2017-02-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tack för svaret! Det har börjat luta mot HTML för min del i sommar.

Jag skulle starkt överväga något objektorienterad, typ C# eller java
Citera
2017-02-25, 03:03
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Jag skulle starkt överväga något objektorienterad, typ C# eller java
Tyvärr är dessa två kurser de enda jag har att välja på för perioden jag tittar på. Tack, dock, för tipset!
Citera
2017-02-25, 21:55
Medlem
Schampoflaskans avatar
Programmering är min största hobby och jag självstuderat och jobbat med diverse projekt ganska mycket. Efter att ha kollat upp kurser inom både Data och Systemvetenskap så skall programmeringen inte vara några problem alls förutom grupparbeten (vet ej vad som förväntas där). Jag känner mig redan ganska kompetent för en junior-position men vill ha papper på en utbildning i ryggen inför framtiden. Jag känner också att jag vill uppleva studentlivet.

Om jag väljer Systemvetenskap och glider genom det och passar på att ta kurser som passar mig när chansen finns kommer jag vilja skuta mig själv pga uttråkning? Läste bak i tråden från 2013-2014 hur det inte var så mycket programmering men folk pallade inte trycket ändå och hoppade av eller åkte räkmacka i grupparbeten utan att kunna tillföra någonting när det kommer till att skriva kod, stämmer detta fortfarande eller har Systemvetenskap förbättras genom åren?

Enda anleldningen jag inte är 100% på Datavetenskap är för att jag inte är så taggad på att studera högre matematik fulla terminer, men kanske är det bäst att bita i det sura äpplet och göra detta på "riktigt"?

Hur ser arbetsgivare i de större städerna runt om i Norden eller t.o.m Europa på en BCs mellan Data och Systemvetenskap? Skiljer sig ingångslönerna på en märkbar nivå? Spelar ens skolval någon roll eller är det mer relevant i Nordamerika och Asien?

Tjohej
Citera
2017-03-09, 13:18
Medlem
Någon som har erfarenhet från systemvetenskapliga programmet i Örebro? Är det en bra utbildning? Hur svårt skulle ni säga att systemvetenskap är att studera?
Citera
2017-03-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imnotdone
Någon som har erfarenhet från systemvetenskapliga programmet i Örebro? Är det en bra utbildning? Hur svårt skulle ni säga att systemvetenskap är att studera?

Känner flera som gått där och fått jobb redan innan avslutad examen. Vet inget om kvalitén tyvärr.
Citera
2017-03-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Känner flera som gått där och fått jobb redan innan avslutad examen. Vet inget om kvalitén tyvärr.

Okej tackar. Vet du vilket språk de läser i programmering? Tänkte kolla på det innan för att se om man fattar (är dålig på logik tror jag) Tror duatt Luleås tekniska universitet väger tyngre på CV:et samt har bättre utbildning? Är ännu lägre antagningspoäng där (ingen vill väl vara så långt upp ).
Senast redigerad av imnotdone 2017-03-10 kl. 22:03.
Citera
2017-03-10, 23:00
Medlem
Citat:
Okej tackar. Vet du vilket språk de läser i programmering? Tänkte kolla på det innan för att se om man fattar (är dålig på logik tror jag) Tror duatt Luleås tekniska universitet väger tyngre på CV:et samt har bättre utbildning? Är ännu lägre antagningspoäng där (ingen vill väl vara så långt upp ).

Mest C#(15 hp). Men också lite java(15hp varav 7,5 av dessa är en första introduktion till objektorienterad programmering överlag), javascript, html och css(allt detta ingår i samma 7,5hp kurs).
Man läser också en Scrum och xp kurs på 7,5 poäng där man får välja om man vill göra projektet med C# eller Java

Sen kommer du antagligen läsa en till informatik B kurs där mycket programmering brukar ingå.
Senast redigerad av CR22 2017-03-10 kl. 23:08.
Citera
2017-03-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Mest C#(15 hp). Men också lite java(15hp varav 7,5 av dessa är en första introduktion till objektorienterad programmering överlag), javascript, html och css(allt detta ingår i samma 7,5hp kurs).
Man läser också en Scrum och xp kurs på 7,5 poäng där man får välja om man vill göra projektet med C# eller Java

Sen kommer du antagligen läsa en till informatik B kurs där mycket programmering brukar ingå.

Okej tackar för svaret Om man är kass på logik/matte är programmering något som man aldrig kommer klara av? Har dock läst upp till Matte C så helt kass kan man väl inte vara då?
Citera
2017-03-10, 23:48
Medlem
Citat:
Okej tackar för svaret Om man är kass på logik/matte är programmering något som man aldrig kommer klara av? Har dock läst upp till Matte C så helt kass kan man väl inte vara då?

Det är ingen matte i "vanlig" programmering. Man "bygger" program. Du ger datorn instruktioner. Vet inte riktigt hur man förklarar det bra.
Citera
2017-03-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Det är ingen matte i "vanlig" programmering. Man "bygger" program. Du ger datorn instruktioner. Vet inte riktigt hur man förklarar det bra.

Fast logik är väl det som man lär vara duktig på?
Citera
2017-03-11, 00:58
Medlem
Citat:
Fast logik är väl det som man lär vara duktig på?

Beror på vilken typ av logik du syftar på.

Det är ungefär såhär.

Du har ett problem, vi kan säga att du ska bygga ett program som ska hämta aktiepriser från nätet och sedan visa dem på skärmen via en screen. Du ska dessutom tex kunna lägga till nya aktier.

För att göra detta behöver du bryta ner problemet till mindre delar. Du behöver:
* Ett användargränssnitt
* Kod som hämtar priser för given aktie
* Någonting som ser till att priser hämtas var tex var minut
* Kommunikation mellan användargränssnittet och din andra kod.

Samtidigt som du gör detta vill du att ditt program, enkelt ska kunna testas, utökas för ny funktionalitet och att ditt program är enkelt att förstå sig på. Varje punkt här kan dessutom delas upp i flera mindre med olika ansvar.

Det övre är "software engineering". I software engineering kommer du inte direkt i kontakt med algorithmer utan bygger upp system. Algorithmer finns givetvis men de är redan implementerade för det mesta, men som sagt beror på vilket språk och vad du utvecklar.

Algorithmer som är grunder kan tillexempel handla om, hur sorterar du en lista med så få operationer som möjligt? Sortera tex [7,2,1,8,-2] med störst först. Detta ska sen ner i kod, rad efter rad där du definierar varje steg.

Rekommenderar dig att gå igenom lite tutorials på webben, finns hur mycket som helst. De som kommer i praktisk kontakt med kod, på fritid eller jobb, blir mycket mycket duktigare än de som bara tar sig igenom en utbildning.

Det är denna typ av logik du behöver kunna förstå i "vanlig" programmering. Bryta ner stora problem till små och använda dem som byggstenar för att bygga ett hus. Vissa har enkelt för detta, andra svårt, och det behöver inte ha med betygen att göra. Läser femte året och lär mig fortfarande nya grejer via tutorials på webben.
Senast redigerad av Liketed 2017-03-11 kl. 01:31.
Citera
2017-03-12, 17:14
Medlem
SoulAmazins avatar
Ifall man tar ut en kandidatexamen i systemvetenskap efter 1 ½ år, då jag redan har en tidigare examen, skulle detta påverka ens möjlighet att få ett jobb efter examen?

Skulle det vara att föredra att man pluggar t.ex. extra programmeringskurser eller liknande under studiens gång, för att göra sig mer konkurrenskraftig eller är bristen såpass stor i arbetsmarknaden att det gör lite skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in