2007-01-09, 19:51
Medlem
dr_strangeloves avatar
Lattja mig genom linjen kommer jag inte att göra utan siktar såklart så högt jag kan men då ska jag alltså räkna med att utbildningen kommer att vara ganska krävande... 30 timmar i veckan låter som peanuts men det är skönt att veta att det inte handlar om 60-70 timmars arbetsveckor, då hade jag nog inte pallat utom i kortare perioder.

Dethär med med att kolla in gamla tentor, är det en bra grej för att få en övergripande bild på vad som kommer på tentorna? Frågar man bara efter dem på expeditionen eller är det lurigare än så att få tag på dem?

Jag har hört mycket om den starka konkurrensen ni nämnde och jag tycker det känns tråkigt, jag menar vi ska ju trots allt bli arbetskamrater sen, inte rivaler...
Citera
2007-01-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Lattja mig genom linjen kommer jag inte att göra utan siktar såklart så högt jag kan men då ska jag alltså räkna med att utbildningen kommer att vara ganska krävande... 30 timmar i veckan låter som peanuts men det är skönt att veta att det inte handlar om 60-70 timmars arbetsveckor, då hade jag nog inte pallat utom i kortare perioder.

Dethär med med att kolla in gamla tentor, är det en bra grej för att få en övergripande bild på vad som kommer på tentorna? Frågar man bara efter dem på expeditionen eller är det lurigare än så att få tag på dem?

Jag har hört mycket om den starka konkurrensen ni nämnde och jag tycker det känns tråkigt, jag menar vi ska ju trots allt bli arbetskamrater sen, inte rivaler...

Tentor är i mitt tycke riktigt bra att avsluta tentaplugget med, dels för att få en känsla av vilken svårighetsgrad tentan kommer att ligga på dels för att åtminstone ungefärligt veta hur frågorna ställs och vad som tidigare har ansetts vara viktigt under terminen. Sen kommer alltid problematiken, som åtminstone finns på UU, att man ofta får känslan av att examinator försöker sätta dit studenterna genom att ställa frågor om sådana delar som inte alls har behandlats under terminen.

Gamla tentor brukar på UU finnas att köpa under terminen. På SU tror jag t.o.m. att de finns att skriva ut från internet, då undertecknad har gjort det ett antal tillfällen. Detta verkar dock variera från termin till termin.
Citera
2007-01-09, 20:10
Medlem
BillHickss avatar
Citat:

Pluggar själv juridik i Lund med bra betyg och ligger på 30-timmars veckor som allra mest, oftast mindre. Gamla tentor kan man, iallafall i Lund, köpa i receptionen (säljs i kompendium med runt 10st gamla tentor)
Dessa är livsviktiga då du får träna dig i att använda dina teoretiska kunskaper på ett praktiskt sätt.

Att ni ska bli arbetskamrater hindrar iofs inte att ni blir rivaler, men ryktet om den hårda konkurrensen är något/mycket överdriven

Jag gratulerar dig till ditt kloka val att börja plugga juridik!
Citera
2007-01-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicks
Pluggar själv juridik i Lund med bra betyg och ligger på 30-timmars veckor som allra mest, oftast mindre. Gamla tentor kan man, iallafall i Lund, köpa i receptionen (säljs i kompendium med runt 10st gamla tentor)
Dessa är livsviktiga då du får träna dig i att använda dina teoretiska kunskaper på ett praktiskt sätt.

Att ni ska bli arbetskamrater hindrar iofs inte att ni blir rivaler, men ryktet om den hårda konkurrensen är något/mycket överdriven

Jag gratulerar dig till ditt kloka val att börja plugga juridik!

30h i veckan är ju inte så mycket, har man jobbat innan är det ju riktigt skönt. Hur är stämning i Lund då, inte kan man betygshetsa hela tiden. Hur ofta har man föreläsningar förresten det är bra att veta och hur många av dem är obligatoriska. Hur effektiv är du när du pluggar? är du grymt systematisk eller sätter du dig ner och läser lite sidr och stryker under lite.
Citera
2007-01-09, 20:33
Medlem
TTKs avatar
Som sagt, i Stockholm så kan gamla tentor ofast laddas ned från nätet, t.ex. för introduktionskursen eller så köper man ett kompendium från Juristernas.
Citera
2007-01-09, 20:55
Medlem
BillHickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimmy
30h i veckan är ju inte så mycket, har man jobbat innan är det ju riktigt skönt. Hur är stämning i Lund då, inte kan man betygshetsa hela tiden. Hur ofta har man föreläsningar förresten det är bra att veta och hur många av dem är obligatoriska. Hur effektiv är du när du pluggar? är du grymt systematisk eller sätter du dig ner och läser lite sidr och stryker under lite.

Det varierar ju givetvis från kurs till kurs, en del kräver mer än andra.
Stämningen i Lund är väl relativt lugn även om det kan dra ihop sig kring tentatid då folk blir mer stressade och sura. Antalet föreläsningar brukar vara 2-5 dagar i veckan 2-3 timmar åt gången. De är inte obligatoriska men de ger en hel del så jag rekommenderar att man går på dem.

Man får försöka vara systematisk när man pluggar, att sitta och ströläsa lite i böckerna ger ungefär lika mycket som att polera sitt ollon, man brukar dock lära sig hur man ska göra efter ett tag (plugga alltså).

Jämfört med att jobba tycker jag att det är väldigt skönt att plugga med mer fritid, det enda som kan vara jobbigt är ångesten inför tentorna. Pluggar man ordentligt brukar det dock inte vara några problem.
Citera
2007-01-09, 21:03
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicks
Det varierar ju givetvis från kurs till kurs, en del kräver mer än andra.
Stämningen i Lund är väl relativt lugn även om det kan dra ihop sig kring tentatid då folk blir mer stressade och sura. Antalet föreläsningar brukar vara 2-5 dagar i veckan 2-3 timmar åt gången. De är inte obligatoriska men de ger en hel del så jag rekommenderar att man går på dem.

Man får försöka vara systematisk när man pluggar, att sitta och ströläsa lite i böckerna ger ungefär lika mycket som att polera sitt ollon, man brukar dock lära sig hur man ska göra efter ett tag (plugga alltså).

Jämfört med att jobba tycker jag att det är väldigt skönt att plugga med mer fritid, det enda som kan vara jobbigt är ångesten inför tentorna. Pluggar man ordentligt brukar det dock inte vara några problem.

Haha! Polera ollon, den snor jag.
Men vad använder du för teknik när du pluggar då, om du inte ströläser. Själv brukar jag gå igenom kapitel för kapitel med understrykningspenna, skriva ner det som jag tror är viktigt och det som tas upp på föreläsningarna och plugga på det. Är det något likannde du kör med eller?
Citera
2007-01-09, 21:42
Medlem
Citat:
Haha! Polera ollon, den snor jag.
Men vad använder du för teknik när du pluggar då, om du inte ströläser. Själv brukar jag gå igenom kapitel för kapitel med understrykningspenna, skriva ner det som jag tror är viktigt och det som tas upp på föreläsningarna och plugga på det. Är det något likannde du kör med eller?

Oftast finns det läsanvisningar till kurserna där det står vilka kapitel i litteraturen som du skall läsa nogrant respektive kursivt. Vidare så är det inte ovanligt med läsanvisningar till respektive lektionstillfälle. Ett tips är att gå på lektionerna samt att vara förberedd till dessa.
Citera
2007-01-09, 21:55
Medlem
gogogagas avatar
Citat:
Hej!

Jag har precis kommit in på Juristlinjen i Stockholm.

Låt mig vara den första som känner ömkan. Ryser när jag tänker på den hierarkiska struktur som kommer prägla ditt liv i minst ett decennium. Learn how to kiss ass och jobba arslet av dig.

Plugga ekonomi, medicin eller teknik istället, betalar både bättre och ger bättre livsbalans och harmoni i livet. Läser du ekonomi och medicin kommer du dessutom ha trevligare studietid med mindre konkurrens och trevliga sociala kompisar. Plugga bara juridik om du absolut inte kan leva utan en juristexamen...
Citera
2007-01-09, 22:18
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Låt mig vara den första som känner ömkan. Ryser när jag tänker på den hierarkiska struktur som kommer prägla ditt liv i minst ett decennium. Learn how to kiss ass och jobba arslet av dig.

Plugga ekonomi, medicin eller teknik istället, betalar både bättre och ger bättre livsbalans och harmoni i livet. Läser du ekonomi och medicin kommer du dessutom ha trevligare studietid med mindre konkurrens och trevliga sociala kompisar. Plugga bara juridik om du absolut inte kan leva utan en juristexamen...

Det var ord och inga visor det... Varför denna kritiska hållning, är du jurist själv?

Jag kan inte plugga vare sig medicin eller teknik eftersom jag är lika bra på naturämnen som Joel i Joelbitar. Jag tycker illa om pengar och siffror och utesluter därmed ekonomi men jag är uppriktigt intresserad och relativt duktig på samhällskunskap, språk och politik och då kommer juridik ganska naturligt. Så ligger det till för min del ivarjefall.
Citera
2007-01-09, 22:35
Bannlyst
Hur många JK:er

utexamineras varje år nuförtiden?

Hur många tingsplatser finns det?

Gissningsvis har tingsplatserna minskat genom åren & antalet utexaminerade ökats (fler lärosäten) eller?
Citera
2007-01-09, 23:10
Medlem
gogogagas avatar
Citat:
Det var ord och inga visor det... Varför denna kritiska hållning, är du jurist själv?

Jag kan inte plugga vare sig medicin eller teknik eftersom jag är lika bra på naturämnen som Joel i Joelbitar. Jag tycker illa om pengar och siffror och utesluter därmed ekonomi men jag är uppriktigt intresserad och relativt duktig på samhällskunskap, språk och politik och då kommer juridik ganska naturligt. Så ligger det till för min del ivarjefall.

Är inte jurist, även om jag själv läst juridik och tycker juridik är kul! Förutom juridik har jag även pluggat språk, teknik, matematik, ekonomi. Ämnet juridik är faktiskt riktigt kul... det är konkurrensen, den starka hierarkin och den osunda livsstilen som krävs om man vill vara ambitiös som gör att jag känner bajs inför att studera det som huvudämne.

Men regel nr 1: plugga alltid det man finner mest intressant och kan tänka sig jobba med det i 40 år tills pensionsåldern.

Men jag tänkte ändå försöka göra ett sista försök att "rädda" dig från juristdiket. Kan du inte tänka dig plugga till journalist, pol-mag programmet eller statsvetenskap kombinerat med språk? Inte lika bra arbetsmarknad som teknik/medicin/ekonomi men bättre än jurist. Dessutom kommer du garanterat få det roligare under studietiden. Dessutom verkar dessa ämnen passa ditt intresseområde bättre än juridik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in