Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
En superkikare som Hubble kan se flera miljarder tillbaks i tiden. Ljuset har en maxhastighet. Inget kan färdas fortare. Så om vi vet att något befinner sig på en miljon ljusårs avstånd så ser vi det som det såg ut för en miljon år sedan.
jaha!
Men..Kanske en ganska dum fråga säkert, men jag fattar inte det där, om ljuset färdas hitåt, givetvis tar det lång tid innan vi ser ljuset o vad som kunnat hända i samma tid som det ljuset vi ser, syns för oss...
Men när VI tittar ditåt, tar det inte lika lång tid för oss att SE ditåt då? Menar, isf borde detta liksom ta ut varandra på nåt sätt, ser vi vad som hände på hälften av tiden som gått då? Eller vad?
Har googlat men fattar liksom inte?
O dom där vita ringarna på månen, vad är det egentligen? Är det egentligen superstora kratrar som blivit till efter nerslag för längesedan?
Hur längesen kunde människan vetat att dessa vita ringar fanns där? Jag menar, på stenåldern var det ju helt otänkbart att människorna visste att dessa ens existerade, man borde nästan upptäckt dessa när man hade kikare? Eller tänker jag helt fel?
Ang supernovor, kan djuren som har mkt bättre hörsel än människor HÖRA när betelgeuse exploderar, och skulle det kunna mätas på något sätt från jorden, eller rymden, hur kraftig denna explosion hade varit egentligen?
Skulle vi människor ens ha något att jämföra med med tanke på att en supernova är världens största explosion, eller kan detta endast räknas i siffror som nästan ingen förstår ändå?
Förlåt om jag verkar blåst, men jag har inte haft detta intresse innan jag läste denna tråd, så jag vill gärna ha seriösa svar, då mina funderingar är helt seriösa!
Vad kostar ett riktigt sånt rymdteleskop egentligen, och är dom svåra att använda?
Har kollat runt lite, men dom flesta jag hittar verkar vara såna jag redan har, eller från utländska sidor där allt kostar dollar eller pund, och har massa problem att beställa sånt, vill helst handla i mitt eget land, lite samma som att handla lokalodlade grönsaker ungefär.....
Mvh