2009-03-01, 14:22
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Hur går uträkningen av ens tingpoäng till?

http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____780.aspx

Finns en pdf på den där sidan med detaljerad information.
Citera
2009-03-01, 23:46
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Hej hej, roligt med någon som sitter inne med information om domarbanan på forumet, hoppas att det går bra att jag ställer några frågor:

Jag undrar lite vad det är som avgör om man kommer in på domarbanan eller inte, finns det någon informell betygsgräns, spelar det roll var man satt ting, är omdömet från TR viktigare än betygen från jur.kand, hur är konkurrensen om platserna på domarbanan?

Dessutom undrar jag lite om hur det är att gå domarbanan, t.ex. hur många timmar/vecka man får jobba?

Hoppas att du hinner/orkar svara, det skulle uppskattas. Frodas ju en del myter, men kanske sanningar vad vet jag, om hur det är ställt med att komma in på domarbanan/byrå efter juristprogrammet. Försökte hålla mina frågor så korta som möjligt, kan vara lite jobbigt med för många frågor vid bakfullhet kanske .

Vad jag vet finns det ingen informell betygsgräns. Tror överhuvudtaget inte att man stirrar sig särskilt blind på betygen. Min uppfattning är att det absolut avgörande är vitsorden från tingsmeriteringen. Det spelar troligtvis en viss roll vart man satt ting eftersom goda vitsord från vissa tingsrätter (där fina vitsord är en bristvara) torde smälla högre än likadana vitsord från en tingsrätt där så gott som alla går ut med grymma vitsord. Sedan är det väl så att på en hovrätt kan vitsord från en lagman som har god kontakt med hovrättspresidenten väga tyngre än på en annan hovrätt där de inte känner till varandra etc. Förutom det tror jag inte att det spelar någon roll vart man suttit ting. Helt klart är i vart fall att det är vitsorden som är avgörande, inte betygen. Innan man antas kallas man dessutom till intervju. Dessa intervjuer är dock inte särskilt omfattande och jag är tämligen övertygad om att hovrätterna redan innan intervjuerna har det klart för sig vilka som sannolikt kommer att antas (trots det brukar det kallas ungefär dubbelt så många som antas, i vart fall till Svea Hovrätt). Konkurrensen om platserna är ganska hård och kommer nog att bli än hårdare av flera anledningar. Lönen har nyligen höjts ganska ordentligt samtidigt som allt färre fiskaler antas. Det här i kombination med konjunkturläget torde bädda för en hård konkurrens de närmaste åren.

Hur mycket man måste arbeta varierar nog en hel del. Vågar inte svara på det. Beror på vem man är, var man är och vart man är. Bitvis kan det vara ganska tungt men absolut inte så det avskräcker. Vågar garantera att de som inleder sina karriärer på byrå i regel arbetar avsevärt mycket mer.
Citera
2009-03-02, 02:06
Medlem
Funderar faktiskt på att ansöka till juristlinjen i Lund till hösten. Är dock orolig för att jag inte kommer klara av kraven som ställs. Jag har aldrig haft några problem i gymnasiet (som ju i och för sig är en barnlek i jämförelse), det som skrämmer mig med juridik är dem sjuka mängderna text som man måste läsa in. Kanske svårt att svara på, men ni som pluggar juridik just nu, hur mycket information behöver ni ta in en genomsnittlig vecka? Hur många sidor ungefär? Jag är rädd för att jag helt enkelt inte har det som krävs....
Citera
2009-03-02, 08:53
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Funderar faktiskt på att ansöka till juristlinjen i Lund till hösten. Är dock orolig för att jag inte kommer klara av kraven som ställs. Jag har aldrig haft några problem i gymnasiet (som ju i och för sig är en barnlek i jämförelse), det som skrämmer mig med juridik är dem sjuka mängderna text som man måste läsa in. Kanske svårt att svara på, men ni som pluggar juridik just nu, hur mycket information behöver ni ta in en genomsnittlig vecka? Hur många sidor ungefär? Jag är rädd för att jag helt enkelt inte har det som krävs....

Ingen bör avstå från juristlinjen av den anledningen iaf. Det är väldigt lätt att ta sig igenom linjen helt okej betyg. Sitter du sex timmar effektiv tid (utöver föreläsningstiden) så kommer du - hur dum du än är - att klara dig utmärkt.
Tycker inte heller du ska stirra dig blind på litteraturen. I Lund är det ju terminstentor, så våra frågor är oftast (oftast...) översiktliga snarare än detaljerade. Böckerna kan man läsa för att få en fördjupad bild av de frågeställningar som berörs på föreläsningarna. Som med annan kurslitteratur på högskolan så gäller det att lära sig gallra info. Studieteknik lär man sig om inte annat den hårda vägen, jag tror nämligen man måste experimentera lite för att hitta vilken teknik som passar en.
Citera
2009-03-02, 10:11
Medlem
r0g3rs avatar
Vad menas med "terminstentor"? Är det en bamse tenta då på allt i slutet av terminen, eller är det små och flera tentor under terminen. Det borde ju vara det andra alternativet när man ser på namnet "terminstentor"
Citera
2009-03-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Vad menas med "terminstentor"? Är det en bamse tenta då på allt i slutet av terminen, eller är det små och flera tentor under terminen. Det borde ju vara det andra alternativet när man ser på namnet "terminstentor"

Bamse. SU har inte så, men jag tror både uppsala och lund har det.
Citera
2009-03-02, 14:04
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Är det en bamse tenta då på allt i slutet av terminen

En bra början i ambitionen att klara sig bra på tentorna är att lära sig konsten att skriva ihop ord som ska sitta ihop. Som t:ex "bamsetenta" Särskrivningar imponerar ingen på juristlinjen. Jag har precis börjat, men redan förstått att kraven som ställs på språkliga färdigheter är ganska höga. Inte sagt att man i en text man skriver måste använda sig av mycket svåra ord och krångliga formuleringar, snarare har de uppmanat oss till det motsatta, att försöka hålla meningarna korta samt undvika för ålderdomliga och komplicerade uttryck. Just grammatiskt så ställs det dock rätt höga krav. Så man måste kunna behärska basala skrivregler som att skriva i rätt tempus, som ovan nämnt ihopskrivning etc.
Citera
2009-03-02, 14:47
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Bamse. SU har inte så, men jag tror både uppsala och lund har det.

SU har en kurs som är på 22.5 HP, C2 (Civilrätt 2). Nästan en terminstenta.
Citera
2009-03-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska
SU har en kurs som är på 22.5 HP, C2 (Civilrätt 2). Nästan en terminstenta.

Ja, förutom att det är en kurstenta. SU har inte terminstentor utan kurstentor, som jag sa. Förstår inte riktigt vad du ville säga...
Citera
2009-03-03, 17:14
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
En bra början i ambitionen att klara sig bra på tentorna är att lära sig konsten att skriva ihop ord som ska sitta ihop. Som t:ex "bamsetenta" Särskrivningar imponerar ingen på juristlinjen. Jag har precis börjat, men redan förstått att kraven som ställs på språkliga färdigheter är ganska höga. Inte sagt att man i en text man skriver måste använda sig av mycket svåra ord och krångliga formuleringar, snarare har de uppmanat oss till det motsatta, att försöka hålla meningarna korta samt undvika för ålderdomliga och komplicerade uttryck. Just grammatiskt så ställs det dock rätt höga krav. Så man måste kunna behärska basala skrivregler som att skriva i rätt tempus, som ovan nämnt ihopskrivning etc.

Japp! Man ska skriva på ett inte alltför tillkrånglat sätt så att alla förstår, men ändå på god juridisk svenska - nån klass måste det ändå vara på det skrivna ordet!

Regeringskansliet har gett ut "Svarta listan - ord och fraser som kan ersättas i författningsspråk". Den är värd att titta i.

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/19775
Citera
2009-03-03, 17:42
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Japp! Man ska skriva på ett inte alltför tillkrånglat sätt så att alla förstår, men ändå på god juridisk svenska - nån klass måste det ändå vara på det skrivna ordet!

Regeringskansliet har gett ut "Svarta listan - ord och fraser som kan ersättas i författningsspråk". Den är värd att titta i.

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/19775

Vi har också fått rådet att undvika de ord som finns i svarta listan, exempelvis när vi ska skriva rättsfallskoncentrat. Dock så tycker jag det är konstigt att dem listar ordet "ej", till exempel. Finns inte så värst många andra alternativ till "inte", och det bör ju vara eftersträvnandsvärt att variera sitt språk i ganska hög grad. Ordet "ej" stöter man ju ändå på nästan dagligen också, vågar jag påstå. Inte direkt ett ord som enbart går att finna i 100 år gamla dokument. Sedan ställer jag mig ju tveksamt inställd till att någon inte skulle förstå det ordets innebörd...
Citera
2009-03-03, 23:59
Medlem
Nozicks avatar
Ser folk som sitter tio timmar i läsesalen men hälften av den tiden går åt till att ta rast. Bättre att köra sex effektiva timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in