Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
För att ljud ska kunna ta sig fram måste det finnas tillräckligt tät materia som ljudet kan färdas i. Ljud är ju tryckförändringar och det kräver något medium att färdas genom (luft, vatten, sten etc.) och det finns inte ute i rymden. Till skillnad från ljud så behöver ljus inget medium att färdas genom utan går finfint genom vakuum med.
Hästar har dock så stora öron att de hör genom rymden, nä...
Du kan faktiskt se Orionnebulosan utan kikare med blotta ögat men bara som en ljus prick, lite suddigare än en vanlig stjärna. Redan med en enkel kikare kan du se att den har en viss utsträckning som man inte ser för stjärnor annars och med ett teleskop för några tusen spänn så ser du riktigt bra.
Det där med att vi ser sådant som hänt för länge sedan när vi tittar på riktigt avlägsna objekt är ju inte lustigare än detta: Vi kan gå tillbaka till det där med ljud i atmosfären. Som du kanske vet går ljudet c:a 340 m på en sekund. Om någon spränger en bomb en mil bort så tar det ungefär en halv minut (10 000 m/340 m/s=29 s) innan du hör ljudet. Du hör alltså sådant som hänt "för länge sedan", du hör tillbaka i tiden. Det är precis samma sak med ljuset fast det går oerhört mycket fortare och de astronomiska avstånden är oerhört stora.
Jaha, vilken tur! Annars hade dom nog blivit rädda! Nojade lite för just detta faktiskt!
Men man kan väl inte jämföra att höra nåt genom en sten med att höra något i luften väl, en sten hör man inget alls genom ju!
Jag har tittat med min kikare, men det enda jag ser av Orionnebulosan, är en vit sörja typ, inga såna stärnor som skulle födas, har även en bra kikare jag fick av pappa att titta med, men den ser man inte lika bra med...
Vart kan man köpa såna bra kikare då? Jag skulle vilja ha en sån som man ser lika fint med som på bilder från nätet typ, så jag verkligen kan se allt som händer därute.
Måste en sån kikare vara stilla, eller kan jag ha med den i skogen när jag rider?
-Är en sån tung? Vill inte ha nån jättetung, helst en ganska lätt som jag klarar att ta med o flytta på, den skulle isf sitta fast på min rygg eller kanske om den inte är jättestor (som den jag har) ligga i en sadelväska!
Har oxå laddat hem ett program till min telefon, som gör att jag bara kan sikta med kameran, så står alla stjärnors namn och såna saker, finns det flera såna saker?
Jag älskar verkligen rymden, kan inte fatta jag inte upptäckt detta förren nu!
Fick en länk tidigare i tråden, om hur olika djur kunde se ut, men hur skulle en utomjording se ut då? Kan det finnas chans att det finns utomjordiskt liv, av filmer o sånt att döma, verkar det ju bara dumt att det inte skulle?
.-Åtminstone bakterier eller nåt ju?
Hur lång tid tar det för bakterier att bli djur, hästar typ?