2017-02-24, 20:21
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenholm
Det är ju ett välkänt faktum att när vi observerar stjärnor så ser vi ljuset som sändes ut från stjärnorna för x antal år sedan, och som nu har hunnit fram till jorden. Eftersom universum är så fruktansvärt stort s å tar det så lång tid för ljuset att nå fram.

Finns det något sätt att veta om stjärnan fortfarande existerar idag? Den gjorde ju det för en miljon år sedan, för jag kan ju se ljuset som är en miljon år gammalt, men finns stjärnan ännu idag i februari 2017? Eller måste vi vänta en miljon år för att få veta vad som hände med stjärnan...
Problemet är att definiera "idag" här och "idag" där. För en masslös foton är det tidlöst samma sak. Om du tittar närmare på det så märker du att alla som verkar vara insatta hänvisar till matten, och där ser i alla fall jag bara olika variabler i triviala aritmetiska relationer till varandra, making me none the wiser.

Ljus har en begränsad fart och ljushastigheten beräknades redan på 1600:talet (av en dansk astronom) bara utifrån hur Jupiters månars omloppsperioder bromsas och accelereras beroende på huruvida Jorden i sin omloppsbana rör sig mot eller från Jupiter. Är dessa planeter 20 ljusår bort så ser vi dem hur de var för 20 år sedan.
Citera
2017-02-24, 20:25
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Med en hel solmassa så är Sirius B ganska nära vad som krävs för en supernova Ia, men dess relativt stora avstånd (som mellan Uranus och Neptunus) till Sirius A gör det kanske omöjligt för den att ta åt sig tillräckligt med massa. Det lär ta t.o.m. flera hundra miljoner år, hela varv runt Vintergatan, innan Sirius A expanderar. Kommer inte att vara vår granne när det händer. Sirius är bara 230 miljoner år gammal, ser jag, en nykomling på himlen. B måste ha varit en riktigt stor stjärna, kanske det är intressantare vad som hänt där än vad som kommer att hända där? Men det finns ju fler binära vita dvärgar inom 50 ljusår. Och kanske passiva neutronstjärnor alldeles runt hörnet här, som är väldigt svåra att upptäcka men förödande explosiva.

Har räknat lite och fått fram att en stjärna som Sirius A borde ha en livslängd, i huvudserien, på ca 1,7 miljarder år. Minus 250 miljoner år (pessimistisk uppskattning) och man får att Sirius borde ha minst 1,45 miljarder år kvar innan den puffar upp och blir en röd jättestjärna. Så knappast någon fara för oss. Men när Sirius jäser till så kommer den bli så enorm att den mycket väl kan börja dumpa massa på Sirius B. Solen kommer sträcka sig ut till mellan Venus och Jorden när den tiden kommer. Sirius A som är mer massiv skulle nog nå ända ut till Jupiter i alla fall om den fanns i vårt solsystem i stället för Solen. Så risk för en supernova typ Ia finns det nog. Farligt för någon. Men vem?
Citera
2017-02-24, 20:35
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det är ju ett välkänt faktum att när vi observerar stjärnor så ser vi ljuset som sändes ut från stjärnorna för x antal år sedan, och som nu har hunnit fram till jorden. Eftersom universum är så fruktansvärt stort s å tar det så lång tid för ljuset att nå fram.

Finns det något sätt att veta om stjärnan fortfarande existerar idag? Den gjorde ju det för en miljon år sedan, för jag kan ju se ljuset som är en miljon år gammalt, men finns stjärnan ännu idag i februari 2017? Eller måste vi vänta en miljon år för att få veta vad som hände med stjärnan...

Vi har väldigt bra modeller för hur stjärnors liv borde se ut. Modellerna är inte perfekta. Vi har haft fel med supernovor som inte verkat följa modellen men i överlag så vet vi hur stjärnor åldras. Genom att studera stjärnornas ljus och kombinera det med avståndet kan vi får fram vad för typ av stjärna vi tittar på och räkna ut vad som kommer hända. Vi vet vad som kommer hända med solen t.ex. Och vi vet vad som kommer hända med Betelgeuse. Betelgeuse kommer att explodera i en supernova inom några tusentals år. Vi kan inte säga exakt men alla modeller vi har pekar mot en kaboom inom en inte alltför avlägsen framtid. Om vi såg en stjärna som hade alla karaktärsdrag som Betelgeuse har fast på 1 miljon års ljusår så skulle vi vara väldigt säkra på att stjärnan inte finns idag.
Citera
2017-02-26, 21:00
Medlem
jessijams avatar
Citat:

Ah det där är en skum sak, vad är det som gör att vi ser så gammalt ljus egentligen?
Skulle man kunna se bakåt i tiden om man skulle ha en superkikare o kolla vad som hände för en miljon år sedan?
Citera
2017-02-27, 02:22
Medlem
jessijams avatar
Har tänkt på det där med supernovor, om nu betelgeuse får för sig att explodera, kan man höra det här på jorden då?
Kan djuren höra en sån sak?
-Kan hästar höra det?

En annan sak jag undrar, jag har försökt se den där Orionnebulosan, går den att se med en stjärnkikare från hobbex?
Jag ser inte alls nåt som liknar bilderna på nätet, vet inte vad min kikare heter eller något alls om den egentligen, jag har fått den av en kompis.
Och dom vita ringarna man kan se på månen, hur länge har dom funnits där egentligen, visst är dom spår efter gamla meteoriter om jag fattat rät?
Senast redigerad av jessijam 2017-02-27 kl. 03:05.
Citera
2017-02-27, 12:37
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessijam
Ah det där är en skum sak, vad är det som gör att vi ser så gammalt ljus egentligen?
Skulle man kunna se bakåt i tiden om man skulle ha en superkikare o kolla vad som hände för en miljon år sedan?

En superkikare som Hubble kan se flera miljarder tillbaks i tiden. Ljuset har en maxhastighet. Inget kan färdas fortare. Så om vi vet att något befinner sig på en miljon ljusårs avstånd så ser vi det som det såg ut för en miljon år sedan.
Citera
2017-02-27, 18:28
Medlem
jessijams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
En superkikare som Hubble kan se flera miljarder tillbaks i tiden. Ljuset har en maxhastighet. Inget kan färdas fortare. Så om vi vet att något befinner sig på en miljon ljusårs avstånd så ser vi det som det såg ut för en miljon år sedan.

jaha!
Men..Kanske en ganska dum fråga säkert, men jag fattar inte det där, om ljuset färdas hitåt, givetvis tar det lång tid innan vi ser ljuset o vad som kunnat hända i samma tid som det ljuset vi ser, syns för oss...
Men när VI tittar ditåt, tar det inte lika lång tid för oss att SE ditåt då? Menar, isf borde detta liksom ta ut varandra på nåt sätt, ser vi vad som hände på hälften av tiden som gått då? Eller vad?
Har googlat men fattar liksom inte?

O dom där vita ringarna på månen, vad är det egentligen? Är det egentligen superstora kratrar som blivit till efter nerslag för längesedan?

Hur längesen kunde människan vetat att dessa vita ringar fanns där? Jag menar, på stenåldern var det ju helt otänkbart att människorna visste att dessa ens existerade, man borde nästan upptäckt dessa när man hade kikare? Eller tänker jag helt fel?

Ang supernovor, kan djuren som har mkt bättre hörsel än människor HÖRA när betelgeuse exploderar, och skulle det kunna mätas på något sätt från jorden, eller rymden, hur kraftig denna explosion hade varit egentligen?
Skulle vi människor ens ha något att jämföra med med tanke på att en supernova är världens största explosion, eller kan detta endast räknas i siffror som nästan ingen förstår ändå?

Förlåt om jag verkar blåst, men jag har inte haft detta intresse innan jag läste denna tråd, så jag vill gärna ha seriösa svar, då mina funderingar är helt seriösa!
Vad kostar ett riktigt sånt rymdteleskop egentligen, och är dom svåra att använda?
Har kollat runt lite, men dom flesta jag hittar verkar vara såna jag redan har, eller från utländska sidor där allt kostar dollar eller pund, och har massa problem att beställa sånt, vill helst handla i mitt eget land, lite samma som att handla lokalodlade grönsaker ungefär.....

Mvh
Citera
2017-02-27, 20:32
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Har tänkt på det där med supernovor, om nu betelgeuse får för sig att explodera, kan man höra det här på jorden då?
-Kan hästar höra det?

Såvitt jag vet kommer det inte låta alls.
Citera
2017-02-27, 20:44
Medlem
jessijams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
Såvitt jag vet kommer det inte låta alls.
nähä...
Vad trist, hoppas det lyser ordentligt då åtminstone..antiklimax typ..
Citera
2017-02-27, 22:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
-Kan hästar höra det?

En annan sak jag undrar, jag har försökt se den där Orionnebulosan, går den att se med en stjärnkikare från hobbex?
Jag ser inte alls nåt som liknar bilderna på nätet, vet inte vad min kikare heter eller något alls om den egentligen, jag har fått den av en kompis.
Och dom vita ringarna man kan se på månen, hur länge har dom funnits där egentligen, visst är dom spår efter gamla meteoriter om jag fattat rät?
För att ljud ska kunna ta sig fram måste det finnas tillräckligt tät materia som ljudet kan färdas i. Ljud är ju tryckförändringar och det kräver något medium att färdas genom (luft, vatten, sten etc.) och det finns inte ute i rymden. Till skillnad från ljud så behöver ljus inget medium att färdas genom utan går finfint genom vakuum med.

Hästar har dock så stora öron att de hör genom rymden, nä...

Du kan faktiskt se Orionnebulosan utan kikare med blotta ögat men bara som en ljus prick, lite suddigare än en vanlig stjärna. Redan med en enkel kikare kan du se att den har en viss utsträckning som man inte ser för stjärnor annars och med ett teleskop för några tusen spänn så ser du riktigt bra.

Det där med att vi ser sådant som hänt för länge sedan när vi tittar på riktigt avlägsna objekt är ju inte lustigare än detta: Vi kan gå tillbaka till det där med ljud i atmosfären. Som du kanske vet går ljudet c:a 340 m på en sekund. Om någon spränger en bomb en mil bort så tar det ungefär en halv minut (10 000 m/340 m/s=29 s) innan du hör ljudet. Du hör alltså sådant som hänt "för länge sedan", du hör tillbaka i tiden. Det är precis samma sak med ljuset fast det går oerhört mycket fortare och de astronomiska avstånden är oerhört stora.
Citera
2017-02-27, 22:33
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
nähä...
Vad trist, hoppas det lyser ordentligt då åtminstone..antiklimax typ..

Oroa dig inte...Det kommer lysa utav bara helvete. Oroa dig istället för att risken är stor att vi alla kommer vara stendöda när det inträffar.
Citera
2017-02-27, 22:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
Oroa dig inte...Det kommer lysa utav bara helvete. Oroa dig istället för att risken är stor att vi alla kommer vara stendöda när det inträffar.
Menar du för att det är så långt in i framtiden eller för att det kommer att radera ut livet på jorden? Det senare är något man hör ibland men det verkar vara saftigt överdrivet. http://earthsky.org/brightest-stars/betelgeuse-will-explode-someday#destroy
Citat:
Will the explosion of Betelgeuse destroy earthly life? When Betelgeuse does blow up, our planet Earth is too far away for this explosion to harm, much less destroy, life on Earth. Astrophysicists say we’d have to be within 50 light-years of a supernova for it to harm us. Betelgeuse is nearly 10 times this distance.

So we’re safe from Betelgeuse. And, in fact, if there are any astronomers around when it does blow, they will be extremely thrilled to have a relatively nearby supernova to study.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in