• 40 052 online
  • 1 171 466 medlemmar
  • 60 414 986 inlägg
2009-01-25, 12:17
Medlem
Någon som sitter inne med info om tänkbar dopingen inom längåkningen? Det var ju ett löfte att FIS skulle gå ut med de misstänktas namn innan nyår. Men inget har ju sagts ännu?
http://langd.custompublish.com/dopin...e.4531561.html
Nyfiken om någon är insatt i detta??
Citera
2009-01-26, 10:34
Medlem
visemans avatar
Det kanske finns namn men dom namnen var inte politiskt korrekta så det blir inga namn.
Citera
2009-01-27, 11:10
Medlem
Jo, det är säkert så att det var fel namn som är misstänkta...
Hade det varit någon åkare från Mongoliet så hade det nog redan varit avslöjat! Vissa länder/åkare går ju väldigt bra i år och därför blir man ju nyfiken om gamla synder fortfarande gäller...

Det var ju en intressant kommentar på vinterstudion, när en expert betonade att OM denna person var ren nu, så hade inte gammal doping någon fördel längre
Citera
2009-01-28, 11:04
Medlem
visemans avatar
Skulle namnen vara finska, italienska, ryska eller hemmahörande i Österrike eller någon mindre skidnation så skulle namnen finnas för lääääääääääänge sedan. Har aldrig varit några problem med det! Värre blir det att få fram namnen om de är hemmahörande i "vita nationer". Läget blir känsligt då och maktinflytandet stort.
Citera
2009-01-28, 15:47
Medlem
Jag har inga bevis så jag skjuter från höften här:

Virpi Kuitunen
Anu-Kaisa Saarinen

tror jag är två av namnen

Känsligt eftersom de har åkt dit förut (I alla fall Kuitunen)
Citera
2009-01-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy

Virpi Kuitunen
Anu-Kaisa Saarinen

Lite det som jag funderar på också. Det var Kuitunen som experten (Marie Svan) gjorde en "OM" hon var ren nu lapsus
Man kan väl säga att Finland har en mörk historia inom doping och man kan ju bara hoppas att de är rena nu. Tror inte de pallar med ytterligare doping, nu när Kajsa Varis åkte dit för doping förra året. (ocksa andra gången för henne)

Sedan är man ju alltid lite skepisk mot åkare från vissa land som är duktiga på VM/OS för att åka som skit resren av året
Citera
2009-01-28, 21:32
Medlem
visemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy

Virpi Kuitunen
Anu-Kaisa Saarinen

Inte en chans att det är någon av dom! Då skulle dom redan varit slaktade flera gånger om.

Namnen är hemmahörande i nationer som inte "får" åka dit. Tänk själv vilka två nationer det kan röra sig om...
Citera
2009-01-28, 22:10
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viseman
Skulle namnen vara finska, italienska, ryska eller hemmahörande i Österrike eller någon mindre skidnation så skulle namnen finnas för lääääääääääänge sedan. Har aldrig varit några problem med det! Värre blir det att få fram namnen om de är hemmahörande i "vita nationer". Läget blir känsligt då och maktinflytandet stort.

Haha, pinsamt desperat antydan.
Citera
2009-01-28, 22:20
Medlem
visemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Haha, pinsamt desperat antydan.

Och...? Har du nåt att tillföra?
Citera
2009-01-28, 22:49
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viseman
Och...? Har du nåt att tillföra?

Självklart. Jag vill också spekulera. Chebotko, Kowalczyk och ett par-tre finnar.
Citera
2009-02-03, 17:50
Medlem
Ryssarna tagna med handen i kakburken i alla fall.... Vet inte hur stort samarbete det är mellan vanliga skidlandslaget och skyttarna dock??

http://www.aftonbladet.se/sportblade...icle4314468.ab
Citera
2010-08-05, 23:15
Medlem
FinalTwelves avatar
Norge+längdskidor+astma= doping

Läste i på www.SVT.se/sport att 50% av det norska skidlandslaget har astma. Det betyder medicin som stärker andningen, alltså du andas lättare. Är detta den nya dopningsmetoden. Fixa ett falskt intyg hos en läkare att du har astma och proppa i dig medicin som göra att du andas lättare och sen vinna OS-guld (Marit Björgren). Eller är det en slump att det norska skidlandslaget är så hårt drabbad av astma. Har för mig att både Alsgaard och Dähle (stavning) också hade astma.
Citera