2017-03-10, 17:18
Medlem
Izkalls avatar
Ingen vetenskaplig slutsats, och det här har ju diskuterats förr, men är det inte lite misstänkt att nästan alla av de bästa norska åkarna är väldigt deffade (låg fettprocent) jämfört andra nationers åkare? Jämför t.ex. Björgen, Johaug, Weng och Falla med Kalla, Haag, Pärmäkoski, Saarinen (ok, väldigt selektivt, men alla toppåkare eller föredetta) och typ alla svenska damer. Känns som att varje norsk åkare är antingen smal och tunn eller smal och väldigt muskulös. Det är iofs bara min subjektiva tolkning. Men när en då åker fast för clostebolintag just när testerna skärpts, med en helt sanslös försvarshistoria, att man skulle ha smetat på ordentligt i veckor just fram till dagen man blir testad (säg att hon hade slutat att ta den några dagar tidigare, förutsatt att historian är sann, hade det förmodligen inte givit något utslag), när man inte blivit det på ett halvår, det är bara för osannolikt för att jag ska tro på något annat än medveten doping. När dessa norskor dessutom verkar ha mycket problem med munsår som är en bieffekt av detsamma ämne.

För mig är frågetecknet snarare hur omfattande dopingen är/har varit, inte huruvida Johaug är skyldig.
Citera
2017-03-10, 17:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Ok. Nu har hon anabola i kroppen. Hur ofta får du det i kroppen?

Det hade inget med den diskussionen att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av toyy
Ja, jag vet. Vad är din poäng? Jag omvandlade nanogram/mL till milligram/L.

(mansplaining gone wrong? )

Misstag från mig. Överreagera gärna. Det är moget.
Citera
2017-03-10, 20:49
Medlem
Citat:
Hur låg halt är egentligen 13 ng/mL urin (= 13 mikrogram/L urin)? Letade runt lite efter artiklar för att jämföra vad man vanligtvis har för nivåer av testosteron i sitt urin, och en artikel där de undersökt "metadon-patienter" och mätt deras urins testosteronhalt. Genomsnittlig koncentration låg på 45.4 (± 66.1) mikrogram/L, vilket inte är så mycket mer än metabolithalten hos Johaug. När man tänker på den korta halveringstiden för clostebol så måste hon ha kunnat haft i sig en betydligt hög halt från början. Hur kan Norska Antidopningsbyrån säkerställt att det inte verkat prestationshöjande? Är detta något som CAS kommer att undersöka vidare, tror ni?

EDIT: Glömde bifoga källa: http://search.proquest.com/openview/166713c78ebe40f0310d7ccf9a73b0a0/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2032270

Återkommer.
Citera
2017-03-10, 21:12
Medlem
Citat:
Hur låg halt är egentligen 13 ng/mL urin (= 13 mikrogram/L urin)? Letade runt lite efter artiklar för att jämföra vad man vanligtvis har för nivåer av testosteron i sitt urin, och en artikel där de undersökt "metadon-patienter" och mätt deras urins testosteronhalt. Genomsnittlig koncentration låg på 45.4 (± 66.1) mikrogram/L, vilket inte är så mycket mer än metabolithalten hos Johaug. När man tänker på den korta halveringstiden för clostebol så måste hon ha kunnat haft i sig en betydligt hög halt från början. Hur kan Norska Antidopningsbyrån säkerställt att det inte verkat prestationshöjande? Är detta något som CAS kommer att undersöka vidare, tror ni?

EDIT: Glömde bifoga källa: http://search.proquest.com/openview/166713c78ebe40f0310d7ccf9a73b0a0/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2032270
Den nya mätmetoden av metaboliterna är att kunna fastställa tidpunkten när en person har intagit clostebol.
AntidopingNorge har ej redovisat att man ens har tagit denna analys vilket är mycket konstigt!
Citera
2017-03-10, 21:44
Medlem
-tramS-s avatar
Här är en intressant teori varför antalet positiva dopingtester för den grupp av anabola steorider som clostebol tillhör har ökat de senaste åren. Liknande teori har varit uppe i tråden tidigare.

http://www.ironmagazine.com/2016/why-are-so-many-athletes-testing-positive-for-4-chloro-anabolic-steroids/
Citera
2017-03-10, 21:53
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
CAS tittar ofta på gamla domar så att Johaug skulle få mindre ä 2 år anser jag är helt uteslutet.
Det var Jamaica Antidopingkommision som dömde Blake till 6 år. CAS sänkte domen till 4½ år. Det intressanta är dock att båda domarna utgick från WADA Code 2009. Johaug döms utifrån WADA Code 2015. Johaug har ju inte heller någon tidigare avstängning.

Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Det kan vara så att Johaug har själv köpt Trofodermin i Seiser Alm, därav det konstiga händelseförloppet med att det dröjde över ett dygn innan Bendiksen köpte Trofodermin. Han upptäckte att Johaug hade köpt salvan och insåg direkt att den innehöll clostebol. Inköpet gjorde han för att ta på sig skulden.
Varför skulle Johaug fortsätta använda salvan i över två veckor om hon visste att den var dopingklassad? Det positiva dopingprovet från den 16 september hade ju varit negativt om hon bara slutat använda krämen en dag tidigare än hon gjorde.

Citat:
Hur låg halt är egentligen 13 ng/mL urin
...
Hur kan Norska Antidopningsbyrån säkerställt att det inte verkat prestationshöjande?
Jo Klaveness som var inkallad som medicins expert under Johaug-förhören sade bl.a:

Citat:
Man får ikke smurt tilstrekkelig på leppen til at det får en effekt. Den dosen clostebol man får er etter min beregning mindre enn 1 prosent av det jeg vil kalle en anabol effekt.
...
For å få inn 10 milligram clostebol via leppen må man smøre to gram på leppen. Det er teknisk umulig.
...
Det er også bare en liten andel som tas opp. Min konklusjon er at det ikke har noen prestasjonsfremmende effekt å smøre dette på leppene.
http://www.langrenn.com/ekspertvitne-i-johaug-saken-ingen-effekt-av-clostebol-paa-leppen.5950652-1743.html

Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Den nya mätmetoden av metaboliterna är att kunna fastställa tidpunkten när en person har intagit clostebol.
Under förhören så sade Yvette Dennes (ordförande vid Norges laboratorium för dopinganalys):

Citat:
Det är svårt att säga när, hur mycket eller hur en steroid har tagits. En låg koncentration kan bero på en stor dos för länge sen, eller en liten dos nyligen
http://www.svt.se/sport/vintersport/johaug-forhoren-har-inletts/

Om det du skriver är sant är det ju oerhört intressant! Då ljuger Yvette Dennes i förhöret. Vad har du för källa?
Senast redigerad av JarlBorsen 2017-03-10 kl. 21:57.
Citera
2017-03-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Det var Jamaica Antidopingkommision som dömde Blake till 6 år. CAS sänkte domen till 4½ år. Det intressanta är dock att båda domarna utgick från WADA Code 2009. Johaug döms utifrån WADA Code 2015. Johaug har ju inte heller någon tidigare avstängning.

Värt att notera att det inte har ändrats något i bedömningen angående strict liability enligt den WADA länk du postade tidigare.
Citera
2017-03-10, 22:15
Medlem
Citat:
Om det du skriver är sant är det ju oerhört intressant! Då ljuger Yvette Dennes i förhöret. Vad har du för källa?

Angående de nya testmetoderna så har det publicerats en vetenskaplig artikel om det, samt uttalanden får en svensk forskare inom doping. De har postats flera gånger i den här tråden.
Citera
2017-03-11, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izkall
Ingen vetenskaplig slutsats, och det här har ju diskuterats förr, men är det inte lite misstänkt att nästan alla av de bästa norska åkarna är väldigt deffade (låg fettprocent) jämfört andra nationers åkare? Jämför t.ex. Björgen, Johaug, Weng och Falla med Kalla, Haag, Pärmäkoski, Saarinen (ok, väldigt selektivt, men alla toppåkare eller föredetta) och typ alla svenska damer. Känns som att varje norsk åkare är antingen smal och tunn eller smal och väldigt muskulös. Det är iofs bara min subjektiva tolkning. Men när en då åker fast för clostebolintag just när testerna skärpts, med en helt sanslös försvarshistoria, att man skulle ha smetat på ordentligt i veckor just fram till dagen man blir testad (säg att hon hade slutat att ta den några dagar tidigare, förutsatt att historian är sann, hade det förmodligen inte givit något utslag), när man inte blivit det på ett halvår, det är bara för osannolikt för att jag ska tro på något annat än medveten doping. När dessa norskor dessutom verkar ha mycket problem med munsår som är en bieffekt av detsamma ämne.

För mig är frågetecknet snarare hur omfattande dopingen är/har varit, inte huruvida Johaug är skyldig.

Jag är inte alls någon expert på området, men är det inte så att anabola steoider, förutom att vara fettförbrännande, även påverkar återhämtningen positivt och möjliggör större träningsdoser? Förutom att "se vältränade ut" är ju de vassaste norskorna nästan aldrig sjuka och verkar kunna träna mer än några andra. Johaug hade väl inte haft en enda sjukdag på flera år. Dessutom kan de prestera varje helg under hela säsongen och samtidigt äga mästerskapen. Beror det på brunost och fjällturer är jag den förste att gratulera, men Johaug-skandalen och astmamedicineringen stödjer inte direkt bilden av hurtiga, hederliga norrmän.
Citera
2017-03-11, 06:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Angående de nya testmetoderna så har det publicerats en vetenskaplig artikel om det, samt uttalanden får en svensk forskare inom doping. De har postats flera gånger i den här tråden.
Var finns artikeln? Ursäkta att jag inte letar, jag har dålig uppkoppling. Tack för hjälpen.
Citera
2017-03-11, 10:55
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Har ägnat en timme åt att söka i tråden. Hittar inte något bevis för att det finns testmetoder som kan avslöja när i tiden man intagit Clostebol. Du får jättegärna hänvisa mig till rätt inlägg.
Citera
2017-03-11, 11:20
Bannlyst
Citat:
Har ägnat en timme åt att söka i tråden. Hittar inte något bevis för att det finns testmetoder som kan avslöja när i tiden man intagit Clostebol. Du får jättegärna hänvisa mig till rätt inlägg.

En ny metod kom under 2015 där man kan se hur långt tillbaka man kan se administrering av Clostebol.

Man söker olika metaboliter. Metaboliten S1 är "long-term" alltså den metaboliten man kan se 25 dagar tillbaka.
14 dagar tillbaka kan man se t ex oral administering.

Sedan finns det andra metaboliter M2, M5, S2, S6 samt S7 som verkar vara mer metaboliter som kan upptäckas "short-term".

Denna analys är extremt viktig i Johaug-fallet. Vad jag vet har inte ADN redovisat vilken typ av metabolit som hittades. Jag är inte överraskad.. då allt som kan anses negativt för Norge och dess utövare mörkas eller "missas".

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25601692
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in