Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Nu måste inte energin vara förnybar för att vara miljövänlig. Exempelvis fusionsenergin är inte förnybar, men skulle vi få stora framsteg inom denna skulle det vara till stort gagn för miljön.
Nu tycker jag du tangerar semantik.
Är solen inte förnyelsebar, om den "bara" har några miljarder år kvar?
Är fusion, om den kan drivas med vatten från haven, inte förnyelsebar?
Nu är ju fusion som energikälla något som vi inte har på Jorden, så det är ju inget vi kan planera utgående från.
Om (notera att jag skriver om, eftersom det inte alls är självklart att vi kommer att kunna producera energi på ett användbart sätt med fusion på Jorden) vi inom några hundra år skulle kunna driva fusionskraftverk med havsvatten...
Då...
Jag förenklar lite genom att utgå från att vi har tillgång till deuterium och tritium, men om jag gör det, så får vi ca 340,000,000,000 Joules per gram väte.
Det blir ca 0,100 TWh/kg väte. Vi använder ca 130 TWh el på ett år i Sverige.
1300 kg väte skulle räcka till el för ett år, med nuvarande förbrukning.
Vi utgör ju bara en tusendel av Jordens befolkning, så ta det gånger 1000, så blir det 1300 ton per år.
Havens yta är ca 360 000 000 km2. H2O är till ca 2/18, 11% väte.
En meter hav (att förbruka så att man sänker havens yta en meter) ger då energi för ca 30 461 miljarder år. Om man jämför det med solens livslängd så tycker jag man ska kalla det förnyelsebart.
Den här kalkylen påverkas en hel del av hur vi skaffar eller skapar deuterium och tritium. Om och när vi kan bygga fusionskraftverk, så kan vi nog lösa det också...
–