2017-02-23, 15:57
Medlem
JoshTees avatar
Om 10-15 år kommer det vara dokumentärer och långa inslag i vinterstudion om Norges doping som det är med Finland nu.
Citera
2017-02-23, 17:05
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Undrar om någon, den kloke och trovärdige Discgear t ex, vet och kan reda ut hur det ligger till egentligen med det man hört från bl a Björn Ferry senast, att chansen att ta medalj (eller bli nr 1-3) ökar x 3 för dem som astmamedicinerar? Den som är frisk har alltså bra mycket sämre chanser?

PS. Undrar varför Brigantin är avstängd.
PPS. Gromgutten låter norskt.

Du är otroligt observant.

Alla avstängningar utom 1.07 utlyses i Flashbackforumet. Nog spekulerat.

/Mod
Citera
2017-02-24, 18:11
Medlem
Discgears avatar
Dagens dubbelmoral?

Aftenpostens krönikör Kjetil Kroksäter ifrågasätter omdömet hos Yle och Ilta-Sanomat, som anlitar Kuitunen och Isometsä.
– De visar dåligt omdöme när de placerar två dopingdömda personer i så centrala roller, säger Kroksäter i en intervju med sin egen tidning.
– Jag har svårt att tro att något norskt mediabolag skulle göra samma sak.

Så inget norskt mediabolag skulle göra samma sak. Men Kjetil Kroksæter, skulle två dopingdömda personer kunna få centrala roller som skidåkare i ett norskt skidlandslag?
Citera
2017-02-24, 21:23
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Dagens dubbelmoral?

Aftenpostens krönikör Kjetil Kroksäter ifrågasätter omdömet hos Yle och Ilta-Sanomat, som anlitar Kuitunen och Isometsä.
– De visar dåligt omdöme när de placerar två dopingdömda personer i så centrala roller, säger Kroksäter i en intervju med sin egen tidning.
– Jag har svårt att tro att något norskt mediabolag skulle göra samma sak.

Så inget norskt mediabolag skulle göra samma sak. Men Kjetil Kroksæter, skulle två dopingdömda personer kunna få centrala roller som skidåkare i ett norskt skidlandslag?

Detta kommer Norge att få tillbaka i arselet om några år, tro mig.

Sitter och tittar på stafetterna från Sotji, en fråga dyker upp i skallen, funkar
astamedicinen sämre i varmt väder? Nån som har lite koll på detta?
Citera
2017-02-24, 21:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Detta kommer Norge att få tillbaka i arselet om några år, tro mig.

Sitter och tittar på stafetterna från Sotji, en fråga dyker upp i skallen, funkar
astamedicinen sämre i varmt väder? Nån som har lite koll på detta?

Eftersom luftrören inte drar ihop sig på samma sätt som i kyla så försvinner ju den omedelbara positiva effekten av att ta luftrörsvidgande preparat. Ju kallare, desto större fördel har astmafuskarna. Huruvida övriga effekter av dessa preparat påverkas av temperaturen vet jag dock inte, men där är väl effekten mer av uppbyggande karaktär och verkar på längre sikt.
Citera
2017-02-24, 21:58
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Eftersom luftrören inte drar ihop sig på samma sätt som i kyla så försvinner ju den omedelbara positiva effekten av att ta luftrörsvidgande preparat. Ju kallare, desto större fördel har astmafuskarna. Huruvida övriga effekter av dessa preparat påverkas av temperaturen vet jag dock inte, men där är väl effekten mer av uppbyggande karaktär och verkar på längre sikt.

Ja, det var väl så jag tänkte åxå, ville mest få lite bekreftelse.
Sååå, Norges "dåliga skidor" i Sotji kanske var något annat?
Typ varmt väder?

Edit:
Det kan väl tillochmed vara så att man får en negativ effekt, eftersom att
man vant sig med en viss effekt som inte infinner sig vid olika väder.
Ser man tävlingarna från Sotji så andas Norrmännen som Mörtar
uppdragna på land.
Senast redigerad av Harrfena 2017-02-24 kl. 22:07.
Citera
2017-02-24, 22:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Ja, det var väl så jag tänkte åxå, ville mest få lite bekreftelse.
Sååå, Norges "dåliga skidor" i Sotji kanske var något annat?
Typ varmt väder?

Med tanke på den omfattande kunskapsbank av avancerat statistiknörderi som finns här på forumet så finns det säkert någon som sitter på uppgifterna och kan leverera en komplett statistik över "Väder och temperatur kontra norska framgångar i skidmästerskap från 1980-talet och framåt". Jag hoppas och längtar
Citera
2017-02-24, 22:08
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Med tanke på den omfattande kunskapsbank av avancerat statistiknörderi som finns här på forumet så finns det säkert någon som sitter på uppgifterna och kan leverera en komplett statistik över "Väder och temperatur kontra norska framgångar i skidmästerskap från 1980-talet och framåt". Jag hoppas och längtar

Gjorde edit på förra inlägget, scrolla tebax.
Citera
2017-02-24, 22:10
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:

Japp, jag väntar på upplysningar.
Citera
2017-02-25, 04:39
Medlem
wwrs avatar
Intressant att se om norsk skidåkning fungerar bäst vid kylig väderlek.

Citat:
Neutrala ryssar nobbar inne-EM

Tre ryska friidrottare fick klartecken
från det internationella friidrotts-
förbundeför att tävla i internationella
mästerskap under neutral flagg. Men,
ingen av dem tävlar i inne-EM i mars.

Sprintern Kristina Sivkova har, enligt
den ryska nyhetsbyrån TASS, åkt på en
förkylning, och stavhopparen Anzjelika
Sidorova, regerande europamästare
inomhus, och släggkastaren Aleksej
Sokirskij ska ha valt att avsluta sina
inomhussäsonger.

Som det verkar kommer bara en ryska,
längdhopparen Darja Klisjina, delta i
EM som avgörs i Belgrad 3-5 mars.
En del "utvalda" ryssar kanske inte vill delta? Det skulle man ju kunna förstå, om de upplever att bestämmelserna genomförs striktare för Ryssland än för andra länder.
Vet inte om det kan finnas tryck från deras regering, att inte delta i annan klädsel än landets? (Jag vet inte heller vem som betalar omkostnader för deltagandet. Det kanske är en detalj, men i alla fall en formell sådan. Är det det internationella förbundet som tar över ansvaret från Ryssland för deltagarna när de deltar under neutral flagg (och jag antar neutrala kläder?), medicinskt stöd, sjukvård etc. Ryssarna måste nog skicka hela ledarstaben, läkare etc, för ett fåtal deltagare?

(Den här situationen kan ju även bli aktuell inom vintersporter.)
Senast redigerad av wwr 2017-02-25 kl. 05:03.
Citera
2017-02-25, 12:15
Medlem
Thax21s avatar
Flyttar diskussionen från skiathlon-tråden hit, där den främst hör hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Beror på, kan mycket väl bygga på fusk. Astmadiagnosen har ställts av en läkare som har nära kontakter till norska skidförbundet. Om testerna gjorts av en utomstående läkare hade hon kunnat säga farväl till sin dopingklassade astmamedicin. Hon har inte astma, och har hon det å har hon inte en så pass svår astma som hon påstår. Den medicinen hon tar är perfekt för att vinna fördelar i skidspåret.
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Det är båda sakerna som är problemet. Utan en så pass svår diagnos, ingen dopingklassad medicin. Det finns en anledning till att det kräv särskilda tillstånd för att ta den tyngsta av astmamediciner som Björgen tar.
Har Björgen bytt från Symbicort? Vilken medicin använder hon nu?
Citera
2017-02-25, 15:41
Medlem
Björgen vill dela sitt guld med Johaug. Återigen ett mycket märkligt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in