Detta är väl en random fråga: Två planeter lyser väldigt starkt på himlen just nu, den ena i söder (eller kanske lite i sydöstlig riktning) den andra i väster. Jag tror mig veta att den i väster är Venus men vilken är den andra?
Detta är väl en random fråga: Två planeter lyser väldigt starkt på himlen just nu, den ena i söder (eller kanske lite i sydöstlig riktning) den andra i väster. Jag tror mig veta att den i väster är Venus men vilken är den andra?
Hur? Vi vet hur mycket vatten det finns på båda himlakropparna.
Jorden förstår jag men Europa? För bara någon vecka sen visste man inte om det var is eller vatten under istäcket? Är det samma metoder som vid enceladus man använt?
Jorden förstår jag men Europa? För bara någon vecka sen visste man inte om det var is eller vatten under istäcket? Är det samma metoder som vid enceladus man använt?
Dom kanske räknar is som vatten, antar jag - Allt som är H2O.
Ända sedan Galileo Galileis teleskop började man kunna se längre ut i rymden och man såg suddiga fläckar därute som visade sig vara galaxer.
Men eftersom de var suddiga måste man bygga större teleskop och man fick se ännu fler suddiga fläckar längre bort.
Och så har det fortsatt. Än i dag ser vi suddiga fläckar längst bort som alla är galaxer.
Galaxer, Galaxer! Kommer man nånsin att få se något annat. Nej, troligtvis inte.
Det troliga är väl att vid den yttersta gränsen ser man fortfarande suddiga fläckar. Galaxer som ännu inte överstigit ljushastigheten i sin strävan att följa med den allmänna expansionen. Bara galaxer så långt ögat når alltså.Säkert minst 10 upphöjt i x stycken.
Sådant ter sig universum, resten är teorier.
Simpelt!