2018-07-16, 15:39
Medlem
Är det någon här som har erfarenhet från Malmö Universitets(högskola) utbildning systemutvecklare? Ger kandidat i datavetenskap därför testar jag här. Trodde att den skulle vara bra baserat på mailutväxling med skolan, men har läst väldigt blandat om den desto mer jag söker efter den.
Annars kanske det finns någon snäll själ som vill kolla på innehållet samt litteratur?

Länk till utbildningen: https://edu.mau.se/sv/Program/TGSYA
Citera
2018-07-26, 19:18
Medlem
Arshys avatar
Tjena, ska börja plugga systemvetenskap till hösten och har en fråga. Är det fördelaktigt att skaffa en laptop att ha med sig på föreläsningarna osv? Jag antar att man använder skolans datorer när man har labb osv, men underlättar det att ha en egen dator också?
Citera
2018-07-26, 23:51
Medlem
SoulAmazins avatar
Hur ser det ut med avhopp på systemvetenskapsprogrammet? Är det liknande nummer som hos ingenjörsutbildningarna, eller ligger avhoppen i nivå med övriga program i universiteten?
Citera
2018-07-27, 15:29
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Despat
Det här kan vara en trivial fråga (kanske inte ens lämpad för denna tråd) men hur ser det ut med scheman när det gäller systemvetenskap? Ska börja studera vid ett av de större universiteten vid landet under hösten och vill i förstahand inte flytta in i en bostad, utan jag vill pendla hemifrån. Dock så vill jag inte göra detta ifall man har föreläsningar och dylikt flertalet gånger per dag, fem dar i veckan? Vet att scheman skiljer sig från skola till skola men skulle ändå vilja få en generell bild av det hela, så att jag vet åtminstone till viss del hur det kommer se ut sen i höst.
Som sagt omöjligt att svara på generellt. Där jag går hade vi sällan mer än 1 föreläsning per dag, vissa kurser mån-fred andra 2-3 dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Någon som studerat datavetenskap på Lunds Tekniska Högskola? Om, skicka gärna PM till mig!
Vad jag vet finns inte specifikt datavetenskap på LTH? I Lund är det väl endast Civ/H-ing. Datateknik/infocom/elektro på LTH eller systemvetenskap på Ekonomihögskolan som har IT som huvudinriktning.

Citat:
Ursprungligen postat av Arshy
Tjena, ska börja plugga systemvetenskap till hösten och har en fråga. Är det fördelaktigt att skaffa en laptop att ha med sig på föreläsningarna osv? Jag antar att man använder skolans datorer när man har labb osv, men underlättar det att ha en egen dator också?
Du borde skaffa en egen dator. Har aldrig sett någon använda skolans datorer. Systemvetenskap har inte kurser som kräver mer prestanda än vad som finns i en enkel laptop.
Citera
2018-07-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn

Du borde skaffa en egen dator. Har aldrig sett någon använda skolans datorer. Systemvetenskap har inte kurser som kräver mer prestanda än vad som finns i en enkel laptop.

Det beror på. I programmeringskurser sitter du med fördel i en datasal då det är jävligt drygt att programmera på en laptop jämfört med en snabb, stationär dator med två skärmar. Sedan tycker jag också att du ska skaffa en laptop, det kan vara jättesmidigt i grupparbeten om man inte vill befinna sig i en datasal eller individuella uppgifter där du kan sitta lite vart du vill. Det är värt det för flexibiliteten.
Citera
2018-07-28, 00:41
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Det beror på. I programmeringskurser sitter du med fördel i en datasal då det är jävligt drygt att programmera på en laptop jämfört med en snabb, stationär dator med två skärmar. Sedan tycker jag också att du ska skaffa en laptop, det kan vara jättesmidigt i grupparbeten om man inte vill befinna sig i en datasal eller individuella uppgifter där du kan sitta lite vart du vill. Det är värt det för flexibiliteten.

Ingen jag känner använder skolans datorer. Visst underlättar det med att sitta på en stationär med två skärmar. Dock, vad jag känt är att de programmeringskurser som finns på systemvetenskap brukar oftast bara vara enklare uppgifter som det inte har behövts.
Citera
2018-08-17, 10:11
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Är det vanligt att man pluggar systemvetenskap för att sedan inte jobba med utveckling, utan inom andra icke-tekniska IT-områden?
Citera
2018-08-17, 23:29
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Är det vanligt att man pluggar systemvetenskap för att sedan inte jobba med utveckling, utan inom andra icke-tekniska IT-områden?

Vanligt och vanligt vet jag inte men det är inte alla som blir programmerare. Du kan rikta in dig på tex verksamhetsutveckling istället. Det är det jag gillar med systemvetenskap, vi läser både programmering men även hur system förbättrar verksamheten och hur det implementeras på bästa sätt.
Citera
2018-08-28, 09:46
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Vanligt och vanligt vet jag inte men det är inte alla som blir programmerare. Du kan rikta in dig på tex verksamhetsutveckling istället. Det är det jag gillar med systemvetenskap, vi läser både programmering men även hur system förbättrar verksamheten och hur det implementeras på bästa sätt.
Vad är en vanlig ingångslön för en nyutexaminerad systemvetare?

Är den högre eller lägre beroende på om man sysslar med programmering eller inte?
Citera
2018-09-20, 18:51
Medlem
bergsdals avatar
Datavetenskap

Ska komplettera mina ämnen på komvux mot datavetenskap. Vilka ämnen är då bäst att välja ?
Citera
2018-09-20, 18:54
Avslutad
Kolla vilka kurser som utbildningen kräver och ta dem?
Citera
2018-09-20, 19:04
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem