeln även om funktionen är korrekt beskriven.

6. Marknadsmässiga hyror. Det har nog missuppfattats det där. Lagstiftaren kommer nog inte att föreskriva ett lagkrav på marknadsmässiga hyror utan en rätt att kräva & erhålla sådana. Detta innebär alltså att tex. allmännyttan skulle ha rätt att hyra ut till lägre hyra än vad som är marknadsmässigt. Där har politikerna en roll - rösta på x så ska x tillse att allmännyttan sänker hyrorna till 80% av det marknadsmässiga. Eller rösta på y så ska allmännyttan bli marknadsmässig.
Senast redigerad av BehindRayban 2017-03-24 kl. 23:46.
Citera
2017-03-25, 06:07
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Varför svarar du inte på mitt inlägg jag vill ha svar på?

(FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist
Skriker du hgf ska väck och marknadshyror ska införas, ska du lägga fram hur du vill ha det!
Senast redigerad av slemhog 2017-03-25 kl. 06:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in