2007-01-10, 18:56
Medlem
gogogagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
ja, tanken att kunna säga "jag vann suckers" åt alla puckon på högstadieåterträffarna

aah... härlig källa till motivation!

I övrigt låter det som du tänkt ordentligt igenom detta redan. kör hårt och lycka till!
Citera
2007-01-10, 18:59
Medlem
gogogagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stephen Hendry
Fast det är väl ändå inte riktigt sant? Arbetslöseheten bland statsvetare och särskilt journalister (oavsett språkutbildning eller ej) är ju mycket högre än för jurister.

Visst har du rätt.

jag använde talspråk i just den bisatsen. Det jag menade var att det är "bättre" att vara journalist/statsvetare än jurist... inte att arbetsmarknaden är bättre... Men jag böjer mig. Borde uttryckt mig bättre. Sorry.
Citera
2007-01-10, 19:01
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewing_oil
Det är oftast svårt eller till och med omöjligt att ranka utbildningar. Nu läser jag på sthlms och av naturliga skäl påverkar det min syn på dess status etc. Men ostridigt är att Juridicum på sthlms universitet fick pris 2002(alt 2003) som sveriges bästa utbildningsinstitution alla kategorier. Vidare så blev man för ett par år sedan i tyska Der Spiegel(tror jag) rankat på plats nr 8 av alla europeiska juristutbildningar.

Men som sagt, vilken som har bäst status är svårt att avgöra objektivt.

Ah. Sedär.
Personligen har jag alltid haft uppfattningen att den legat 3-4 nånstans.
Lund - Göteborg - Sthlm/Uppsala har varit min rangordning.
Men där ser man. Heja Sthlm då.
Citera
2007-01-10, 19:40
Medlem
zyxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
Min uppfattning är att nollingar är en företeelse som främst förekommer på landsortsuniversiteten. Jag har då inte genomfört någon nollning.

HAHA jo just det ja. Och med landsort menar du allt utanför Stockholms kommun då eller?
Citera
2007-01-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxz
HAHA jo just det ja. Och med landsort menar du allt utanför Stockholms kommun då eller?

Givetvis
Citera
2007-01-10, 20:50
Medlem
en svensk tigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Hur rankas Sthlms juristlinje jämfört med övriga?
Är den 3 eller 4 i Sverige?

Självklart måste SU rankas som nr 1, allt annat är väl otänkbart då både Christian Diesen och Madeleine Leijonhufvud har sina profesrurer just i STHLM.
Citera
2007-01-10, 21:16
Bannlyst
Tänkte bara kapa tråden genom att fråga om det är möjigt att läsa klart sin Jur.kand på 2 max 3 år om man ligger i stenhårt och planerar in tentorna. Och nej jag menar inte att man läser ut snabbt med kassa betyg utan även försöker bibehålla ett mkt högt snitt.

För övrigt så anser jag att man måste kombinera en svenska jur.kan med en LLM från en Ivy-leage law school eller liknande för att kunna tjäna de riktigt stora pengarna på de fina internationella firmorna.
Citera
2007-01-10, 21:38
Medlem
en svensk tigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Tänkte bara kapa tråden genom att fråga om det är möjigt att läsa klart sin Jur.kand på 2 max 3 år om man ligger i stenhårt och planerar in tentorna. Och nej jag menar inte att man läser ut snabbt med kassa betyg utan även försöker bibehålla ett mkt högt snitt.

För övrigt så anser jag att man måste kombinera en svenska jur.kan med en LLM från en Ivy-leage law school eller liknande för att kunna tjäna de riktigt stora pengarna på de fina internationella firmorna.

I Uppsala skulle det inte gå att läsa in en jur kand på 2-3 år då man måste ha läst vissa kurser för att få behörighet till andra. Möjlitvis så skulle man kunna kapa ned tiden till 7-8 terminer, genom att läsa parallellt under fördjupningsdelen.
Citera
2007-01-10, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av en svensk tiger
I Uppsala skulle det inte gå att läsa in en jur kand på 2-3 år då man måste ha läst vissa kurser för att få behörighet till andra. Möjlitvis så skulle man kunna kapa ned tiden till 7-8 terminer, genom att läsa parallellt under fördjupningsdelen.

Jag glömde specificera men jag menade SU.
Citera
2007-01-10, 22:06
Medlem
Jag ska också börja på juristlinjen nu om några veckor. Jag känner igen mig i mycket av det du skrivet, t.ex. att jag gled genom gymnasiet, intresset för samhällskunskap, språk och politik, (och ointresset för allt vad siffror och naturkunskap heter). Känner mig också nervös för pluggandet, framför allt om jag kommer att vara motiverad och verkligen plugga, men jag är beredd att köra hårt och jag siktar på att läsa 40 timmar per vecka.

En hjälp när man lider av dålig motivation är; Vad skulle jag gjort annars? Förmodligen sitta och polera ollonet (lol), eller nåt annat viktigt?

Jag hoppas också att det är få "pappa betalar typer", och att istället sköna och bra människor som läser utbildningen.

Du kan kika på juridiska instutionens hemsida om du vill veta nåt om första kursen vi ska läsa. Här finns litteraturlista, schema o.s.v. Där hittar man hittar även gamla tentor och svar.

http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/grundkurser/jik/index.asp
Citera
2007-01-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Ah. Sedär.
Personligen har jag alltid haft uppfattningen att den legat 3-4 nånstans.
Lund - Göteborg - Sthlm/Uppsala har varit min rangordning.
Men där ser man. Heja Sthlm då.

Jag måste bara få fråga var du hört att Gbg rankas så högt? Anser samma källor att den bästa ekonomutbildning ges på högskolan i Halmstad, eller?
Citera
2007-01-10, 22:19
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone

Två år för en fyra och ett halvt år lång utbildning är nog inte gångbart om du vill ha bra betyg såvida inte har en massa poäng sen innan som du kan tillgodoräkna dig.

Men det finns folk som läser den på tre år, nog borde det vara gångbart på fem terminer också. Läser man på tre år och planerar med att plugga även på sommaren så är det bara 60p/år mot snittet som pluggar 40p men tar tio veckor "ledigt" från studierna (60p/50veckor jämfört med 40p/40veckor är inte så stor skillnad trotts allt).

Hur det går för de personerna med betygen vet jag dock inte... men det borde inte på något sätt vara omöjligt att ha bra betyg även med 150% studietakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in