Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Det var ord och inga visor det... Varför denna kritiska hållning, är du jurist själv?
Jag kan inte plugga vare sig medicin eller teknik eftersom jag är lika bra på naturämnen som Joel i Joelbitar. Jag tycker illa om pengar och siffror och utesluter därmed ekonomi men jag är uppriktigt intresserad och relativt duktig på samhällskunskap, språk och politik och då kommer juridik ganska naturligt. Så ligger det till för min del ivarjefall.
Är inte jurist, även om jag själv läst juridik och tycker juridik är kul! Förutom juridik har jag även pluggat språk, teknik, matematik, ekonomi. Ämnet juridik är faktiskt riktigt kul... det är konkurrensen, den starka hierarkin och den osunda livsstilen som krävs om man vill vara ambitiös som gör att jag känner bajs inför att studera det som huvudämne.
Men regel nr 1: plugga alltid det man finner mest intressant och kan tänka sig jobba med det i 40 år tills pensionsåldern.
Men jag tänkte ändå försöka göra ett sista försök att "rädda" dig från juristdiket.

Kan du inte tänka dig plugga till journalist, pol-mag programmet eller statsvetenskap kombinerat med språk? Inte lika bra arbetsmarknad som teknik/medicin/ekonomi men bättre än jurist. Dessutom kommer du garanterat få det roligare under studietiden. Dessutom verkar dessa ämnen passa ditt intresseområde bättre än juridik.