2017-02-22, 22:25
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Exakt, de tycker astmamedicinering och dunderdoser i nebulisator är OK och dessa 100+ utövare från andra länder tycker att det ska förbjudas eller bli tuffare tag. Därför skriver han inte under -okomplicerat. Bra att det blir tydligt vad många av utövarna själva tycker om detta.
Då har du nåt att att snacka med Kung_Ingenting om för han säger att det var mörkningen det handlade om. Du säger det är astmamedicinering och nebulisatorn. Säg till när ni är överens så kan jag ta ställning till det senare.
Citera
2017-02-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Ett litet stavfel där. Norge skrivs i det här sammanhanget på detta sätt: Finland.

norge skrivs i nuläget med litet n då landet är ett litet, korrupt skitland just nu vad det gäller idrott. Finland fick pekpinne så det räckte för 16 år sedan, de fick konsekventa konsekvenser och har varit rena sedan dess, medan norge har kunnat pumpa i sig både det ena och det andra utan vidare konsekvenser.

Att dra upp något som skett för 16 år sedan, vad är det för jävla strategi av Hård? Skulle det locka fler tittare till VM? Fick vi för lite information 2001? Nej det är inget annat än taktik för att mörka norges fusk. Att vänta med offentliggörande av huruvida FIS ska överklaga ska man vänta med till efter VM men däremot går det bra att smutskasta värdlandet precis innan. Nej riktigt äckligt är det av SVT.
Citera
2017-02-22, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det har jag redan förklarat. Jag skriver bara under sånt som är specificerat.
Ditt sätt att undvika en utpressningsituation låter lite som "underteckna frivilligt eller underteckna under tvång "

Det är för många kansken där. De kan ha skrivit under av en hel drös olika anledningar och mottagaren kan tolka det på sitt eget sätt.

Nej det säger inte mycket. Han dopade sig, han blev fast, han fick sitt straff. Problemet skulle kunna vara att straffet blev ett skämt och att det hemlighölls för länge. Skriv det då. Men nu har man formulerat det allmänt för att inte tydligt peka ut någon.

MJS anser ju att han agerat enligt reglerna, hur märkligt det än låter. I princip alla anklagade förklarar sig oskyldiga. Att även MJS gör det säger inget speciellt om honom.
Nej, mitt enormt tydliga synsätt, var och är: om man är ren så ser jag det som en självklarhet att - SJÄLV TILL 100% VILJA - underteckna utan att känna det minsta tvång.

Vill man som åkare hålla sig inom i bästa fall gråzoner, så kanske man inte vill skriva på, men då får man ju självklart! inse vilka signaler det sänder ut till de andra åkarna, samt till oss som följer sporten.

Alla mina kanske-exempel handlade om vad som kan ha formulerats, som de önskar att alla åkare självmant ska vilja skriva under - inte om vilka anledningarna var för att åkarna ska vilja skriva under eller ej.

De kan ju ha formulerat det allmänt för att inte tydligt peka ut någon, så att alla åkarna ska känna att det är helt ok att skriva på? Och sedan är det ju upp till var och en som åkare, om man anser att det ska vara framtida strikta regler eller om det, som idag, ska gå att fortsätta mygla lite hit och lite dit

Men mig veterligen så är det bevisat att MJS överträdde reglerna. Och du får ursäkta, men jag tycker faktiskt att det är värre med t ex Armstrong, Johaug, MJS som är med och fajtas om de ädlaste medaljerna, än om någon dopad kass åkare blir 25:a istället för t ex 35:a. Och även 8-10:a istället för 15-20. För även om man helst ser att ALLA är rena, så vill man ju om man tvingas välja, såklart först och främst se att alla som är med och kämpar om medaljerna är rena.

Då kan alla hederliga (som i: opartiska gällande doping, men högst troligen hejar på de sina) tv-tittare sätta sig ner och njuta inför varje nytt lopp!
Senast redigerad av brigantin 2017-02-22 kl. 22:30.
Citera
2017-02-22, 22:30
Medlem
Citat:
Då har du nåt att att snacka med Kung_Ingenting om för han säger att det var mörkningen det handlade om. Du säger det är astmamedicinering och nebulisatorn. Säg till när ni är överens så kan jag ta ställning till det senare.

Det kan väl vara både och vad vet jag. Det handlar om att han vill skydda sig själv och sina mediciner och ja kanske sitt dopingfall. Förstår inte riktigt vad vi ska bli överens om för att du ska "ta ställning"
Citera
2017-02-22, 22:50
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det kan väl vara både och vad vet jag. Det handlar om att han vill skydda sig själv och sina mediciner och ja kanske sitt dopingfall. Förstår inte riktigt vad vi ska bli överens om för att du ska "ta ställning"
Jag kom in i diskussionen med uppsåtet att få reda på vad uppropet handlade om. Jag har bara fått spretande svar.
MJS har inga mediciner som han skyddar. Han håller fast vid sin story kort och gott.
Citera
2017-02-22, 22:54
Medlem
Citat:
Jag kom in i diskussionen med uppsåtet att få reda på vad uppropet handlade om. Jag har bara fått spretande svar.
MJS har inga mediciner som han skyddar. Han håller fast vid sin story kort och gott.

Hur vet du det? För bara några månader sedan visste vi inte att hela norska landslaget inhalerar höga doser av astmamedicin. Vi vet att både sundby och marit har haft hjärtproblem, tro fan att dessa missbrukar prestationshöjande hjärtmediciner. Meldonium blev väl säker förbjudet för samtliga aktiva i hela världen utan norska idrottare som måste komma upp i normalnivå.
Citera
2017-02-22, 22:55
Medlem
Citat:

Jag förstår inte ens var vi är oense, hans story e ju att medicinerna ska vara tillåtna i monsterdos i nebulisator.

Tror inte det har framkommit om vad de vill med upproret mer än att det ska vara hårdare tag mot doping, med de fall som har varit som exempel.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-02-22 kl. 22:58.
Citera
2017-02-22, 23:26
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Förlåt att jag inte har läst uppropet, det är väl förmodligen fel av mig att lita på Kikkan Randalls uttalande till Expressen. Kikkan har ju bara skrivit det.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-akarna-i-nytt-uppror-mot-dopingen/

– Och kommunikationen måste bli bättre. Ta fallet med Sundby, till exempel. Det var en gråzon, straffet avtjänades under sommaren och det tog lång tid innan vi fick veta någonting alls. Då väcks det frågor: Får åkare från Norge specialbehandling?

Och självklart handlar det om mycket mer än det, bara för att en sak är sann betyder inte det att allt annat är falskt. Detta är bara en sak som specifikt har nämnts.
Citera
2017-02-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigantin
Alla kan se, tråden igenom, hur HerrGickhan löpande ser till att avkräva svar från andra, för vad det än må gälla - men vägrar själv svara på den enkla frågan huruvida han anade ugglor i mossen eller ej, kring Johann Mygel.

Han vet att han gällande Norge har skygglappar, och därför är en ohederlig debattör (f.ö. gränsfall om man ens kan kalla hans trams för att debattera. Enligt min mening så är han bara ute efter att retoriskt ohederligt vrida och vända på folks inlägg för att försöka dämpa den befogade kritiken som förs mot Norge, så jag skulle enbart kalla hans inlägg för trams).

Har man mage att löpande utkräva svar från andra, men inte följer det själv, så är man ohederlig. Måhända kan ju någon annan ha vägrat svara på någon fråga han ställt, men inte jag - alltså är han ohederlig och kan enligt min mening ej tas på allvar som debattör.

Skulle han svara att han tyckte att Mygels åkning var normal, så vet han att i princip alla skulle anse honom vara totalt okunnig.

Skulle han svara att han anade ugglor i mossen kring Mygels åkning, så vet han att han av i princip alla skulle anses vara en hycklare eftersom han anser Björgens resultat komma från Björgens unika genetik. Alla vet att Mygel var allt annat än en sparris, kroppsligt.

Herr Skygglapp borde då anse samma (att förklaringen stavas GENETIK) med Johann Mygel, för att vara konsekvent. Men alla vet hur det låg till med Johann Mygel, så nu har Herr Skygglapp målat in sig i ett hörn.

Varför ha skygglappar just när det gäller de norska åkarna?

Herr Red Knight: du är av någon obskyr anledning, uppenbarligen en sorglig norgekramare/norgerunkare - du kommer nog aldrig svara på frågan varför det är så, och det är inte heller viktigt - det som är viktigt är att nu en gång för alla kunna konstatera att du är en norgekramare med skygglappar, och därför 'debatterar' ohederligt.

Du har en gång för alla visat dig vara en patetisk Red Knight, och därför kan man inte ta dig på allvar.

Herr Red Knight/halmgubbe fra topp till tå: Du har diskvalificerat dig från positionen som hederlig debattör.

Vi sitter ingalunda här och påstår att maskinen Björgen ska dömas för doping, eftersom alla vet att hon enligt dagens regelverk ej fuskar. Vi torgför åsikten att hon är dopad rent (smutsigt) moraliskt, eftersom hon och alla andra fattar hur mycket bättre hon blir med sin faktiska doping (således vill vi givetvis att regelverket ändras).

Du kör halmgubbar på löpande band, din ohederliga 'debattör'.

Ingen utom du tror på allvar på att maskinen Björgen endast uppnår normalnivå med sin idag regelrätta doping, Herr Skygglapp. Du är partisk och onyanserad fra topp till tå.

Du är här med en partisk och därmed ohederlig agenda, och du försöker löpande agera sanningssägare med tolkningsföreträde för alla andra som inte vill lyda dig - därför är du en trådens cancersvulst, ett samvetslöst trådcreep som inte är bra för någon - i förlängningen inte ens för dig själv.

Du är totalt samvetslös, och jag skäms å dina vägnar för detta.

Du är en tvättäkta BULLY, HerrBULLY!

En klassisk BULLY som i vanlig oordning tyvärr får hållas till någon får nog och sätter ner foten!

Såg fram emot att han skulle svara på ditt inlägg. Vart tog han vägen? Sitter han och masserar Marits ömma hals i Lahtis?
Citera
2017-02-23, 13:03
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Såg fram emot att han skulle svara på ditt inlägg. Vart tog han vägen? Sitter han och masserar Marits ömma hals i Lahtis?

Ingen dålig gissning.

Pratade om dopingen och hur vi påverkas genom tid med Ditgickhan.
Här ser vi gång på gång hur vi minns äldre dopingfall.
Lahtis 2001, Mugel osv. Och jag påstår fortfarande att minnet består.

Det finns de som påstår att majoriteten glömmer, jag påstår motsatsen.
Och detta borde Norges ledning ta fasta på, vi glömmer icke gråzonsdoping,
doping och fällda fuskare. Norge, gör ert jobb om ni älskar sporten längdskidor.

En timme till vm drar igång med kvalet till sprinten, nu är vm igång.
13,45 på svt-play. http://www.svtplay.se/video/12457726/vinterstudion/vinterstudion-23-feb-13-45

Vad tror ni, kommer vi att få några dopingfall i detta vm?
Vem, vilka, vilken nation/vilka nationer?
Senast redigerad av Harrfena 2017-02-23 kl. 13:20.
Citera
2017-02-23, 13:08
Medlem
Undrar om någon, den kloke och trovärdige Discgear t ex, vet och kan reda ut hur det ligger till egentligen med det man hört från bl a Björn Ferry senast, att chansen att ta medalj (eller bli nr 1-3) ökar x 3 för dem som astmamedicinerar? Den som är frisk har alltså bra mycket sämre chanser?

PS. Undrar varför Brigantin är avstängd.
PPS. Gromgutten låter norskt.
Citera
2017-02-23, 13:12
Medlem
Harrfenas avatar
När hjältarna ljuger:
http://www.svtplay.se/video/1036663/nar-hjaltarna-ljuger/del-1-474?info=visa
Publicerat idag 10,00.

Nu får vi hoppas att hjältarna minns, och inte upprepar sig.

Min oitressanta åsikt är att man borde väntat minst 20 år till innan man sökte vm igen,
för att slippa de minnen vi har i dag. Fast då finns det väl ingen snö....
Senast redigerad av Harrfena 2017-02-23 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in