Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Hej hej, roligt med någon som sitter inne med information om domarbanan på forumet, hoppas att det går bra att jag ställer några frågor:
Jag undrar lite vad det är som avgör om man kommer in på domarbanan eller inte, finns det någon informell betygsgräns, spelar det roll var man satt ting, är omdömet från TR viktigare än betygen från jur.kand, hur är konkurrensen om platserna på domarbanan?
Dessutom undrar jag lite om hur det är att gå domarbanan, t.ex. hur många timmar/vecka man får jobba?
Hoppas att du hinner/orkar svara, det skulle uppskattas. Frodas ju en del myter, men kanske sanningar vad vet jag, om hur det är ställt med att komma in på domarbanan/byrå efter juristprogrammet. Försökte hålla mina frågor så korta som möjligt, kan vara lite jobbigt med för många frågor vid bakfullhet kanske

.
Vad jag vet finns det ingen informell betygsgräns. Tror överhuvudtaget inte att man stirrar sig särskilt blind på betygen. Min uppfattning är att det absolut avgörande är vitsorden från tingsmeriteringen. Det spelar troligtvis en viss roll vart man satt ting eftersom goda vitsord från vissa tingsrätter (där fina vitsord är en bristvara) torde smälla högre än likadana vitsord från en tingsrätt där så gott som alla går ut med grymma vitsord. Sedan är det väl så att på en hovrätt kan vitsord från en lagman som har god kontakt med hovrättspresidenten väga tyngre än på en annan hovrätt där de inte känner till varandra etc. Förutom det tror jag inte att det spelar någon roll vart man suttit ting. Helt klart är i vart fall att det är vitsorden som är avgörande, inte betygen. Innan man antas kallas man dessutom till intervju. Dessa intervjuer är dock inte särskilt omfattande och jag är tämligen övertygad om att hovrätterna redan innan intervjuerna har det klart för sig vilka som sannolikt kommer att antas (trots det brukar det kallas ungefär dubbelt så många som antas, i vart fall till Svea Hovrätt). Konkurrensen om platserna är ganska hård och kommer nog att bli än hårdare av flera anledningar. Lönen har nyligen höjts ganska ordentligt samtidigt som allt färre fiskaler antas. Det här i kombination med konjunkturläget torde bädda för en hård konkurrens de närmaste åren.
Hur mycket man måste arbeta varierar nog en hel del. Vågar inte svara på det. Beror på vem man är, var man är och vart man är. Bitvis kan det vara ganska tungt men absolut inte så det avskräcker. Vågar garantera att de som inleder sina karriärer på byrå i regel arbetar avsevärt mycket mer.