Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-01, 11:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ska jag tillaga den i grytan som den är eller skära den i bitar?
Återigen, det här är en svår fråga eftersom du inte vet vilken styckningsdetalj det rör sig om.

Om du är duktig på att identifiera kött genom en okulär undersökning (genom att syna köttet ) så vet du ifall köttet är lämpligt för det ena eller det andra beroende på mängden bindväv, senor, fibrernas placering och längd, samt köttstyckets form.

Om du inte fixar det här så har du inget annat val än att ge köttet en ordentlig genomkörning till det är helt mört. Det enklaste är i så fall att dela det i mindre bitar och laga en gryta/frikassé/ragu.

~Paul~
Citera
2017-03-01, 12:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Återigen, det här är en svår fråga eftersom du inte vet vilken styckningsdetalj det rör sig om.

Om du är duktig på att identifiera kött genom en okulär undersökning (genom att syna köttet ) så vet du ifall köttet är lämpligt för det ena eller det andra beroende på mängden bindväv, senor, fibrernas placering och längd, samt köttstyckets form.

Om du inte fixar det här så har du inget annat val än att ge köttet en ordentlig genomkörning till det är helt mört. Det enklaste är i så fall att dela det i mindre bitar och laga en gryta/frikassé/ragu.

~Paul~
Man kan även "fuska" lite genom att provsteka en liten bit på ett eller par sätt.
Men annars kan styckade styckningsdetaljer vara luriga att identifiera.
Citera
2017-03-01, 12:12
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Nu har jag öppnat paketet och det är inte alls en bit som jag trodde. Det är olika delar, både större och mindre, men dock inte som grytbitar brukar se ut. Det är inte mycket senor vad jag kan se.
Citera
2017-03-01, 12:35
Bannlyst
Citat:
Nu har jag öppnat paketet och det är inte alls en bit som jag trodde. Det är olika delar, både större och mindre, men dock inte som grytbitar brukar se ut. Det är inte mycket senor vad jag kan se.

Dela köttet i mindre bitar och laga en grym köttgryta med rödvin, rotfrukter, svamp och sidfläsk.
En Svenne-bourgignon, helt enkelt.
Vilken styckdetalj exakt det rör sig om är inte viktigt i sammanhanget.
Citera
2017-03-01, 12:48
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Dela köttet i mindre bitar och laga en grym köttgryta med rödvin, rotfrukter, svamp och sidfläsk.
En Svenne-bourgignon, helt enkelt.
Vilken styckdetalj exakt det rör sig om är inte viktigt i sammanhanget.

Bra att du sa det! Jag tog fram frysta champinjoner och stekta lite snabbt och jag hade redan en flaska cabernet sauvignon öppnad som jag drack två glas ur igår. Tömde hela flaskan i grytan och det täckte över perfekt.

Försvinner alkoholen när man värmer vinet? Det är första gången jag har vin i gryta.
Citera
2017-03-01, 12:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Bra att du sa det! Jag tog fram frysta champinjoner och stekta lite snabbt och jag hade redan en flaska cabernet sauvignon öppnad som jag drack två glas ur igår. Tömde hela flaskan i grytan och det täckte över perfekt.

Försvinner alkoholen när man värmer vinet? Det är första gången jag har vin i gryta.
Går rätt snabbt ned i alkoholen, för sen avstanna helt.
Så väldans svårt och koka ur alkoholen helt, dock blir det så lite att det inte har någon betydande betydelse.

Aldrig testat vittvin på det sättet, så du får återkomma i hur du tyckte det blev.
Citera
2017-03-01, 13:03
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så väldans svårt och koka ur alkoholen helt, dock blir det så lite att det inte har någon betydande betydelse.

Aldrig testat vittvin på det sättet, så du får återkomma i hur du tyckte det blev.

Då blir man inte full alltså. Cabernet sauvignon är rött vin.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-03-01 kl. 13:10.
Citera
2017-03-01, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Vitvin?
Det skrevs väl ingenting om det?
Citera
2017-03-01, 13:15
Bannlyst
Citat:

Nej, man blir inte full.
Alkoholhalten i grytan blir långt mycket lägre än i en lättöl, även om inte alkoholen försvinner helt.

Det kommer bli gott detta!
Citera
2017-03-01, 13:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Nej, man blir inte full.
Alkoholhalten i grytan blir långt mycket lägre än i en lättöl, även om inte alkoholen försvinner helt.

Det kommer bli gott detta!

Vad ska man ha till detta? Ris, sötpotatis?
Citera
2017-03-01, 14:24
Medlem
Citat:
Vad ska man ha till detta? Ris, sötpotatis?

Potatismos med mycket smör eller bara potatis. Aldrig, aldrig, aldrig ris imo.
Citera
2017-03-01, 15:33
Medlem
klybans avatar
Citat:

Citat:
Vitvin?
Det skrevs väl ingenting om det?
Hehe, ingen aning varför jag skrev detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in