Citat:
Ursprungligen postat av
Samizdat
Var inte det där "klart" för ett halvår sedan...?
Jag vet i vilket fall vad Berlusconi tänker göra när det är klart. Ora bunga bunga per tutti...
Il Cavalieri bjöd in t ex Kadaffi och Putin till Sardinien på bunga bunga. Kadaffi som höll afrikaner borta från Europa samtidigt som han erbjöd olja, och Putin som är viktig på många sätt inte minst ekonomiskt för just Italien. Två superviktiga allierade som sköts i sank av politiker som orsakat oändligt mycket lidande. Tolka mig rätt, jag anser inte att Kadaffi, Saddam, Assad osv var goda ledare, men alternativen som nu blivit framtvingade är fan sämre…
Och för att koppla detta till Calcio så var Kadaffi delägare i Juventus, Inters Moratti hade viktiga avtal med Kadaffi, och Milans Berlusconi hade viktiga affärer med dem alla. Om man ska bedöma italiensk fotbolls nedgång de senaste 10 åren måste man ta hänsyn till de händelser som skapade den ekonomiska krisen i Italien, den nuvarande mänskliga katastrofen i MENA och följdaktligen i Europa.
Och när man betraktar de hundratusentals afrikaner som nu sköljer över Italien kan man kanske också förstå Tavecchios uttalande om “Opti Poba”. Allt hänger samman, Calcio är inte isolerat. Detta är såklart inte hela sanningen, men en del av den.