2017-03-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Varför har rebellerna norr om Homs dragit igång en offensiv och vad sysslar SAA egentligen med?
Den offensiven har slagits tillbaka av SAA, det är ca 200 rebeller i Homs som lagt ned vapnen och får amnesti
Citera
2017-03-22, 15:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Ett hundratal flyktingar antas ha blivit dödade efter att US bombade en skola i närheten av Ragga.
Några dagar sedan bombade US en moske med ett stort antal döda och de har bombat ett flertal sjukhus och även SAA soldater där 62 personer blev dödade och många skadade m.m.
Jag antar US har inga kordinater när de utför bombuppdragen, därför de kan inte få den informationen som Ryssarna får, därför de bombar för SAA som har helt andra informationskällor och därför blir det inte missar som för US.
Vad bygger du dina påståenden på? Främst det det med att "hundratals flyktingar antas ha blivit dödade" efter att USA (det heter USA på svenska) flygräd i Raqqa?
Citera
2017-03-22, 15:46
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, USA och UK planerade och förberedde länge att avsätta Assad, långt innan 2011. Att detta är hemligstämplat material är självklart. Det är brottslig verksamhet, infiltration i annat land, destabilisering. Sånt erkänns inte förrän man blir avslöjad. Om ens då.

Men tillräckligt med information finns för den som vill förstå vad som händer i MÖ. Pentagondokumenten är en viktig del.
Du påstådd att USA valde att planerade att avsätta Assad innan 2011 demonstrationerna. Du hänvisade till militärakupper från 50-talet, som inte handlar om Assad, och till en källa där USA påstås ha destabiliserat Syrien politiskt (som inte är samma sak som att avsätta). Med andra ord, du har inte lyckats lägga fram belägg för dina påståenden, precis som jag förväntade mig.

Pentagondokumenten handlar om beväpning av rebeller efter 2011, inte innan.

Du är ju katastrofalt dålig på att debattera. Grundprincipen är ju att underbygga sina argument eller påståenden med källor, vilket du inte klarar av.
Citera
2017-03-22, 15:46
Medlem
US special forces cut the main route between Aleppo and Raqqa, after making a surprise airdrop near Tabqah, Syria.

http://syria.liveuamap.com/en/2017/22-march-us-special-forces-cut-the-main-route-between-aleppo

Trump verkar inte spara på krutet ser ut som man kommer att omringa Raqqa.
Citera
2017-03-22, 15:54
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vad bygger du dina påståenden på? Främst det det med att "hundratals flyktingar antas ha blivit dödade" efter att USA (det heter USA på svenska) flygräd i Raqqa?
Ett hundratal skrev han. 50 familjer påstås befunnit sig där.
Citera
2017-03-22, 16:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Angående FN-Rapporten som bevisade "även femåring att Assad hade gasat" i Ghouta 2013
Samlade på mig massa länkar under tiden men ska bara posta en, från Schibstedts Aftonbladet om hur "oppositionsgrupper" anklagar Syrien och tom. Aftonbladets korkade reportrar tycker det är lite märkligt. Men det har hänt säger ju terroristerna och då rapporterar man de USA vill.

Jag vet inte hur du kan blivit så övertygad av den rapporten, måste jag säga.
Förklaring på hur de har gjort (dvs kollat efter gas)

Vid rapporten hade man fått 16 anklagelser om gasning från "the Governments of France, Qatar, the Syrian Arab Republic, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the United States of America" och man valde att "granska" 7 av dessa.

Så anklagelserna, från första 19 maj 2013 där Assad kontaktar FN om "Rebellerna" har attackerat med kemiska vapen.
Två dagar senare anklagar UK & France (de två mest pådrivande inom EU) Assad för gasattack

Låter som på ren svenska kallas "tillbaka-kaka" - Assad anklagar dem för gasning och "varienda källor" säger ikadant tillbaka.

14 June 2013 säger USA att det var Assad och inte rebellerna. Följt av andra anklagelser från UK & Frankrike, USA och Gulfstaterna och Augusti 2013 och Gasningen i Ghouta är som de andra:

Sen följer en sammanfattning om anklagelserna, om hur Åke får ansvaret att undersöka och liknelserna vid Iraqkriget finns ju onekligen här.

Ville han bara gasa dem lite grann?
Jag tog bort en del av ditt inlägg i citatet eftersom du började svamla över regime-change osv, vilket inte hade så mycket att göra med själva rapporten.

Jag vill börja med att fråga detta: vad är det som du anser inte finns bevis för? Att Assad låg bakom attacken? Ett mandat att fastställa förövaren hade inte rapporten. Det borde du veta eftersom det framgår av rapporten i början.

För det andra, det talas om att det är en avancerad attack, sarinhalten var hög, attacken indikerade på att en stat ligger bakom attacken, inte något sketig rebellgrupp.
Citat:
The British UN Ambassador stated that the report's lead author, Åke Sellström, said the quality of the sarin used in the attack was higher than that used by Iraq in the Iran-Iraq war, implying a purity higher than the Iraqi chemical weapons program's low purity of 45–60%.
Irak hade industrialiserat kemvapen, och ändå kunde rebellerna, med belägring, kunna framställa sarin med en kvalité som var högre än irakiska regimen?

Det finns en anledning till att Ryssland betraktade rapporten som "ensidig", just därför att den indikerade på att regimen låg bakom attacken. http://www.nytimes.com/2013/09/19/world/middleeast/syria.html?_r=0

Man använder sarin i små mängder för att inte dra till sig alltför mycket uppmärksamhet eller ge en motvillig USA anledning att attackera Syrien pga "röda linjen". Det förefaller mig som att du är väldigt kortsiktig på att förstå dig på sådant grundläggande som varför man ska använda kemvapen och vilka potentiella motiv regimen kan ha för att använda kemvapen.

FN har tidigare fastställt att regimen använt kloringas efter 2013, som i och för sig skett i små mängder, därav låga antalet döda. Har USA någon sin använt detta som en ny grund för att avsätta Assad? Nej. Jag behöver inte förklara sådant så uppenbart.
Citera
2017-03-22, 16:01
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ett hundratal skrev han. 50 familjer påstås befunnit sig där.
I vilket fall som helst, vill jag veta grunden för hans påståenden.
Citera
2017-03-22, 16:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du påstådd att USA valde att planerade att avsätta Assad innan 2011 demonstrationerna. Du hänvisade till militärakupper från 50-talet, som inte handlar om Assad, och till en källa där USA påstås ha destabiliserat Syrien politiskt (som inte är samma sak som att avsätta). Med andra ord, du har inte lyckats lägga fram belägg för dina påståenden, precis som jag förväntade mig.

Pentagondokumenten handlar om beväpning av rebeller efter 2011, inte innan.

Du är ju katastrofalt dålig på att debattera. Grundprincipen är ju att underbygga sina argument eller påståenden med källor, vilket du inte klarar av.

Du får allt svara på frågorna jag ställde. Tala om varför du gillar rebellerna!

Faktiskt hittade jag precis dokument från Wikileaks som visar att USA konspirerade redan 2006 mot Assad. USA:s chargé d'affaires; Roebuck, i Damaskus skriver att USA bör utnyttja islamisterna och får dem att växa.
Citat:
WIKILEAKS REVEALS HOW THE US AGGRESSIVELY PURSUED REGIME CHANGE IN SYRIA, IGNITING A BLOODBATH

A December 13, 2006 cable, "Influencing the SARG [Syrian government] in the End of 2006,"1 indicates that, as far back as 2006 - five years before "Arab Spring" protests in Syria - destabilizing the Syrian government was a central motivation of US policy. The author of the cable was William Roebuck, at the time chargé d'affaires at the US embassy in Damascus. The cable outlines strategies for destabilizing the Syrian government. In his summary of the cable, Roebuck wrote:

We believe Bashar's weaknesses are in how he chooses to react to looming issues, both perceived and real, such as the conflict between economic reform steps (however limited) and entrenched, corrupt forces, the Kurdish question, and the potential threat to the regime from the increasing presence of transiting Islamist extremists. This cable summarizes our assessment of these vulnerabilities and suggests that there may be actions, statements, and signals that the USG can send that will improve the likelihood of such opportunities arising.

This cable suggests that the US goal in December 2006 was to undermine the Syrian government by any available means, and that what mattered was whether US action would help destabilize the government, not what other impacts the action might have. In public the US was in favor of economic reform, but in private the US saw conflict between economic reform and "entrenched, corrupt forces" as an "opportunity." In public, the US was opposed to "Islamist extremists" everywhere; but in private it saw the "potential threat to the regime from the increasing presence of transiting Islamist extremists" as an "opportunity" that the US should take action to try to increase.

http://www.truth-out.org/progressivepicks/item/33180-wikileaks-reveals-how-the-us-aggressively-pursued-regime-change-in-syria-igniting-a-bloodbath
Citera
2017-03-22, 16:41
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:

Faktiskt hittade jag precis dokument från Wikileaks som visar att USA konspirerade redan 2006 mot Assad. USA:s chargé d'affaires; Roebuck, i Damaskus skriver att USA bör utnyttja islamisterna och får dem att växa.

http://www.truth-out.org/progressivepicks/item/33180-wikileaks-reveals-how-the-us-aggressively-pursued-regime-change-in-syria-igniting-a-bloodbath
Det har bland de insatta varit välkänt hur länge som helst. Jag har väl länkat till det där klippet med Wesley Clark, där han pratar om vilka länder det fanns planer på att invadera efter 9/11, typ hundra gånger nu.

https://www.youtube.com/watch?v=9RC1Mepk_Sw
Citera
2017-03-22, 19:37
Medlem
Citat:

Oj då, bevis för att USA stödjer terroristerna. Ska bli intressant att se hur mupparna ska försöka slingra sig ur denna...
Citera
2017-03-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Erodgan har väl fått tokspel och givit grönt ljus för offensiven. Brukar sluta med ryska flygbombningar och hundratals utbrända bilar och lik.

Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Den offensiven har slagits tillbaka av SAA, det är ca 200 rebeller i Homs som lagt ned vapnen och får amnesti
Det förklarar fortfarande inte vad SAA håller på med. Jävla kass armé, misslyckas konstans med att erövra ett sketet kvarter i huvudstaden liksom. Det har gått 3 månader sen SAA "befriade" Aleppo och de har inte gjort något mer mot rebellerna sen dess.
Citera
2017-03-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det förklarar fortfarande inte vad SAA håller på med. Jävla kass armé, misslyckas konstans med att erövra ett sketet kvarter i huvudstaden liksom. Det har gått 3 månader sen SAA "befriade" Aleppo och de har inte gjort något mer mot rebellerna sen dess.

Att de inte gjort mycket mot terroristerna i västra Syrien sen Aleppo är för att de drivit fredsförhandlingar och för att de har fokuserat på IS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in