2007-01-09, 23:16
Medlem
gogogagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Jag tycker illa om pengar

WHAT!!

Gogogaga älskar däremot pengar och mottar gärna allmosor!
Citera
2007-01-09, 23:41
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Är inte jurist, även om jag själv läst juridik och tycker juridik är kul! Förutom juridik har jag även pluggat språk, teknik, matematik, ekonomi. Ämnet juridik är faktiskt riktigt kul... det är konkurrensen, den starka hierarkin och den osunda livsstilen som krävs om man vill vara ambitiös som gör att jag känner bajs inför att studera det som huvudämne.

Men regel nr 1: plugga alltid det man finner mest intressant och kan tänka sig jobba med det i 40 år tills pensionsåldern.

Men jag tänkte ändå försöka göra ett sista försök att "rädda" dig från juristdiket. Kan du inte tänka dig plugga till journalist, pol-mag programmet eller statsvetenskap kombinerat med språk? Inte lika bra arbetsmarknad som teknik/medicin/ekonomi men bättre än jurist. Dessutom kommer du garanterat få det roligare under studietiden. Dessutom verkar dessa ämnen passa ditt intresseområde bättre än juridik.

Tack för tipsen! De utbildningar som du räknat upp (tillsammans med psykolog och prelle) är sånt som jag allvarligt övervägt, men så ska man ju gärna ha jobb efteråt, och tillräckligt med pengar för att kunna resa mycket under semestrarna (och ja, tanken att kunna säga "jag vann suckers" till alla puckon på högstadieåterträffarna HAR slagit mig :evil

Jag förstår vad du vill säga med den osunda livstilen på juristlinjen, samtidigt hade jag nog ångrat mig hela livet om jag inte gett det en chans. Jag menar det måste ju finnas fler som är där av samma anledning som jag, nämligen för att jag tycker ämnet verkar intressant och för att jag vill göra nytta (och naturligtvis ovan nämnda själviska skäl) och inte för att farsan tyckt att det är en fin utbildning där "pöjken" kan tjäna mer pengar än han själv gjort. Kanske är jag naiv men jag har svårt att se mig själv i en situation där jag på allvar konkurrerar med mina klasskamrater och framtida arbetskamrater och kollegor istället för att försöka samarbeta.
Jag antar att det jag försöker säga är att jag tror utbildningen blir vad man gör den till, man hänger med de som har typ samma värderingar och livssyn som man själv och skiter i stureplansnissarna (ivarjefall de otrevliga) och då får man det nog trevligt ändå och har jag fel...Ja då får jag väl byta.

Men återigen tack för din syn på saken, du har gett mig lite att tänka på...
Citera
2007-01-09, 23:49
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
WHAT!!

Gogogaga älskar däremot pengar och mottar gärna allmosor!

Haha de små summor studiemedlet ger mig räcker precis till hyra, mat och alkohol
Citera
2007-01-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Hej!

Jag har precis kommit in på Juristlinjen i Stockholm. Först var jag såklart väldigt glad eftersom det var mitt förstahandsval men sen förbyttes denna glädje till total ångest, den där känslan att inte ha what it takes liksom... Därför skulle jag verkligen behöva en liten "överlevnadsguide" från andra jurister om vad man bör tänka på, tex. vilken studieteknik som tenderar att vara mest framgångsrik, hur många timmar man ska lägga ner om man som jag är normalbegåvad(givet att man går på ALL schemalagd undervisning) för att få hyffsade betyg . Det ska nämnas att jag glassade samhällsprogrammet med VG i snitt och med minimalt plugg men jag antar att det inte kommer vara så enkelt på juristlinjen. Jag läste på Lunds universitets hemsida (utbildningsbeskrivningar) att kurslitteraturen omfattar 100sid/poäng (förutom författningstexter vad det nu är och rättsfall) hur väl stämmer detta?

Skulle även vilja veta om hur människorna överlag är på juristlinjen. Är det bara sådär där "snobbigt och jobbigt" eller finns det ett gott urval av sköna typer att hänga med också? Jag skulle verkligen uppskatta om någon med insikt skulle vilja svara på en del av dessa frågor då ångesten håller på att ta knäcken på mig ... All information är välkommen.

Bara läst en delkurs i IT-rätt, men jag har aldrig fått kämpa så mkt för några poäng förut 1000 sidor + en lagbok i kursmaterial för 5p :x
Citera
2007-01-09, 23:56
Medlem
dr_strangeloves avatar
Är det en fristående kurs eller går du programmet?
Citera
2007-01-10, 00:09
Medlem
en svensk tigers avatar
Det som jag hört om SU är att frekvensen av "pappa betalar" pojkar är högre än på andra lärosäten, dock så är detta inte självupplevt utan sådant jag har fått höra. I Uppsala är stämningen ganska så lugn det finns alla typer av människor och ingen större elitism. Jag hoppas att du kommer att trivas med ditt val. Själv så är jag i helhet nöjd med valet av juridik, men under processrätten så tror jag att det var fler än jag som tvivlade på om juridik verkligen var ens kall i livet.
Citera
2007-01-10, 07:02
Medlem
Muskedunders avatar
I Göteborg så finns det väldigt få killar som levde på sina fäder, men flickorna däremot...

Men generellt sett, var dig själv så kommer du att smälta in i vilken juridikgrupp som helst. Det är faktiskt bara människor vi pratar om.
Men för guds skull - Nolla dig. Det är där banden skapas och du får ett riktigt bra ben att stå på under de närmsta 4-5 åren.
Citera
2007-01-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
I Göteborg så finns det väldigt få killar som levde på sina fäder, men flickorna däremot...

Men generellt sett, var dig själv så kommer du att smälta in i vilken juridikgrupp som helst. Det är faktiskt bara människor vi pratar om.
Men för guds skull - Nolla dig. Det är där banden skapas och du får ett riktigt bra ben att stå på under de närmsta 4-5 åren.

Nolla dig? Är det nollning du pratar om så existerar sånt trams inte på Juristlinjen i sthlm.
Citera
2007-01-10, 13:53
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewing_oil
Nolla dig? Är det nollning du pratar om så existerar sånt trams inte på Juristlinjen i sthlm.

Sådant trams råkar vara ett jävligt bra sätt att under avslappnade och informella former träffa nytt folk och skapa riktigt bra vänskapsband.

Trodde det fanns sådant i Sthlm med, då många program begagnar sig av sådant.

OffT: Hur rankas Sthlms juristlinje jämfört med övriga?
Är den 3 eller 4 i Sverige?
Citera
2007-01-10, 13:57
Medlem
Rob Halfords avatar
Min uppfattning är att nollingar är en företeelse som främst förekommer på landsortsuniversiteten. Jag har då inte genomfört någon nollning.
Citera
2007-01-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
OffT: Hur rankas Sthlms juristlinje jämfört med övriga?
Är den 3 eller 4 i Sverige?

Det är oftast svårt eller till och med omöjligt att ranka utbildningar. Nu läser jag på sthlms och av naturliga skäl påverkar det min syn på dess status etc. Men ostridigt är att Juridicum på sthlms universitet fick pris 2002(alt 2003) som sveriges bästa utbildningsinstitution alla kategorier. Vidare så blev man för ett par år sedan i tyska Der Spiegel(tror jag) rankat på plats nr 8 av alla europeiska juristutbildningar.

Men som sagt, vilken som har bäst status är svårt att avgöra objektivt.
Citera
2007-01-10, 17:18
Medlem
Citat:
Kan du inte tänka dig plugga till journalist, pol-mag programmet eller statsvetenskap kombinerat med språk? Inte lika bra arbetsmarknad som teknik/medicin/ekonomi men bättre än jurist.
Fast det är väl ändå inte riktigt sant? Arbetslöseheten bland statsvetare och särskilt journalister (oavsett språkutbildning eller ej) är ju mycket högre än för jurister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in