2016-07-10, 11:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Enklast är väl att göra det själv?
Det var ju inte speciellt svårt.
Tror detta var ingredienserna

2 l mjölk
3 dl grädde
5 msk yoghurt
citronjuice
salt

Koka upp mjölken 3% och vispgrädden samt 1 msk salt.
Låt den sjuda och ha i yoghurt och 5 matskedar citronjuice.
Låt sjuda och se om den börjar gryna om inte häll i 2 msk citronjuice åt gången.
När vätskan är transparent är det klart.
Ställ åt sidan en stund.
Sila av i en silduk och lägg under tryck för att få ut all vätska.
Lägg på en tallrik eller i en form och in i kylskåpet tills den är kall.
Klart.

https://www.youtube.com/watch?v=dFxEA4dTr6A&feature=youtu.be
Jo du det har jag själv sett men på tok för mycket jobb för lite ost.
Citera
2016-07-10, 13:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jo du det har jag själv sett men på tok för mycket jobb för lite ost.
Tycker du att koka upp lite mjölk och stoppa ner det i en silduk är för mycket jobb?
Aja...
Citera
2016-07-10, 18:08
Medlem
Måste man steka rökt skinka? Eller kan man äta den som den är?
Citera
2016-07-10, 18:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0ze
Rökt skinka brukar vara tillagad, om nu det var detta du tänkte på.
Bakterier är det oron?
Citera
2016-07-10, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av g0ze

Vad menar du egentligen?
Har du aldrig ätit en smörgås med rökt skinka?
Citera
2016-07-10, 23:10
Medlem
irrblosss avatar
Gjorde en tårta för ett par dagar sedan med hackade hasselnötter runt kanten. Tårtan blev väldigt bra men det var inte lätt att få de hackade nötterna att sitta på kanterna. Testade dels att "kasta" på, men inte mycket fastnade i grädden. Testade även att trycka dit med näven, men det resulterade i kladd och klet. Hur gör man detta på korrekt vis, på ett konditori t.ex? Har sett videos på youtube när de använder mandelspån, då funkar trycka dit-tekniken bra eftersom spånen har ganska stor yta. Men hackade nötter?
Citera
2016-07-11, 11:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Gjorde en tårta för ett par dagar sedan med hackade hasselnötter runt kanten. Tårtan blev väldigt bra men det var inte lätt att få de hackade nötterna att sitta på kanterna. Testade dels att "kasta" på, men inte mycket fastnade i grädden. Testade även att trycka dit med näven, men det resulterade i kladd och klet. Hur gör man detta på korrekt vis, på ett konditori t.ex? Har sett videos på youtube när de använder mandelspån, då funkar trycka dit-tekniken bra eftersom spånen har ganska stor yta. Men hackade nötter?
Ser på Cake boss, där tar dom en jävla massa i en skålad hand.
Och sen bara snurrar på tårtan, och med lätt tryck ser det ut som också.
Men innebär ju att man får göra mer hackat än vad man verkligen behöver.
Citera
2016-07-11, 16:17
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
En bekant för många år sedan, som lagade världens godaste tårtor, brukade luta tårtfatet ganska kraftigt så att hon, när hon snurrade på tårtan, kunde strössla på garnering. Hon måste ha haft något kladd som gjorde att tårtbotten inte halkade av tårtfatet, och antagligen en rätt fast tårta som inte gled isär.

Vet ej om det hjälper dig iofs.
Citera
2016-07-11, 19:40
Medlem
irrblosss avatar
Tack för svaren, det var nog ungefär de tankarna jag hade. Hade bara hoppats på ett magiskt trick eller någon manick som hjälpte till .
Citera
2016-07-12, 20:55
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Har ni tips på grönsaker som passar bra varma? Typ Broccoli, morötter och tomat. Saker man kan ha i matlådan och värma upp ihop med resten av maten utan att det blir äckligt.

Jag brukar lägga i lite färska broccolibuketter. Helt råa. De får värmas/tillagas under uppvärmningen. De kan bli rätt hårda, men det styr man enkelt genom att göra buketterna mindre. Själv har jag inga problem med underkokt broccoli. Gör detta mest för att det är nyttigt. Färska sockerärtor/sugarsnaps funkar också. Ugnsbakade rödbetor är smaskens. De skulle jag kunna äta fastän de var onyttiga.
Citera
2016-07-13, 10:06
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag brukar lägga i lite färska broccolibuketter. Helt råa. De får värmas/tillagas under uppvärmningen. De kan bli rätt hårda, men det styr man enkelt genom att göra buketterna mindre. Själv har jag inga problem med underkokt broccoli. Gör detta mest för att det är nyttigt. Färska sockerärtor/sugarsnaps funkar också. Ugnsbakade rödbetor är smaskens. De skulle jag kunna äta fastän de var onyttiga.

Jag har inte heller några bekymmer med underkokt broccoli, brukar oftast ändå bara skålla de i varmt vatten några sekunder så att de blir klargröna. Sockerärtor och rödbetor var också bra tips!
Citera
2016-07-13, 10:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Jag har inte heller några bekymmer med underkokt broccoli, brukar oftast ändå bara skålla de i varmt vatten några sekunder så att de blir klargröna. Sockerärtor och rödbetor var också bra tips!
Gillar det med.
Men totalt övertillagade broccolis, med tomater som också fått bli rejält mjuka.
Och på detta nån smakrik ost, som bubbla sig brun.
Måste säga det är fantastiskt gott.
Sen under detta/till detta, så kan man köra kyckling, fisk eller vad man tycker passar till broccoli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in