2017-01-17, 12:56
Medlem
wwrs avatar
Allt blir ju tolkningar.

Men jag har mycket svårt att förstå hur någon pilot (med avance-utbildning) skulle kunna flyga upp och ned, se marken nära, och sedan dra spaken i magen och krascha.

Redan tidigt i "tokdykningen" ligger planet bankat kanske 120°, nos pekar ned, farten är hög och marken nära. Det finns nog tyvärr bara en adress på den leveransen.

Min tolkning är tekniskt fel.

Men som sagt, allt är tolkningar. Tyvärr är jag också envis, så enbart ett kort meddelande om "pilotfel" från thailändska myndigheter skulle inte säkert räcka för att övertyga mig.
Senast redigerad av wwr 2017-01-17 kl. 13:35.
Citera
2017-01-17, 14:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Piloten rollar över på rygg, påbörjar en dykning, och rollar tillbaka för att ta upp men då är han för nära marken och kraschar. Pilotfel säger jag, finns inget som tyder på något annat.

Felet är främst att han har för hög hastighet i inledningen vilket gör att dykningen blir för snabb. Vid air display så brukar man i regel hålla ungefär 100 knop lägre hastighet än han gjorde för att publiken skall hinna se något.
Citera
2017-01-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Allt blir ju tolkningar.

Men jag har mycket svårt att förstå hur någon pilot (med avance-utbildning) skulle kunna flyga upp och ned, se marken nära, och sedan dra spaken i magen och krascha.

Redan tidigt i "tokdykningen" ligger planet bankat kanske 120°, nos pekar ned, farten är hög och marken nära. Det finns nog tyvärr bara en adress på den leveransen.

Men som sagt, allt är tolkningar. Tyvärr är jag också envis, så enbart ett kort meddelande om "pilotfel" från thailändska myndigheter skulle inte säkert räcka för att övertyga mig.

Om det finns minsta misstanke om tekniskt fel skulle hela flottan ställas omedelbart
tills man utrett vad som felat, något man inte gjort.

Det som hänt är tragiskt som alltid när ff förolyckas .
Citera
2017-01-31, 15:42
Medlem
Citat:
Allt blir ju tolkningar.

Det har ju inträffat flertalet gånger av erfarna piloter. Har du flugit ett stridsflygplan?
Citera
2017-01-31, 23:42
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomguy
Det har ju inträffat flertalet gånger av erfarna piloter. Har du flugit ett stridsflygplan?
Jag har tidigare haft aerobatics unlimited rating för segelflyg och alltså utfört motsvarande manövrar med segelflygplan.

Att piloten skulle ha blandat ihop upp och ned, bara för atr han flyger på rygg förefaller mycket osannolikt, menar jag. Var finns utredningar för de fall du hänvisar till?
Senast redigerad av wwr 2017-01-31 kl. 23:57.
Citera
2017-02-19, 23:38
Medlem
Lignins avatar
Regeringen föreslår att motorunderhållet på nya Jas Gripen modell E ska
flyttas från GKN i Trollhättan till USA.

http://www.underhallsnyheter.se/20170112/6439/underhall-pa-nya-jas-gripen-flyttas-till-usa
Citera
2017-02-20, 00:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lignin
Regeringen föreslår att motorunderhållet på nya Jas Gripen modell E ska
flyttas från GKN i Trollhättan till USA.

http://www.underhallsnyheter.se/20170112/6439/underhall-pa-nya-jas-gripen-flyttas-till-usa

Någon flytt är det väl knappst frågan om eftersom GKN aldrig haft detta underhåll på denna motor i E-modellen. GKN har bara haft underhållet på motorerna i tidigare Gripen-modeller som de också tillverkat, men eftersom E-modellen har en annan motor som GKN inte är inblandad i så finns det heller inga underhållsavtal kring dem. I inköpsavtalet som saab tecknat med GE för motorerna finns det väl också en underhållsbit som GE skall ansvara för och det är väl upp till dem om de vill använda GKN som underleverantör.
Citera
2017-02-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Någon flytt är det väl knappst frågan om eftersom GKN aldrig haft detta underhåll på denna motor i E-modellen. GKN har bara haft underhållet på motorerna i tidigare Gripen-modeller som de också tillverkat, men eftersom E-modellen har en annan motor som GKN inte är inblandad i så finns det heller inga underhållsavtal kring dem. I inköpsavtalet som saab tecknat med GE för motorerna finns det väl också en underhållsbit som GE skall ansvara för och det är väl upp till dem om de vill använda GKN som underleverantör.

Det vore väl det bästa, och de har ju samarbetat tidigare med stor framgång. Teknik som Volvo Flygmotor (nu GKN) utvecklat för RM-12 har, om jag minns rätt, hamnat i F414, så de är redan involverade på NÅGOT sätt. Har även för mig att de har underhållsavtal på andra GE-motorer i delar av Europa.
Citera
2017-02-26, 21:49
Medlem
longbow4ys avatar
Österrike stämmer Eurofighter konsortiumet som som vann mot Gripen.
Citat:
One week ago, Defence Minister Hans Peter Doskozil (SPÖ) announced that his ministry had filed a fraud complaint in Austria against Airbus Defence and Space GmbH, as well as Eurofighter Jagdflugzeug GmbH.

The defence ministry claims that Airbus and the Eurofighter consortium illegally charged nearly 10% of the purchase price of €1.96 billion for so-called offset deals. Those deals were included in the agreement but should have allegedly been reported separately.

It is suing for €1.1 billion which it claims is an indication of the difference in price between the Eurofighter costs and a cheaper alternative.

http://www.euractiv.com/section/politics/news/austria-steps-up-legal-case-against-eurofighter/

Alternativet då var väl bara Gripen? Från Wiki:
Citat:
Våren 2002 nobbade Österrike det amerikanska F-16 och kvar i upphandlingen återstod endast Saab 39 Gripen och Eurofighter Typhoon som två möjliga alternativ. Den 2 juli 2002 meddelade Österrike att Eurofighter Typhoon blir det flygplan som ersatte de 24 stycken J 35Ö Draken (vilka senare utrangerades år 2005). Ordern som tillföll Eurofighter omfattade 24 stycken stridsflygplan och uppgick till ett värde på cirka 1,8 miljarder euro, cirka 15–20 miljarder kronor. Enligt Österrikes dåvarande förbundskansler Wolfgang Schüssel valdes Eurofighter på grund av att ”det är mest framtidsorienterat och kan utföra mest tekniskt”.

Inför och under upphandlingen var svenska Saab 39 Gripen favoriter, detta kunde bland annat ses genom att österrikiska piloter under 2001 utbildades på Saab 37 Viggen vid F 21 i Luleå. Dock menade Österrikes dåvarande försvarsminister Herbert Scheibner i ett uttalande, att det svenska erbjudandet från den dåvarande svenska försvarsministern Björn von Sydow kom fyra månader sent. Men även att erbjudandet var bristfälligt, vilket gjorde det svårt att utläsa den totala kostnaden. Uttalandet från Herbert Scheibner kom i samband med att österrikisk media hävdat att det svenska alternativet var betydligt billigare än de 1,8–2,4 miljarder euro som Österrike beräknat.

Game on?
Citera
2017-02-26, 22:21
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Följande är naturligtvis ren spekulation.

Men det skrivs i någon av trådarna att styrsystemet vid snabba spakrörelser bortser från dessa och låser rodrena I neutralläge.

Om piloten försökt hälsa på publiken med snabba vingtippningar så skulle styrsystemet ha kunnat låsa rodren. När planet då börjar dyka och banka så försöker piloten kompensera med ännu fler spakrörelser och styrsystemet förblir otillgängligt.

I så fall vore det inte bara en bugg, utan förväntat beteende. Det finns ett namn på sådana buggar, men det har jag glömt ...
Gripen har ju flybywire system där datorn tar över om den anser piloten gör fel. Datorerna programera ibland om, och ofta är piloter omedvetna om allt som ligger i programmen, speciellt om de nyligen förändrats.
En del trafikflygplan har kraschat pga piloters okunskap om datorers sätt att ta över i vissa situationer. Om planet tex har gått över i landningsmod beter det sig inte lika som i vanlig flygning.

Minns att Pellebergs på SAAB sa att inte ens provflygarna känner till allt om styrsystemet, bara det de behöver veta.

Tänk nu om det i Gripen fanns en programrad som säger att om planet kommer för nära marken (utan hjulen ute som vid landning) så ska det ges höjroder för att öka avståndet till marken. Men det blir ju helt fel om planet är uppochner, för då om planet ger höjroder går det i backen !
En pilot ger inte höjdroder uppochner nära marken , spakrörelser är helt logiska och sitter i ryggmärgen även om man är uppochner.
Senast redigerad av flyer1 2017-02-26 kl. 22:23.
Citera
2017-02-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Tänk nu om det i Gripen fanns en programrad som säger att om planet kommer för nära marken (utan hjulen ute som vid landning) så ska det ges höjroder för att öka avståndet till marken. Men det blir ju helt fel om planet är uppochner, för då om planet ger höjroder går det i backen !
En pilot ger inte höjdroder uppochner nära marken , spakrörelser är helt logiska och sitter i ryggmärgen även om man är uppochner.
Fast reglersystemet i planet tänker inte i spakrörelser. Det tänker mer i homogena koordinater samt räknar på kraft- och rörelse-ekvationer - dvs vilka roderutslag ger vilka krafter på planet och vilken förändring av position, riktning och hastighet under de närmaste tidsenheterna. Och kommer de framräknade förändringarna att ge planet ett förbättrat "score". En roderförändring som skulle minska tiden till nedslag skulle inte få alltför hög score.
Citera
2017-02-27, 07:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag har tidigare haft aerobatics unlimited rating för segelflyg och alltså utfört motsvarande manövrar med segelflygplan.

Att piloten skulle ha blandat ihop upp och ned, bara för atr han flyger på rygg förefaller mycket osannolikt, menar jag. Var finns utredningar för de fall du hänvisar till?
Då borde du rimligen ha koll på att förlorad kontroll på vad som är upp och ned ( lost horizon) inte är helt ovanligt när flygplan flygs rätt i backen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in