Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Säg inte det. Fotbollen är ju i ständig förändring. Det är svårt att förutspå hur utvecklingen blir i den "moderna fotbollen". Kanske tvingas man omvärdera vilka klubbar som är "stora" & vilka som är "publiklag". Det är inte säkert att det galna & passionerade som tex Napoli alltid stått för blir det som gäller framöver. Nya aktörer tar kanske för sig av nya kakor.
Hur fan hamnade jag i att posta videos på hockeyslagsmål? Vad fan hände där? Toronto & Montreal kom upp på tapeten eftersom Italiens bäst betalde spelare hamnat i hetluften med soccer-fans där borta. Annat än när Alessandro Momesso emigrerade till Montreal 1951 & knappast kunde försörja sig på soccer i en bedrövlig liga. Vetefan hur jag kom in på hans italienska restaurang & att hans grabb istället kom till att syssla med den lokala passionen, att slåss i hockeyrinkar.
San Doná har gått i konkurs massvis med gånger & aldrig blivit något stort. Ändå mötte dom Venezia i derby i Serie D så sent som 2011/12. För Venezia, som vi känner igen från Serie A med bla Daniel Andersson, har ju också gått i konkurs flera gånger på senare tid. Venezia som förresten numera har amerikansk ägare, Joe Tacopina. En italo alltså.
Det var vid den tiden då Momesso emigrerade till Montreal kring 1950 som San Doná var som bäst & låg i tredje divisionen Serie C. 1999/00 var man dock uppe i tredjeligan igen, Serie C1, men slutade sist. Då mötte man en mängd lag som varit i Serie A under den tid jag följt fotboll. Siena, Pisa, Livorno, Como, Modena, Reggiana & Cremonese. Samt även några lag som varit i Serie A i äldre tider. Betänk att både Sassuolo & Carpi då fortfarande harvade i C2. Om San Doná kom sist i C1 den säsongen så kom Carpi faktiskt sist i C2! Divisionen under!
Poängen är alltså att det kommer bli svårt att förutspå vilka som blir vinnare & förlorare framöver. Fotbollskartan kan mycket väl ritas om när nya tider kommer.
Squinzi var nära på att ge upp sin satsning. Januari 2014 gjorde han ett försök till att stanna kvar i Serie A. Många spelare kom in och man bytte även tränare.
Tränarbytet visade sig vara katastrofalt. Malesani förlorade alla sina matcher med Sassuolo. Di Francesco fick komma tillbaka, som tur är.
Men hade det inte lyckats så hade Squinzi sålt Sassuolo.
Sassuolo kan, om dom vill, rita om kartan.