2017-02-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför skaffar du inte en karta? Skaffa en kompass också (finns sådana där små som man hänger i nyckelbandet om halsen, finns på vildmarksbutiker), så kan du stämma av mot kartans norr och börjar inte gå för långt åt fel håll. Du måste börja öva dig i att gå efter en karta! Det är inte svårt om du har en med gaturegister, du går bara till närmaste gathörn och kollar vad gatan heter, så slår du upp den i gaturegistret. Så vet du var du är igen. I Stockholm city är det dessutom så bra, att man ser de där tunnelbaneskyltarna (rund, vit, med ett blått T i) överallt. Då slinker man bara ner i underjorden och tar tunnelbanan tillbaka till T-Centralen, om man har gått vilse.

Angående att inte veta hur man köper biljett i Stockholms tunnelbana - det finns ju folk i spärrarna och SL:s information som upplyser om det. Det är inget konstigt att du inte vet, det vet INGEN av alla de - inhemska och utländska - turister som kommer till Stockholm varje år. Personalen på SL är vana vid det. För övrigt är du ju läskunnig, så du kan bara plocka upp en broschyr (som finns överallt).

Eller ha med dig tillräckligt med pengar för en taxi. Då hejdar du bara en taxi, säger adressen du ska till, och föraren kör dig dit. HAN hittar överallt!

Ursäkta men varför ska han lära sig använda kompass? Värdelös överkurs. En mobil med GPS är fullt tillräckligt att klara sig i Sveriges städer år 2017.
2017-02-19, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Här har jag svårt att hålla inne frustrationen. Markus. Hur tror du att alla gör, som aldrig varit på Stockholms Centralstation förr? Hur tror du alla som är ute och reser gör på nya platser där de inte hittar? Kan du svara på hur du tror att alla, som är på en ny liknande plats gör, för att hitta?

Du pratar om att GÅ VILSE. Vad innebär det att gå vilse för dig? När är du vilse, och vad skulle det innebära för dig. Hur skulle du ens definiera vilse? Tänk dig in i situationen och vad det skulle innebära för dig att befinna dig där. Berätta vad du tänker..
När ska du och andra i tråden förstå att TS ej tillhör de "alla" som du flera gånger tar upp?

Har inget emot ditt andra stycke. Det är bara av godo att TS beskriver hur det är att vara TS.

Lägger till att ni som inte kan hjälpa andra utan att lägga egon, agendor, prestige osv åt sidan, ni kan vänligen vänta 10-20 år innan ni försöker er på något liknande. Ni är ännu långt ifrån mogna uppgiften.
Senast redigerad av brigantin 2017-02-19 kl. 19:23.
2017-02-20, 01:35
Medlem
Jag och en polare planerar på att göra en resa till Tyskland till sommaren. Med bil. Jag har inte diskuterat detta med honom än, men jag skulle kunna tänka ta med dig om du vill och det skulle säkert gå bra för min polare med.

Jag skulle ta dig precis för den du är. Du får vara precis hur blyg som helst, du ska inte behöva känna att du måste prestera socialt för att smälta in.

Syftet med vår resa är affärer. Men det kommer också bli skoj, lite som en roadtrip. Vi kommer stanna till längs vägen och äta mat, och väl i Tyskland tar vi in på hotell och dagen efter åker vi hemåt mot Sverige igen.

Då vi båda är gifta och trogna så går vi inte efter kvinnor, men vi skulle absolut kunna hjälpa dig med det här.

Det enda du behöver är:

1. Betala för ditt eget hotellrum, mat och dryck. Säg 2000kr totalt.
2. Ha med dig kläder för 2 dagar.
3. Fickpengar för nöjen, säg 1000kr.
4. Positiv attityd. Vi kommer förmodligen aldrig bli riktiga vänner men se resan som en lektion om att bli självständig. Nu får du chansen att se en liten del av världen utan dina föräldrars närvaro. Och så får du chansen att träna dina sociala förmågor med oss.
5. Du MÅSTE själv ta tåget till Göteborg. Vi orkar nämligen inte ta en 120 mils omväg för att hämta dig.

Om du är intresserad av resan kan vi prata i telefon först så att du får en uppfattning om vem jag är. Om hur jag är som person. Fan, jag kan även skicka kopia på mitt körkort och prata med dina föräldrar om du skulle bli lugnare av det.

Blir resan av kan det bli en chans att du kanske inte får en andra gång. Då är frågan, vad har jag utav att hjälpa dig? Ingenting egentligen. Jag är faktiskt väldigt självisk som person och bryr mig bara om mina nära och kära och det står jag för. Men jag har följt tråden sedan starten och din utveckling har varit frustrerande. Visst, om man ser till ditt tidigare liv så har du gjort enorma framsteg (dock håller jag med om att sluta på praktiken hos Biltema var dumt. Det hade så småningom stärkt dig som person att du faktiskt lyckas genomföra något istället för att göra det som har blivit lite av ditt signum: att ge upp).

Jag håller delvis med flera "YOLO-skribenter" om att du måste börja utmana dig själv mer aggressivt och jag förstår även den andra sidan som pedagogiskt försöker lära dig att förstå mer om AS men i ärlighetens namn så kan du läsa såna självhjälp böcker tills du blir gråhårig med oskulden fortfarande i behåll. Du kan läsa 200 böcker om hur man blir världens bästa rallyförare men det är i slutändan att du måste själv sätta dig i en bil och lära dig köra som att KANSKE blir världsmästare. Övning ger färdighet!

Det blev en vägg av text men fundera på saken. Det är farligt att leva men ett helt liv i pojkrummet är inte lockande. Inte ens för dig med tanke på att du startade tråden.
Senast redigerad av gärningsman 2017-02-20 kl. 01:42.
2017-02-20, 11:29
Medlem
Hej allihopa! Så, nu har jag varit hos min kusin. Hon mötte mig på stationen och vi åkte hem till henne tillsammans. Nästa gång klarar jag nog av det själv.

För övrigt så måste jag sluta med salsan. Jag kommer inte att kunna gå på flera lektioner p.g.a. mina ögonoperationer. Jag ska försöka få mina pengar tillbaka om det nu går. Kanske kan jag gå på salsalektioner som börjar på ett annat tillfälle i mars.

Citat:
Sluta säga nej till alla bra förslag du får!

Det gör jag inte. Jag säger nej till alla dåliga förslag jag får!

Citat:
Överhuvudtaget är "nej" ett ord du ska vara försiktig med att använda när du är med folk (om de inte är tiggare, bedragare eller försäljare). Det verkar så tråkigt. Det är mycket roligare att umgås med folk som är öppna och glada och säger "ja" till saker!

Jag ville ändå inte göra det som föreslogs där.

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag och en polare planerar på att göra en resa till Tyskland till sommaren. Med bil. Jag har inte diskuterat detta med honom än, men jag skulle kunna tänka ta med dig om du vill och det skulle säkert gå bra för min polare med.

Hmm...tack. Kanske att det går, men jag är lite tveksam.

Citat:
Syftet med vår resa är affärer. Men det kommer också bli skoj, lite som en roadtrip. Vi kommer stanna till längs vägen och äta mat, och väl i Tyskland tar vi in på hotell och dagen efter åker vi hemåt mot Sverige igen.

Okej, vadå för affärer, om jag får fråga?

Citat:
Då vi båda är gifta och trogna så går vi inte efter kvinnor, men vi skulle absolut kunna hjälpa dig med det här.

På vilket sätt då?

Citat:
Det enda du behöver är:

1. Betala för ditt eget hotellrum, mat och dryck. Säg 2000kr totalt.
2. Ha med dig kläder för 2 dagar.
3. Fickpengar för nöjen, säg 1000kr.
4. Positiv attityd. Vi kommer förmodligen aldrig bli riktiga vänner men se resan som en lektion om att bli självständig. Nu får du chansen att se en liten del av världen utan dina föräldrars närvaro. Och så får du chansen att träna dina sociala förmågor med oss.
5. Du MÅSTE själv ta tåget till Göteborg. Vi orkar nämligen inte ta en 120 mils omväg för att hämta dig.

Jag lovar ingenting. Det är ingenting personligt, men det här låter lite väl våghalsigt för mig...

Citat:
Om du är intresserad av resan kan vi prata i telefon först så att du får en uppfattning om vem jag är. Om hur jag är som person. Fan, jag kan även skicka kopia på mitt körkort och prata med dina föräldrar om du skulle bli lugnare av det.

Det skulle vara bättre.

Citat:
Blir resan av kan det bli en chans att du kanske inte får en andra gång. Då är frågan, vad har jag utav att hjälpa dig? Ingenting egentligen. Jag är faktiskt väldigt självisk som person och bryr mig bara om mina nära och kära och det står jag för. Men jag har följt tråden sedan starten och din utveckling har varit frustrerande. Visst, om man ser till ditt tidigare liv så har du gjort enorma framsteg (dock håller jag med om att sluta på praktiken hos Biltema var dumt. Det hade så småningom stärkt dig som person att du faktiskt lyckas genomföra något istället för att göra det som har blivit lite av ditt signum: att ge upp).

Jag uppskattar att du vill hjälpa mig.

Biltema funkade helt enkelt inte för mig. Det var därför jag slutade där.

Citat:
Jag håller delvis med flera "YOLO-skribenter" om att du måste börja utmana dig själv mer aggressivt och jag förstår även den andra sidan som pedagogiskt försöker lära dig att förstå mer om AS men i ärlighetens namn så kan du läsa såna självhjälp böcker tills du blir gråhårig med oskulden fortfarande i behåll. Du kan läsa 200 böcker om hur man blir världens bästa rallyförare men det är i slutändan att du måste själv sätta dig i en bil och lära dig köra som att KANSKE blir världsmästare. Övning ger färdighet!

Ja, jag försöker ju öva också. Jag försöker komma ut och prata. Grejen är den att jag bara klarar av att ha en vänskaplig konversation med folk. Jag kan inte få dem att bli mina vänner, och jag kan absolut inte få dem att bli attraherade av mig.

Citat:
Det blev en vägg av text men fundera på saken. Det är farligt att leva men ett helt liv i pojkrummet är inte lockande. Inte ens för dig med tanke på att du startade tråden.

Att åka ända till Tyskland med två kompletta främlingar är jag dock rätt tveksam till...
2017-02-20, 11:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursäkta men varför ska han lära sig använda kompass? Värdelös överkurs. En mobil med GPS är fullt tillräckligt att klara sig i Sveriges städer år 2017.

För att en mobil kan ladda ur. Och då står han där och vet inte vad han ska ta sig till, när den prylen han räknade med inte funkar längre.
2017-02-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har inte alla abergers här inne?
Flashback är en samlingsplats för förlorare som ger råd åt andra förlorare medan normala personer kommer in här och skrattar åt vår hopplöshet ibland.

Tror fan det kan ligga någonting i det du säger. Kan inte tänka mig att en människa som inte är mer eller mindre loser på något eller några sätt kan tänka sig spendera så mycket tid härinne. Det finns ju bra anledningar till varför jag hänger här.

Så mitt tips till TS är: ta inga jävla tips härifrån.
2017-02-20, 13:39
Medlem
Citat:
För att en mobil kan ladda ur. Och då står han där och vet inte vad han ska ta sig till, när den prylen han räknade med inte funkar längre.

Ha ha. Härligt! Springer du själv ofta runt med kompass i Stockholm eller andra städer du inte känner till om jag får fråga?
2017-02-20, 14:06
Medlem
Imirons avatar
Markus, hur ser du på att vad du VILL göra och vad du BÖR göra för att bli av med oskulden ibland (ofta) skiljer sig åt?
2017-02-20, 17:47
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
...
Då vi båda är gifta och trogna så går vi inte efter kvinnor, men vi skulle absolut kunna hjälpa dig med det här
...
Om du är intresserad av resan kan vi prata i telefon först så att du får en uppfattning om vem jag är. Om hur jag är som person. Fan, jag kan även skicka kopia på mitt körkort och prata med dina föräldrar om du skulle bli lugnare av det
...
du blir gråhårig med oskulden fortfarande i behåll.
Det skulle vara bättre.
Alltså... Jag vill inte lägga mig i andras privatliv. Jag vill absolut inte avlägga synpunkter på vad som avhandlas mellan nära släktingar. Jag vill heller inte lägga ord i annans mun. I synnerhet inte om munnen sitter på någon som verkar så pass sympatisk som skribenten gärningsman.

MEN: Jag kan inte låta bli att fundera på vad som åsyftas med "det här". Vi talar om gifta män som inte går efter kvinnor, vi talar om resor till Tyskland, vi talar om att förlora oskulden. Därför funderar jag kring innebörden av "det här".

Och när jag har funderat klart kring innebörden av "det här" - vilket tar ungefär 50 millisekunder - funderar jag kring lämpligheten i att diskutera frågan med någon inblandads föräldrar. Denna senare fundering går ännu fortare. Jag drar mina slutsatser. Fast jag har kanske snuskig fantasi?

Därför har jag en fråga till TS: Markunator, vad tror du att gärningsman syftar på med "det här", det som han och hans gifta polare (av vilka ingen springer efter kvinnor) kan hjälpa dig med?
2017-02-20, 18:35
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
MEN: Jag kan inte låta bli att fundera på vad som åsyftas med "det här". Vi talar om gifta män som inte går efter kvinnor, vi talar om resor till Tyskland, vi talar om att förlora oskulden. Därför funderar jag kring innebörden av "det här".

Ja, det är givetvis ett bordellbesök som åsyftas. Det kanske är bra att TS är på det klara med det här innan han eventuellt tackar ja eller nej till gärningsmans erbjudande.
2017-02-20, 18:55
Medlem
kul med update!

Av nyfikenhet, vad gör du när du umgås med din kusin? Vad snackar ni om? Pratar ni om tjejer, eller går ni typ ut och bowlar?

Alltså markus detta har blivit enormt stort! Du har redan blivit inbjuden till linköping och sen en resa till tyskland.
Jag förstår att du säger nej eller är tveksam, MEN vad har du att förlora?
Du har absolut inget att förlora. Hur många gånger har du tidigare fått förfrågan av att åka till tyskland? Se det som en kul grej.

Vad är alternativet till att INTE åka? Troligtvis att du kommer spendera två dagar hemma i lägenheten.

Fortsätt träna salsa. Om du behöver uppehåll pga operation, försök göra lite moves hemma. Använd youtube
Senast redigerad av mrsteve2 2017-02-20 kl. 18:57.
2017-02-20, 20:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ha ha. Härligt! Springer du själv ofta runt med kompass i Stockholm eller andra städer du inte känner till om jag får fråga?

Nu har jag inte Aspergers. Men JA om du nu måste veta det, så har jag alltid på mig en kompass, en flasköppnare, en visselpipa och ett eldstål. Just in case.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in