2017-02-28, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det finns flera anledningar, pipelinen är en ganska viktig. Men jag har svårt att förstå hur kurderna skapar en buffertzon för Israel. De befinner sig ju på helt annat håll än den Israeliska gränsen.

Jag får inte ihop det, visserligen tror jag inte på teorin pipeline men vad är då att USA försöker skapa ett område? Något av alternativen är inte sann och för mig låter det att pipeline inte är sanna. Du kan inte kriga om pipeline terorin samtidigt som vi ser att det är något helt annat. Tycker du själv att det är ett krig för att skapa pipeline?

Att kurderna skapar ett område för Israel är något dom inte själva vet om det. Varför tror du Israel då och då flyger över gränsen till Syrien och bombar Hizbulla?
Citera
2017-02-28, 19:37
Bannlyst
Citat:
USA har en del ekonomiska intressen i de kurdkontrollerade områdena. Det var nog den stora anledningen till att de stöttade kurderna. Dessa intressen består, och det ger kurderna en viss livförsäkring.

Men visst, självklart kommer USAs sympatier att svänga om det skulle bli mer fördelaktigt att stötta andra grupper.

Har USA inte något att vinna skiter dom alla i helt, något har dom att vinna på och det är vad? Vad jag läste nu är att USA håller på att skapa en bas i Manbij, skulle dom kunna göra det i syriska mark under Assad? Skapar dom ett område för kurderna kan dom ha bas där kurder finns. Stämmer det att dom skapar bas så är det för att vara närmare Iran.
Citera
2017-02-28, 20:09
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedyman
Har USA inte något att vinna skiter dom alla i helt, något har dom att vinna på och det är vad? Vad jag läste nu är att USA håller på att skapa en bas i Manbij, skulle dom kunna göra det i syriska mark under Assad? Skapar dom ett område för kurderna kan dom ha bas där kurder finns. Stämmer det att dom skapar bas så är det för att vara närmare Iran.
Ja det gör de, det är så amerikansk utrikespolitik alltid fungerat. De har inget speciellt gillande gentemot kurder per se, utan att stödja dem ger USA en fördel. I detta fall var det investeringar gjorda i kurdkontrollerade områden som skulle försvaras.
Citera
2017-02-28, 20:12
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Jag får inte ihop det, visserligen tror jag inte på teorin pipeline men vad är då att USA försöker skapa ett område? Något av alternativen är inte sann och för mig låter det att pipeline inte är sanna. Du kan inte kriga om pipeline terorin samtidigt som vi ser att det är något helt annat. Tycker du själv att det är ett krig för att skapa pipeline?

Att kurderna skapar ett område för Israel är något dom inte själva vet om det. Varför tror du Israel då och då flyger över gränsen till Syrien och bombar Hizbulla?
USAs förra administration var positiva till pipelinen eftersom den hade skadat ryska intressen. Ryssland skulle förlora den veritabla monopolställning de har på den centraleuropeiska energimarknaden.

Det finns inget motsatsförhållande i att vara för pipelinen och att försvara direkta ekonomiska intressen.
Citera
2017-02-28, 20:14
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
FSA ska ha tagit över områden som Cub el- Hamra och Kirediye från Pkk kurderna.

OK - Har du någon länk eller källa?
Citera
2017-02-28, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson

Manbij: Ahrar al-Sham announce capturing Jubb al-Hamra from SDF

https://twitter.com/AhrarAl_Sham/status/836611930299240448

Lite underligt eller vad man ska säga, nu visar sig Ahrar-gruppen sig öppet
Citera
2017-02-28, 20:28
Medlem
tigersaid86s avatar
Man kan undra vad som pågår, det var även idag som Trump skulle få sina anti IS militära alternativ från Pentagon.

Och Assad försöker ju redan ta Deirr zor från IS men nu ska det ha rullat in några tusental kurdiska soldater med pansarvagnar och annat bepansrade fordon med Deirr zor som mål.

Ska Assad få hjälp mot IS?

Kan det vara Rojava Peshmerga som kommit tillbaka hem till Syrien? Dom ska vara många dom, över 10.000 som är färdiga och utrustade samt fler fast inte klara.

Karta finns i länken.
Citat:
https://facebook.com/story.php?story_fbid=1931324457101856&substory_ind ex=0&id=1602706556630316

Tusentals kurdiska trupper anländer från Irak för att leda Deir Ezzor offensiven i Syrien är det sagt.

En kurdisk konvoj beskrivs som nästan hela "10 kilometer lång" rullade in i Hasakah provinsen i måndags inför en massiv uppbyggnad för en kommande kurdisk-ledd offens mot Deir Ezzor i Syrien som Assad har försökt att befria från IS, detta sägs vara möjligen för fas 4 i Eufrat Wrath kampanjen i Syrien.

Arméns uppgift bestod av en blandning av Peshmerga och YPG soldater som hade färdiga operationer över gränsen där den irakiska armén har vunnit övertaget mot ISIS.

Men en vän till Al-Masdar News, Wladimir van Wilgenburg, en så kallad talesman för Peshmerga baserad i Erbil som förnekade att deras styrkor hade korsat in i Syrien, men det kan handla om Syriska Peshmerga som är placerade i Irak och inte irakiska Peshmerga.

Ändå har hundratals kurdiska stridsvagnar, bepansrade fordon, ingenjörer mm rest genom Al-Malkiyah gränsövergången från Irak till Syrien, som så småningom ska koppla ihop sig med kurdisk ledda SDF styrkan i Syrien på landsvägen i Hasakah tidigare igår.

Enligt information som erhållits genom Al-Masdar News reporter Yusha Yuseef kommer dessa kombinerade kurdiska styrkor att ansluta sig till en överväldigande USA-stödd offensiv genom det oljerika öknen norr om Deir Ezzor.

######
English
#
Citera
2017-02-28, 21:07
Bannlyst
Citat:
USAs förra administration var positiva till pipelinen eftersom den hade skadat ryska intressen. Ryssland skulle förlora den veritabla monopolställning de har på den centraleuropeiska energimarknaden.

Det finns inget motsatsförhållande i att vara för pipelinen och att försvara direkta ekonomiska intressen.

Handlar det om pipeline så spelar det ingen roll vilken adminstration man har. Det ska bara ske, om det är en kurd som är president i usa eller en syrier.

Räknade det inte med att Iran och Ryssland skulle lägga sig i, att man ser dom som idoter som inte skulle reagera?
Citera
2017-02-28, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson

Inte precis det här jag läste, den tweeten jag läste hittar jag inte av alla miljoner tweets som skrivits
https://twitter.com/worldonalert/status/836591197447733249
Citera
2017-02-28, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Man kan undra vad som pågår, det var även idag som Trump skulle få sina anti IS militära alternativ från Pentagon.

Och Assad försöker ju redan ta Deirr zor från IS men nu ska det ha rullat in några tusental kurdiska soldater med pansarvagnar och annat bepansrade fordon med Deirr zor som mål.

Ska Assad få hjälp mot IS?

Kan det vara Rojava Peshmerga som kommit tillbaka hem till Syrien? Dom ska vara många dom, över 10.000 som är färdiga och utrustade samt fler fast inte klara.

Karta finns i länken.

Jag skrev det igår att dom skulle rulla över via Turkiet men det inlägget har du rapporterat och den finns inte. Skrev det som sagt redan igår. Trodde du hade inblick i vad som sker men inte tydligen.
Citera
2017-02-28, 21:36
Bannlyst
Värt att läsa.
https://twitter.com/WyvernReports/status/836650083621949444
Citera
2017-02-28, 21:46
Medlem
P g a av radering av ett av mina inlägg och svar till Hopes.N.Dreams så kan jag inte spinna vidare på det jag skrev vilket i stort sett gick ut på varför människor i västvärlden bryr sig om att Bashar al-Assad, med stöd av SAA, tar död på jihadister, och varför vi ska bry oss eller helst inte.

Då får jag göra så här. Innan ni skriver ett nytt inlägg i den här tråden. Läs den här artikeln som är en sammanfattning av vad Seymour Hersh har rapporterat om de senaste åren. Läs den både en och två gånger. Ni har direktlänkar till i stort sett allt han skrivit om i ämnet i brödtexten.

Seymour Hersh Says Hillary Approved Sending Libya’s Sarin to Syrian Rebels
http://www.strategic-culture.org/news/2016/04/28/seymour-hersh-hillary-approved-sending-libya-sarin-syrian-rebels.html

Å andra sidan så fattar jag inte fascinationen med att bry som om mänskligt avskum och deras avkommor avlider p g a kemvapen eller kulor? På vilket sätt är det sämre?

Om ni, mot förmodan, har något emot Seymour Hersh så kan ni börja med att ta reda på vem han är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in