2016-07-28, 16:50
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Nog för att Higuain alltid sett lite plufsig ut, men börjar det inte bli lite väl mycket under hakan nu?

https://mobile.twitter.com/juventusfcen/status/758586185912639488/photo/1

Tänk hur vass han hade kunnat bli med några kilo mindre på kroppen.

Italienare har ju en vana att käka kaffebröd till frukost ihop med kaffe. Higuain är väl förälskad i bakelser och kör dubbel espresso på morgonkvisten Har hört av flera att det är vanligt där nämligen att det är mer någon sötsak till frukost och inte mackor, flingor , musli o.s.v som vi är vana vid.

Sedan håller jag med om Lazio, ser inte storheten där. Visst de spelar inte i europa i kommande säsongen men ändå. Backlinjen är skit förutom de vrij som är gjord av glas, han missade väl i princip hela förra säsongen.

Mittfältet är bra med biglia som motor på mittfältet och parolo som tvåvägs spelare bredvid. Framåt håller candreva hög klass som ytter/ytteranfallare. Anderson osäkert kort, one hit wonder som spelade bra en under en kort period under förra säsongen. Immobile vet man inte vad man får utav honom, kan bli topp eller flopp.

Förövrigt ryktas Candreva bort från Lazio till Napoli. Får se hur det slutar med den saken. Lazio har enligt mig för få nyckelspelare för att tampas i toppen och skador kommer det alltid under säsongen. de vrij och candreva har förövrigt varit väldigt skadebenägna.

Backlinje: 2/5
Mittfält: 3/5
Anfall: 2,5/5

Så sätt godkänt mittfält och anfall nästan godkänt men inte mer och försvaret får underkänt enligt mig. Att försvaret får en 2a och inte en 1a beror helt och hållet på de vrij som är världsklass. Däremot de 3st resterande försvararna är ju usla därav underkänt.

Anfallet blir en joker, candreva presterar men de två andra herrarna får vi se immobile och anderson. Så blir en 2,5a där för ev lossnar det för en av dem.
Senast redigerad av Klopek 2016-07-28 kl. 16:58.
Citera
2016-07-28, 16:55
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Fast Cagliari har världsrekordet i Serie A med endast 11 insläppta mål då man erövrade lo Scudetto.

Lite på samma vis som många hyllar Higuain, men missar att det är Padoin som samlar på titlar. Och att Bruno Alves är den enda regerande Europamästaren i Serie A...

Skojar såklart, men lite kul att Cagliari nu dessutom jagar Isla, dvs dubbla mästaren i Coppa America 2015 och 2016. Storari, Padoin samt såklart Allegri kan göra affären möjlig.

Cagliari genomförde en ok säsong i Serie B, men var i behov av förstärkningar för att kunna göra sig gällande i Serie A. Men man genomför en seriös mercato, och visar på ambitioner. Och man gör det inte enbart med mercenari, utan med mästare som kan skapa ett lugn för talanger och lokala förmågor.

En fin blandning. Och därför vill jag inte att man överdriver med alltför många nya inköp...

Den officiella målsättningen är La Salvezza, men om man lyckas med Isla tycker jag att man kanske kan sikta högre...

Det är inte på skoj det är på blodigt allvar, Padoin är kungen var han än spelar så där har Cagliari gjort ett kap. Usla (isla) är så usel att Padoin till och med går före. Isla platsade inte ens på bänken i Juve så jag tycker verkligen det inte är ett bra köp. Han har inte presterat sedan Udinese tiden. Det sjuka på den tiden när juve värva båda isla och Asamoah under samma transerfönster från udinese var att det snackades mest om Isla som toppvärvning, visade sig sedan att det var Asamoah som var toppvärvningen. Han ser rädd och vilsen ut på plan isla

Att värva bruno avles är en bedrift, var ju många klubbar som ryckte i honom. En riktigt fin värvning för en klubb som Cagliari.
Citera
2016-07-28, 18:44
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Italienare har ju en vana att käka kaffebröd till frukost ihop med kaffe. Higuain är väl förälskad i bakelser och kör dubbel espresso på morgonkvisten Har hört av flera att det är vanligt där nämligen att det är mer någon sötsak till frukost och inte mackor, flingor , musli o.s.v som vi är vana vid.

Sedan håller jag med om Lazio, ser inte storheten där. Visst de spelar inte i europa i kommande säsongen men ändå. Backlinjen är skit förutom de vrij som är gjord av glas, han missade väl i princip hela förra säsongen.

Mittfältet är bra med biglia som motor på mittfältet och parolo som tvåvägs spelare bredvid. Framåt håller candreva hög klass som ytter/ytteranfallare. Anderson osäkert kort, one hit wonder som spelade bra en under en kort period under förra säsongen. Immobile vet man inte vad man får utav honom, kan bli topp eller flopp.

Förövrigt ryktas Candreva bort från Lazio till Napoli. Får se hur det slutar med den saken. Lazio har enligt mig för få nyckelspelare för att tampas i toppen och skador kommer det alltid under säsongen. de vrij och candreva har förövrigt varit väldigt skadebenägna.

Backlinje: 2/5
Mittfält: 3/5
Anfall: 2,5/5

Så sätt godkänt mittfält och anfall nästan godkänt men inte mer och försvaret får underkänt enligt mig. Att försvaret får en 2a och inte en 1a beror helt och hållet på de vrij som är världsklass. Däremot de 3st resterande försvararna är ju usla därav underkänt.

Anfallet blir en joker, candreva presterar men de två andra herrarna får vi se immobile och anderson. Så blir en 2,5a där för ev lossnar det för en av dem.

Korrekt. Caffè, cornetto och en cigarett på det och du har en italiensk frukost.
Obegripligt i mina ögon, fast å andra sidan är lunchen en mycket längre och trevligare upplevelse än här uppe i norr.

Candreva trodde jag var närmst Inter? Står väl iallafall rätt klart att han kommer lämna Lazio, precis som Keita Baldé som det varit många turer kring. Palotta, De Laurentiis och Lotito är tre presidenter som får svettas mycket nu.
Citera
2016-07-28, 20:58
Medlem
Min son har hittat en sida där det finns gamla matcher som man kan se i sin helhet.
http://footballia.net/

Han hade redan börjat se Fiorentina mot Milan 1989/1990. Baggio mot Baresi. Mina två husgudar. En fin match som vi kunde njuta av tillsammans.

Finns även på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=i8y-XzSERxU

Dåtidens Milan var världens bästa lag genom tiderna. Underbara spelare.

FIORENTINA: Landucci, Dell'Oglio, Volpecina, Iachini (83' Banchelli), Pioli, Battistini, Nappi, Dunga, Buso, Baggio I, Kubik - All.: Giorgi

MILAN: Pazzagli, Tassotti, P. Maldini, An. Colombo (46' Evani), F. Galli, Baresi II, Donadoni, Rijkaard, Van Basten, Ancelotti, Massaro (85' Simone) - All.: Sacchi

Kort sammandrag:
https://www.youtube.com/watch?v=dYhVNHxbpes

Matchen slutade 2-3 efter att Fiorentina tagit ledningen med 2-0.
23' rig. Baggio I, 47' Kubik, 55' Evani, 60' rig. e 66' rig. Van Basten

http://www.magliarossonera.it/img198990/uff186_1990.jpg
http://www.magliarossonera.it/img198990/uff329_1990.jpg

http://www.magliarossonera.it/img198990/uff500_1990.pdf
http://www.magliarossonera.it/img198990/uff502_1990.pdf

Men det var Maradonas Napoli som erövrad lo Scudetto. Skytteligan; Van Basten 19 mål, Baggio 17 mål, och Maradona 16 mål...

1989/1990:

European Cup Final; Milan – Benfica 1-0

European Cup Winners' Cup Final; Sampdoria – Anderlecht 2-0

UEFA Cup Final; Juventus – Fiorentina 3 -1

European Super Cup; Barcelona – Milan 1-2
Citera
2016-07-28, 21:36
Medlem
Sassuolos debut i Europa gick ok. Inte bra, men ok... 1-1 borta mot FC Luzern är ok. Consigli räddade en straff med en halvtimme kvar.

Tror att Di Francesco fixar detta på hemmaplan...Fin balans på spelarna mellan rutinerade rävar och unga talanger. Och alla är hungriga.

https://pbs.twimg.com/media/Cody2s5WgAAL7PU.jpg:large

9 av de elva som startade var italienare. Grande! Och det var 10 italienare som slutförde matchen, den enda utlänningen var Duncan som kom till Italien (Inter) då han precis fyllt 17 år...
Citera
2016-07-28, 22:30
Medlem
Citat:
Jag läste den där intervjun och kan bara konstatera att Francesco Totti är en väldigt beundransvärd man. Inte för att det är någon nyhet, men ändå. Totti pratade om att han saknade den gamla tidens calcio med två-tre utlänningar i laget vilket jag har för mig att även du tagit upp tidigare? Det är en tragisk utveckling som dagens plastiga USA-Roma genomgått som ofta spelar med en, högst två italienska spelare från start. Skönt att höra Totti hursomhelst, även om Aftonbladet säkert kommer dra igång någon skitnödig kampanj gentemot Totti och hans hemska kommentarer snart. Totti passade även på att skicka iväg en gliring adresserad för Pjanic och Higuain. Och det går ju inte annat än att med honom till hundra procent. Pjanic som pratat så många gånger om sitt hjärta för Roma och hur han vill ta över tronen efter Totti. Fyfan. Med det sagt så går det inte annat än att bli imponerad av Marottas och Paraticis bygge. Juventus är verkligen tillbaka som en av de stora drakarna nu.
...

Du har rätt. Jag förespråkar en hårdare begränsning av utlänningar. Jag är övertygad om att landslaget skulle vinna på det, och jag tror också att klubblagen skulle kunna stärkas åtminstone temporärt. Sedan får man återigen släppa in fler utlänningar, men utan att överdriva...

Se på Sassuolo som kan prestera med nästan enbart italienare. Och det är knappast de bästa italienarna... Samtidigt är du lite hård mot Roma, för även om de har för få italienare har de tre romare i startelvan. Totti, De Rossi och Florenzi är fantastiska spelare. Men Totti spelar sitt sista år, och De Rossi gör kanske ytterligare ett för att äntligen få bära kaptensbindeln, men sedan är det endast Florenzi kvar. Och även om han är duktig så är han inte i världsklass...
Citera
2016-07-28, 22:47
Medlem
Citat:
...
Förövrigt, även om det inte har med Italien att göra, men vi har ju trots allt diskuterat även resmål och annat i tidigare trådupplagor, så kan jag bara konstatera efter en tid i den portugisiska huvudstaden att Lissabon är en helt jävla makabert vacker stad. Till och med Rom ligger i lä där. En fantastisk stad på alla sätt och vis. Att resa runt i södra Europa är verkligen bra för själen.
...

Jag känner att södra Italien och Portugal har en hel del gemensamt. Kultur och ärorikt förflutet, men där palatsen inte putsas upp och anpassas till turister. Där folket fortsätter med sitt dagliga värv utan att anpassas till turister. Tiden står inte still, och man är medvetna om sin historia, men man fortsätter med sina liv...

Spanien däremot moderniserades i våldsam takt efter Franco. Man skulle snabbt försöka hinna ifatt Italien och Frankrike i levnadsstandard och sättet var att modernisera. Satsa på turism och bygga nya hus för det ändamålet. Och att alla ville vara moderna och glömma sin historia. Man skämdes för att vara den fattiga kusinen som hade varit en av de sista diktaturen i väst under Franco... Man är inte alls lika avslappnad...

Min högst personliga lilla betraktelse.

Men jag tror mig också se detta inom fotbollen. Så vansinnigt viktigt att hävda sig internationellt att man lätt kan offra den inhemska ligan på ett sätt som hade varit omöjligt i t ex Italien.
Citera
2016-07-28, 23:06
Medlem
På tal om att vara i ytterkanten av Calcio så dog idag Marisa, Cesares fru och Paolos mamma...

Igår så besegrade Montellas Milan Ancelottis Bayern. En fin skalp även om Bayern München saknade flera av sina tongivande spelare. Men alldeles oavsett så visar det att Montella har en grund att bygga på, även om den inte alls är s¨rskilt spektakulär.

Tyvärr fortsätter man att dra ut på dealen med kineserna, vilket gör att stackars Galliani är bakbunden. En situation som pågått under flera år. Ett beslut måste komma. Antingen behåller Berlusconi Milan och kör vidare, eller så säljer han. Detta att ständigt vara på mellanhand gör att laget underpresterar och därmed blir sämre för varje år...

PS
Utanför Berlusconis hus ikväll:
http://images2.gazzettaobjects.it/methode_image/2016/07/28/Calcio/Foto%20Calcio%20-%20Trattate/foto%203-U202073401946FxF-U1605073111830BD-620x349@Gazzetta-Web_articolo.JPG?v=201607282200
Senast redigerad av Brille68 2016-07-28 kl. 23:15. Anledning: La till länk utanför Berlusconis hus...
Citera
2016-07-28, 23:15
Medlem
snillet_1s avatar
Hamsik verkar ha förlängt ytterligare fyra år med Napoli. En sann trotjänare, alldeles säkerligen i Tottis smak. Det har snart gått tio år sedan Hamsik anslöt till Neapel-klubben och enligt Wikipedia är han bara drygt hundra matcher ifrån gamle försvarshjälten Bruscolotti som uppnådde hela 511 matcher för Napoli och var med när man vann första scudetton i klubbens historia.

Om tre eller fyra år lär Hamsik ha knäckt rekordet för flest spelade matcher i Napoli. Det är värt något det också. Som inte kan mätas i pengar.
Senast redigerad av snillet_1 2016-07-28 kl. 23:18.
Citera
2016-07-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hamsik verkar ha förlängt ytterligare fyra år med Napoli. En sann trotjänare, alldeles säkerligen i Tottis smak. Det har snart gått tio år sedan Hamsik anslöt till Neapel-klubben och enligt Wikipedia är han bara drygt hundra matcher ifrån gamle försvarshjälten Bruscolotti som uppnådde hela 511 matcher för Napoli och var med när man vann första scudetton i klubbens historia.

Om tre eller fyra år lär Hamsik ha knäckt rekordet för flest spelade matcher i Napoli. Det är värt något det också. Som inte kan mätas i pengar.

Jag håller med. En hjälte och bandiera som ofta förbises eftersom han har haft andra spelare som strålkastaren riktas mot typ Lavezzi, Cavani, Higuain osv...

Hamšík förtjänas att lyftas fram. En av de sista riktiga fanbärarna. En spelare som är viktig och avgörande i ett viktigt lag. Och som hade kunnat tjäna mer pengar om han flyttat men han valde att stanna. Fint som snus.
Citera
2016-07-28, 23:44
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Jag känner att södra Italien och Portugal har en hel del gemensamt. Kultur och ärorikt förflutet, men där palatsen inte putsas upp och anpassas till turister. Där folket fortsätter med sitt dagliga värv utan att anpassas till turister. Tiden står inte still, och man är medvetna om sin historia, men man fortsätter med sina liv...

Spanien däremot moderniserades i våldsam takt efter Franco. Man skulle snabbt försöka hinna ifatt Italien och Frankrike i levnadsstandard och sättet var att modernisera. Satsa på turism och bygga nya hus för det ändamålet. Och att alla ville vara moderna och glömma sin historia. Man skämdes för att vara den fattiga kusinen som hade varit en av de sista diktaturen i väst under Franco... Man är inte alls lika avslappnad...

Min högst personliga lilla betraktelse.

Men jag tror mig också se detta inom fotbollen. Så vansinnigt viktigt att hävda sig internationellt att man lätt kan offra den inhemska ligan på ett sätt som hade varit omöjligt i t ex Italien.

Jag delar din analys. Har tyvärr inte varit tillräckligt mycket i södra Italien utöver Neapel och några byar däromkring, men jag är väldigt sugen på att besöka framförallt Kalabrien som jag tycker verkar ha en väldigt speciell charm. Nog för att det är ett resmål som turisterna verkar ha upptäckt, men Tropea exempelvis ser ju otroligt vackert ut. Kanske man skulle ta en resa ner snart och kombinera med en Crotonematch nu när man ändå är uppe i Serie A.

Något som jag verkligen uppskattade med Lissabon var att det var en såpass behaglig storlek och framförallt inte det minsta skrytsamt. Titta bara på Torre de Belém spm jag tycker personifierar det hela bra: http://www.aviewoncities.com/img/lisbon/kvept0536s.jpg
Väldigt vackert utsmyckat utan att för den delen kännas för pampigt och just skrytsamt.
Citera
2016-07-29, 01:30
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Sassuolos debut i Europa gick ok. Inte bra, men ok... 1-1 borta mot FC Luzern är ok. Consigli räddade en straff med en halvtimme kvar.

Tror att Di Francesco fixar detta på hemmaplan...Fin balans på spelarna mellan rutinerade rävar och unga talanger. Och alla är hungriga.

https://pbs.twimg.com/media/Cody2s5WgAAL7PU.jpg:large

9 av de elva som startade var italienare. Grande! Och det var 10 italienare som slutförde matchen, den enda utlänningen var Duncan som kom till Italien (Inter) då han precis fyllt 17 år...

Sassuolo såg lite nervösa ut. Luzern bör dom vinna över. Dom är nya på den här nivån, så det är kanske inte så konstigt. Efter Consigli's straffräddning blev Sassuolos spel lite bättre. Men jag är övertygad om att dom fixar det här nästa vecka.

Magnanelli gick till Sassuolo när dom var långt nere i seriesystemet. Nu spelade han som kapten i Europa League.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in