2011-11-29, 15:00
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugoslinje
Hur organiserar ni i lagboken? Jag har flärpar, men endast fem färger o det känns som jag skulle behöva tio olika färger minst. Jag behöver lite tips här, jag studerar jiken så det är ganska "basic".

Flärpar/anteckningar/markeringar/överstrykningar osv. i lagtext utgör enligt min mening skygglappar. När det kommer till rättsfall markerar jag själv som en galning (ibland gör jag även så i litteraturen) eftersom man där verkligen kan vara selektiv men när det gäller lagtext är allt mer eller mindre relevant (oftast mer) och att då försöka organisera vad som egentligen redan är organiserat innebär en risk att man förbiser någon viktig paragraf och sen stirrar sig blind på endast det man markerat. Skygglappar som sagt. Fettfläckar och känsla är allt man behöver för att hitta rätt i lagboken.

Dessutom, hur många av de (relativt få) yrkesverksamma jurister vilka använder sig av lagboken har flärpar i regnbågens alla färger? Det ser ytterst ocoolt ut.
Senast redigerad av namgreb 2011-11-29 kl. 15:03.
Citera
2011-11-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nasdaq
Det är bra att du är positiv!
Uppsala har Juridik II, man måste ha 61 hp för att komma in,
jag lyckades ha 60,5 hp. Kul va?

Jag har 0,9 på HSP, men är urkass på mattedelen.
Ska läsa om matte a, näste gång jag skriver provet.

Är du så dålig på den kvantitativa delen att du inte har någon aning om något, eller handlar det mer om att du är långsam på att räkna ut "jobbiga" bråk snabbt, lösa ut x med mera? Om ditt problem är det sistnämnda är det nog ingen idé att läsa om Ma A.

1,3 på HP är inte så svårt att få och du är inte så långt ifrån. Ta dig i kragen och lägg någon timma varje dag på att räkna bråk, lösa DKT-uppgifter och läsa med mera.

Jag sitter i ungefär samma sits som du. Har dock inte 0,9 och vill heller inte läsa juridik (längre), men jag vet känslan och jag ska nu ta mig i kragen.
Citera
2011-11-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nasdaq
Jag gratulerar å det djupaste för ditt fina resultat på UJIK-tentamen.
För mig gick det dessvärre inte lika bra, blev endast ett B.

Märklig resultat, med tanke på att jag pluggat dagligen sedan kursstart och har 50 p juridk sedan tidigare. Men lyckades sjabbla till det på frågorna om skadestånd och succession.

Jag får återvända till grundskolan misstänker jag..

Du kanske inte borde bli något så viktigt som jurist? Du kommer liksom påverka människors liv dagligen.

Men om du verkligen vill komma in på Juristprogrammet så kan jag se till så att du får ett HP resultat som duger mot att du ger mig 1 miljon och ett falskleg.

Trixy88: Vad jag har förstått så var omtentan väldigt lik den första, utom att arbetsrätt var utbytt mot fullmakter istället.
Citera
2011-11-29, 17:05
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Flärpar/anteckningar/markeringar/överstrykningar osv. i lagtext utgör enligt min mening skygglappar. När det kommer till rättsfall markerar jag själv som en galning (ibland gör jag även så i litteraturen) eftersom man där verkligen kan vara selektiv men när det gäller lagtext är allt mer eller mindre relevant (oftast mer) och att då försöka organisera vad som egentligen redan är organiserat innebär en risk att man förbiser någon viktig paragraf och sen stirrar sig blind på endast det man markerat. Skygglappar som sagt. Fettfläckar och känsla är allt man behöver för att hitta rätt i lagboken.

Dessutom, hur många av de (relativt få) yrkesverksamma jurister vilka använder sig av lagboken har flärpar i regnbågens alla färger? Det ser ytterst ocoolt ut.
Gör i princip som du med en del undantag. Finns det någon helt undanskymd paragraf någonstans som berör en lag på ett helt annat ställe skriver jag en liten kommentar t.ex. "OBS! se paragraf 50 i lag X den är relevant!!!" i marginalen. Sedan flika inför tentan för att jag då snabbt ska kunna bläddra i lagboken. Men förutom det föredrar jag åtminstone än så länge att hålla lagboken relativt "fri". Sedan beror det nog på var man studerar. Vi i Umeå får ju ha med oss all form av litteratur, anteckningar, Karnov, gamla tentor och lösningsförslag etc etc till våra tentor. Då minskar ju också behovet av att anteckna i lagboken.
Citera
2011-11-29, 17:22
Medlem
nasdaqs avatar
haha, vad ska jag bli då, herr studievägledare?
Man påverkar människors liv dagligen med de flesta yrken.
Det finns inget som säger att jag skulle bli en dålig jurist, bara för att jag har svårt med matematik eller sumpade en tenta. Vem har inte gjort det?
Jag känner en hel del som utbildar sig till jurister, som jag inte ens hade tillförlitat att gå ut med min hund.

Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
Du kanske inte borde bli något så viktigt som jurist? Du kommer liksom påverka människors liv dagligen.

Men om du verkligen vill komma in på Juristprogrammet så kan jag se till så att du får ett HP resultat som duger mot att du ger mig 1 miljon och ett falskleg.

Trixy88: Vad jag har förstått så var omtentan väldigt lik den första, utom att arbetsrätt var utbytt mot fullmakter istället.
Citera
2011-11-29, 17:51
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb

Äsch, det handlar snarare om att göra det enkelt för sig. Jag flikar upp relevanta lagar för att snabbt hitta dem, jag markerar rubriker och paragrafer i färg för att snabbt hitta dem och jag markerar vissa grejer i lagtexten för att jag tror att jag kommer glömma det annars. Vidare skriver jag ibland förklaringar, refererar till rättsfall eller andra lagrum enbart för att göra det enklare och ffa snabbare för mig själv. Jag gjorde min grundkurs utan flikar, flärpar och anteckningar men jag insåg att jag faktiskt hade nytta av det och började med det därefter.

Tycker inte att det spelar någon roll vad man gör i yrkeslivet sen, för hur ofta hamnar man i en situation där man får 6h på sig att lösa ett random problem inför folk som ser ens flikade lagbok? Ska man träffa folk får man se till att ha med sig en ren lagbok, helt enkelt.
Citera
2011-11-29, 20:12
Medlem
Vilka universitet är det som tillåter kurslitteratur och andra diverse hjälpmedel på tentorna? Antar att det skiljer sig lite från kurs till kurs, men låt säga det första året?
Citera
2011-11-29, 20:49
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Vilka universitet är det som tillåter kurslitteratur och andra diverse hjälpmedel på tentorna? Antar att det skiljer sig lite från kurs till kurs, men låt säga det första året?
De olika skolorna har olika regler om hur mycket du får ha med dig. Allt ifrån endast lagboken till allting som inte är elektroniskt eller levande förutom en miniräknare. Umeå är nog de som tillåter ha med dig mest. Spontant vill jag säga Uppsala med eftersom de också har vad som kallas problembaserat lärande. Samtidigt verkar många studenter i Uppsala fuska på tentan eller åtminstone relativt många om du ska lita på artiklar i tidningarna den senaste tiden. Därför är jag lite fundersam eftersom det känns konstigt och en aning "svårt" att fuska om du ändå får ha med dig det mesta på tentan.
Citera
2011-11-29, 20:59
Medlem
Hm. En oundviklig följdfråga, hur sent in på ett program får man lov att byta lärosäte och börja om programmet trots godkända betyg? En termin, ett år...? Eller det kanske inte finns någon sådan gräns?
Citera
2011-11-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Hm. En oundviklig följdfråga, hur sent in på ett program får man lov att byta lärosäte och börja om programmet trots godkända betyg? En termin, ett år...? Eller det kanske inte finns någon sådan gräns?

Du kan läsa juristutbildningen på samtliga skolor, om du nu känner för det. Det är olika kursnamn och kurskoder på olika skolor. Innehållet varierar i viss mån också.

Hägrar det kvasiintellektuella Lund?
Citera
2011-11-29, 22:44
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Gör i princip som du med en del undantag. Finns det någon helt undanskymd paragraf någonstans som berör en lag på ett helt annat ställe skriver jag en liten kommentar t.ex. "OBS! se paragraf 50 i lag X den är relevant!!!" i marginalen. Sedan flika inför tentan för att jag då snabbt ska kunna bläddra i lagboken. Men förutom det föredrar jag åtminstone än så länge att hålla lagboken relativt "fri". Sedan beror det nog på var man studerar. Vi i Umeå får ju ha med oss all form av litteratur, anteckningar, Karnov, gamla tentor och lösningsförslag etc etc till våra tentor. Då minskar ju också behovet av att anteckna i lagboken.

Om det nu är en relevant paragraf som kan vara lätt att missa, är den då inte såpass viktig att man kommer ihåg den oavsett markering? Min tanke är lite den att sådant som anses vara tillräckligt viktigt för att nedtecknas också memoreras av samma orsak. Även om det kanske är tryggt att ha någon anteckning eftersom man då garderar sig mot hjärnsläpp.

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Äsch, det handlar snarare om att göra det enkelt för sig. Jag flikar upp relevanta lagar för att snabbt hitta dem, jag markerar rubriker och paragrafer i färg för att snabbt hitta dem och jag markerar vissa grejer i lagtexten för att jag tror att jag kommer glömma det annars. Vidare skriver jag ibland förklaringar, refererar till rättsfall eller andra lagrum enbart för att göra det enklare och ffa snabbare för mig själv. Jag gjorde min grundkurs utan flikar, flärpar och anteckningar men jag insåg att jag faktiskt hade nytta av det och började med det därefter.

Var man är sin egen studieteknik och vad som är en förenkling eller ej varierar ju mellan personer, men händer det aldrig att du missat att anteckna någon paragraf/lag som dyker upp på tentan och du sedan har problem med att allt som sticker ut helt plötsligt är irrelevant? Det är till stor del den grejen jag vill undvika.

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Tycker inte att det spelar någon roll vad man gör i yrkeslivet sen, för hur ofta hamnar man i en situation där man får 6h på sig att lösa ett random problem inför folk som ser ens flikade lagbok? Ska man träffa folk får man se till att ha med sig en ren lagbok, helt enkelt.

Jag tänkte mig mest situationen där en domare t.ex. börjar bläddra lite i RB för att dubbelkolla något som plötsligt aktualiseras under huvudförhandlingen och det är en pridefestival till bok som dyker upp.
Citera
2011-11-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
Du kan läsa juristutbildningen på samtliga skolor, om du nu känner för det. Det är olika kursnamn och kurskoder på olika skolor. Innehållet varierar i viss mån också.

Hägrar det kvasiintellektuella Lund?

Haha, det skulle ta 27 år. Men kan man verkligen få flera juristexamina? Man skulle ju bli stämplad som idiot men man skulle nog också bli ganska ensam om sin bedrift och känd på kuppen...

Skämt åsido, om jag skulle byta så blir det väl Lund, Uppsala eller Stockholm. Deras upplägg (av det lilla jag hört hittills) tilltalar mig mer, det var ju fanken också att jag råkar ha växt fast i Göteborg med både perfekt bostad, jobb, fritid och vänner. Bästkusten är svårslagen också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in