Citat:
Ursprungligen postat av
Atlas.
Funderar på vad som möjligtvis skall upprätthålla den värld som oljan idag har skapat.
Omställningen från fossila bränslen medför ju en lättnad för miljön vad gäller transport
och förbrukning men vi är ju fortfarande kvar i samma gamla fossila system.
Allt som skall tillverkas, varenda elbil som skall tillverkas, förutsätter ju den
fortsatta tillgången på olja?
Vilken sorts påfrestning innebär det globalt för våra reservoarer av olja att enbart
ersätta transporter från fossila till el, med tillhörande infrastruktur? Galet stort projekt?
Grannlandet Norge kan väl ge uppskattning i liten skala under specifikt fordon - elbil.
Tycker det är svårt att överblicka det hela.
Hoppar lätt till "population 2 miljarder år 2050 och odling av grödor idag"

Vårt högteknologiska och transportberoende samhälle är ju i hög grad beroende av energi.
Inte minst för matproduktion, matdistribution och matlagning, men också för mycket annat. Idag kommer ungefär 85% av den globala energiförbrukningen från fossila bränslen. Oljan räcker 46 år med nuvarande förbrukning och kända fyndigheter. Oljan är en fantastisk råvara. Är den inte
för bra för att elda upp?
Inom några veckor passerar Jordens befolkning 7,5 miljarder.
Om nuvarande ökningstakt fortsätter så blir prognosen ungefär så här:
2023: 8 miljarder
2028: 8,5 miljarder
2033: 9 miljarder
2038: 9,5 miljarder
2043: 10 miljarder
Som bl.a. fysiker har jag inga problem med att förstå energiprincipen. Vi ska inte förvänta oss uppfinningar som ger oss tillgång till stor mängder energi. Om vi kan vi göra säkra kärnkraftverk eller om vi kan tämja fusionskraft så är det naturligtvis bra. Men är det rimligt att inteckna tekniker som vi
kanske har tillgång till i framtiden?
När jag läste det du skrev så tänkte jag på ett ord som IMO sammafattar andemeningen i det du skriver.
Sustainability
Jag kunde bara inte komma på vad det heter på svenska, så jag gick till Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Sustainability
och letade efter det svenska ordet. Det finns inget där.
Har vi missat något?
Det finns ett norskt ord: Bærekraft
Duger "hållbar" på svenska?
Om vi klarar av att drastiskt minska oljekonsumtionen och konsumtionen av andra fossila bränslen, att dramatiskt höja effektiviteten i all energianvändning och samtidigt inse att den här planeten inte utan vidare kan härbergera ett tvåsiffrigt antal miljarder människor på sikt, så...
Då skulle jag vara än mer optimistisk!
–