Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Visst, så kan det vara, men det är inte mycket som tyder på det.
Kanske en del blir hjälpta av att någon påstår sig kunna prata med "andra sidan", men helt skulle falla ihop om sanningen att det inte är så uppdagades för dem. Och därför helt enkelt inte vill se den.
Hur menar du egentligen där?
DU säger först att de förmodligen blir hjälpta.
Men sen lyckas du inte komma fram till den naturliga slutsatsen av det du säger.
Att de blir hjälpta.
Istället skriver du att de hade blivit "o-hjälpta" om någon hade berättat för dem att de inte blivit hjälpta.
Och hur menar du egentligen där ...
Jag vet naturligtvis inte hur, eller varför, dessa kända medium arbetar.
Men en sak jag tycker är intressant är hur ofta det brukar vara något av en "familjetradition".
Och i ännu högre utsträckning var det ju så "förr i tiden."
Och det jag tänker på då, är att kanske har någon för länge, länge, mycket länge sedan, plötsligt förstått att de kunde hjälpa människor, vänner, släktingar osv, genom att lugna dem liksom - när dessa börjat prata om att de "kände av onda andar som hemsökte dem".
Och när de hade fått den förståelsen, av hur effektivt det kan vara att lugna den som har den oron, så har de samtidigt hittat ett sätt att dels ge familjen fortsatt status genom generationerna, och dessutom en imkomstkälla.
Men kravet var bara att de måste hålla dessa saker inom familjen.
För, som du säger, effekten hade uteblivit om sanningen kommit fram.
Sen har den kunskapen gått i arv, generation efter generation. Ända tills nu.
Jag ser inte detta som det "lurendrejeri" du tycker att det är.
För det hjälper ju.
De som säger sig vara drabbade, de blir lättade av det som mediumen säger.
Det betyder att mediumen faktiskt gör rätt - att de inte bluffar, inte hittar på.
De vidarebefordrar en metod, en teknik, som med framgång kan undanröja vissa orosmoln
Och själva metoden är ju egentligen enkel - att "bekräfta" den andres vridna världsbild gemom att konfirmera själva källan till oro.
Att ta personen på allvar, att föreställa sig som att man tar den på allvar.
En mycket enkel metod faktiskt.
Så enkel, men ändå så effektiv och framgångsrik.
Observera nu något mycket viktigt.
Dvs för de drabbade är detta på riktigt.
Och då hjälper det inte att förklara att de bara inbillar sig.
Det är Det dessa personer har insett, insåg för så länge sedan.
Att det är bara om man tar den drabbade på allvar som man kanförbättra situationen för den drabbade.
Hur är det "lurendrejeri" då?
Dvs DIN metod - att säga åt dem att de bara inbillar sig - fungerar inte.
Du hade bara Förvärrat symtomen, försämrat orostillståndet.
Det enda sättet för dem att bli bättre är genom att de får Förtroende för en "botares" kompetens.
De erbjuder en Verklig tjänst.
En Effektiv tjänst.
Men du riskerar att försämra, förstöra.
SÅ vem är det egentligen som är charlatanen här ...