Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Är inte jurist, även om jag själv läst juridik och tycker juridik är kul! Förutom juridik har jag även pluggat språk, teknik, matematik, ekonomi. Ämnet juridik är faktiskt riktigt kul... det är konkurrensen, den starka hierarkin och den osunda livsstilen som krävs om man vill vara ambitiös som gör att jag känner bajs inför att studera det som huvudämne.
Men regel nr 1: plugga alltid det man finner mest intressant och kan tänka sig jobba med det i 40 år tills pensionsåldern.
Men jag tänkte ändå försöka göra ett sista försök att "rädda" dig från juristdiket.

Kan du inte tänka dig plugga till journalist, pol-mag programmet eller statsvetenskap kombinerat med språk? Inte lika bra arbetsmarknad som teknik/medicin/ekonomi men bättre än jurist. Dessutom kommer du garanterat få det roligare under studietiden. Dessutom verkar dessa ämnen passa ditt intresseområde bättre än juridik.
Tack för tipsen! De utbildningar som du räknat upp (tillsammans med psykolog och prelle) är sånt som jag allvarligt övervägt, men så ska man ju gärna ha jobb efteråt, och tillräckligt med pengar för att kunna resa mycket under semestrarna (och ja, tanken att kunna säga "jag vann suckers" till alla puckon på högstadieåterträffarna HAR slagit mig :evil
Jag förstår vad du vill säga med den osunda livstilen på juristlinjen, samtidigt hade jag nog ångrat mig hela livet om jag inte gett det en chans. Jag menar det måste ju finnas fler som är där av samma anledning som jag, nämligen för att jag tycker ämnet verkar intressant och för att jag vill göra nytta (och naturligtvis ovan nämnda själviska skäl) och inte för att farsan tyckt att det är en fin utbildning där "pöjken" kan tjäna mer pengar än han själv gjort. Kanske är jag naiv men jag har svårt att se mig själv i en situation där jag på allvar konkurrerar med mina klasskamrater och framtida arbetskamrater och kollegor istället för att försöka samarbeta.
Jag antar att det jag försöker säga är att jag tror utbildningen blir vad man gör den till, man hänger med de som har typ samma värderingar och livssyn som man själv och skiter i stureplansnissarna (ivarjefall de otrevliga) och då får man det nog trevligt ändå och har jag fel...Ja då får jag väl byta.
Men återigen tack för din syn på saken, du har gett mig lite att tänka på...