Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-01, 15:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad ska man ha till detta? Ris, sötpotatis?
HAselbackspotatis eller varianter av detta, funkar bra till en sådan här sak.
Men även vanlig kokt potatis är gott.
Men har man gjort en rejäl sats, så brukar ibland jag köra olika var gång jag äter.
Citera
2017-03-01, 16:14
Bannlyst
Citat:
Vad ska man ha till detta? Ris, sötpotatis?

Inte sötpotatis när du har rödvin i grytan.
Vanlig pressad eller krossad potatis, behövs inget smör.
Citera
2017-03-01, 17:15
Medlem
JustZlatans avatar
Hur många timmar kan grytan stå på? Jag åt efter 2,5 timmar och köttet kändes segt och hårt. mJag använder en slowcooker. Kan den stå på i 10 timmar utan problem?
Citera
2017-03-01, 18:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hur många timmar kan grytan stå på?
Trots att du använder lite olika formuleringar så ställer du de facto samma fråga om och om igen .

Som jag nu skrivit ett antal ggr så går denna fråga inte att besvara utan att veta mer om själva köttet, dvs styckningsdetaljen/detaljernas placering på djuret, åldern och könet på djuret, hängtiden, och så vidare.

Att bara låta grytan puttra utan vidare koll är ingen bra idé eftersom du riskerar att stå där med en gryta med ett otal snustorra bitar i.

~Paul~
Citera
2017-03-01, 18:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur många timmar kan grytan stå på? Jag åt efter 2,5 timmar och köttet kändes segt och hårt. mJag använder en slowcooker. Kan den stå på i 10 timmar utan problem?
Vad jag förstår så tillagar en sådan gryta maten under 3-5 h, resterande tid står maten bara på varmhållning.
Citera
2017-03-01, 20:21
Medlem
Hur snabbtinar man frysta fiskfileer (t.ex. lax eller torsk) på bästa sätt? Att tina i eller under rinnande vatten tycker jag tar ganska lång tid. Funkar det bra att tina i mikro på upptiningsläge?
Citera
2017-03-01, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Hur snabbtinar man frysta fiskfileer (t.ex. lax eller torsk) på bästa sätt? Att tina i eller under rinnande vatten tycker jag tar ganska lång tid. Funkar det bra att tina i mikro på upptiningsläge?

Hur ska du tillaga firren efter upptiningen?
Citera
2017-03-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Hur ska du tillaga firren efter upptiningen?

Brukar oftast tillaga i ugnen. Har tillagningsmetoden någon betydelse för hur man ska tina fisken?
Senast redigerad av cealus 2017-03-01 kl. 22:59.
Citera
2017-03-02, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Brukar oftast tillaga i ugnen. Har tillagningsmetoden någon betydelse för hur man ska tina fisken?

Om du behöver snabbtina den så har det betydelse.
Det snällaste mot fisken är att tina i ljummet vatten, det tar inte så lång tid.
Citera
2017-03-02, 18:12
Medlem
Vilket vin ska man köpa? Och hur länge håller det efter frysning? Älskar att ha vin i maten och hittade detta vin billigt: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/hardys-nottage-hill-7896307 79 kr litern, eller https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/castillo-de-gredos-1279708 53 kr litern. Duger det? Har använt åkessons små förut och tyckt det funkar bra men lite ekonomisk kanske man kan bli
Citera
2017-03-02, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Vilket vin ska man köpa? Och hur länge håller det efter frysning? Älskar att ha vin i maten och hittade detta vin billigt: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/hardys-nottage-hill-7896307 79 kr litern, eller https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/castillo-de-gredos-1279708 53 kr litern. Duger det? Har använt åkessons små förut och tyckt det funkar bra men lite ekonomisk kanske man kan bli

Det beror ju helt på vilken maträtt du ska använda vinet till.
Vinet du länkade till (harveys) är, i mitt tycke extremt fruktigt och vaniljigt.
Lämpar sig inte särskilt väl till matlagning.

Castillo de gredos är allround och funkar bra i matlagning, även om det inte är gott att dricka. Just det vinet använder många restauranger som matlagningsvin.

Och det går alldeles utmärkt att frysa vin som ska användas i mat, håller något år om det inte blir frysskadat.
Citera
2017-03-03, 13:27
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det beror ju helt på vilken maträtt du ska använda vinet till.
Vinet du länkade till (harveys) är, i mitt tycke extremt fruktigt och vaniljigt.
Lämpar sig inte särskilt väl till matlagning.

Castillo de gredos är allround och funkar bra i matlagning, även om det inte är gott att dricka. Just det vinet använder många restauranger som matlagningsvin.

Och det går alldeles utmärkt att frysa vin som ska användas i mat, håller något år om det inte blir frysskadat.

Den röda gredos upplever jag lite "grynig" i konsistensen, ingen höjdare. Deras vita är lite bättre, om man skvättar i lite fruktsoda/sprite i (max 10%).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in