2017-02-28, 23:27
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Endast 23 000 biljetter hade sålts i tisdags förmiddag, 15 000 till laziale och 8 000 till romanisti.

Det verkar bli ännu ett tragiskt romderby. Men det är en intressant kamp om Roma. Hur ska amerikanerna marknadsföra Roma till omvärlden med halvtomma läktare. Hade ett lag haft liknande publiksiffror i Usa hade de flyttat laget till en annan stad. Med tanke på hur många roma-supportrar det finns i Sverige kan de kanske lägga laget i Lund. De behöver ett fotbollslag och de finns goda transportmöjligheter till staden.
Senast redigerad av sebastian_ 2017-02-28 kl. 23:30.
Citera
2017-03-01, 19:27
Medlem
Det var igår en stor match mellan Juventus och Napoli i CI som skapat en massa rubriker som alla snickesnackar om. Det dränkte fullständigt det faktum att Serie B också spelade.

Från 2017-02-25:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Galen match igår mellan Benevento och Bari som slutade 3-4. Samtidigt vann Brescia hemma mot Cittadella med 4-1 där Caracciolo gjorde mål igen, en gammal hjälte från tiden med Baggio. Han har nu gjort 11 mål denna säsong. Brescia kämpar dock i den undre halvan av tabellen.

Matcherna idag:

Ascoli 2 - 4 Pisa
Avellino 3 - 1 Vicenza
Cesena 1 - 2 Pro Vercelli
Entella 2 - 0 Carpi
Frosinone 1 - 0 Verona
Novara 2 - 1 Spezia
Spal 2 - 0 Perugia
Ternana 0 - 1 Latina
Trapani 1 - 0 Salernitana

Det ger en tabelltopp på; Frosinone 51 poäng, SPAL 48, Benevento 46, Hellas 46, och Bari 40.
...

Från igår:
Citat:

Och ikväll är det dessutom full omgång i Serie B. Bari besegrade Brescia igår med 2-0.

Frosinone tappade poäng och Benevento förlorade. Finns så många sköna lirare och namn i Serie B. Vafan SPAL vann borta mot Salernitana med 1-2, målskyttarna var Floccari och Zigoni (som jag följt intensivt i tråden under flera år pga hans släktskap).

Och inte minst Pazzini. Han gjorde två mål för Hellas de de vann med 2-0 mot Ternana. Han leder därmed överlägset skytteligan med 19 gjorda mål. Stort och vackert.

Det ger en tabelltopp på; Frosinone 52 poäng, SPAL 51, Hellas 49, Benevento 46 och Bari 43.

Och på tal om Pazzini så verkar Cassano nu få smyga ut bakvägen. Kanske för gott? Om jag förstår det rätt så får han inte längre träna med Sampdorias Primavera:

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16999055_1829079747333567_6161206779814386849_n.jp g?oh=1ae16bfd693e0bfbbc9195dd20f5cac0&oe=596EE0C5

PS

Snart dags för Lazio mot Roma i semifinal i Coppa Italia.
Citera
2017-03-01, 22:39
Medlem
Roma har investerat galet mycket under de senaste åren. Endast Juventus kan matcha dem, och endast Juventus kan matcha lönerna. Men man måste vinna titlar.

Nu sätter man sig i en svår situation i CI lite i onödan.

Man har Totti, men vägrar ge honom möjlighet att glänsa. För han briljerar nästan alltid då han får chansen. Han har en högre kvalitet än resten av laget även om där numera finns spelare av hög kvalitet. Och inte minst mot Lazio så är han viktig.

Roma gjorde bort sig i CL och får därför tävla i EL, där de skaffat sig ett strålande övertag. I Serie A har de sju poäng upp till det ganska hårt kritiserade Juventus, och i Coppa Italia har de nu ett undeläge att hämta in…

Pengar betyder tydligen inte alltid framgång. Roma borde också satsa på tradition, lojalitet och hjärta.
Senast redigerad av Brille68 2017-03-01 kl. 22:43.
Citera
2017-03-02, 23:08
Medlem
Skulle vara intressant att få lite uppdateringar angående nya arenor i Italien.

Roma kämpar på, men staden styrs numera av Beppe Grillos Movimento 5 Stelle som inte verkar vara superpositiva till den nya arenan. Jag såg en av Salvinis sköna livesändningar där han ensam visade på zigenares bosättningar och att platsen var i desperat behov av en uppgradering. Salvini är ju en milanista men ansåg att det skulle skapa massor med arbetstillfällen, skulle höja staden och inte minst klubben Roma.

Jag återkommer angående Cagliaris planer på sin nya arena. Men det finns också andra klubbar som vill bygga nytt.
Citera
2017-03-03, 09:54
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Skulle vara intressant att få lite uppdateringar angående nya arenor i Italien.

Roma kämpar på, men staden styrs numera av Beppe Grillos Movimento 5 Stelle som inte verkar vara superpositiva till den nya arenan. Jag såg en av Salvinis sköna livesändningar där han ensam visade på zigenares bosättningar och att platsen var i desperat behov av en uppgradering. Salvini är ju en milanista men ansåg att det skulle skapa massor med arbetstillfällen, skulle höja staden och inte minst klubben Roma.

Jag återkommer angående Cagliaris planer på sin nya arena. Men det finns också andra klubbar som vill bygga nytt.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=720876&page=74 jag tittar in här ofta, men det händer inte mycket.

Själv har jag fått ett lite märkligt motstånd mot nya arenor i vissa fall. Nostalgiska känslor till Råsunda och Highbury har fått mig att fundera på om jag verkligen vill att Milan ska flytta. Renoveringen på San siro blev dessutom lyckad. Och skulle Roma lyckas få ett publiksnitt på 60 000 till Olimpico igen finns det knappt något mäktigare än den arenan. Och Bolognas arena var så vacker nu i vårljuset att de gärna får stanna(de har planer på att stanna och renovera).
Citera
2017-03-03, 13:56
Medlem
JayGatsbys avatar
Man får gärna bygga nya arenor, problemet är att de är fula i stål och glas och ligger i förorterna.
Är det för mycket begärt att få en arena i klassisk stil, belägen nära/i staden och uppkallad efter nån gammal legend?

Förövrigt vann Lazio vackert mot Roma.
Arbetarna får gärna fokusera på att ge calcio framgångar i Europa League.
Det hade ju varit jätteroligt med en final på Friends Arena mot Zlatans Manu och så får de äntligen revanch för alla förluster de åkt på mot Manu genom åren.
Citera
2017-03-03, 17:20
Medlem
Mitt inlägg från 2017-02-22:
Citat:

Publikligan för Serie C, (publik), (tabellplacering)

Lecce (11.800), (1)
Parma (9.900), (2)
Foggia (9.100), (2)
Catania (7.900), (9)
Reggiana (7.300), (4)
...

Min fetning. Av en anledning…

Skön och insiktsfull intervju av Mike Piazza ägare av Reggiana, på engelska 27 minuter:

http://www.si.com/planet-futbol/2016/10/10/podcast-mike-piazza-ac-reggiana-mlb

Bra snack om förutsättningarna för ett mindre lag.

Mitt inlägg från november 2015 om situationen angående Sassuolo och Reggiana:

Citat:
Calcio Moderno. Framgången bygger helt på att Squinzis pengar. 2013 köpte han Reggianas arena i Reggio Emilia som ligger ca 3 mil från Sassuolo. Numera får Reggiana hyra in sig.

Man skulle kunna tro att det skulla skapa fientlighet mellan fansen, men istället protesterade man tillsammans.

“Per Squinzi: Un Affare Perfetto, Per Sassuolo: Nessun Rispetto”

https://www.youtube.com/watch?v=JRfYJXe6YZY

Även om såklart Reggianas fans tar det hela hårdare…

https://www.youtube.com/watch?v=rD5OUCbKeOY

Samtidigt så är Squinzi åtminstone italienare, även om han är en Milanista från Lombardiet. Det borde därmed finnas en förståelse för kulturen som ryssar, araber, kineser osv kan sakna. Och om han är ihärdig så kan det vara såklart vara början på något som kan bygga respekt på sikt. Dock långt dit ännu...

Och det kan kanske ge en inledning in till både ägare och arenor.

PS

Hittade intervjun i länken som sebastian_ postade ovan. (Jag följer samma sida, fast på italienska)
Citera
2017-03-03, 18:02
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Man får gärna bygga nya arenor, problemet är att de är fula i stål och glas och ligger i förorterna.
Är det för mycket begärt att få en arena i klassisk stil, belägen nära/i staden och uppkallad efter nån gammal legend?

Förövrigt vann Lazio vackert mot Roma.
Arbetarna får gärna fokusera på att ge calcio framgångar i Europa League.
Det hade ju varit jätteroligt med en final på Friends Arena mot Zlatans Manu och så får de äntligen revanch för alla förluster de åkt på mot Manu genom åren.
Man kan aldrig vara säker på vad man får förutom att arenan inte blir i klassisk stil. Den kan dock fortfarande bli lysande som i juventus fall. Därför är jag rädd för vad som kan ske i Milans och Romas fall. Ett nytt emirates eller friends hade varit förfärligt. Kanske inte i ligalunken, men i stormatcherna. Snittet hade höjts , men jag vill fan ha Milan på en arena med 80 000 i kapacitet i stormatcherna. En arena med en skäl och karaktäristisk stil. Det ska sägas att det är få arenor där den här känslan är viktigare än alla andra fördelar med nybyggt. 90% av de italienska klubbarna borde fortfarande bygga nytt.
Citera
2017-03-03, 18:40
Medlem
Cagliaris nya arena kommer att kosta ca 80 miljoner euro, varav klubben ska betala 10 miljoner euro direkt.

Plats för 21.000, hade varit ännu mindre om inte den fantastiska Gigi Riva ingripit. Man måste visa på ambitioner för helvete, och jag anser att 21.000 är alldeles för lite. Borde vara minst 10.000 till.

Situationen blir att man måste bygga en tillfällig arena under tiden som sedan ska rivas. En trist kostnad, men eftersom det inte finns några andra stora klubbar på den vackra ön så hade alternativet varit att spela sina hemmamatcher på kontinenten.

Och Cagliari är i desperat behov av en arena,
Citera
2017-03-03, 19:10
Medlem
Dagens fularena där man har läktare innanför de ursprungliga läktarna eftersom de bokstavligen håller på att rasa samman.

http://www.sardegnalive.net/UserFiles/Image/News/2741_289720.jpg

Men den ligger vacker vid havet och relativt nära centrum.

Och på samma vis som det alltid är ett problem att bygga nytt i Rom eftersom man alltid finner historisk fakta som försenar så är Cagliari äldre än Rom. Och detta är ett problem i nästan hela Italien, den fantastiska historien hindrar framtiden. På gott och ont.
Citera
2017-03-03, 20:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Cagliaris nya arena kommer att kosta ca 80 miljoner euro, varav klubben ska betala 10 miljoner euro direkt.

Plats för 21.000, hade varit ännu mindre om inte den fantastiska Gigi Riva ingripit. Man måste visa på ambitioner för helvete, och jag anser att 21.000 är alldeles för lite. Borde vara minst 10.000 till.

Situationen blir att man måste bygga en tillfällig arena under tiden som sedan ska rivas. En trist kostnad, men eftersom det inte finns några andra stora klubbar på den vackra ön så hade alternativet varit att spela sina hemmamatcher på kontinenten.

Och Cagliari är i desperat behov av en arena,
Det låter lite, så pass lite att det kan se fjuttigt ut på tv.. Bor det inte 1 miljon på Sardinien?
Citera
2017-03-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det låter lite, så pass lite att det kan se fjuttigt ut på tv.. Bor det inte 1 miljon på Sardinien?
1,6 miljoner på en yta som motsvarar Sicilien (5 miljoner invånare), och Sicilien är fan inte tättbefolkat. Vafan i helvete Sardinien har 69 invånare/km² medan Italian totalt har 205 inv./km².

Cagliari som stad ligger på 26:e plats i Italien:
https://it.wikipedia.org/wiki/Comuni_d%27Italia_per_popolazione

Och befolkningen minskar snabbt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in