2017-02-27, 22:53
Medlem
mr.oranjes avatar
Varför återupptar man inte "Project Orion" eller fortsätter forska på kärnteknologi som drivmedel? Det är det absolut bästa om vi ska ta oss någonvart snabbt? Vi hade exempelvis kunnat åka till Mars på 30-40 dagar. Jag prenumererar på illustrerad vetenskap och läser aldrig om den underbara teknologi.
Citera
2017-02-27, 23:19
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Menar du för att det är så långt in i framtiden eller för att det kommer att radera ut livet på jorden? Det senare är något man hör ibland men det verkar vara saftigt överdrivet. http://earthsky.org/brightest-stars/betelgeuse-will-explode-someday#destroy

Det första. Chansen för oss att få se Betelgeuse gå loco är <1%. Men man kan alltid hoppas!
Citera
2017-02-28, 05:30
Medlem
jessijams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För att ljud ska kunna ta sig fram måste det finnas tillräckligt tät materia som ljudet kan färdas i. Ljud är ju tryckförändringar och det kräver något medium att färdas genom (luft, vatten, sten etc.) och det finns inte ute i rymden. Till skillnad från ljud så behöver ljus inget medium att färdas genom utan går finfint genom vakuum med.

Hästar har dock så stora öron att de hör genom rymden, nä...

Du kan faktiskt se Orionnebulosan utan kikare med blotta ögat men bara som en ljus prick, lite suddigare än en vanlig stjärna. Redan med en enkel kikare kan du se att den har en viss utsträckning som man inte ser för stjärnor annars och med ett teleskop för några tusen spänn så ser du riktigt bra.

Det där med att vi ser sådant som hänt för länge sedan när vi tittar på riktigt avlägsna objekt är ju inte lustigare än detta: Vi kan gå tillbaka till det där med ljud i atmosfären. Som du kanske vet går ljudet c:a 340 m på en sekund. Om någon spränger en bomb en mil bort så tar det ungefär en halv minut (10 000 m/340 m/s=29 s) innan du hör ljudet. Du hör alltså sådant som hänt "för länge sedan", du hör tillbaka i tiden. Det är precis samma sak med ljuset fast det går oerhört mycket fortare och de astronomiska avstånden är oerhört stora.

Jaha, vilken tur! Annars hade dom nog blivit rädda! Nojade lite för just detta faktiskt!
Men man kan väl inte jämföra att höra nåt genom en sten med att höra något i luften väl, en sten hör man inget alls genom ju!

Jag har tittat med min kikare, men det enda jag ser av Orionnebulosan, är en vit sörja typ, inga såna stärnor som skulle födas, har även en bra kikare jag fick av pappa att titta med, men den ser man inte lika bra med...

Vart kan man köpa såna bra kikare då? Jag skulle vilja ha en sån som man ser lika fint med som på bilder från nätet typ, så jag verkligen kan se allt som händer därute.

Måste en sån kikare vara stilla, eller kan jag ha med den i skogen när jag rider?
-Är en sån tung? Vill inte ha nån jättetung, helst en ganska lätt som jag klarar att ta med o flytta på, den skulle isf sitta fast på min rygg eller kanske om den inte är jättestor (som den jag har) ligga i en sadelväska!

Har oxå laddat hem ett program till min telefon, som gör att jag bara kan sikta med kameran, så står alla stjärnors namn och såna saker, finns det flera såna saker?
Jag älskar verkligen rymden, kan inte fatta jag inte upptäckt detta förren nu!
Fick en länk tidigare i tråden, om hur olika djur kunde se ut, men hur skulle en utomjording se ut då? Kan det finnas chans att det finns utomjordiskt liv, av filmer o sånt att döma, verkar det ju bara dumt att det inte skulle?
.-Åtminstone bakterier eller nåt ju?
Hur lång tid tar det för bakterier att bli djur, hästar typ?
Citera
2017-03-05, 04:08
Medlem
Psykologen.s avatar
Sannolikheten verkar inte vara speciellt stor att sonder krockar med diverse "småsten" och smular sönder? Jag antar att risken finns men att rymden i sig är så gigantisk att om man tar och flyger åt ett visst håll i universum så kan det ta tusentals år innan man ens ser materia "flyga" förbi?
Citera
2017-03-05, 18:02
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykologen.
Sannolikheten verkar inte vara speciellt stor att sonder krockar med diverse "småsten" och smular sönder? Jag antar att risken finns men att rymden i sig är så gigantisk att om man tar och flyger åt ett visst håll i universum så kan det ta tusentals år innan man ens ser materia "flyga" förbi?

Så är det. NASA mfl. har ju skickat mängder med grejer genom asteroidbältet utan problem.
Citera
2017-03-05, 18:09
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
Det första. Chansen för oss att få se Betelgeuse gå loco är <1%. Men man kan alltid hoppas!

Bara att hålls tummarna då !
Citera
2017-03-05, 21:09
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Bara att hålls tummarna då !

Oddsen förbättras otroligt om man ska tro vissa forskare som arbetar med att antingen stoppa åldrandet eller byta ut sjuka kroppsdelar mot apparater. Det finns skäl att anta att den första människan som kommer fylla 1 000 år redan lever! (och har man fyllt 1 000 kan man lika gärna fylla 1 000 000) Så helt kört är det inte

Vill också tipsa om att How the universe works eller Så fungerar universum nu finns ute på Netflix 'n chill med 8 mysiga avsnitt.
Citera
2017-03-05, 23:38
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Oddsen förbättras otroligt om man ska tro vissa forskare som arbetar med att antingen stoppa åldrandet eller byta ut sjuka kroppsdelar mot apparater. Det finns skäl att anta att den första människan som kommer fylla 1 000 år redan lever! (och har man fyllt 1 000 kan man lika gärna fylla 1 000 000) Så helt kört är det inte

Vill också tipsa om att How the universe works eller Så fungerar universum nu finns ute på Netflix 'n chill med 8 mysiga avsnitt.

Det där tar jag med en stor nypa salt, 1000 år redan lever? Njaa.. men säger inte att jag inte skulle vilja leva i tusen år, tänk dig vara med & se när hela tidsåldrar försvinner & växer fram nya. Snacka om att ha saker att prata med barnbarnsbarnsbarn osv om.

Skall lätt titta, tack för tipset.
Citera
2017-03-07, 19:55
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Oddsen förbättras otroligt om man ska tro vissa forskare som arbetar med att antingen stoppa åldrandet eller byta ut sjuka kroppsdelar mot apparater. Det finns skäl att anta att den första gmänniskan som kommer fylla 1 000 år redan lever! (och har man fyllt 1 000 kan man lika gärna fylla 1 000 000) Så helt kört är det inte

Den första människan som kan fylla 1 000 år kanske redan lever.
Seriöst? Finns det nån som på allvar tror på detta nonsens?
Citera
2017-03-07, 20:00
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Den första människan som kan fylla 1 000 år kanske redan lever.
Seriöst? Finns det nån som på allvar tror på detta nonsens?

Håller det inte för troligt, men vi lär ha kommit upp vid god AI vid den tiden och möjligheterna kan va enorma.
Citera
2017-03-08, 20:53
Medlem
Tammers avatar
● Skulle månen ha samma temperatur/klimat som jorden om den hade haft en atmosfär? Avståndet till solen är ju detsamma.

● Varför är det just -270 grader i universum? Det är ju en temperatur som är så extrem att den inte ens går att uppnå i laboratorium.

● Påverkas jordens temperatur av dess glödheta inre? Eller är vår temperatur helt beroende av solen?
Citera
2017-03-09, 00:35
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
● Varför är det just -270 grader i universum? Det är ju en temperatur som är så extrem att den inte ens går att uppnå i laboratorium.
Visst går det att uppnå temperaturer kallare än så i laboratoriemiljö. Med hjälp av laserkylning så kan man uppnå temperaturer en miljardtals grad över den absoluta nollpunkten. Det får medeltemperaturen i rymden att framstå som rena ökenhettan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in